SMS-lån - Någon med erfarenhet med det?

Permalänk
Medlem

SMS-lån - Någon med erfarenhet med det?

(Vet inte om det är rätt ställe att posta det här, men...)

Nu är det så att jag faktiskt nappade på Inet's Swecklockers kampanj på en Blu-ray/HD-DVD/DVDbrännare för 690 kr. Köpte samtidigt en 20" Samsungskärm för 2200-2300 när jag lika gärna var i farten. Sammanlagt för ca 3100 kr. Allting kom till ICA igår där jag kan hämta ut. Men...sommarjobbslönen kommer den 25:e eller 27:e. Har ca 1000 kr till mat tills lönen kommer, men det räcker så det blir över till mat.

Jag vet att det är jävligt onödigt att ta SMS-lån. Men jag är inte sååå desperat på de sakerna jag har beställt, jag kan vänta till nästa vecka. Men vill höra om det är någon här som har tagit eller känner någon som har tagit SMS-lån.

Vad ska man tänka mer på? Jag vet att räntan är lika hög som Mt.Everest.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Så länge du är säker på att du kan betala tillbaks lånet utan problem är det lugnt. Jobbigt om man hamnar i en ond cirkel och är tvungen att ta lån för att klara varje månad.

Var tvungen att ta en tusenlapp i slutet av Maj då jag bara fick lön för 2½ vecka när jag bytte jobb. Det kanske var dumt men betalade tillbaks det så fort nästa lön kom. Dumt men behövligt!

Permalänk
Medlem

Gör det inte. Låna pengar av en god vän, syster/bror eller mor och far.

Jag har bara hört illa om de där lånen, speciellt som du själv säger - räntan.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det är ocker, behöver väl inte veta så mycket mer. Kronofogden hade fått in drygt 17 000 ärenden om obetalda SMS-lån första halvåret i år.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Så länge du är säker på att du kan betala tillbaks lånet utan problem är det lugnt. Jobbigt om man hamnar i en ond cirkel och är tvungen att ta lån för att klara varje månad.

Var tvungen att ta en tusenlapp i slutet av Maj då jag bara fick lön för 2½ vecka när jag bytte jobb. Det kanske var dumt men betalade tillbaks det så fort nästa lön kom. Dumt men behövligt!

Vad var räntan?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Över 1000%

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Skulle vänta om jag vore nu. Så länge man måste räkna sina pengar i slutet av månaden tycker jag man ska passa sig noga för att dra på sig mer utgifter. Tänk vad du kan göra för dom hundralapparna i ränta istället.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Avstängd

Det är väl en fast summa som ska betalas in nästkommande månad. Ränta är årsbaserad, vilket gör att Aftonbladet gärna framställer det som rån. På Folkia tar man ut 375kr för att låna ut 3000kr.

http://www.folkia.se/

Permalänk

Kortkredit är mycket mer prisvärt än SMS-lån. Har du fast jobb så kan du få en kortkredit på 10 000:-. Tar du ut rubbet som jag gjorde vid datorköp så är räntan på runt 75:- i månaden, vilket är bra mycket billigare än SMS-lån.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Vad var räntan?

Tror jag betalade 300kr för det. Det är inte billigt, men man vet iaf hur mycket man betalar. Var inga gömda avgifter eller nåt.

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är att aldrig låna för konsumtion...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
En bra tumregel är att aldrig låna för konsumtion...

precis!;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
En bra tumregel är att aldrig låna för konsumtion...

Förklara det där lite mer?

Att inte spendera allt på en gång?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Han menar nog att man inte ska låna för enklare köp, utan för t.ex. ny bil, hus, lägenhet, etc.

Permalänk
Medlem

Ett sms lån tycke jag kan vara bra ibland, har använt det en gång, lånade 3000 och betalade 300 eller nått för det. Om man betalar tillbaka det direkt(för om du inte VET att du kan betala tillbaka direkt så du ge fan i lån) så tycker jag det kan vara värt det, om du behöver pengar fort. Och att säga att räntan är så hög är lite fel då man ska betala tillbaka inom en månad och då betalar du 300 nånting för det och inget mer, inte överdrivet billigt men ändå.. Som sagt, det är inte ett långtidslån, det är ett microlån som betalas tillbaka månaden efter

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Kronofogden hade fått in drygt 17 000 ärenden om obetalda SMS-lån första halvåret i år.

