Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap(Malmö)

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap(Malmö)

http://www.edu.mah.se/TGHDT/

Någon som har någon aning om vad detta är? Är det något bra man kan läsa till? Det finns ingen annan högskola som har denna inriktningen "Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap", så man tänker lite så... vad fan är detta för något?

Någon som kanske läst/läser detta programmet och kan förklara för mig vad man gör?

Tacksam för svar!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Det är brist på ingenjörsstudenter i landet, så skolor hittar på nya utbildningar som de tror kan locka folk. Detta tycker jag låter som en utbildningspaket som de bara slängde ihopa. Om den är bra eller dålig beror främst på skolan.
De områden efter utbildning som man vill läsa mer av, så är det bara att göra det. Antagligen som fristående kurser eller ett påbyggnadsprogram.
Så att man på denna utbildning kan läsa 30hp projektledning spelar ingen större roll, då man likaväl läsa detta efter vilken datateknikprogram som helst. Detsamma gäller företag/industriell ekonomi, är det för lite i ens program, ja då kan man bara läsa mer efter att man har klarat programmet.

Annars programmet innehåller mycket grundläggande datateknik & el och man kan få arbete på tekniska inom många industrier efter denna, t.ex. Volvo & Saab. Man arbetar nödvändigtvis inte så mycket med vad man är utbildad till, men företagen vill ofta ha personer med en viss teknisk allmänbildning på det tekniska. Liksom har man läst 3år som ingenjör så har man fått en erfarenhet på att lära sig att lösa nya tekniska problem, där självklart ens befintliga kunskap också används.

Att jämföra denna med civil-datateknik, så är det förbaskat mycket mindre matte och oftast ett lugnare tempo.

Så jag varken förespråkar eller ratar programmet som ett datateknikprogram på högskolenivå. Men det är ingen utbildning som jag skulle flytta långväga för att gå, men bor man omkring malmö såvisst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar, precis vad jag ville ha!

Jag hade tänkt så här att efter jag är klar med programmet så vill jag börja jobba direkt, inte läsa nåt mer, alltså ingen skola mer utan bara jobba jobba jobba, är det möjligt om man gått detta programmet tror ni? Tror ni man kan få ett bra jobb (eller nåt vettigt iaf, inte städar-status jobb etc.) om man klarat detta programmet?

Om man jämför denna med... låt oss säga Högskoleingenjör i Datateknik (ska börja på detta 1 september, men jag är inte ens säker nu längre), vad är skillnaden? Har denna utbildningen några fördelar jämfört med Högskoleingenjör i datateknik? Nackdelar? Jag försöker förstå vad skillnaden är men... det är svårt.
Är det BARA datorer man sysslar med om man pluggar till Högskoleingenjör i datateknik? Och om man valt den här i Malmö, Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap, är det lite av varje så att säga?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Jag ser datateknikprogramet nästan som natur, det finns lite olika inriktningar men det mesta är det samma. Vissa utbildningar fokuserar på ett visst område, då får studenter direkt mindre tid att studera annat. (med samma studietakt)
Den utbildningen du tänker läsa så ingår inte alltför mycket plc, mikrodator och robotteknik, men däremot ovanligt mycket telekommunikationsteknik och projektledning eller ekonomi. Och hur du än letar så kommer du inte hitta en 3årig utbildning med samma studietakt som har allt.

Skulle det vara så att du efter utbildningen inte få ett arbete, men du ser många plc-jobbannonser, så är det inte mer än att läsa 15hp plc och vara en bra kandidat för arbetet. Likaså mikrodator och robotteknik, dock får man där läsa mycket om man ska tillhöra de bästa gröngölingarna (nyexaminerade studenter).
Jaja du ville arbeta direkt, men det är ändå bra att veta att det är inte så svårt att ändra inriktning i efterhand.

Angående jobbmöjligheter direkt efter utbildningen så finns det många arbete du kan göra. Dessutom kan bra ekonomikunskaper vara ett plus, ja vi ingenjörer får också ibland göra avancerade kostnadsmodeller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar igen!

Detta programmet låter verkligen intressant. Jag mailade den som var ansvarig för detta programmet och jag ska ringa upp han, har ringt nu 4 gånger men han är inte där, får väl testa senare.

Om det är som du säger, att det finns många jobb jag kan göra efter utbildningen, så är det ju guld. Sen är det också ett plus att högskolan ligger i Malmö, bor nämligen här.

Får väl tacka dig igen för de bra svaren!

Om det är nån annan som har nåt att säga om programmet så var snäll och sjung ut!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

En annan möjlighet är ju högskoleingenjörsprogrammet inom datateknik vid LTH campus Helsingborg. Tycker det finns anledning att vara lite skeptisk till utbildningarna som lockar med flashigare namn osv. och istället köra på klassikerna.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, jag är redan antagen till den i Helsingborg. Men jag fick syn på den utbildningen här i Malmö och blev intresserad av den. Det känns som om jag kan ta den i Malmö och få lika bra jobbmöjligheter.

