Permalänk
Medlem

Betala hemma?

Tjenare!

Min situation ser ut som sådan:

Mina päron tjänar ganska bra. Lägger ut mycket pengar på lyxprodukter (plasmor för 30 lök, fjärrkontroller för 1500, hemmabio för 10k+, går ut och äter ofta osv) och har således rätt gott med cash. Nu har jag sommarjobbat och fick ihop cirka 17000, och dem pengarna vill mor nu ha 25% av till hyra hemma, vilket jag tycker låter ganska orimligt eftersom att:

1. Jag har inget fast jobb
2. Jag tycker det är bättre att jag lägger undan pengarna jag tjänar eftersom att jag ska göra värnplikt om en månad.
3. Jag tycker det är ganska sniket att ta så mycket av mina surt förvärvade pengar då jag fick låna av dem för klara mig under sommaren då lönen inte kom förrens nu, och dem ska också betalas tillbaks.

Är jag en oförskämd snorunge, eller låter det rimligt? Jag tycker det är självklart att man ska dra sin strå till stacken, men vafan, någon måtta får det väl vara?

Vad tycker ni?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Sinnesjukt att dina föräldrar ens kräver nåt sånt av dig. Måste bara fråga... är du svensk?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Yes, jag är svensk : ). Vadårå?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Gå inte med på det, att man som förälder kräver från sitt barn att betala pengar till en är helt absurt, tvärtom borde man vara positiv till att ens barn faktiskt har jobbat och tjänat ihop pengar på egen hand, inte kräva 25% av det som om det vore staten. =S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Fy fan, det där skulle jag ALDRIG gå med på. Du har ju inget jobb och ska ju göra värnplikten snart = 0 utgifter på dig. Snåla jävla föräldrar du har.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nej, jag håller inte med faktiskt. Jag tycker det är självklart att man ska, om man kan, bidra till hushållet istället för att gå hemma och dra benen efter sig. Saken är den att jag inte kommer få någon mer jobb innan lumpen, och därför anser att jag borde vara fri från hyra.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Javisst ska man bidra, men där det behövs. För mig verkar det som om det inte behövs någonstans just nu, med tanke på att dina föräldrar har gott om pengar till allt möjligt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Njä det låter rätt sniket faktiskt. Du behöver inte betala dem något. Betala tillbaka det du är skyldig dem och inget mer. Sjukt hur de kan tycka att de har rätt till 25% av din lön bara för att du jobbat en månad:P

Nej de pengarna ska du spara och de har de ingen rätt att kräva av dig.

Själv hjälpte jag till hemma med pengar men en morsa som är sjukskriven och ändå bor ganska bra har det inget vidare gott ställt heller.. I ditt fall verkar det ju inte heller vara så att de har det dåligt ställt heller så. jag hade totalvägrat. Stå på dig nu.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Delvis har dom rätt att kräva dig, men moraliskt sett så är det definitivt löjligt! Det är nu du får chansen och börja spara in pengar för ev. flytt.
Det värsta av allt är att dina pengar verkar ha bra med pengar men vill ändå ha mer. Giriga?
Skulle du fortsatt studera skulle dom inte ha alls någon som helst rätt och be dig om pengar då föräldrar har försörjningsplikt tills du är 18 om du inte studerar och 21 om du studerar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Klart du ska betala hem, desto tidigare man lär sig att göra rätt för sig desto bättre...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 1500kr max.
Som du beskriver det så gäller det inte att dina föräldrar behöver det. Då gäller det alltså att de vill att du skall bidra nu när du kan, med andra ord ren principsak. Och i det läget är 25% alldeles för högt.

Jag tycker man ska bidra om man kan och om det behövs. Det verkar inte som det behövs och alltså snackar vi symboliskt bidrag till hushållet, och då är 1500kr mer än tillräckligt, speciellt om de dessutom ska ha tillbaka de lånade pengarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Nu vet jag inte hur erat "familjeförhållande" är, men är det inte så att om du skulle få ekonomiska problem efter lumpen så kommer dina föräldrar hjälpa dig? Då är det inte så konstigt att de vill ha pengar nu när du har fått så mycket och samtidigt bor hemma och belastar deras ekonomi.

Själv har jag bl.a. varit hemma och arbetat 2.5 mån varje sommar helt gratis i runt 10 år nu (får inte ens pengar till hyra), då har jag gått miste om bra akassa (11papp/mån) eller sommarjobb. Men då jag vet att mina föräldrar stöttar mig kan jag själv vara beredd på att offra så mycket pengar och nöje åt dem. (de är bönder)
Så jag tycker att man ska stå upp för varandra, i ditt fall hjälper nog dina föräldrar dig när du får problem. Du kommer alltså få tillbaka de tusenlapparna på ett eller annat sätt.