Men att folk inte betalar säger väl mer om folk än om lånen? Man kan ju också misstänka att de som tar lån ofta har en ganska ansträngd ekonomi och kanske hade haft problem med att betala även andra typer av lån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men att folk inte betalar säger väl mer om folk än om lånen? Man kan ju också misstänka att de som tar lån ofta har en ganska ansträngd ekonomi och kanske hade haft problem med att betala även andra typer av lån.

Ja det är klart, det var bara en perentes.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Den 25:e är på måndag, herregud människa! Visa på lite självdisciplin och håll dig till dess. Att låna för att få sina saker 4 dar tidigare låter som något som bara kan sluta på ett sätt, åt helvete, förr eller senare.

Eller så gör du som jag gör, skaffa ett Mastercard med upp till 55 dagar räntefri kredit, grymt smidigt verktyg för att få inkomster och utgifter att sammanfalla. Blir lätt lite galet på sommaren när man inte får några pengar förren i slutet av juli (eller slutet av augusti i mitt fall, eftersom jag jobbade väldigt lite i juni) men har en å annan utgift under sommaren ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: SMS-lån - Någon med erfarenhet med det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo

Nu är det så att jag faktiskt nappade på Inet's Swecklockers kampanj på en Blu-ray/HD-DVD/DVDbrännare för 690 kr. Köpte samtidigt en 20" Samsungskärm för 2200-2300 när jag lika gärna var i farten. Sammanlagt för ca 3100 kr. Allting kom till ICA igår där jag kan hämta ut. Men...sommarjobbslönen kommer den 25:e eller 27:e. Har ca 1000 kr till mat tills lönen kommer, men det räcker så det blir över till mat.

Det är ju sånt man ska planera innan man köper saker. Har jag råd just nu? Är det den första frågan man ställer till sig själv innan ett inköp.

Precis som KES0 skriver "En bra tumregel är att aldrig låna för konsumtion" Lånar pengar gör man till Hus, husrenovering, möjligtvis bil, båt

Permalänk
Medlem

Än bättre är väl om man har koll på sin ekonomi och lånar om man kan och vill, eller låter bli.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Än bättre är väl om man har koll på sin ekonomi och lånar om man kan och vill, eller låter bli.

Ett bra sätt att bli av med kollen är att börja ta onödiga lån.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

låna inte stöd inte dom där skitföretagen

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Men att inte låna för konsumtion kan inte riktigt gälla sms-lån, då man inte kan köpa bil, hus, båt med ett microlån på max 3000..

Men som andra sagt, håll dig till 25e!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
låna inte stöd inte dom där skitföretagen

Varför är de skitföretag?

I det här fallet känns det ju helt onödigt att låna pengar, men varför skulle SMS-lån vara så hemskt? Det är ett smidigt sätt att låna pengar snabbt, och ibland är det just det man behöver. Man har väl själv ett ansvar för sin ekonomi.
SMS-lån har ju utmålats som barnätande monster i media, men man struntar helt i de verkliga orsaken bakom problemen. Det är knappast lånens fel att ungdomar hamnar hos kronofogden.

Personligen tycker jag att det är bra att alternativet finns.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Varför är de skitföretag?

I det här fallet känns det ju helt onödigt att låna pengar, men varför skulle SMS-lån vara så hemskt? Det är ett smidigt sätt att låna pengar snabbt, och ibland är det just det man behöver. Man har väl själv ett ansvar för sin ekonomi.
SMS-lån har ju utmålats som barnätande monster i media, men man struntar helt i de verkliga orsaken bakom problemen. Det är knappast lånens fel att ungdomar hamnar hos kronofogden.

Personligen tycker jag att det är bra att alternativet finns.

Tyvärr uppmanar dom till impulsköp då du får pengarna direkt och kan låna så mycket du vill, så länge som du inte har betalningsanmärkningar samt att du är över 20 år. Det bästa vore med en till två dagars överföringstid så att man ger sitt köp lite tid istället.

Dessvärre lånar så många som kanske inte har ett fast jobb och kan därefter inte betala tillbaka, så även om det kanske inte är lånens fel så måste man motverka människors "dumhet" att ta lån man inte kan betala tillbaka på något sätt, som en eller två dagars fördröjning till exempel. Vet man med sig att man behöver en extra buffert kan man lika gärna skaffa sig en kortkredit, det förutsätter dock att man har fast jobb, för har man inte det ska man inte ta sms-lån heller.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Tyvärr uppmanar dom till impulsköp då du får pengarna direkt och kan låna så mycket du vill, så länge som du inte har betalningsanmärkningar samt att du är över 20 år. Det bästa vore med en till två dagars överföringstid så att man ger sitt köp lite tid istället.

