Överklocka grafikkortet med handkontroll

Permalänk
Melding Plague

Överklocka grafikkortet med handkontroll

På senare tid har det blivit populärt med hjälpmedel som gör det enklare att överklocka datorns komponenter. Grafikkortsstillverkaren Zotac tar konceptet ett steg längre.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De va verkligen tvungna att välja en skrikig gul färg va? ^^

Permalänk

Ska detta användas i windowsläge kan man lika gärna använda programvara?

Permalänk
Avstängd

Tror inte att jag uppfattade vad man vinner på att använda den där saken.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Vet ej vad jag ska tycka. Så svårt är det ändå inte att överklocka grafikkorten. Däremot är det en annan sak att överklocka cpu - minne.

Ser ut som en barnleksak imo..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite ball är den ändå? Kanske inte så funktionell men alltid något som gör livet liite lättare för de lata (Menar mig själv)

Permalänk

Kan man styra temp osv on the fly (om man kör andra apps/lir/whatever i fullskärm) ser jag aboslut nytta med denna.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Hedersmedlem

Om den så botade små kattungar med cancer skulle jag inte vilja ha den vämjeliga tingesten på mitt skrivbord. Zotacs designers måste vara färgblinda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Totalt onödigt... Ett Logitech G15 funkar ju lika bra. Den har ju skärm och så kan man ställa in makron.

Jag ser denna "handkontroll" som en svår grej, man får ju en extra sladd att gömma och entill manick som ska stå på bordet, extra kvitton o kartonger o grejer.

Permalänk
Avstängd

håller med wildcover

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Så rivatuner osv, passar inte? Men detta är en perfekt kolla vad cool jag är sak för p12or.

Permalänk

Den enda fördelen är väl att man slipper tabba ur spelet..........

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Totalt onödigt... Ett Logitech G15 funkar ju lika bra. Den har ju skärm och så kan man ställa in makron.

Jag ser denna "handkontroll" som en svår grej, man får ju en extra sladd att gömma och entill manick som ska stå på bordet, extra kvitton o kartonger o grejer.

Allt är lätt när man kan det. Tror inte det är så många som sitter och skriver macron för att justera fläkthastigheten.

Tror produkten riktar sig till dom som vill att det ska fungera "Out of the box"

Med ditt tänk så är ju miniräknare överflödiga, bara att använda papper och penna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Jag tror isåfall mer på detta:

http://pc.feber.se/art/68926/palit_kommer_med_turboknapp/

Nu ser jag inte så noga, eller kanske har uppfattat det rätt. Men sitter turboknappen på grafikkortet? Det har ju funnits ett bra tag nu så palit var knappast först.

Ont: Jadu. :] Ännu en väg att sno åt sig pengar av en 14 årigs föräldrar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Till att börja med så är den ju asful och sen så tar ju sånt här bort hela grejen med överklockning. För mig är det BIOS-pillandet och testandet som är det roliga, massa hjälpmedel förstör bara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lungn nu folks, denna prudukt är inte riktad till oss entusiaster utan som lossah så fint beskriver
" Ännu en väg att sno åt sig pengar av en 14 årigs föräldrar"

Arzei, håller fullständig med dej det du skriver. Det är Bios som gäller om man vill få ut det maximala av sin hårdvara.
Själv ställer jag självklart in det optimala för mitt system i Bios, likväl prosessor, minne ,fsb som graffe. Varför denna extra överflödiga manick på skrivbordet som dessutom är så ful att den kanske skulle duga som fågelskrämma.

Denna så kallade nyhet får mej att undra ännu en gång om SweC:s nyhetsredaktion har sänkt ribban på nyheter här på SweC:s. Tänkte samma sak när jag läste den så kallade nyheten om "Atom växer upp", vem fan bryr sig om sådana imho helt onödiga produkter.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Resonerar jag fel nu.. men om prytteln kostar 700 spänn, borde det inte vara bättre att köpa ett 700 kr dyrare grafikkort än denna?

Det skiljer väl ca 700 mellan 4850 och 4870 bara för att ta ett färskt exempel. Kan man verkligen überklocka ett xx50 kort så mycket att det blir snabbare än ett xx70 kort ifall man är så tekniskt okunnig att man överväger att köpa denna prytteln.

