vad ska man tänka på som nybörjare inom programmering?

Permalänk

vad ska man tänka på som nybörjare inom programmering?

hej jag har försökt börja lära mig programmering med python och det går väl sådär bra. vad jag undrar är om det 'är bortkastad tid att försöka kasta sig in i programmering som 99%nybörjare till datorer. kanske inte så mkt jag har trots allt byggt en men ändå.

enligt en site jag såg på ska man tydligen först lära sig html och därefter java.

själva meningen med tråden är väl om ni kan hjälpa till med era erfarenheter vad gäller att tänka på som nybörjare till programmering.
detta från grunden.

dvs ska man lära sig tex massor av matematik före man lär sig programmera eller spelar det ingen roll?

finns det någon bok tex som beskriver hur man ska närma sig programmering. enligt dom flesta sidor så ska man som nybörjare inte tänka på vilket språk man ska ha eftersom man i slutändan måste kunna flera ändå utan snarare ngt annat om programmering jag inte riktigt förstår.

ska man börja genom att gå en kurs eller duger det bra att sitta hemma med en bok eller ska man kanske ha flera böcker.

jag kanske är paranoid men det känns dumt att inte förstå boken om det ändå är fel ände att börja i.

kort och gott hur lär man sig programmera som nybörjare. vika grunder och inom vad ska man lära sig?

Permalänk
Hedersmedlem

Sålänge man verkligen lägger ned lite tid finns det inte så många sätt som är direkt dåliga. En bra början kan vara att försöka sig på något projekt, varför inte skriva ett enklare spel till exempel? Kurser kan vara genvägar, men man bör nog läsa böckerna i alla fall. Html kan du nog skippa utan att förlora alltför mycket dock.

Permalänk
Medlem

HTML är inte programmering, det är layout. Enda du lär dig därifrån egentligen är att strukturera din kod/markup så den blir läsbar

Finns egentligen inge rätt väg att gå för att lära sig programmera. Jag brukar rekommendera att man börjar med python/ruby för att de är lite enklare att arbeta med än t.ex. C/C++. Många verkar gilla C# och Java så de är säkert ok. Jag lärde mig med C++ och det går stt göra, även om det är pilligt

Välj ett mindre projekt du vill göra, ett program du saknar, ett spel du vill spela etc. Sedan kan du säkert få hjälp att hitta ett vettigt språk att koda i. Själva programmeringstänket är ofta språkoberoende så man kan byta rätt snabbt mellan språk mara mab får kläm på hur man ska tänka.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du byggt en dator och använt det i några års tid så är du långt ifrån nybörjare. Kan du hantera datorn bra så kan du testa programmering.

HTML och sen java? Nej. HTML är inte ett språk för att göra program utan bara simpla websidor. Som jdv skrev ovan. Du kommer inte ha något speciellt att ta med dig som du inte får när du börjar med programmering. Java är ett väldigt använt språk men kan verka lite för stort att förstå, fast det är bra på att det skyddar en mer från lågnivåsaker som används i C och C++ (direkthantering av minnespekare).

Tänk dig programmeringstänkandet som om det är att förstå grammatik. Vi har var presens etc. som finns i både svenska och spanska. Men det finns ju också skillnader i hur det fungerar. Det finns olika programmeringsparadigmer som har programmeringssättet väldigt olika varandra, jag kan inte någon kinesiska men jag kan tänka mig att det inte fungerar att transplantera indo-europeiska gramatikkoncept dit.

Här kommer det där om matematiken in. Ska du skriva en vetenskaplig text om sköldpaddor så behöver du förstå saker som är specifika för det ämnet, oavsett om det är på spanska eller svenska.

Att gå t.ex. gymnasiekurs tycker jag inte gör en så insatt i programmeringstänkandet utan bara lära sig koda det uppgifterna kräver. En bok där du hemma i lugn och ro kan läsa medans du kodar hjälper. Undvik ivf "web tutorials" som är ihopslängt lite kort. De kan verka bra i början men en bok (även erkänt bra e-böcker man kan ladda ner) tar ett mer "ansvar" för vad som ska behandlas, när och hur.

