Permalänk
Avstängd

Långtids spara.

Japp, då är man bara 16 och har sommarjobbat första gången i livet.
Nu har jag tänkt att långtids spara för att få ihop en någorlunda okej summa så jag kan flytta hemifrån efter universitet och få ett lyft rent ekonomiskt. Så det är ju minst 6år kvar men jag gillar alltid att vara ute i god tid.

Jag fick ihop 15 800kr netto och ska inte slösa de på något speciellt. Hade tänkt att lägga undan 10 000kr och därefter lägga in 500kr varje månad. Nu till frågan, vart ska jag lägga in?

Jag kan INGET om fonder, aktier eller hur det går ut på(eller nja, väldigt grundläggande, ex, om det går bra för företaget stiger aktien).

Jag vill inte kunna förlora något på det dvs inte gå minus och jag förstår att det kommer gå väldigt seg men jag har 6-8år på mig att få ihop något hyggligt.

Någon som kan förklara lite och hjälpa till i vart jag ska lägga in pengarna.

Väldigt tacksam för svar och förlåt om jag lade tråden i fel del av forumet men ja, lite tillhör ju det akademiska ämnen och arbetsliv på något konstigt sätt

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

hmm.. vet inte om detta passar in.. Men premie obligationer eller vad det heter ska väl inte kunna förlora pengarna.. utan snarare få mera pengar pga. räntan eller nåt..

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk

Sätt in pengarna på ett bankkonto med hög ränta, inga risker (med de summor du har) och du kan alltid ta ut pengarna om du vill investera mer aktivt framöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Hög ränta och bankkonto går inte riktigt ihop För såpass långsiktigt sparande (5-10års sikt) är aktiefonder alt aktier det som ger bäst avkastning. Hade jag vart som dig hade jag satsat på en bred aktiefond med så låg förvaltningsavgift som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Hög ränta och bankkonto går inte riktigt ihop För såpass långsiktigt sparande (5-10års sikt) är aktiefonder alt aktier det som ger bäst avkastning. Hade jag vart som dig hade jag satsat på en bred aktiefond med så låg förvaltningsavgift som möjligt.

Nej, det går kanske inte ihop, men om man som trådskaparen vill ha noll risk så är 5% ränta på ett bankkonto det enda riktiga alternativet.
Samt även om man skulle investera pengarna i fonder/aktier så är läget minst sagt volatilt nu (och ett tag framöver), att gå in med pengar i sådana projekt nu är således allt annat än riskfritt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Vill du inte kunna förlora något är det sparkonto som gäller. Det går att få hög ränta just nu om man låser pengarna för en viss tid.

Aktier och fonder innebär en relativt stor risk just nu, det är rejält skakigt på marknaden. Ska man vara krass så är det inte så stora summor det rör sig om i ditt fall, så även om du tar en risk/chans till större avkastning så kommer det ändå inte bli några större summor du tjänar i fasta pengar, även om det skulle gå bättre jämfört med sparkonto.

Permalänk
Medlem

Jag säger sparkonto fram till att aktiemarknaden dyker lite nedåt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Om jag binder mig vid 8 år hur hög ränta kan jag få? Samt om jag exempelvis efter 4 år behöver pengarna, kan jag dra mig ur? För/nack -delar?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Om jag binder mig vid 8 år hur hög ränta kan jag få? Samt om jag exempelvis efter 4 år behöver pengarna, kan jag dra mig ur? För/nack -delar?

Om du binder dina pengar så kan du förmodligen inte dra dig ur efter 4 år Iaf inte så det skulle va lönsamt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan INGET om fonder, aktier eller hur det går ut på(eller nja, väldigt grundläggande, ex, om det går bra för företaget stiger aktien).

Aktien kan stiga hur mycket som helst fast företaget går med förlust. Marknaden bestämmer priset på aktien.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2219&a=775166

Permalänk
Medlem

http://www.kaupthingedge.se/produkter/rantor
Om du låser dina 10k i 5 år blir den totala ökningen runt 35%.

Eller... om du sätter in dina 10k + 500kr/månaden i deras vanliga sparkonto och deras ränta förblir oförändrad de närmsta 5 åren borde du sitta på ungefär 47000kr augusti år 2013. Dvs om jag räknat rätt :p.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Avstängd

ops glömde nämna att jag kommer lägga in 10k varje sommar i 8 år också

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
ops glömde nämna att jag kommer lägga in 10k varje sommar i 8 år också

Då ska vi se här...
Om du sparar 500 kr varje månad i 8 år... plus 10 000 kr/varje år och räntan förblir oförändrad på 5.3%.... så borde du ha runt 159 500 kr efter sista 10 000krs-instsättningen. Varav typ 100k kommer från dina 10 000 kr/varje år.
Som sagt inte helt 100% säker... men jag tror att det stämmer :p.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

obligationer är väl det som gäller med ingen risk men ändå _kan_ ge klirr i kassan.