Dessvärre lånar så många som kanske inte har ett fast jobb och kan därefter inte betala tillbaka, så även om det kanske inte är lånens fel så måste man motverka människors "dumhet" att ta lån man inte kan betala tillbaka på något sätt, som en eller två dagars fördröjning till exempel. Vet man med sig att man behöver en extra buffert kan man lika gärna skaffa sig en kortkredit, det förutsätter dock att man har fast jobb, för har man inte det ska man inte ta sms-lån heller.

Erik

Det är ju just snabbheten som gör det intressant, annars hade det ju varit smått värdelöst. Och mig veterligen kan man inte låna "hur mycket man vill", det handlar väl om maxbelopp på ett par tusenlappar?

Hur långt tycker du egentligen att man ska gå för att "motverka människors dumhet"? Införa en komité som måste godkänna alla köp som överstiger en viss summa?
Det finns många scenarion där ett _snabbt_ lån är behövligt eller bara bekvämt, det handlar inte bara om impulsköp. Men även om det gjorde det, varför ska någon bestämma åt mig om ett impulsköp är bra eller inte?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är ju just snabbheten som gör det intressant, annars hade det ju varit smått värdelöst. Och mig veterligen kan man inte låna "hur mycket man vill", det handlar väl om maxbelopp på ett par tusenlappar?

Hur långt tycker du egentligen att man ska gå för att "motverka människors dumhet"? Införa en komité som måste godkänna alla köp som överstiger en viss summa?
Det finns många scenarion där ett _snabbt_ lån är behövligt eller bara bekvämt, det handlar inte bara om impulsköp. Men även om det gjorde det, varför ska någon bestämma åt mig om ett impulsköp är bra eller inte?

Det finns säkert en gräns, men den är säkerligen över 3000 som är "maxlånet".

En kommitté är väl att dra det aningen långt, men det känns väldigt tafatt att man inte ens behöver ha ett jobb för att ta sms-lån. Det känns ändå som personen som tar ett lån bör ha haft ett samtal som man har med en bankman innan man får stora lån, för det är säkerligen det som gör att folk inte kan betala tillbaka sina lån.

Man tar lån fast man inte kan hantera det helt enkelt, eftersom det är näst-intill kravlöst att ta lån så kan dom som inte kan ta hand om sin ekonomi göra det med tills dom får sin första betalningsanmärkning.

Behöver man låna 1000 kr med 25% ränta på en månad så bör man väl ändå spärra upp ögonen? Vad får man egentligen för 1-3000:- som är livsviktigt innan löningen? Nån liten elektronisk pryl kanske, men har man inte råd med det från början så bör man väl knappast ta ett såpass litet lån för att väga upp det? 1-3000:- kan man i regel låna av en bekant i en månad utan att hamna i nån skuldfälla om man nu inte kan betala.

Ska man låna bör man vara över 20 år, inga betalningsanmärkningar och fast jobb och inte som det är nu. Skuldfällan må vara ett extremt program, men väldigt lärorikt när det gäller sms-lån, bara att kolla.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Inaktiv

Sms-lån är dumma att ta.

Om man snabbt behöver pengar brukar jag använda mitt kreditkort, det är oändligt mycket smidigare/förmånligare.

Om man inte kan skaffa ett kreditkort för att banken inte förlitar sig på en då kanske man bör se över om det är en bra idée att ta ett sms-lån.

Hur som helst, sms-lån är oerhört oförmånliga jag rekomenderar starkt att man ser till alla andra alternativ först, dvs: vänner/familj, kreditkort eller inte låna alls.

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt mer åt att vänta tills 25:e/27:e redan från början, och tanken om lån var bara något jag grubblade snabbt över. Men som sagt, jag ville ju bara höra vad ni har att säga om SMS-lån.

Lån blir det inte. Jag är inte så desperat efter paketen som väntar på ICA. MEn ni vet iaf hur man kan längta efter någonting man vill ha, men det brinner absout inte i ådrorna som det kan göra hos en missbrukare. Jag har andra roligare saker att göra tills jag kan hämta ut paketen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag var faktiskt mer åt att vänta tills 25:e/27:e redan från början, och tanken om lån var bara något jag grubblade snabbt över. Men som sagt, jag ville ju bara höra vad ni har att säga om SMS-lån.

Lån blir det inte. Jag är inte så desperat efter paketen som väntar på ICA. MEn ni vet iaf hur man kan längta efter någonting man vill ha, men det brinner absout inte i ådrorna som det kan göra hos en missbrukare. Jag har andra roligare saker att göra tills jag kan hämta ut paketen.

Försöker du övertala oss eller dig själv?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.