Permalänk

Lön som Biomedicinare

Hej! Just nu ser det ut som att jag kommer lästa biomedicin efter gymnasiet.
Jag kommer inte börja arbeta redan efter de första tre åren, utan jag satsar på masters eller magister. Efter det får vi hoppas på vidare utbildning.

Min fråga är dock vilken lön man kan förvänta sig inom detta "yrke". Hur mycket?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gissar att du menar biomedicinsk analytiker, isf:
"Ingångslönen (median) för nyutexaminerade är cirka 19 000 kr/mån. Medianlön vid 35 års ålder (ca 10 år efter examen) är cirka 26 000 kr/mån."
från SACOs väljayrkesida.

Permalänk

Nej inte biomedicinsk analytiker. Det är ett annat program som jag inte riktigt har koll på. Men det är inte samma sak iaf

Permalänk
Medlem

För tillfället verkar det vara rätt svårt för bmc:are i Sverige (har det iofs alltid varit). Tex är det inte ovanligt att doktorander på BMC i Lund får leva av stipendium ett-två år innan de får en riktig lön som ändå ligger under 20k kr/mån.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt med tanke på att vad jag vet, så är det den svåraste utbildningen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

haha rätt så, när en tutade lastbils kille får mera

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
haha rätt så, när en tutade lastbils kille får mera

Hehe, kul sagt.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Biomedicinare är något helt annat än Biomedicinska analytiker, det förstnämnda är en längre och mer teoretiskt krävande utbildning. Vad gäller din fråga måste jag tyvär svara att du får vara glad om du får något arbete alls, minimilön således. Det är så ont om jobb för biomedicinare idag att vissa till och med arbetar som laboratorieassistenter - något de är sjukt överkvalificerade för. Sorgligt, men sant.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

vad kan man tänka sig för lön om man får jobbet man är kvalificerad för då?

Permalänk
Medlem

Vet inte, men jag tror det är väl väldigt bra. Säkert 30+ som ingångslön.

Permalänk
Medlem

Morsan min blev färdigt med sin utbildning som biomedicinsk analytiker för några år sedan. Jag drar in mer kapital som en säljare i en prylaffär som jobbar 65 % än vad hon gör, vilket säger en del om hur knasigt allt står till.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd

Ja det är rätt trist att komunerna sparkar på dessa människor. Fackledningen skiter i dem också. Näe det är dags att privatisera hela vården. Funkar ju inte att bedriva sjukvård efter komunistideologier

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja det är rätt trist att komunerna sparkar på dessa människor. Fackledningen skiter i dem också. Näe det är dags att privatisera hela vården. Funkar ju inte att bedriva sjukvård efter komunistideologier

Varför sparkar kommunerna på dessa människor? BMC i Lund gjorde bort sig själva genom att dra på sig massivt budgetunderskott, bla genom att ge toppläkare dubbla tjänster. Vad ska fackledningen göra? Höja lönerna så att ännu fler biomedicinare blir arbetslösa? Faktumet kvarstår att det utbildas många fler biomedicinare än vad som behövs för tillfället.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>