Att lära sig mer att koda "utan att titta i boken" gör man helt enkelt genom att programmera mer och mer. När du lärt dig mer kommer du kunna bedömma hur svårt något blir att genomföra. Tills vidare, om du mer exakt går igenom dina kunskaper, kan vi här bedömma sådant.
Undvik dock att göra något som kommer ta för lång tid, risken ökar att du helt enkelt tröttnar på allt. Att som nybörjare utan koll på "det mesta" tänka sig att man ska göra ett plattformsspel likt super mario är för mycke. Ett program (utan GUI) som bara låter två spelare (ingen AI) spela schack är mycket enklare och du lär dig saker på vägen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

tack för svaren men tips om projekt osv är alldeles för tidigt. jag kan på min höjd få programmet att säga hej och ngt namn man tryckt in.

hur mkt matte bör man klara om man ska lära sig programmering och hur mkt om datorer bör man lära sig först menar jag. enligt en sida kan man lära sig koda utan att kunna matematik medan på andra forum jag frågat säger dom att om man ska förstå datorer måste man plugga in massor med matematik.

är det värt att gå igenom kapitel jag redan läst i boken och memorera dem eller ska jag bara skumma igenom boken och testa uppgifterna en gång och gå vidare`? boken jag läser är python programming av michael dawson och den är sådär. ganska bra faktiskt.

fel jag stöter på är ofta att programmet inte startar alls efter att jag tex helt enkelt skrivit av hans visningsprogram från anteckningsblocket i windows.

ngn annan bok att komplettera med eller ngn att läsa vid sidan?
är den kanske för avancerad för nybörjare om man vill lära sig programmera?

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra då är att se till att du har samma version av python som boken har (förutsatt att det är några skilnader). Alt kan du ha missförstått några av tecknen eller indenterat felaktigt.

Försök lära dig små saker åt gången och utöka det så ska det nog gå bra.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte matte för att lära dig att programmera (Säger inte att matte ej behövs, men förmodligen inte i samma mängd han menar). Visst hjälper det dig ,beroende på vad du gör, att du kan extremt mycket matte. Programmering är logik och det är även matte.

Vem har sagt att man behöver plugga massor med matematik för att kunna förstå dator? hex och binär är ju inte svårt

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katastrofalt
tack för svaren men tips om projekt osv är alldeles för tidigt. jag kan på min höjd få programmet att säga hej och ngt namn man tryckt in.

hur mkt matte bör man klara om man ska lära sig programmering och hur mkt om datorer bör man lära sig först menar jag. enligt en sida kan man lära sig koda utan att kunna matematik medan på andra forum jag frågat säger dom att om man ska förstå datorer måste man plugga in massor med matematik.

är det värt att gå igenom kapitel jag redan läst i boken och memorera dem eller ska jag bara skumma igenom boken och testa uppgifterna en gång och gå vidare`? boken jag läser är python programming av michael dawson och den är sådär. ganska bra faktiskt.

fel jag stöter på är ofta att programmet inte startar alls efter att jag tex helt enkelt skrivit av hans visningsprogram från anteckningsblocket i windows.

ngn annan bok att komplettera med eller ngn att läsa vid sidan?
är den kanske för avancerad för nybörjare om man vill lära sig programmera?

att memoroera kapitel i boken tycker jag känns som ganska slöseri med tid och inte vidare pedagogiskt, jag vet inte hur uppgifterna i boken ser ut men om dom är i klass med vad dom brukar vara så gör dom en gång och se till att förstå vad det är du gör. sen kan du gå tilbaks och kolla om du inte kommer ihåg hur du gjorde

angående matten beror det hellt på vad för program det är du vill utveckla, vill du utvekla egna krypteringsalgoritmer så bör du ha mycket mattekunskaper + en hel del annat, men vill du skapa ett textbaserat spel behöver du ju inte mer matte än vad speldynamiken kräver. samma gäller andra kunskaper också, ska du programera ett nätverksspel så krävs det att du har åtminstonde grundläggande förståelse för hur nätverk fungerar

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux

Permalänk

Enda jag kan rekommendera är att när du väl har satt igång; håll dig till mindre men många projekt. Tar det för lång tid att utveckla ett och samma är det lätt att man tröttnar och lägger av.

Permalänk
Medlem

http://www.greenteapress.com/thinkpython/ är en bra introduktion till programmering.

Permalänk
Medlem

Det bästa tips jag kan ge dig är att inte göra något för avancerat i början, utan ta det steg för steg. Hellre ett mindre program du kanske kan utveckla vidare senare, men sätt inte målet så högt från början för då kommer du lessna.

Sen är det bara att läsa, koda, läsa, koda och sist men inte minst, ha tålamod! Du blir inte en duktig programmerare på 24 timmar, 24 dagar eller 24 månader.. det tar sin lilla tid. Stressar du så lär du dig inget.