*edit*
Att dina päron handlar mycket betyder nödvändigtvis inte att de har gott om cash, vilket kan vara en orsak till varför de vill ha så mycket av dig. Nå du kan nog deras ekonomi bättre än mig, jag ville bara ge en möjlig förklaring.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag säger absolut inte inte att vi är rika, tro inget annat, men dem köper heller inget på avbetalning, (detta borde ge er ett humm om deras ekonomi).

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk

Låter helt konstigt, fråga dem varför de helt plötsligt vill att du ska betala till dem?

Själv anser jag att man som förälder bör låta sitt barn bo hemma så länge som är vanligt (hur gammal är genomsnittsförstautflyttaren? 24?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Min bror bor fortfarande hemma, han är 24. Tror han betalar 2500kr eller så men då ingår det vanliga som när man bor hemma så som garage, el, mat, internet, vatten osv. Han har dock fast inkomst. Skulle han förlora jobbet eller inte ha någon inkomst så kommer han inte betala något.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 3100/mån hemma, då ingår bensin, men jag tjänar också mina egna pengar. Det låter orimligt att kräva något sådant av någon som är 18 år och aldrig har haft ett jobb.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Håller med om att har man ett fast jobb,å har haft det ett tag och ändå ligger hemma och fiser så borde man slänga upp lite slantar.

men att kräva av sitt barns surt fördärvade sommarjobbspengar är rent av taskigt om det inte är så att enns föräldrar har det lite halv taskigt med ekonomin av olika anledningar.

jag tycker du ska prata med dina föräldrar och få dom att förklara varför du ska betala en fjärdedel av din lön till dom.
och fråga hur det inte kan va bättre att du lägger undan dessa pengar för en tex framtida flytt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

1500kr som belga sa tycker jag låter som en rimlig idé.
En polare betalade ungefär samma summa när han hade fått ett jobb.
Men det var mest för att man ska lära sig betala och lära sig hur det fungerar när du flytter ut, så du inte står på en ostabil grund.

Men 25% av allt det du tjänat låter ganska galet.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur du får dina föräldras ekonomi att låta så verkar det fel att du som är så ung ska betala hemma. Det är iaf vad jag tycker. Föräldrarna borde uppmuntra jobb, inte bestraffa det. Har ni dåligt om pengar är situationen dock annorlunda.

Permalänk
Medlem

Är du under 18 så har de ju försörjningsplikt. Du skriver att du ska göra värnplikt, så du är antagligen ungefär i den åldern. Kanske har du nyligen fyllt 18 och de därför vill att du ska hjälpa till ?

Hursomhelst, är dina föräldrar så rika att de tom wastar massa pengar på fjärrkontroller så låter det väldigt sniket att vilja ha av dig.
Jag bor hos mina föräldrar ibland (som nu under sommaren), men betalar aldrig någonting. De är hyggligt rika och har inget behov av pengarna.
Skulle de ha det mer knapert så skulle jag självklart bidra.

Så för min familjs del så bidrar den som har mer pengar till den som inte har det så bra ställt.

Håller helt med dig om att du borde få behålla dina pengar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Re: Betala hemma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu

1. Jag har inget fast jobb

... och det gör att du kostar mindre?

Citat:

2. Jag tycker det är bättre att jag lägger undan pengarna jag tjänar eftersom att jag ska göra värnplikt om en månad.

10-15 månader med dagspenning plus muckarbidrag och inkluderad kost, logi och motion... Grattis. Dessutom ingår begränsad tid att spendera pengar på. Ekonomiskt värre.

Citat:

3. Jag tycker det är ganska sniket att ta så mycket av mina surt förvärvade pengar då jag fick låna av dem för klara mig under sommaren då lönen inte kom förrens nu, och dem ska också betalas tillbaks.

Hej och välkommen till verkligheten. När du flyttar hemifrån, kommer du att kalla ICA, hyresvärden, elbolaget, internetleverantören, försäkringsbolaget och så vidare snikna? Det kostar att leva även om man inte "lever livet".

Citat:

Är jag en oförskämd snorunge, eller låter det rimligt? Jag tycker det är självklart att man ska dra sin strå till stacken, men vafan, någon måtta får det väl vara?

Vad tycker ni?

