Vilket är det roligaste och det mest användbara språket att lära sig?

Permalänk

Vilket är det roligaste och det mest användbara språket att lära sig?

Som Rubrik lyder vilket är det roligaste och det mest användbara språket att lära sig? Det är nämligen så att jag började gymnasiet precis IT-linje med naturvetenskaplig inriktning Ma E, Fy B, Ke A och nu sitter jag och funderar på vilket språk jag ska välja som tilläggskurs. Ge mig lite information om Tyska/Franska/Spanska om ni har lust :).

Permalänk
Avstängd

Roligaste vet jag inte, det är väll lite olika vad man tycker.
Mest användbara är lite svårt att förutsäga då man aldrig vet var du kommer hamna i ditt liv. Men något som kanske är relevant är hur många som pratar språken i världen, då är spanska klart ledande.
Tyska är lite lättare att bli duktig på då det är germanskt i likhet med svenska och engelska.

Permalänk

Då låter tyska nästan som det bästa valet. Jag visste inte att spanska var ett stort språk, vilka länder talar spanska förutom Spanien då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
vilka länder talar spanska förutom Spanien då?

Ganska många: http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_language

Permalänk
Medlem

Arabiska, know your enemy

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Det var inte lite länder som pratade spanska. finns det en liknade tabell för franska och tyska?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Det var inte lite länder som pratade spanska. finns det en liknade tabell för franska och tyska?

Det relevanta är väll hur många som talar det?
Tyska talas av 120 miljoner.
Franska talas av 290 miljoner.
Spanska talas av 600 miljoner.
Enligt wikipedia.

Det vore intressant att veta hur många de är som talar de olika språken men som inte talar engelska på en rimlig nivå, det är väll dessa som man skulle behöva språk för.
Tyvärr vet jag inte hur man skulle ta reda på det.

Permalänk

Tackar för länkarna. Jag tror jag kommer välja spanska, fast jag är inte säker. Jag ska fråga min mentor om man får testa på dem olika språken, tex testa på 2 veckor och göra lite uppgifter.

Permalänk
Medlem

Skall du jobba som nått "naturaktigt" typ Ingejör eller så, då främst i Europa är Tyska ett jäkligt bra språk att kunna

Tyska eller Kinesiska skulle jag säga vara de viktigare språken som Ingejör

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mandarin

885 miljoner (som har det som modersmål)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandarin_language

Är väl ett nice "party trick" också att kunna kinesiska...

Edit: Kanske svårt att läsa på gymnasiet, vilket jag nu märkte det verkar som du börjar på...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Arabiska, know your enemy

Haha, det var lite småkul.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Spanska Jag är själv förtjust i det språket. Tyskar talar väl rätt bra engelska, spanjorer gör inte det. I latinamerika beror det väl på, rikare ställaren så tror jag de faktiskt kan bättre engelska generellt men fattigare ställen så lär det väl bara vara spanska.
Kom också ihåg att det är ~34 miljoner (äldre än 5 år) som har spanska som huvudspråk (talar det hemma).
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_language#United_States

Men jag nog hålla med om det där med tyska och ingenjör i europa. Tyskland är ju ingenjörernas hemland...

Men så är spanska mycket trevligt och enkelt, man uttalar det mesta bokstäverna, franskan är väl lite annorlunda på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skall du jobba som nått "naturaktigt" typ Ingejör eller så, då främst i Europa är Tyska ett jäkligt bra språk att kunna

Tyska eller Kinesiska skulle jag säga vara de viktigare språken som Ingejör

Ja, det blir nog en civilingenjörsutbildning eller kandidat och master i fysik. Gymnasiet jag går på erbjuder inte kinesiska tyvärr, fast även om de gjorde det så tror jag man inte skulle hinna lära sig särskilt mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Mandarin

885 miljoner (som har det som modersmål)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandarin_language

Är väl ett nice "party trick" också att kunna kinesiska...

