Permalänk

32/64 bit operativ

Min kompis köpte denna burken
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Och när han kommit hem och packat upp den och sitter och installerar upptäcker vi att det är ett "32 Bitars-Operativsystem(Windows Vista Home Premium)

Och denna datorn är byggd på med en 64 Bitars processor och 4 GB Ramminne, och Vista 32 Bitars tar bara 3 GB i ramminne.

Nu till min fråga, Borde inte Elgiganten levererat datorn med ett 64 Bitars Operativsystem istället för ett 32 Bitars. För annars har man ju faktist betalt för prestanda som inte går att uppfylla.

har jag rätt?

Mvh Lundin!;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundin140
Nu till min fråga, Borde inte Elgiganten levererat datorn med ett 64 Bitars Operativsystem istället för ett 32 Bitars. För annars har man ju faktist betalt för prestanda som inte går att uppfylla.

har jag rätt?

jo, de borde leverera datorerna med 64bitars os, men det lär du inte kunna kräva i efterhand.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jo, de borde leverera datorerna med 64bitars os, men det lär du inte kunna kräva i efterhand.

Jo precis, vi ska försöka men men går det inte så får vi fixa det på annat vis.

Permalänk
Medlem

Var liknande när jag titta omkring på en färdig dator, gick och frågade en på elgiganten angående deras "windows vista" och han va helt "ööh, vadå 4 gb ram och 64 bit".

Men hur som helst så står det ju inte att det varken är 32 eller 64bit som följder med, tyvärr har jag sett att dom flesta skriver likadant (finns undantag, kommer inte ihåg vilka). Men i min mening så är detta en form av falsk marknadsföring och borde därför anmälas. Problemet som uppstår är att Elgigante, Onoff etc skriver bara var dom får för specifikationer av Hp, fujitsu siemens, etc, därför vet jag inte vad man ska göra.
Men JAG tycker att ni ska häva köpet, eller tjata till er ett Vista 64bit som ni förmodligen inte kommer få men ändå P:

jag är ingen expert angående hur detta fungerar men det är så jag ser det, bara att ta till tillräckligt hög röst om hur ni blir lurade inne hos elgiganten så löser det sig now

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Elgiganten har väl öppet köp? Bara att lämna tillbaka i så fall.

Detta är ett trist problem som beror på avtalen mellan Fujitsu Siemens (i detta fall) och Microsoft. Vid ett tillfälle var jag tvungen tampas med en sådan situation och då kom det fram att tillverkaren av datorn köper in komponenter, OS med mera och sedan testar man datorn. Då testar man bara den typ av OS man köpt in.

Även om Elgiganten skulle vilja fixa det åt dig kommer man inte kunna garantera att det funkar eftersom varken Microsoft eller Fujitsu Siemens kommer att stödja detta.

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på stor del för att 32-bitars Windows har betydligt bättre stöd för drivrutiner och program. Nu när det har blivit så billigt med minnen så väljer tillverkarna att lägga in maximalt med minne.

Visserligen borde de kunna skicka med både en 64-bitars och en 32-bitars skiva det är lite dåligt. Troligtvis Microsoft som har stoppat detta av någon anledning.

Men hursom, du kan använda din nyckel på datorn till 64-bitars Vista också. Antingen beställer du 64-bitars skivan från Microsoft, kostar nån hundring eller så fixar du en OEM på annat håll......

Permalänk
Medlem

Om datorerna som säljs i handeln skulle vara försedda med 64-bitars OS skulle detta tveklöst skapa bra mycket fler problem när folk inte kan installera sina gamla skrivare, scanners, BANANAPHONEs eller annan allsköns hårdvara. De flesta är säkerligen mer nöjda med att deras grunkor funkar än att behöva spendera timmar med att leta drivrutiner (om de vet hur) för att ändå upptäcka att det inte går. Det dyker dock upp fler och fler burkar med 64-bitars installerat, främst de som riktar sig mot de lite mer tekniskt bevandrade eller de som är "cutting edge" om man vill vara lite ful i mun.
Att tro att man inte får vad man betalar för om burken har fyra gig är felaktigt, det kostar nästintill inte ett smack mer att peta i fyra gig än tre gig för tillverkarna, så det är eg. ingen extra kostnad.

Tyvärr kan man bara få skivor med 64-bitars från Microsoft om man har en retailversion av Vista, ej OEM. Om man inte vill köpa en fullversion vill säga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Nej.
Din kompis får precis det han betalt för, specifikationerna stämmer med det som levererats.

Exempel:
Ett fordon levereras med en motor som klarar en maxfart på 280Km/h, men däcken klarar max 230km/h.