Eftersom du frågade vad vi tycker så ska jag säga det... Ja, jag tycker att du är en smått oförskämd snorunge.

Dina föräldrar tvingar dig knappast att bo hemma och äta av deras "surt förvärvade pengar"? Av att du ska in i värnplikten drar jag slutsatsen att du är över 18 år och har avslutat gymnasiestudier och därmed har dina föräldrar inget ansvar att ta hand om dig längre. Priset (4250) är satt, sedan är det upp till dig att avgöra om du kan klara dig undan billigare på egen hand...

Dagens ungdom... Någon måtta får det väl ändå vara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående inlägg,

Sedan när man räknar ut pengarna du ska betala på antalet månader efter skolan slutat så blir det bara drygt 1000kr/mån och det är varken orimligt eller speciellt sniket.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Betala hemma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Hej och välkommen till verkligheten. När du flyttar hemifrån, kommer du att kalla ICA, hyresvärden, elbolaget, internetleverantören, försäkringsbolaget och så vidare snikna? Det kostar att leva även om man inte "lever livet".

Har du samma förhållande med ditt elbolag som dina föreldrar tycker jag lite synd om dig måste jag säga...

Permalänk
Medlem

Håller med de två föregående talarna...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Betala hemma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
... och det gör att du kostar mindre?

10-15 månader med dagspenning plus muckarbidrag och inkluderad kost, logi och motion... Grattis. Dessutom ingår begränsad tid att spendera pengar på. Ekonomiskt värre.

Hej och välkommen till verkligheten. När du flyttar hemifrån, kommer du att kalla ICA, hyresvärden, elbolaget, internetleverantören, försäkringsbolaget och så vidare snikna? Det kostar att leva även om man inte "lever livet".

Eftersom du frågade vad vi tycker så ska jag säga det... Ja, jag tycker att du är en smått oförskämd snorunge.

Dina föräldrar tvingar dig knappast att bo hemma och äta av deras "surt förvärvade pengar"? Av att du ska in i värnplikten drar jag slutsatsen att du är över 18 år och har avslutat gymnasiestudier och därmed har dina föräldrar inget ansvar att ta hand om dig längre. Priset (4250) är satt, sedan är det upp till dig att avgöra om du kan klara dig undan billigare på egen hand...

Dagens ungdom... Någon måtta får det väl ändå vara.

Du har faktiskt helt rätt tycker jag, mest konstruktiva inlägget i tråden. Du har övertygat mig, och jag ska betala det dem kräver utan att tjafsa : ). Dem har trotts allt alltid och kommer alltid ställa upp för mig när jag har ont om pengar.

Tack.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Tycker gott att man kan betala för sig om man bor hemma efter gymnasiet och 4250 för tre månader är ju inte direkt dyrt.

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du ska betala för dig, om du har något form av inkomst.. Sen så tycker jag iof 25% är lite i överkant..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Betala hemma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Har du samma förhållande med ditt elbolag som dina föreldrar tycker jag lite synd om dig måste jag säga...

Hehe, nja inte direkt.

Däremot är OP:s förhållande i aktuell fråga inte alltför avlägset min liknelse.
Om du inte har upptäckt det än i ditt liv så kan man ha olika förhållanden till samma människor i olika situationer.

Exempelvis jobbar jag på samma företag som min bror, men det betyder inte att vi är "bröder som ställer upp bakom varandra" under arbetstid, under arbetstid är vi kollegor, varken mer eller mindre medan vi på vår fritid är bröder och vänner, inte kollegor i första hand.

Hur som helst, jag tror snarast på att OP:s föräldrar snarast försöker understryka en poäng och ge ut en lärdom i det här fallet snarare än att de är ute efter hans pengar.
Jag tror även att han om inte annat kom till insikt om den lärdomen med hjälp av den här tråden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En aspekt är hur mycket du tar för dig av det de bjuder på? Men pengar från sommarjobbet tycker jag inte att de borde röra. Det hela hade varit berättigat om de nämnt att de kommer kräva dig på de pengarna men att komma efteråt och säga att de vill ha en bit av kakan är rätt fult.

Det som en tidigare talare sa om att pengarna man får i lumpen räcker helt okej stämmer rätt bra faktiskt. Du kan ju testa att förhandla med dina föräldrar och säga att om du sätter in 8k på ett sparkonto som inte rörs förrän du flyttas hemifrån så slipper du betala dem.

Har polare som haft så att de pengar de tvingas betala hemma läggs undan på ett sparkonto tills de behövs.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Att betala är jag för, men 25% är jävligt mycket.