Allt handlar om jobb för mig, det är det absolut viktigaste. Om de båda högskoleingenjörsinriktningarna ger ungefär samma jobbmöjligheter, varför välja den i Helsingborg och åka tåg 50 km varje dag, när jag kan välja den i Malmö och åka buss på 15 minuter till skolan istället? Förstår ni hur jag tänker typ?

Det är därför jag vänder mig hit, jag vet att folket här är kunniga och kan hjälpa en när man behöver.

Hur är det förresten när företag ska anställa folk? Vi säger att 2 personer söker till samma jobb, en har gått ut Högskoleingenjör i Datateknik, den andra har gått ut Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap. Kommer företaget anställa han som gått ut Datateknik för att det är den normala och samtidigt kanske tänker "Vad är detta för trams, Data och telekom........"? Eller kommer företaget anställa han som gått ut Data och telekom........... för att det programmet har gett bättre kurser, kurser som saknades i Datateknik? Eller går företagen efter betyg och väljer den smartaste?

Mvh

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Hur är det förresten när företag ska anställa folk? Vi säger att 2 personer söker till samma jobb, en har gått ut Högskoleingenjör i Datateknik, den andra har gått ut Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap. Kommer företaget anställa han som gått ut Datateknik för att det är den normala och samtidigt kanske tänker "Vad är detta för trams, Data och telekom........"? Eller kommer företaget anställa han som gått ut Data och telekom........... för att det programmet har gett bättre kurser, kurser som saknades i Datateknik? Eller går företagen efter betyg och väljer den smartaste?

Mvh

Det är inget fel med att namnet på ens program talar om vilken inriktning man har, men självklart om man söker ett arbete där ens inriktning är fel, så är det bra att inriktningen är mer diskret. Nu är ju aldrig ekonomi och ledarskap fel, bara det att det tar tid från de andra kurserna.

Så arbetsgivaren ser vilken utbildning som passar bäst deras arbete, men viktigast är såklart vilket intryck den arbetssökande ger.
*edit*
Eftersom en vanlig dataingenjör inte har läst lika mycket ekonomi och ledarskap så har den istället skaffat andra kunskaper som t.ex. plc, vilket jag har nämnt innan. Därav kanske den har fler arbeten som den kan söka till, men ändå är ju ekonomi och ledarskap förbaskat bra till det mesta.

Så det finns inget enkelt svar på vilken som är bäst, jag tycker dock att Malmös program helst ska kompletteras med några fristående kurser, så det både blir som de vanliga datateknikprogrammen med ekonomi och ledarskap som ett stort plus i kanten.
Men man kan ju läsa klart programmet och söka arbete, får man inget, så kan man fixa de extra kurserna då. Om det nu berodde på att man saknade dessa, så det är egentligen inte så mycket att oroa sig för.
Såvida ekonomi och ledarskapkurserna inte är några flumkurser på Malmös högskola, men det vet man ej före man har gått dem. Ett tips kan ju vara att leta upp kursutvärderingarna på Malmös skola och se vad studenterna har för åsikter om de kurser som ingår i programmet. Likaså kan det finns programutvärdering om programmet är tillräckligt gammalt. Men det är en hel del arbete att gå igenom detta.

*edit2*
Hade det varit så enkelt så att en viss inriktning hade varit bäst för alla arbeten, så hade ju bara den inriktningen funnits. Visst det är inte helt sant, då skolor gör allt vad de kan för att locka/lura studenter att välja deras skola.

Jag hittade en länk med studenters åsikter om TELMah, där en hade gått datateknikprogrammet på Malmö:
http://www.mah.se/templates/Page____52674.aspx
O.b.s. dock att det är lite som när man ser någon på en tvreklam och de pratar om hur bra något är. -Aldrig för man höra något negativt och wowupplevelsen är överdriven stor.

*edit3*
Från http://www.mah.se/templates/Page____26229.aspx om TELMah

Data och telekom
För dig som gillar IT. Första året ger dig en grund inom IT när det gäller såväl hårdvaru- som mjukvaruområdena. Andra och tredje året fördjupar du dig och kompletterar kanske med projektledning och ekonomi. Kanske siktar du in dig på att bli ingenjör. För detta och för fördjupning inom hårdvara och telekom kan det dock krävas kompletteringsstudier (matematik och fysik) som förlänger den totala studietiden.
Där står det att utbildningen kan bli lite längre än 3år, precis vad jag rekommenderar för en dataingenjör som har läst så mycket ekonomi och ledarskap.
Och går man det extra halvåret eller vad det nu är, så tror jag Malmös högskolas datateknik står sig bra mot andra liknande utbildningar i landet på kandidatnivå (högskolenivå).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jo jag vet, jag är redan antagen till den i Helsingborg. Men jag fick syn på den utbildningen här i Malmö och blev intresserad av den. Det känns som om jag kan ta den i Malmö och få lika bra jobbmöjligheter.

Allt handlar om jobb för mig, det är det absolut viktigaste. Om de båda högskoleingenjörsinriktningarna ger ungefär samma jobbmöjligheter, varför välja den i Helsingborg och åka tåg 50 km varje dag, när jag kan välja den i Malmö och åka buss på 15 minuter till skolan istället? Förstår ni hur jag tänker typ?