Och Spill, det är väl en kul nyhet, gillar du inte den så lägg inte din tid att kritisera den utan lägg den tiden på att läsa en annan nyhet istället.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill

Denna så kallade nyhet får mej att undra ännu en gång om SweC:s nyhetsredaktion har sänkt ribban på nyheter här på SweC:s. Tänkte samma sak när jag läste den så kallade nyheten om "Atom växer upp", vem fan bryr sig om sådana imho helt onödiga produkter.

Starta din egen sida och skriv om dina "så kallade nyheter".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Den enda fördelen är väl att man slipper tabba ur spelet..........

jaha? det måst man inte med mjukvara heller. snabbknapp för profilerna bara

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Bättre lägga pengarna på kraftfullare grafikkort eller bättre kylning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Bättre lägga pengarna på kraftfullare grafikkort eller bättre kylning.

Varför inte bägge delarna?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting, hur ofta är det man håller på å fipplar med klockfrekvenserna? Man maxar ju skiten ur grafikkortet när man fått det, sen låter man det ju vara! Samma gäller prollen och allt annat.

Kanske drar lite mer el, men det är ju typ max 20 kr i månaden i skillnad vi snackar. Pröjsar hellre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Fattar ingenting, hur ofta är det man håller på å fipplar med klockfrekvenserna? Man maxar ju skiten ur grafikkortet när man fått det, sen låter man det ju vara! Samma gäller prollen och allt annat.

Kanske drar lite mer el, men det är ju typ max 20 kr i månaden i skillnad vi snackar. Pröjsar hellre.

Nja, vissa har ju på datorer på nätterna osv, och då kan det vara skönt med 2 profiler så man kan min/max:a lätt.

....Men det är fortfarande en äckligt ful och onödig produkt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ZecretW ;).

fabz, på ett forum så är det väl meningen att man ska skriva vad man tycker och tänker om si och så saker, och jag tycker faktiskt inte detta är något speciellt, kanske något som möjligtvis på sin höjd skulle intessera en 12 åring. Vad har du att komma med angående denna så kallade nyhet, förutom att skriva vad jag skall göra eller inte?

Jag har varit reggad här på Swec:s sedan 2002 och fastnade just för att bla nyhetsredaktionen var på topp och att de var mycket snabba med bra nyheter om framför allt hårdvara. Tycker bara att de har vissnat lite på den fronten på så sätt att de blandar toppnyheter med ...ja detta, thats all.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Denna så kallade nyhet får mej att undra ännu en gång om SweC:s nyhetsredaktion har sänkt ribban på nyheter här på SweC:s. Tänkte samma sak när jag läste den så kallade nyheten om "Atom växer upp", vem fan bryr sig om sådana imho helt onödiga produkter.

Bara för att du inte kanske tycker det är intressant finns det andra som gör det! Hur jävla lätt är det för en nyhetssida att anpassa alla nyheter så att alla tycker dem är intressanta ?
Ne , gillar man inte en nyhet behöver man för bövelen inte LÄSA den!
Bara onödig tid som går åt för dig och även för oss andra som tvingas läsa alla gnälliga inlägg.
Är jävligt mycket gnäll nu på Sweclockers!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Oj så mycket intressantare det blev att skriva vad jag tycker än att skriva om själva "nyheten".

Catch my drift, Evilmonkey?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Lite smidigt kan det ju vara att klocka grafikkortet inne i ett spel så ser man direkt skillnaden vad gpun/minnet påverkar och vad skillnaderna är. Helt klart intressant anser jag.

Sen att produkten var ful som stryk, alldeles för stor och dyr är en annan femma. Skulle utan tvekan köpa ett bättre grafikkort/kylning istället för detta men själva tanken att kunna ändra smidigt in-game är ju lite lockande (sen om det ev. går lika bra att koppla till specialknappar på tangentbordet så är ju det vettigare).

Absolut aldrig i livet i den där formen.

Permalänk
Medlem

pja... för den som nu vill lägga 800 kr + ett zontac kort som är dyrare än de andra tillverkarna så är ju denna toppen. Annars om man är smart så spar man in ca 1300 kr (överklockningsgrejen + det extra som zontac tar) och bränner det på ett troligen mycket bättre grafikkort.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Byt färg, anpassa den till 5.25plats, få den till att funka med minne, cpu, grafikkort samt alla fläktar. Så kanske, jag investerar i en. Annars nej tack.