Nvidia kämpar mot AMD – kan uppgradera GTX 260

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag sätter min tillit till sweclockers recension. Kan inte bli mycket mer glasklart.

Kan väl inte bli så mycket mer glasklart nej, om man kan läsa...

"Det var endast i Company of Heroes som GTX 260 fick någon märkbar prestandaledning mot Radeon HD 4870, men annars låg de lika eller så låg 4870 före. Med andra ord känns denna modell inte prisvärd då den är dyrare än alla Radeon HD 4870-kort i testet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Kan inte Nvidia bara erkänna sig besegrade den här gången och komma igen nästa generation istället?

OCH GÖRA VADDÅ? du e från vettet....

NÄ...tur för oss, förnyar de topmodellerna (samtidigt som de ser sig besegrade av atis modeller), samt hamnar på 4870 klass: bra kort till samma pris

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

lite läskigt hur ni kan "hata" ett märke och få "gåshud" etc. Det är för tusan grafikkort vi pratar om vad som är ännu läskigare är att många som "Hatar" nvidia vänder kappan efter vinden när nvidia för ett bättre kort.

On topic: mindre bra att dom behåller namnet, men det är bra att dom försöker hänga med.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Alltså runt 50/50 i prestanda, och med mindre strömförbrukning samt bättre temperaturer out of the box till i princip samma pris så förstår jag inte varför det är ett dåligt val. Lite väl mycket pajkastning utan att kolla upp fakta.

Sedan SweClockers gjorde sin recension så har GTX 260 sänkts i snittpris, ligger på runt 2395kr nu har jag hittat massvis med modeller för, och när jag gjorde min första post i denna tråden så hade inet ett för 1990kr(vilket var ett extremt prisvärt köp) för Sweclockers medlemmar.

Sen hur folk jämför 4870 med GTX 280 är mig bortom all förståelse.

Du borde nog titta på fler tester.

http://www.techreport.com/articles.x/14990/9

HD4870 är generellt bättre än GTX 260 och i vissa fall bättre än GTX 280.

Du pratar om att GTX 260 är sänkt i pris men du verkar ha missat att det samma har skett för HD4870. Du måste inte försvara GTX 260 i vått och torrt bara för att du själv har köpt ett sådant.

GTX 260 är ett imponerande kort för det priset saken är bara det att HD4870 är ännu mer imponerande för sitt pris.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Du borde nog titta på fler tester.

http://www.techreport.com/articles.x/14990/9

HD4870 är generellt bättre än GTX 260 och i vissa fall bättre än GTX 280.

Du pratar om att GTX 260 är sänkt i pris men du verkar ha missat att det samma har skett för HD4870. Du måste inte försvara GTX 260 i vått och torrt bara för att du själv har köpt ett sådant.

GTX 260 är ett imponerande kort för det priset saken är bara det att HD4870 är ännu mer imponerande för sitt pris.

Vi pratar om några få FPS skillnad. Ibland inte ens en hel FPS...
VARFÖR ska folk bråka om ATI och Nvidia?
Samma jävla barnsleri mellan AMD och Intel.

ATI gör bra kort, Nvidia gör bra kort.
ATI har klått Nvidia ibland. Nvidia har klått ATI ibland.

På senare tid däremot så har Nvidia känts som det vinnande konceptet, framförallt när Nvidia presenterade "Nvidia PhysX"...
Med PhysX kommer Nvidia även med "sämre" FPS ändå vara bättre hur man än vänder och vrider på det eftersom att man vid nästa köp kan använda sitt gamla kort till ren fysikmotor.
Tänk även att man kan köra med PhysX på ett grafikkort... Och på det sättet får mycket mer avancerad fysik i spel som har stöd för PhysX (och lagt in mer avancerad fysik i spelet när PhysX aktiveras...).

Men tyvärr vill inte sekten i ATI-religionen inse detta.

När jag var mindre så höll jag på så här med, var väl mellan 14-17 år. Tjatade om Atari eller Amiga var bäst, sedan när det blev PC så var det något annat man höll på och tjatade om.

VARFÖR lägger ens folk ner energi på att lägga in inlägg som en jävla barnunge???

"Nvidia suger".
"Nvidia får pisk".
"Nvidia är skit".

Ändå så har Nvidia varit överlägsen ATI ett rätt bra tag nu. Men nu kommer kanske ATI att kunna leverera ett billigt kort som är bättre än Nvidias billiga kort...
Sedan kommer ju Nvidia göra det samma... o.s.v.

Detta kallas UTVECKLIG och det ska vi vara glada för!!!
ÄNDÅ kan folk med här att lägga in bebisinlägg...

Borde bli lite skärpning på Sweclockers medlemmar. Lägg inte in meningslösa kommentarer som bara visar eran okunskap...

Själv sitter jag med Nvidia, ändå har jag inte några problem med att ATI ett tag gör bättre kort än Nvidia. VARFÖR ska jag ens bry mig?
VARFÖR ska jag överhuvudtaget bli upprörd?

