Permalänk
Medlem

Tema ??

Hej jag undrar hur man installerar olika teman jag vet att man måste compiz och ccsm har jag för mig men skulle vilja ha mer hjälp om hur man gör.

Tack sam för alla svar

Mvh G

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Nejdå. Du bara kopierar textfilen till /usr/share/fluxbox/styles och sedan är det bara att välja det nya temat i menyn. (gäller fluxbox)

Bra att säga vad man kör och vilket tema man vill byta. Om det är gtk, qt, xfwm4, kwin, metacity osv osv.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Nejdå. Du bara kopierar textfilen till /usr/share/fluxbox/styles och sedan är det bara att välja det nya temat i menyn. (gäller fluxbox)

Bra att säga vad man kör och vilket tema man vill byta. Om det är gtk, qt, xfwm4, kwin, metacity osv osv.

Sluta mobbas

Vilken dist/skrivbordsmiljö kör du? Är det Ubuntu/Gnome så brukar det räcka med att ladda ner en temafil, öppna System - Inställningar - Utseende och sen drag 'n droppa filen dit. Vet inte riktigt hur det är i andra distar, det varierar.

Permalänk
Medlem

Oj förlåt var litte väll tröt. Jag kör fedora 9 och gnome. och jag vill byta hur det grafiska gränssnitet ser ut. så hoppas det räcker annars får ni säga till.

Mvh G

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Då är det som KlavKalashj säger. På http://gnome-look.org/ kan man ladda ner teman. Sen går man bara in i System - Inställningar - Utseende och väljer "Installera" under fliken Tema. Sen väljer du bara hela tar.gz/tar.bz2 filen och trycker Öppna.

Går inte det så kan du testa att packa upp innehållet i tar.bz2 filen till ~/.themes
Du måste välja att visa dolda filer för en punkt framför filnamnet betyder att den är dold. Högerklicka bara i filväljarfönstret så får du upp inställningen.
Temat måste ligga i en egen mapp under ~/.themes

Oftast fungerar dock det första sättet. Vissa teman behöver också så kallade "theme engines" för att fungera. T.ex Murrine teman behöver Murrine Engine för att de ska fungera.
Jag vet inte hur det är i Fedora, men i vissa distar kan man installera Murrine engine genom pakethanteraren.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Fungerar AWN bra ? som theme engines ? eller har jag förståt det sista fel ? hade tänkt mig att prova installaera dena nu.

http://gnome-look.org/content/show.php/Analog++VUmeter+Skin+%...

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

AWM är ett plugin som går att använda med alla gtk engines om jag inte tror fel.

Ska du ändra fönsterlisterna så går det bra att packaupp de och lägga de i /usr/share/themes också. Ikonerna packas upp i /usr/share/icons samma med muspekare. Kan vara bra att veta om du tänker testa ett annat DE tex xfce4 eller openbox :).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

ok vad menas med gtk ?? jag newb på linux men det ser ut att fungera bättre en windows och roligare är det men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur man får det att se utt som i ex här nedan.

hur får jag det att see ut så här ???

http://gnome-look.org/content/preview.php?preview=1&id=87139&...

Mvh G

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Först installerar du det temat (clean blue). Då måste du förståss ha Murrine motorn också.
Sen får du leta upp vilka ikoner han använder. Ibland står det där man laddar ner. Sen texten där uppe ser ut som Purisa typsnittet tycker jag.

Ja det kanske låter lite krångligt, men det är så för att man ska kunna få det exakt som man vill ha det. Istället för att ett tema har dessa ikonerna och denna texten så kan man själv blanda vilka ikoner man vill ha, vilken text man vill använda, hur innehållet i fönstrena ska se ut och hur själva fönsterramen ska se ut osv.
Däremot kan ett tema föreslå ett visst ikontema och typsnitt och om man har dessa installerade så använder temat dem.

GTK är det som ritar upp innehållet i fönster. T.ex Firefox använder GTK för att rita upp menyerna och så. Gnome och Gnomeprogram använder GTK. KDE och KDEprogram använder QT.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

nej nej jag börjar förstå nu. hur använder man murrin har installerat det nu men är litte osäker på hur man använder det och hur det fungerar om det bara är att installera olika teamn och den startar ? eller hur gör man ? samma sak undrar jag med compiz. det borde finnas en klistard tråd om teman och utsenden tycker jag.

någon som har en bra mix på en vista liknande grafik ? mest på skoj för att prova då.

Mvh G

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Man använder inte Murrine mer än till att få teman som använder det att fungera.
Har du det installerat så ska det bara vara att välja ett Murrine tema så ska det se fint ut
Sen finns det ett program som man kan använda för att anpassa Murrine teman ytterligare. Tror det heter Murrine Configurator eller nåt. Finns en ny och en gammal.

