Hur man inte sköter sin kundtjänst (datorbutiken.se)
Lite bakgrund:
Jag köpte en bärbar dator från DB den 14 juli. Datorn visar sig ge en svart skärm stup i kvarten. Jag kontaktar HP (tillverkaren) enligt instruktioner från DB. HP och jag går igenom en massa saker. Efter ungefär 2 veckors felsökande klassificerar HP datorn som en DOA (Dead On Arrival) vilket innebär att jag skall få en helt ny dator istället för en reparation. Jag skickar tillbaka datorn till DB den 6 augusti efter att ha fått fraktlapp av dem, varför det tar ända till den 6 är förstås för man ska få dittan och dattan av HP och sen kontakta DB för fraktlapp osv osv.
Datorbutiken har altså min söndriga dator den 7 augusti. Nu förväntar jag mig en ny dator nästintill direkt. Men visst de ska undersöka min dator och skicka ut en ny så rimligtvis max en vecka, dvs 14 augusti. De har ju levererat en produkt som är icke-fungerande och sitter nu inne med mina pengar.
Den 13 augusti får jag ett mail från DB med en orderbekräftelse. De har godkänt min retur och lagt en ny order på en dator. Jag ser även när jag loggar in att det står att den tidigast ska komma till deras lager den 18 augusti. Jag blir lite fundersam och skickar samma dag den 13 augusti ett mail till dem via deras formulär, jag anger ordernr och kundnr. [edit] frågade i detta email snällt hur länge jag skulle få vänta [edit]
På fredagen den 15 augusti har jag inte fått något svar. Nu är jag trött på detta och skickar ett lite surt mail till dem via deras formulär och ber dem häva mitt köp. Här följer konversationen:
(notera att de via formuläret får kundnr och ordernr så de kan kolla upp vad det gäller)
15 augusti
[JAG]
Hej DB,
Jag försökte kontakta er via detta formulär i onsdags. Angav både kundnr och ordernr.
Jag är nu trött på detta. Jag häver mitt köp.
Kreditera mitt kreditkort och meddela mig att detta är gjort. Någon ny
dator behöver ni inte skicka till mig.
18 augusti
[DB]
Hej
Tack för ditt mail!
Pga semestertider så är det längre hanteringstider än normalt. Om du ej skulle kunna se uppdaterad status på returen när du loggar in på hemsidan så beror det på att vi ej ankomststämplar returerna förrän någon av våra tekniker tar hand om det.
Returen har med största sannolikhet kommit oss tillhanda och du kan söka på kollinumret på försändelsen på Postens hemsida om du vill säkerställa att så är fallet.
Vi ber om överseende men jobbar på så fort vi kan för att komma ikapp!
[JAG]
Hej,
Gissa inte vad min fråga gäller utan kolla upp det.
Häv mitt köp genast och kreditera mig. Detta är helt oacceptabelt.
[DB]
Hej
V.g logga in på ditt konto och gör ev. avbeställning där. Om du betalat med kort så sker återbetalning automatiskt vilket tar några dagar.
[JAG]
Skärp er.
Kolla upp mitt meddelande från Onsdagen den 13e aug, skickat via ert forumulär som jag skrev i meddelandet längst ner. Sedan häver ni mitt köp, jag har väntat länge nog.
Detta är oseriöst!
[DB]
Hej
Som sagt - om du önskar avbeställa så gör det via hemsidan när du loggat in på ditt konto.
[JAG]
Jag önskar inte avbeställa. Detta är ett mer komplicerat ärende.
Sedan kan ni inte svara på ett meddelande jag skickat i fredags men ignorera ett jag skickat i onsdags, speciellt när de senare hänvisar till det första. Mycket oseriöst förfarande.
Häv mitt köp, ni bör veta vilken order, eller i annat fall koppla vidare detta till någon som kan något.
Herre gud....
[DB]
Hej
Kan vara så att du mailat flera gånger och endast ett mail har då besvarats. Vi har legat back med mailen men börjar komma ifatt. V.g berätta för mig exakt vad det är du vill ha gjort så löser vi det (mailet från i onsdags kan jag ej hitta).
[JAG]
den 14 juli köpte jag en dator av er. den fick svart skärm hela tiden. jag felsökte i typ 2 veckor och pratade med hp flera gånger på telefon. tillslut klassificerade hp det som en DOA och jag fick en auktorisation för retur. jag pratade med er och skickade tillbaka datorn. jag fick en godkänd retur och ett mail med en ny order, dvs utbytesreturen. där stod ett datum rätt långt fram, den 18e aug dvs idag. jag skickade då ett meddelande till er och frågade hur länge jag skulle få vänta, jag vill ju ha en ny dator så fort som möjligt. detta datum har seda förflyttats flera gånger och säger nu 25 aug, tror jag. jag är nu rätt trött på det hela och vill häva mitt köp. eftersom ni ändå ska skicka en helt ny dator till mig så bör det inte vara några problem, och oavsett så tycker jag att jag har väntat tillräckligt. jag skulle haft en fungerande dator den 14 juli.
snabbt sammanfattat.
hoppas ni kan lösa detta snabbt, jag känner mig lite misshandlad.
[DB]
Hej
Tack för ditt mail! Pga byte av leverantörer så har det blivit förseningar till följd. Vi jobbar dock på att lösa detta så fort vi bara kan så att leveranserna kan komma igång med 100% hastighet igen!
Tack för visad förståelse och för att du väljer datorbutiken.com som leverantör!
[JAG]
jag har väntat tillräckligt och slösat bort tillräckligt av min tid på detta triviala köp. jag vill häva mitt köp. kan ni ordna det tack. ordernr och kundnr har ni redan. häv köpet och kreditera mitt kort så kanske jag kommer handla hos er igen.
[DB]
Hej
V.g logga då in på ditt konto och avbeställ ordern. Beloppet sätts tillbaka på ditt kort per automatik och tar några bankdagar.
19 augusti
[JAG]
Det går inte och ni hade vetat varför om ni lyssnade på mig.
Häv mitt köp.
- Inget svar -
20 augusti
[JAG]
Hej igen,
Nu svarar ni inte på mina email? Jag skulle vilja ha mitt köp hävt då detta tar alldeles för lång tid. Kan ni ordna det tack.
Ja det sista var skickat idag. Men jag ser ingen lösning direkt. Visst jag är kanske inte helt korrekt hela tiden men som kund får man vara lite jobbig ibland. De lyssnar ju inte ens på mig, kommer inte med något förslag på lösning. De är helt omöjliga. De har inte nekat en hävning av köpet och om de skulle göra det så kan de väl föreslå t.ex. en annan datormodell eller vad som helst istället för att bete sig som idioter.
Vad har hänt med DB?
Just nu säger min utbytesorder "Avvaktar leveransdatum, tidigast 2008-08-25." Så jag får väl en ny dator någon gång.
[edit] ändrade ett datum [edit]
[edit2] DB fattade tillslut, se längre ner i tråden [edit2]