SVARA MIG PÅ DET!!! SNÄLLA!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
--Text--
VARFÖR ska jag överhuvudtaget bli upprörd?

SVARA MIG PÅ DET!!! SNÄLLA!!!

Du verkar lite upprörd Knashatt.

Hoppas att ett förbättrat GTX260 får nytt namn.
GTX260 har ju samma kärna som GTX280 men med en del av den urkopplad.
Ett kort med färre SP urkopplade borde få ett nummer mellan 260 och 280, tex GTX270, "nya GTX260" har hälften så många SP urkopplade som gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

nvidia och ati/amd har samma ägare! dom sitter och toyar med er konsumenter, fram och tillbaks. allt för att slippa restriktioner och monopolregler.

källa: internet+en sund fantasi

kram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Kan inte Nvidia bara erkänna sig besegrade den här gången och komma igen nästa generation istället?

Vad är det för skit inställning? Var det någon som förespråkade att ATI/AMD skulle ge upp under 8800gtx tiden? Eller är det någon som förespråkar att AMD skulle gett upp när conroe kom? Självklart inte. Det är bara att det har blivit så otroligt populärt att se ner på och förlöjliga nVIdia.

Det är självklart en bra sak att nVidia uppgraderar sina kort för att försöka hålla jämna steg, eller flyger detta att det är bra med konkurrens ut genom fönstret så fort "underdogen" är på väg att bli bättre/större?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Alltså runt 50/50 i prestanda, och med mindre strömförbrukning samt bättre temperaturer out of the box till i princip samma pris så förstår jag inte varför det är ett dåligt val. Lite väl mycket pajkastning utan att kolla upp fakta.

Sedan SweClockers gjorde sin recension så har GTX 260 sänkts i snittpris, ligger på runt 2395kr nu har jag hittat massvis med modeller för, och när jag gjorde min första post i denna tråden så hade inet ett för 1990kr(vilket var ett extremt prisvärt köp) för Sweclockers medlemmar.

Sen hur folk jämför 4870 med GTX 280 är mig bortom all förståelse.

Du vet att HD4850/70 har en fläkthastighet på endast 20% va?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Har folk svårt att förstå kanske? När jag först svarade i denna tråden så hade Inet ett GTX 260 för:

1990 KR! Och det slår 4870 på fingrarna i pris/prestanda + alla andra godsaker som utgör ett GTX 260 som physx å mindre effektförbrukning.

Och jag visste att någon till slut skulle kommentera att jag äger ett GTX 260, och? Många som prisar 4870 i denna tråden har även också ett ATI 4850/4870 och det är ingen som kommenterar det. Detta är mitt första nvidia grafikkort sedan Geforce 3. Vilket borde säga mycket om hur valt och prioriterat mina köp.

Jag har inte sagt någonting dåligt om 4850/4870, sen om ni försöker vinkla det till att jag är någon sorts fanboy är ju inte direkt mitt problem.

Physx var inte mycket att hänga i granen.
Vi får väl se hur det ligger till om någon månad eller så. Nya drivrutiner torde höja prestandan på båda korten.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
VARFÖR ska jag ens bry mig?
VARFÖR ska jag överhuvudtaget bli upprörd?

SVARA MIG PÅ DET!!! SNÄLLA!!!

Ja...varför? Du har ju varit medlem länge nog för att veta var nivån ligger här. Förstår inte varför du brusar upp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
På senare tid däremot så har Nvidia känts som det vinnande konceptet, framförallt när Nvidia presenterade "Nvidia PhysX"...

Nu är det ju inte så att AMD/ATI inte bryr sig om GPU accelerarad fysik. De har valt att jobba tillsammans med Intel/Havok istället för att följa nVidia.

Vad gäller just PhysX så håller jag med det Firingsquad skriver angående detta:

Citat:

"Ultimately though we’re still waiting for more engaging PhysX content to be released. PhysX is a nice little bonus worth checking out if you already own a GeForce 8 or better GPU with 256MB of graphics memory, but as it stands now it isn’t compelling enough to make Radeon 4800 card owners jealous in our opinion."

Det är en trevlig bonus men knappast nåt jag skulle väga tungt vid val av grafikkort idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag har inte sagt någonting dåligt om 4850/4870, sen om ni försöker vinkla det till att jag är någon sorts fanboy är ju inte direkt mitt problem.

Gissar att det beror att du helt bestämt dig för nVidia trots att majoriteten rekommenderade ett 4870 i din tråd i grafikkortforumet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Physx var inte mycket att hänga i granen.

Vad just spesifikt menar du med detta?
Vill bara veta...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

DX10.1 kan ju svida om ett år eller nåt, men då har ju alla vi som är supernördar redan köpt nya kort.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vad just spesifikt menar du med detta?
Vill bara veta...