Edit: Kanske svårt att läsa på gymnasiet, vilket jag nu märkte det verkar som du börjar på...

Kinesiska är ju verkligen det ultimata språket att lära sig. Det hade nog varit lite skoj och skryta om att man kan kinesiska för polarna.

Edit: Aqualize du fick mig att bli lite intresserad av språket nu :). Är det någon som vet ifall man kan välja två språk på gymnasiet? Eller blir det alldeles för mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Ja, det blir nog en civilingenjörsutbildning eller kandidat och master i fysik. Gymnasiet jag går på erbjuder inte kinesiska tyvärr, fast även om de gjorde det så tror jag man inte skulle hinna lära sig särskilt mycket.

Kinesiska är ju verkligen det ultimata språket att lära sig. Det hade nog varit lite skoj och skryta om att man kan kinesiska för polarna.

Edit: Aqualize du fick mig att bli lite intresserad av språket nu :). Är det någon som vet ifall man kan välja två språk på gymnasiet? Eller blir det alldeles för mycket?

Välj tyska då Kan säga att det är nyttigt och lätt språk

Min tjej är från Kina, så hon kan det flytande, hon läste även tyska på gymnasiet, så nu läser hon tyska på högskolenivå medan hon pluggar Civilingenjör på KTH Hon lär ha grymmt nytta av båda dessa språk sedan ute i arbetslivet som CivilIngenjör. Hon funderar även på att läsa kinesiska nu i år för att hon har inte skrivit kinesiska regelbundet på väldigt lång tid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

De enda språk som är vettiga att lära sig är de som man faktiskt behärskar och sedan underhåller. Såvida du inte verkligen satsar på ett språk så är det enda du kommer lära dig att göra dig hjälpligt förstådd som turist, och sen glömma bort rubbet på nolltid.

Jag läste Tyska i 2 år och fick VG, helt bortkastad tid eftersom jag är 20 gånger bättre på engelska och helt enkelt skulle använt det istället, om jag ens fått tillfälle att välja.

Fick reda på i efterhand att jag kunde valt andra kurser istället, synd att jag inte visste det tidigare. Kolla upp det om du nu inte verkligen är sugen på ett språk.

Permalänk

Det kommer hon nog att ha, tyska, kinesiska, svenska är ingen dålig språksamling. Kan hon engelska med? Hon måste verkligen ha en fallenhet för lära sig språk snabbt.

Edit: Frux men det är ju bra och ha merit poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Det kommer hon nog att ha, tyska, kinesiska, svenska är ingen dålig språksamling. Kan hon engelska med? Hon måste verkligen ha en fallenhet för lära sig språk snabbt.

Jo hon är bra på Engelska med Något som är roligt är att hon krossar mig på alla språk utom möjligtvis engelska där vi är jämna, eventuellt är jag något bättre på franska bara för jag bott i Belgien :P. Glömde kanske nämna att hon läst franska i gymnasiet med.

Hon har lätt för språk ja

Men jag kan rekommendera tyska, det är lätt och sitter kvar länge Läste det i grundskolan och 1 år på gymnasiet (läste även franska i grundskolan och gymnasiet och kan säga tyska är lättare och roligare).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Helt sjukt ju svenska, engelska, kinesiska, tyska, franska hur lyckas hon komma ihåg allt egentligen. Men tyska låter bäst, man lär sig det snabbt och det är likt svenska och engelska. Då ska jag ta ett snack med mentorn och se ifall jag får testa på det några gånger och se ifall jag är nöjd :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Helt sjukt ju svenska, engelska, kinesiska, tyska, franska hur lyckas hon komma ihåg allt egentligen. Men tyska låter bäst, man lär sig det snabbt och det är likt svenska och engelska. Då ska jag ta ett snack med mentorn och se ifall jag får testa på det några gånger och se ifall jag är nöjd :).

