Nas med åtkomst till nätverkshårddisk

Permalänk
Medlem

Nas med åtkomst till nätverkshårddisk

Hej,

har fnulat runt en hel del här och har inte hittat någon tråd som tar upp detta. Om det finns, vänligen länka!

Har en Lacie Ethernet Disk Raid (1,5 TB, Raid 5) ståendes med 2 partitioner på (500 GB resp 1TB).

500GB partitionen mappars enkelt ut till arbetsstationerna (med XP) och innehåller div dokument.

1 TB partitionen används till backupprogramet. Problemet är att jag måste köra backupen via en FTP server som i sin tur är mappad till 1 TB partitionen. Detta på grund av att Windows bara klarar av en mappning/ipadress så kan jag inte ha två mappningar (backup och dokument partitionen) från nätverkshårddisken till en och samma arbetsstation.

Jag har provat mig fram och tillbaka lite med Openfiler, Clarkconnect och FreeNas som filserver. Problemet är bara att jag inte lyckats lösa hur jag kan dela ut nätverkshårddisken med hjälp av resp programvara. Förmodligen för att jag kan för lite, just därför vänder jag mig hit.

Vet någon hur jag skall kunna gå tillväga?
Jag skulle vilja kunna mappa hela nätverkshårddisken till en filserver och sedan göra utdelningarna av mappar och behörigheter/åtkomst till arbetsstationerna via filservern.
Problemet som jag haft med ovan nämnda programvaror är att jag endast kan dela ut den interna hårddisken, men jag vill kunna kontrollera nätverkshårddisken för att nyttja den.

Vet någon om jag då kommer runt problemet med att windows endast kan göra en mappning/ipadress?
Jag vill tex ha en mapp (z: ) för dokumenten som alla skall komma åt och en mapp (x: ) för backupen.
Jag vill inte att någon skall se någon annas backupfiler. De är krypterade men man ser enkelt vad "filen innehåller" pga filnamnen.
Kanske går det att lösa att bara ha z: fast backupmapparna är osynliga eller obehöriga att komma åt?

Finns det någon programvara som lämpar sig bättre till mitt ändamål eller kan något av de ovannämda programmen redan detta?

Ingen nackdel om det finns något grafiskt webbgränssnitt då jag inte älskar att knacka koder...

Tacksam för hjälp!!

//knutm