Bortsett från inflationen då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
ops glömde nämna att jag kommer lägga in 10k varje sommar i 8 år också

Och du tror inte att du kommer komma på något som du vill köpa innan dess? Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Om Mazda282's uträkning stämmer så är det inte vidare mycket pengar. Aldrig fel att spara men kom ihåg att du ska leva också. Det händer otroligt mycket i livet mellan 16 och 25, tro mig Hade jag varit du hade jag hellre satsat på att ha en buffert tillgänglig. Jag hade nog lagt mig på... säg 30-35 000kr på sparkontot och sedan försökt höja livskvaliteten istället.

Permalänk
Avstängd

Jag tjänar ju 16k varje sommar, det blir 6000kr över plus 500 varje månad vilket är mycket, min levnadsstandard är redan hög.

Dessutom får jag in pengar på annat håll, hobby verksamhet och de använder jag för nöjesskull och det blir ca 2000kr varannan månad så det är lugnt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Ligg lågt med pengarna på ett sparkonto med hög ränta tills ekonomin ljusnar säger jag.
Det är stor chans att det kommer hända rätt mycket på börsen kommande år.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vart man kan hitta informations rik fakta som förklara allt grundligt och sedan avancerar. Typ Börsen(index) aktier, fonder etc etc.
Någon bok på bibblan? Intressant läsning.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

här har du lite grunder
http://www.finansportalen.se/utbildningaktier.htm
sen står det en massa på wikipedia om du kollar runt efter det du tycker verka intressant
tex
http://en.wikipedia.org/wiki/P/e

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jag tjänar ju 16k varje sommar, det blir 6000kr över plus 500 varje månad vilket är mycket, min levnadsstandard är redan hög.

Dessutom får jag in pengar på annat håll, hobby verksamhet och de använder jag för nöjesskull och det blir ca 2000kr varannan månad så det är lugnt.

Hehe kommer ihåg när man tänkte sådär Hoppas det går bra för dig iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ligg lågt med pengarna på ett sparkonto med hög ränta tills ekonomin ljusnar säger jag.
Det är stor chans att det kommer hända rätt mycket på börsen kommande år.

Ljusnar? Skulle säga tills den mörknar mer, när aktiekurserna gått ner

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om Mazda282's uträkning stämmer så är det inte vidare mycket pengar. Aldrig fel att spara men kom ihåg att du ska leva också. Det händer otroligt mycket i livet mellan 16 och 25, tro mig Hade jag varit du hade jag hellre satsat på att ha en buffert tillgänglig. Jag hade nog lagt mig på... säg 30-35 000kr på sparkontot och sedan försökt höja livskvaliteten istället.

Märkte att min senare beräkning var lite fel, råkade räkna med 80 månaders 500krs-sparande och 8 års 10 000 krs-sparande.
Men oavsett håller jag med, det kan vara bra att spara och lägga upp en buffert så man inte känner att man är fattig och itne har råd med något speciellt. Men samtidigt inte leva som en kyrkråtta i 8 år...

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Hehe kommer ihåg när man tänkte sådär Hoppas det går bra för dig iaf

Om jag har bestämt mig för något håller jag det, dessutom är jag garanterat jobb varje sommar även helger(om jag vill) samt lov, för 100kr/h. Så jag kan inte klaga. Dock tänker jag börja jobba helger nästa år eftersom jag inte orkar skatta detta år.

Jag har alltid varit bra på spara och slösar inte pengar, om det inte är pengar jag har planerat att slösa på strö saker.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ljusnar? Skulle säga tills den mörknar mer, när aktiekurserna gått ner

Ljusnar/mörknar, same shit

Menade att det ljusnar för köpläge givetvis.

Det gäller bara att träffa någorlunda rätt på böjen av kurvan.

Permalänk
Avstängd

Du kommer att tjäna sjukt mycket på att slippa topplån på lägenhet när du köper det med dina sparade pengar.
F.ö var det första jag gjorde när jag fick mitt första fasta jobb var att börja pensionsspara och det var i 20 års åldern.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista