Permalänk
Medlem

5000+ BE vs. 4850e

Ja som tråden heter vilken skulle du ha valt och varför?

Permalänk
Medlem

Beror på användningsområde. Till spel och lite tyngre applikationer så helt klart 5000+ BE pga upplåst multipel. Klockar ofta lätt upp till 3-3.2GHz (körde min i 3.5GHz med vattenkylning). Till HTPC och tyst surfburk/server passar nog 4850e bättre pga lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

eftersom det bara skiljer ynka 100mhz mellan dem två borde väl 4850e fungera nästan lika bra till applikationer/spel om man bortser från överklockning? or am i missing something?

Permalänk

4850e har lägre cache...

Permalänk
Medlem

tack för svaren! tror jag får ransaka mig själv om detta ska bli en spel eller media dator, men ni får gärna fortsätta diskutera!

Permalänk
Medlem

Har en 5000+ BE som är överklockad. Har precis köpt en 4850e till en server eftersom den är specifierad till 45w. Jag tipsar 5000+BE till allt förutom en liten data som bara skall stå och gå hela dagarna. 5000+BE överklockar du lätt till 3Ghz med luft utan att behöva ändra voltage eller något, väldigt prisvärd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
5000+BE överklockar du lätt till 3Ghz med luft utan att behöva ändra voltage eller något, väldigt prisvärd.

'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
'

http://img170.imageshack.us/img170/6586/3546mhz2rj9.jpg

Tack nu vet jag vad jag skall satsa på med min nya vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det är väl samma kärna och stepping i båda Brisbane, G2, 65nm. Hur kommer det sig att den ena drar mindre watt??!?
EDIT: Och då menar jag ca. 30%mindre och det skiljer sig bara 100mhz i klocken

EDIT2: Pontus, båda har 2x512 cache

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Det är väl samma kärna och stepping i båda Brisbane, G2, 65nm. Hur kommer det sig att den ena drar mindre watt??!?
EDIT: Och då menar jag ca. 30%mindre och det skiljer sig bara 100mhz i klocken

EDIT2: Pontus, båda har 2x512 cache

Alla processorer blir olika bra. Precis som att vissa klarar 3Ghz på 1.3v medans andra bara klarar 2.5GHz på 1.3v så kan vissa klara samma frekvenser fast med lägre spänning.
Vissa chip klarar att köra en viss frekvens på lägre spänning än de andra och kan därmed säljas som lågenergi modeller som går på en lägre volt.