Permalänk

Falsk 50-lapp?

Någon som har en 50-lapp och som kan ladda upp bild på den snarast?
Var och handlade för någon timme sedan i en affär och tyckte rent reflexmässigt att min 50-lapp kändes ovanligt liten och lite hårdare än vanligt.

Av en ren slump, läser jag i tidningen, att det kommit in en falsk 50-lapp på banden just här jag bor.

Sååå.. vill veta om den är äkta eller inte och svårt hitta bilder på internet.

Skynda ladda upp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9098

Kanske kan vara till hjälp?

Tack! Den är äkta, dock var den ny.. därför den kändes skum och såg skum ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Tack! Den är äkta, dock var den ny.. därför den kändes skum och såg skum ut

Så sant det är väldigt sällan jag sett nya femtiolappar, skulle nog förvåna mig också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så sant det är väldigt sällan jag sett nya femtiolappar, skulle nog förvåna mig också.

Ja, aldrig stött på en.. så blev rätt förvånad ^^

Permalänk
Medlem

Jag kan inte scanna in större valörer än 20sedlar på min scanner:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag kan inte scanna in större valörer än 20sedlar på min scanner:)

Cool
Kan man lura den? T.ex scanna in delar som man sammanfogar i datorn.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Photoshop brukar ju med tjura med att öppna bilder på pengar. Går ju att kringgå relativt enkelt dock.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Testpilot

När jag extrajobbade i en bar för nått år sen så sa dom att man inte kunde få ut femtiolappar att ha som växel av bankerna, alla femtiolappar dom hade i kassan var från kunderna. Vet inte hur det är idag, nån som jobbar i en kassa eller liknande som vet?

Vet inte riktigt var dom kommer ifrån om man nu inte skulle kunna få dom av bankerna men det kanske begränsar rotationen av dom så det inte går lika snabbt att få ut dom nya på marknaden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Cool
Kan man lura den? T.ex scanna in delar som man sammanfogar i datorn.

Vet inte riktig vad det är på sedeln som den känner igen. Det är någon slags mjukvaruspärr antar jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Nyare sedlar med "silver" tjosan går inte att scanna i scanner av nyare model, otroligt nog så går det med min gamla arsel-scanner från 2002.. men sen fungerar inte mjukvaran i nyare OS än ME

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vet inte riktig vad det är på sedeln som den känner igen. Det är någon slags mjukvaruspärr antar jag.

Det är en serie ljusgula ringar som bildar ett visst mönster. På en svensk hundralapp syns de tex vertikalt arrangerade längs Linnés högersida. färgkopiatorer, bildbehandlingsprogram etc är programmerade att leta igenom bilder efter dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det är en serie ljusgula ringar som bildar ett visst mönster. På en svensk hundralapp syns de tex vertikalt arrangerade längs Linnés högersida. färgkopiatorer, bildbehandlingsprogram etc är programmerade att leta igenom bilder efter dem.

Då har man lärt sig något nytt, tackar

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det är en serie ljusgula ringar som bildar ett visst mönster. På en svensk hundralapp syns de tex vertikalt arrangerade längs Linnés högersida. färgkopiatorer, bildbehandlingsprogram etc är programmerade att leta igenom bilder efter dem.

Så var det ja! Mindes att det var något på sedeln men inte vad eller vart.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nyare sedlar med "silver" tjosan går inte att scanna i scanner av nyare model, otroligt nog så går det med min gamla arsel-scanner från 2002.. men sen fungerar inte mjukvaran i nyare OS än ME

Är väl inte så konstigt att det går på äldre scanners, då de antagligen inte la in spärren förrän senare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
När jag extrajobbade i en bar för nått år sen så sa dom att man inte kunde få ut femtiolappar att ha som växel av bankerna, alla femtiolappar dom hade i kassan var från kunderna. Vet inte hur det är idag, nån som jobbar i en kassa eller liknande som vet?

Femtilappar går att beställa som växel från banken såsom alla andra valörer. Däremot är det väldigt få företag som beställer just femtilappar utan håller sig främst till hundra- och tjugolappar.