Jo, jag är glad som kan bra Engelska, och hyffsad Svenska. Hankar mig fram på tyska och franska med. Mest för jag bott i Belgien där de talar franska, och att delar i släkten är från tyskland

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Tyska är jäkligt användningsbart, visst många i tyskland kan engelska men det gör knappast lastbilschaufförerna som kommer från tyskland till sverige.
Det är inte roligt på jobbet när man står ute och röker så kommer det någon tysk och frågar något (tror dom frågar).. engelska, inte ett chans.
Tur är att vi har utlänningar på jobbet som kan många språk.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Om man ska se det lite mindre praktiskt så är ju tyska ett av dom fulaste språken som finns.

Jag läste tyska i högstadiet och ett år på gymnasiet och det var helt bortkastat. Man glömmer det så lätt när man inte använder det. Om du kan läsa mer engelska är nog det ett bättre val, man använder ju det så gott som varje dag även om du inte behöver det i jobbet så det man lär sig i gymnasiet sitter kvar.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte i vilket gymnasium du går i men i mitt så är alla skoldagar från 8 till 1300 (förutom måndag då är det sovmorgon).

Jag har väldigt väldigt lätt för språk därför valde jag att läsa mycket.

Just nu läser jag:
Svenska, Kroatiska/bosniska(modersmål), tyska steg 3, engelska
Ska börja med:
Franska steg 1
Kinesiska.

Mitt modersmål har jag på eftermiddagen i en grundskola i närheten där jag bor. Svenska, engelska och tyska 3 har jag automatiskt i schemat. Franska 1 läser jag när alla andra har sovmorgon på måndag. Kinesiska är också på eftermiddagen fast då i en annan skola, dvs schillerska.

Så jag kan ju inte direkt klaga på att jag har litet språkförråd. Dock hjälper svenskan enormt mycket när jag läser både kroatiska och tyska eftersom man får ett stort lyft från grammatiken.

Så nej egentligen finns det inget max antal språk du kan lära dig, det som kan stoppa dig är hur bra din rektor har organiserat ert schema för maximal undervisning.

Om du ska läsa ingenjör rekommenderar jag starkt tyska eftersom mycket är på tyska och de är väldigt ledande inom deras ämne.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

MarkoV du måste verkligen älska språk. Varför har du svenska på en grundskola för? Går du typ en språklinje eller liknade?

sprucetwig vi har engelska c och svenska c, jag tror jag kommer välja engelska c men svenska c kommer jag nog inte ha någon nytta av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
MarkoV du måste verkligen älska språk. Varför har du svenska på en grundskola för? Går du typ en språklinje eller liknade?

sprucetwig vi har engelska c och svenska c, jag tror jag kommer välja engelska c men svenska c kommer jag nog inte ha någon nytta av.

Mitt modersmål är Kroatiska, eller ja... lite svårt att definiera modersmål. Jag kan ju svenska mycket mycket bättre men kan prata och skriva flytande kroatiska.

Svenskan har jag ju på min ordinarie skola dvs gymnasiet.

tror jag gillar språk för att jag är jävligt social och då gillar man ju att prata med folk
Vet faktiskt inte är jävligt roligt tycker jag bara.

Nope, går natur men hela grejen med min gymnasieskola skola är att pressa schemat. Fast jag börjar 8 och slutar 13:00 så hinner jag med allt som alla andra skolor gör från 8 till 4-5...
Eftersom vi inte har några håltimmar, rasterna är på 5min dvs så att man hinner ta böckerna och en frukt tills nästa lektion börjar. Maten kommer klockan 1(13.00) när vi slutar då tar vi antingen med oss den(förpackat i små plastförpackningar från restaurangen) eller äter den där. Äter lungt och går sedan och gymmar sedan går jag antingen hem eller till kinesiskan ELLER tillbaka till skolan får varje dag efter skola så har de handledning i 5-6 olika ämnen och då är det bara att droppa in och börja plugga, göra läxor eller ta igen det man missat. Handledningen sträcker sig från 2 till egentligen hur länge som helst, lärarna är kvar så länge du är kvar. Finns 3:or som har varit uppe fram till 00:00 med lärarna för att plugga inför nationellt test.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Vilken annorlunda skola du går på. Snacka om bra lärare, ni måste verkligen ha bra kontakt med dem eftersom de stannar till klockan tolv bara för hjälpa en/flera till ett nationellt prov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om man ska se det lite mindre praktiskt så är ju tyska ett av dom fulaste språken som finns.