Permalänk
Medlem

inte för att vara en besserwisser och helt off topic :X

men måste inte bilar sålda i eu

ha däck som klarar av hastigheten som bilen klarar av

enligt nån standard(kommer inte på vilken just nu)?

edit stavfel :/

Permalänk

Dator köpet är hävt, vi ska bygga en dator istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundin140
Dator köpet är hävt, vi ska bygga en dator istället.

Kul att se att Elgiganten tänker på kunder också ibland... men ärligt talat så är där absolut inget fel på detta som sålts till dig. Datorn är installerad med 4GB minne men OS'et kan bara hantera 3GB... ändrar inte på faktummet att datorn har mer resurser som inte används. Tycker de har gjort extra rätt då produktens beskrivning säger "AMD Phenom™ X3 triple-core processor, 3 GB RAM, 500 GB hårddisk och ATI HD 3650 grafikkort."... alltså 3GB RAM även fast än 4GB är installerat som specifikationerna gör gällande. De kunde klart ha skrivit 32bit men det är fortfarande så att de alra flästa bara skriver dit bit informtaion när det handlar om annat än vanliga 32bit OS.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHTM1
inte för att vara en besserwisser och helt off topic :X

men måste inte bilar sålda i eu

ha däck som klarar av hastigheten som bilen klarar av

enligt nån standard(kommer inte på vilken just nu)?

edit stavfel :/

Exakt, så länge vi talar om sommardäck och typgodkännandet för bilen i fråga. Vinterdäck har undantag pga sin konstruktion och där gäller minimum 160 km/h även om bilen kan gå fortare.

Att många byter till däck med lägre klassning i efterhand för att spara pengar är en annan sak och jag har någonstans för mig att det blev tillåtet (men kan minnas fel). Tillverkaren får hur som helst inte leverera en ny bil som riskerar att spränga däcken när man har bråttom. Ganska logiskt egentligen.

Edit:
"Har du rätt hastighetsbeteckning på dina däck?
EG-godkända bilar
De flesta personbilar från årsmodell -98 och framåt är EG-typgodkända. Om bilen är EG-typgodkänd finns typgodkännandenumret angivet i Del 1 i det "nya" registreringsbeviset, uppgift K. Sådan bil ska ha däck som är dimensionerade för bilens högsta konstruktiva hastighet.
Vinterdäck ska antingen vara dimensionerade för fordonets högsta hastighet eller minst den hastighet som beteckningen Q (160 km/h) innebär.

Nationellt godkända bilar
Personbilar före årsmodell -98 är oftast inte EG-typgodkända utan nationellt godkända (typ- eller registreringsbesiktade).
Nationellt godkända bilar behöver inte ha sommardäck som har högre hastighetsbeteckning än "S" vilket innebär 180 km/h.
Vinterdäck ska antingen vara dimensionerade för fordonets högsta hastighet eller minst den hastighet som beteckningen Q (160 km/h) innebär."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=243135

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Om man har 32-bitars Vista kan man väl kontakta Microsoft så får man 64-bitars gratis? (eller kanske får betala frakt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Om man har 32-bitars Vista kan man väl kontakta Microsoft så får man 64-bitars gratis?

Jag förklarade några inlägg längre upp hur det ligger till med det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Jag förklarade några inlägg längre upp hur det ligger till med det.

Jasså? Den här tråden säger något helt annat och NoCc lämnar en väldigt bra beskrivning på hur man får sin 32-bitars OEM-licens utbytt mot en 64-bitars, om än något krångligt.

[edit] Såg att jag var lite snabb att skriva, råkade missa NoCcs tredje inlägg i tråden om att det är skillnad på en OEM-licens man köper separat och en som följer med en märkesdator.

Sedan så är jag lite nyfiken på varför det är Elgigantens ansvar att utrusta datorn med 64-bitars operativsystem? De säljer ju trots allt bara den Fujitsu Siemens-tillverkade datorn, är väl mer Fujitsu Siemes det ska klagas på att de väljer ett 32-bitars operativsystem istället för 64-bitars med tanke på att det är de som tillverkat datorn?

Permalänk
Medlem

Även om tråden kan anses som död iom att ärendet har lösts så känner jag min en aning manad att förklara:

Ett 32-bitars operativsystem klarar av att adressera 4 GB minne. Dock endast 4 GB minne och vad många inte tänker på är att i de 4 GB så ingår även minnet på grafikkortet. Prioriteringen sker således att grafikkortsminne reserveras först i adressrymden och resten får tas upp av internminnet.

Som exempel: Grafikkort med 512 MB ram, dator med 4 GB ram. 32-bitars OS rapporterar ca 3500 MB ram.

För övrigt har det gjorts tester, bl a på en känd, internationell konkurrent till Sweclockers, där man har konstaterat att fördelen med mycket minne i ett 64-bitars OS inte infinner sig förrän vid 8 GB. Dessa tester är ju naturligtvis bara så trovärdiga som man anser testarna att vara.