Ubuntu Server Edition eller Ubuntu Desktop

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server Edition eller Ubuntu Desktop

Ska sätta upp en liten server här hemma. Tanken från början var att köra xp men jag är lite sugen på att testa linux. Nu tii min fråga: ska jag köra Ubuntu Server Edition eller Ubuntu Desktop?
Det servern ska användas till är följande: filserver, webserver med php och mysql, torrentklient, slimserver (till squeezebox) samt ftp-server.

Vilken version är enklast att köra för en linux-nybörjare som jag?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha grafiskt gränssnitt i servern är det lika bra att ta desktop-versionen, tycker jag. Vill du inte ha grafiskt gränssnitt väljer du server-versionen.

Permalänk
Medlem

Ja, grafiskt gränssnitt vill jag ha. Får bli desktop varianten. tack!

Permalänk
Medlem

Fast det kommer inte hjälpa mycket med att ha ett gui, du måste ändå göra allt jobb i terminalen. Kör med server versionen säger jag.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Kommer inte att hjälpa?

Användare kan editeras i fönstermiljön.
Program och demoner kan installeras/avinstalleras i fönstermiljön.
Konfigurationsfiler kan editeras i fönstermiljön.
osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Kommer inte att hjälpa?

Användare kan editeras i fönstermiljön.
Program och demoner kan installeras/avinstalleras i fönstermiljön.
Konfigurationsfiler kan editeras i fönstermiljön.
osv.

Användare är väldigt lätt att hantera annars...

Demoner kan startas och stängas av med /etc/init.d/program start/stop/restart (ubuntu) och program kan installeras med sudo apt-get install program (ska du kompilera från source får du använda termnialen iaf).

Att editera configs är trevligare i vim.

Enda som verkligen talar för att använda X på en server är att man kan se katalogstrukturen bättre, kan man väl det så är det bara att ta bort det.

Sen att kunna ansluta till en server via ssh och använda screen så kan man få upp samma fönster i skolan som hemma.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja, självklart vet jag att det går (och oftast går snabbare) att göra allt det ovanstående jag skrev, i terminalen. Det var påståendet att "det kommer inte att hjälpa att ha ett GUI, du måste göra allt jobb i terminalen" som jag svarade mot. Jag administrerar själv burkar utan X. Trådskaparen ville däremot använda grafiskt gränssnitt, och allt (det mesta) man kan göra i terminalen kan man också göra i GUI:t. Är man helt grön kan det kanske vara lika bra att installera en desktop-miljö med grafiskt gränssnitt, då har man möjligheten att lära sig att använda både GUI och terminal för att uträtta sitt jobb - med server-versionen är man utelämnad till att sköta allt i ett skal.

Permalänk
Medlem

Om man nu ändå måste ha ett gui på sin server så tycker jag att man ändå borde köra server versionen av ubuntu. Då dels för att kärnan har vissa optimeringar för att köras på en server.

Plus att man kan installera just det man behöver. Han kan ju installera gnome utan open office och liknande som följer med desktop versionen.

Jag tycker att han ska köra på server versionen och installera gnome utan en massa lullul. Och sen ta bort gdm så han kan stänga av gnome när han inte behöver det längre för att sen återvända med hjälp av startx.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Då tycker vi olika. Jag tycker att det är förkastligt som nybörjare att börja försöka böka runt med installation och konfiguration av X och någon fönsterhanterare - för en "liten hemmaserver" som det efterfrågades. Om ett par månader, när felldin är varm i kläderna, kan han i så fall installera server-versionen.

Missuppfatta mig inte, jag tycker inte heller att programvaror som GIMP och OpenOffice hör hemma på en server - men ibland får man kompromissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
Om man nu ändå måste ha ett gui på sin server så tycker jag att man ändå borde köra server versionen av ubuntu. Då dels för att kärnan har vissa optimeringar för att köras på en server.

Plus att man kan installera just det man behöver. Han kan ju installera gnome utan open office och liknande som följer med desktop versionen.

Jag tycker att han ska köra på server versionen och installera gnome utan en massa lullul. Och sen ta bort gdm så han kan stänga av gnome när han inte behöver det längre för att sen återvända med hjälp av startx.

Håller med t0ddan!

Tycker oxå han ska välja Ubuntu server edition för serverändamål, just för att man inte får med en massa programvara som inte hör hemma på en server.

Själv så har jag installerat xorg samt fluxbox på min Ubuntu server edition installation, mest pga att det är bekvämt att kunna använda en webläsare(Firefox), grafisk ftp klient (Filezilla) samt wireshark på servern.

Jag brukar enbart dra igång det grafiska gränssnittet då jag måste använda ovanstående program. vanligen går servern utan något grafiskt gränssnitt igång.