Det är därför jag vänder mig hit, jag vet att folket här är kunniga och kan hjälpa en när man behöver.

Hur är det förresten när företag ska anställa folk? Vi säger att 2 personer söker till samma jobb, en har gått ut Högskoleingenjör i Datateknik, den andra har gått ut Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap. Kommer företaget anställa han som gått ut Datateknik för att det är den normala och samtidigt kanske tänker "Vad är detta för trams, Data och telekom........"? Eller kommer företaget anställa han som gått ut Data och telekom........... för att det programmet har gett bättre kurser, kurser som saknades i Datateknik? Eller går företagen efter betyg och väljer den smartaste?

Mvh

Eftersom det är väldigt stor brist på högskoleingenjörer i dagens läge, och antagligen även om 3 år, kommer du antagligen inte ha svårt att fixa jobb oavsett vilket av programmen du väljer.

Med det sagt så gillar arbetsgivare klassiska beprövade program, som de förstår innehållet i, samt klassiska högskolor och universitet. LTH smäller högre än Malmö Högskola.

För övrigt så är ekonomikurser säkert bra, men det finns också möjlighet att läsa dem vid universitetet alternativt som utbildning via jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Jag hittade en länk med studenters åsikter om TELMah, där en hade gått datateknikprogrammet på Malmö:
http://www.mah.se/templates/Page____52674.aspx
O.b.s. dock att det är lite som när man ser någon på en tvreklam och de pratar om hur bra något är. -Aldrig för man höra något negativt och wowupplevelsen är överdriven stor.

Nja de där intervjuerna är något svårt att tro på eftersom de finns på Malmö Högskolas sida. Som du säger, precis som tvreklam eller nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

*edit3*
Från http://www.mah.se/templates/Page____26229.aspx om TELMah

Data och telekom
För dig som gillar IT. Första året ger dig en grund inom IT när det gäller såväl hårdvaru- som mjukvaruområdena. Andra och tredje året fördjupar du dig och kompletterar kanske med projektledning och ekonomi. Kanske siktar du in dig på att bli ingenjör. För detta och för fördjupning inom hårdvara och telekom kan det dock krävas kompletteringsstudier (matematik och fysik) som förlänger den totala studietiden.
Där står det att utbildningen kan bli lite längre än 3år, precis vad jag rekommenderar för en dataingenjör som har läst så mycket ekonomi och ledarskap.
Och går man det extra halvåret eller vad det nu är, så tror jag Malmös högskolas datateknik står sig bra mot andra liknande utbildningar i landet på kandidatnivå (högskolenivå).

Tror det blev lite fel här, den där som du kopierade är inte någon Högskoleingenjörsutbildning. Kolla på den under.

"Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom

För dig som gillar IT och vill jobba inom området som ingenjör. Första året ger dig en grund inom IT när det gäller såväl hårdvaru- som mjukvaruområdena. Andra och tredje året fördjupar du dig inom telekom eller programvaruutveckling och kompletterar med matematik-naturvetenskap och projektledning eller ekonomi."

Aja, spelar ingen roll egentligen, det kanske ändå är så att man får läsa upp vissa ämnen som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Eftersom det är väldigt stor brist på högskoleingenjörer i dagens läge, och antagligen även om 3 år, kommer du antagligen inte ha svårt att fixa jobb oavsett vilket av programmen du väljer.

Med det sagt så gillar arbetsgivare klassiska beprövade program, som de förstår innehållet i, samt klassiska högskolor och universitet. LTH smäller högre än Malmö Högskola.

För övrigt så är ekonomikurser säkert bra, men det finns också möjlighet att läsa dem vid universitetet alternativt som utbildning via jobbet.

Vem vet, kanske Malmö Högskola blir lika stor som Lund eller Linköping om 3 år.

Jag ska faktiskt ta och ringa den programansvarige nu, se vad han har att säga.

EDIT: Han svarar inte...

En sak med detta programmet som jag tycker är LITE konstigt är att matte inte kommer förräns i årkurs 2. Är det inte så att matte BEHÖVS när man sysslar med datorer, så som programmering t.ex.? Hur ska det funka om jag börjar syssla med datorer redan i 1:an, och matten kommer i 2:an?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani

Hur är det förresten när företag ska anställa folk? Vi säger att 2 personer söker till samma jobb, en har gått ut Högskoleingenjör i Datateknik, den andra har gått ut Högskoleingenjörsutbildning i Data och telekom - Teknik, ekonomi och ledarskap. Kommer företaget anställa han som gått ut Datateknik för att det är den normala och samtidigt kanske tänker "Vad är detta för trams, Data och telekom........"? Eller kommer företaget anställa han som gått ut Data och telekom........... för att det programmet har gett bättre kurser, kurser som saknades i Datateknik? Eller går företagen efter betyg och väljer den smartaste?

Mvh

Dom kommer anställa den som passar, kan mest och har störst erfarenhet. Alt bäst betyg om alla som söker är gröna.

Visa signatur

REFUSED