Compiz aktiverar man också i Utseende inställningarna i Gnome. På min engelska version heter det Visual Effects och där aktiverar jag "Extra".
Vill man själv pilla med compiz inställningar kan man installera compizconfig-settings-manager i Synaptic Package Manager under Administration.
Eller i en terminal med: sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Då kommer en ny sak under System - Inställningar som heter Advanced Desktop Effects Settings och med det kan man ändra varenda liten detalj av compiz.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Just Compiz vet jag av erfarenhet kan vara lite krångligt att få igång. Prova att göra som synt4x säger, Visuella Effekter -> Extra. Får du ett felmeddelande, säg till så ska vi guida dig.

Angående ditt screenshot, han/hon har gjort lite olika saker:
*Ändrat till ett annat tema (Har vi berättat hur man gör)
*Ändrat ikoner (finns under samma inställningsmeny och fungerar enlitg samma princip)
*Ändrat font (Återigen samma ställe)
*Transparent panel längst upp (bara högerklicka på den så borde du kunna leta fig fram)
*AWN
*Ser också ut som Conky eller liknande, den informationsraden han har där uppe. Den är det rätt mycket pill, men man kan få den att se ut precis som man vill, riktigt roligt när man förstår principerna för editerandet
*Bakgrund

Ser väl ut att vara allt.

Permalänk
Medlem

ok nu har jag fått det på ett ungefär så som jag vill ha det men jag kan inte komma på det här med menyerna ex dom som visar program som man har i gång och dom som man kan välja på. Hur gör man med dom ? skulle vilja att allt vissas i ett och samma fönster. sen borde allt vara klart

Nån som kan beskriva detta eller åtminstone första raden hur hittar man gconf ?

1.-add a "Main Menu" to your panel
-run gconf-editor
-navigate to /app/panel/objects
-find a object_x with the "object_type=menu-object".
- tick up "use_custom_icon"
-type in "custom_icon" start-here1, start-here2, ... , start-here11
- if you doesn't like any of this icons you can browse here to an image of your choice

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Du menar att du vill ha "Program", "Platser" och "System" under samma meny? Skit i så fall i gconf för det behöver du inte.
Högerklicka på panelen du vill ha menyn på och välj att lägga till ett nytt objekt. Sen skrollar du bara ner i listan tills du ser vad jag antar heter Huvudmeny (Heter Main Menu på engelska iaf). Sen trycker du lägg till.
Den menyn är mer som en "startmeny", fast inte riktigt så som XP. Mer som Windows 2000.
Sen högerklickar du på din andra meny som du ska ta bort och väljer Ta bort från panelen.

EDIT: Aha du menar att du bara vill ha en panel så som windows? Ptja, bara högerklicka på panelen och ta bort den
Sen på den andra panelen bara lägger du till saker du vill ha så som jag beskrev ovanför med Main Menu.
Program som körs ligger under "Notification Area". Det är där t.ex Pidgin ikonen lägger sig och visar din status och om du har fått ett meddelande osv.
Såvida du inte menar den listan med vilka fönster som är öppna. Den heter just Window List.
Testa att lägga till alla sakerna en och en och behåll det du gillar helt enkelt

Deskbar Applet gillar jag. Riktigt användbart ibland.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
ok nu har jag fått det på ett ungefär så som jag vill ha det men jag kan inte komma på det här med menyerna ex dom som visar program som man har i gång och dom som man kan välja på. Hur gör man med dom ? skulle vilja att allt vissas i ett och samma fönster. sen borde allt vara klart

Nån som kan beskriva detta eller åtminstone första raden hur hittar man gconf ?

1.-add a "Main Menu" to your panel
-run gconf-editor
-navigate to /app/panel/objects
-find a object_x with the "object_type=menu-object".
- tick up "use_custom_icon"
-type in "custom_icon" start-here1, start-here2, ... , start-here11
- if you doesn't like any of this icons you can browse here to an image of your choice

Om du vill lägga till programstartare i panelen går du bara till programmenyn, letar upp programmet, högerklickar och väljer lägg till i panel.

Permalänk
Medlem

ok fixat nu allt ser bra ut tack för hjälpen

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
ok fixat nu allt ser bra ut tack för hjälpen

Fint! Får man se ett screenshot? Kör 'sudo apt-get install scrot' i terminalen, sen 'scrot' så hamnar det i din /home-mapp. Sen kan du ladda upp det på tex. http://www.imageshack.us. Tipsa dina vänner btw, alltid trevligt med nya användare