Jag läste tyska i högstadiet och ett år på gymnasiet och det var helt bortkastat. Man glömmer det så lätt när man inte använder det. Om du kan läsa mer engelska är nog det ett bättre val, man använder ju det så gott som varje dag även om du inte behöver det i jobbet så det man lär sig i gymnasiet sitter kvar.

Jo men engelska i gymnasiet är ju inte direkt vettigt. Du lär dig absolut ingenting. Läroplanen för engelska i gymnasiet är ju sånt varenda normalbegåvad unge kan innan de fyllt 14.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Mitt modersmål är Kroatiska, eller ja... lite svårt att definiera modersmål. Jag kan ju svenska mycket mycket bättre men kan prata och skriva flytande kroatiska.

Svenskan har jag ju på min ordinarie skola dvs gymnasiet.

tror jag gillar språk för att jag är jävligt social och då gillar man ju att prata med folk
Vet faktiskt inte är jävligt roligt tycker jag bara.

Nope, går natur men hela grejen med min gymnasieskola skola är att pressa schemat. Fast jag börjar 8 och slutar 13:00 så hinner jag med allt som alla andra skolor gör från 8 till 4-5...
Eftersom vi inte har några håltimmar, rasterna är på 5min dvs så att man hinner ta böckerna och en frukt tills nästa lektion börjar. Maten kommer klockan 1(13.00) när vi slutar då tar vi antingen med oss den(förpackat i små plastförpackningar från restaurangen) eller äter den där. Äter lungt och går sedan och gymmar sedan går jag antingen hem eller till kinesiskan ELLER tillbaka till skolan får varje dag efter skola så har de handledning i 5-6 olika ämnen och då är det bara att droppa in och börja plugga, göra läxor eller ta igen det man missat. Handledningen sträcker sig från 2 till egentligen hur länge som helst, lärarna är kvar så länge du är kvar. Finns 3:or som har varit uppe fram till 00:00 med lärarna för att plugga inför nationellt test.

Känns vettigt att bara gå några timmar i skolan per dag. Kanske mer motiverande. De två första åren i gymnasiet snittade jag kanske 3 timmar per dag på lektioner. Resten satt man och slappa i soffor eller låg hemma och sov

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

C++?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Latin då man bättre förstår hur vissa ord har tillkommit.

Annars känner jag några(civilare) som har arbetat i Tyskland och det var inget problem med att enbart kommunicera på engelska, speciellt då koncernspråket inom europeiska företag brukar vara på engelska. Så man klarar sig faktiskt där utan tyska, precis som man klarar sig i sverige utan svenska.

Så latin hade varit mitt val, om jag nu inte redan vore så förbaskat dålig på både engelska och svenska

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

C++ är väl kanske inte det "mest roliga" (beror väl på hur man ser på saker, inte alla som får orgasm av malloc()), men det är extremt användbart och oerhört nyttigt. C-liknande språk kommer att fortsätta existera i åtskilliga år framåt.

Vill du ha ett tal-/skriftspråk kan du ju alltid kolla in Lojban. Inte särskilt stort (och därmed inte super-användbart), men det ger säkert en bättre bild av hur språk fungerar och hur exempelvis tidig avancerad verbal människa-dator-interaktion kan se ut.

När det gäller naturliga språk bör du satsa på engelska/kinesiska/tyska. Det beror lite på vad du vill arbeta med och vad. Att prata flytande kinesiska ser definitivt bra ut i CVt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!