Permalänk

Hjälp med drivrutiner

Hej jag har en ganska ny dator med Linux Mint på. Det fungerar inte helt felfritt.
Jag har förmodligen något problem med nån drivrutin.
Jag installerade de senaste drivrutinerna till mitt HIS 4870 (Catalyst 8.7)
Jag kan nu se 3d grafik som jag inte kunde innan, och Openarena fungerar fint.
Men problemet är att jag inte kan se på film så bra, två gånger per sek fattas en bild och det blinkar vitt.
Kanske nån har någon bra lösning på problem nr 1?

Andra är att internet fungerar dåligt, runt var tredje start. När det går långt mellan gångerna.
Jag har ett Gigabye ep45-ds3, och jag undrar om nån vet om det är dåliga drivrutiner eller nått. För jag kör med nätverksportarna på moderkortet.
Jag bor i studentlägenhet, sladden kopplad direkt från uttaget till datorn.

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Är det bara med en specifik film? Kan vara dålig fil-kvalitet kanske. Vilken filmspelare kör du med? Vet inte med andra, men i VLC kan man ställa in olika videoutmatningsmoduler, du kan ju leka runt lite i inställningarna och se om det går bättre.

Hur menar du att internet fungerar dåligt? Går det långsamt, eller får du ingen IP? I senare fallet kan du ju köra 'sudo dhclient ethX' i terminalen, där X är siffran för ditt nätverkskort, antagligen 0. Det kan du se genom att köra 'ifconfig'. Om du bor hos SSSB så kan de ju kanske förklaras att vägguttagen suger, hade lite problem med dom när jag bodde där

Permalänk
Avstängd

Ett annat bra att ha kommando för omstart av hela nätverksstacken

sudo /etc/init.d/networking restart

Det brukar synas vad som "klickar".

EDIT Angående film

Installera fusion-icon och slå av Compiz > skifta till Metacity....

http://tombuntu.com/index.php/2008/03/25/toggle-compiz-with-f...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen!
Jag har inte vågat stänga av min dator än, men imorn ska jag prova det med nätverket.
Film fungerar jättefint nu, jädra compiz och ställa till det. Tack plunn!

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av compiz permanent?
Räcker det med att bara ange "inga effekter" i skrivbordsinställningarna, eller bör man avinstallera det om man vill slippa det?

Angående linuxmint så måste jag klicka på skrivbordet efter att valt "stäng av" för att avstängningsrutan ska försvinna och datorn stängas av. Funderar på att byta tillbaka till vanliga ubuntu.

Permalänk
Medlem

Vanliga ubuntu är mer finpolerat än linux mint tycker jag, det följer med en del codecs och sånt med mint, men dom är fort installerade endå på ubuntu. Använd hellst Envy för att installera grafik drivrutiner det minskar risken för att nått blir fel extremt mycket.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.