Jag tror att han syftar på, att program som använder hårdvarustöd av PhysX knappt finns i dag, och i de fall det finns, är fysiken oftast så lite använd att CPU:n klarar det.
Min PPU är inte direkt utsliten.
Men visst är PhysX en trevlig fysikmotor och visst är det en trevlig bonus, men det är knappast något avgörande för grafikkortköp i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror att han syftar på, att program som använder hårdvarustöd av PhysX knappt finns i dag, och i de fall det finns, är fysiken oftast så lite använd att CPU:n klarar det.
Min PPU är inte direkt utsliten.
Men visst är PhysX en trevlig fysikmotor och visst är det en trevlig bonus, men det är knappast något avgörande för grafikkortköp i dag.

Håller med, i dagens läge är det inget att ha egentligen så det går ur argumentet om vad som är bäst.

Men tummen upp att Nvidia satsar mer på Fysik, hoppas det kommer bli en stor del av spel i fortsättningen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror att han syftar på, att program som använder hårdvarustöd av PhysX knappt finns i dag, och i de fall det finns, är fysiken oftast så lite använd att CPU:n klarar det.

Finns ju en del i alla fall:

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#Title_support

Men jag anser att det kan vara en anledning att köpa då det säkert kommer bli större p.g.a. detta.
Tänker mer på folk som redan har ett 8800 tex och ska köpa nytt... Då finns det ju anledningar att köpa ett till Nvidia-kort och spara det gamla som kan sitta i som ren fysikmotor.

Lite exempel på skilnad i spel med PhysX

http://www.tweaktown.com/articles/900/3/ageia_physx_and_ghost...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Finns ju en del i alla fall:

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#Title_support

Men jag anser att det kan vara en anledning att köpa då det säkert kommer bli större p.g.a. detta.
Tänker mer på folk som redan har ett 8800 tex och ska köpa nytt... Då finns det ju anledningar att köpa ett till Nvidia-kort och spara det gamla som kan sitta i som ren fysikmotor.

Lite exempel på skilnad i spel med PhysX

http://www.tweaktown.com/articles/900/3/ageia_physx_and_ghost...

När fysik väl slår igenom kommer nog båda HD4870 och GTX280 vara uråldrade tyvärr, tycker inte att PhysX är tillräckligt stor anledning för att välja Nvidia före ATI

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gillar man Nvida, köper man Nvida.

Vill man få mest prestanda/krona köper man i nuläget AMD. Oavsett om man gillar den ena eller den andra. Enklare kan det inte bli.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=320009

ca1700kr

Tror inte ett dugg på att priset stämmer, OC-versioner brukar ALDRIG vara billigare än standard-kort, kortet finns inte heller i lager hos någon återförsäljare.

Här är de billigaste 4870 som går att få tag på idag, för 2140kr
http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?seid=etailer-pro...

Så nå ca:1700kr kan du ju drömma om.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Vilka ombytta roller. Jag var en av de som trodde på AMD Ati o köpte ett HD3850. Kortet var inte det snabbaste men jag blev ändå impad i jämförelse med äldre Nvidia Geforce 7800GTX som lät som en damsugare. Vet inte hur många ggr jag skrivit att Nvidia är för de som gillar prestanda o AMD är för de som gillar annat. Och vad blir de då av Nvidia då de inte mäktar med att leda prestandaracet? Givetvis kommer Nvidia kontra, men just nu kan jag bara njuta av läget. Nån krona från mig har kanske förbättrat konkurensen en aning.

Permalänk
Medlem

Att vara fanboi är rätt förlegat men antar att det är datorvärldens svar på fotbollshuliganer, fast de är verbala enbart istället för fysiska och verbala.

Nåja jag är en "turncoat" vänder kappan efter vinden, det som är bäst köp för mig vid ett givet tillfälle blir det oavsätt märke.

Dock har jag ofta upplevt att Ati ofta har lite bättre bild kvalitet då jag har en burk med ett 1800xt och en med 8800gt, och man får ofta flicker och liknande som kan vara störande på 8800gt men inget sånt på 1800xt.

Så antar att nvidia i vissa fall "offrar" lite små visuella saker för att öka fps. I några spel får man då fps boost utan att se skillnaden men i vissa spel kan det vara markant. Minns till exempel ett skit spel, Pirates of the burning sea. Mängden flicker när man var ute på "the high seas" med 8800gt gjorde det ospelbart så lirade det enbart på mitt gamla 1800xt. Men som sagt..båda företag gör tweaks för att få 1-2 mer fps och de enda som blir blåsta är vi konsumenter som får sämre bild.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Mitt HD4850 har definitivt bättre bild inne i spel än vad mitt G80 hade, men det är iofs ett par generationer nyare men ändå blir jag ständigt förbluffad över hur klar, tydlig, lugn och stabil bilden är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

suck..

Mr_krut och Firkraag fick rätt...

Får lov att bita i det sura äpplet, återgå till ritbordet och återkomma senare :\

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |