Permalänk
Medlem

Linux Dist Som Fungerar?

Finns det någon linuxdist som fungerar som den ska, och som man kan sätta upp en LAMP konfiguration med på en P2a på 300Mhz. Eller ska jag bara skita i dethär träsket och köra windows på min server?

har testat DSL, kan inte kompilera eller hämta paket.

Har testat Debian i orginal utförande, kan inte logga in som root av någon konstig anledning -> kan inte installera ett jävla skit.

Permalänk
Medlem

ubuntu med xfce dvs xubuntu gör sig väl på äldre maskiner. har en gammal laptop p2 400mhz 256 mb ram som står och agerar testserver med java 6 och tomcat 6. är inget fartmonster på något vis men det var heller inte att räkna med på grund av den blygsamma hårdvaran.
går ju att stänga av det grafiska när man ändrat inställningarna efter eget tycke så får processerna lite mer svängrum.

hur gör du för att logga in som root?
i debianbaserade skriver man: sudo _och_kommandot_här
medan man i andra system anger su - istället för sudo.

vet inte om det är vad du gör fel kanske. det är tyvärr lite fattigt beskrivet vad som blir fel.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Försök en gång till med debian.

Permalänk
Medlem

Debian ska fungera utan problem. Har du rätt rootlösenord så är det bara att logga in med root alternativt använda su och sen ange lösenordet. Tips är att installera sudo och konfigurera så att din vanliga användare kan använda det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

När du installerade debian valde du säkert konfigurationen med avaktiverat root-konto, precis som i Ubuntu. Det är ett yes/no val under installationen.

Permalänk
Medlem

Mandriva har fungerat/fungerar tämligen klockrent som server för mig ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lyckades få det att fungera i debian genom att använda su istället för sudo.

Kan säga att jag var ganska frustrerar när jag skrev detta eftersom att jag hade suttit hela dan och strulat med DSL där det mesta inte ville fungera som det skulle.

Nu fungerar det ganska bra iaf.

edit: istället för sudo menade jag.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server har väl ett LAMP val i installationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Ubuntu Server har väl ett LAMP val i installationen?

Jepp det har den, och den funkar smärtfritt som bara den på min maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
ubuntu med xfce dvs xubuntu gör sig väl på äldre maskiner. har en gammal laptop p2 400mhz 256 mb ram som står och agerar testserver med java 6 och tomcat 6. är inget fartmonster på något vis men det var heller inte att räkna med på grund av den blygsamma hårdvaran.
går ju att stänga av det grafiska när man ändrat inställningarna efter eget tycke så får processerna lite mer svängrum.

Om ts ska ha en LAMP-server, varför föreslår du då en utpräglad desktop-utgåva av ubuntu? Det blir inte mindre märkligt av att du föreslår att man inte skall använda just denna del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
hur gör du för att logga in som root?
i debianbaserade skriver man: sudo _och_kommandot_här
medan man i andra system anger su - istället för sudo.

vet inte om det är vad du gör fel kanske. det är tyvärr lite fattigt beskrivet vad som blir fel.

Detta är inte korrekt. Både su och sudo finns som alternativ. I debian

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Lyckades få det att fungera i debian genom att använda su istället för root.

Kan säga att jag var ganska frustrerar när jag skrev detta eftersom att jag hade suttit hela dan och strulat med DSL där det mesta inte ville fungera som det skulle.

Nu fungerar det ganska bra iaf.

Så du testade att skriva root ist för su ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Om ts ska ha en LAMP-server, varför föreslår du då en utpräglad desktop-utgåva av ubuntu? Det blir inte mindre märkligt av att du föreslår att man inte skall använda just denna del.

Detta är inte korrekt. Både su och sudo finns som alternativ. I debian

1] ja! när man inte är van vid linux och terminaler hjälper grafiska gränssnitt att lugna de värsta känslorna att känna sig vilse och hopplös. alla vill inte ha en perfekt installation men alla vill komma igång.
sedan efter att man är "up and running" så att säga, då kan man inaktivera delar såsom grafiken om man märker av att maskinen är i behov av extra resurser.

2] jaha. det visste jag inte om. bra att känna till!

hejdå.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ubuntu finns även i server version, men med din fjantiga hårdvara kanske det inte går att köra alls. Om du bor i närheten av Umeå så säljer vi 8-900Mhz datorer med 256mb ram för 150 kr på mitt jobb hehe.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu finns även i server version, men med din fjantiga hårdvara kanske det inte går att köra alls. Om du bor i närheten av Umeå så säljer vi 8-900Mhz datorer med 256mb ram för 150 kr på mitt jobb hehe.

Tycker jag säger allt om vilken skit Ubuntu är ;P

Slänger han in OpenBSD / FreeBSD på burken så kommer den rulla på klockrent. Kör själv 400MHz server med FreeBSD som rullat många år med Apache, PHP, MySQL, samba etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu finns även i server version, men med din fjantiga hårdvara kanske det inte går att köra alls. Om du bor i närheten av Umeå så säljer vi 8-900Mhz datorer med 256mb ram för 150 kr på mitt jobb hehe.

Självklart går det att köra Ubuntu server på en sån "fjantig hårdvara"

Permalänk
Medlem

Slackware? Lär flyga fram iaf om man jämför med Ubuntu.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /