Ubuntu server, klarar jag av att sätta upp detta?

Permalänk
Medlem

Ubuntu server, klarar jag av att sätta upp detta?

Tänkte sätta upp en server, först tänkte jag skaffa Windows Server 2003.. men de pengarna kan nästan hellre läggas på diskar och hårdvara. Frågan är om jag som i princip är helt grön på Ubuntu/Linux heter fixar att sätta upp det?
Körde FreeBSD i 4 dagar parallellt med Windows för 7 år sedan? men gav upp rätt snabbt när jag insåg att jag inte fick varken nätverk etc att funka.

Jag har en "gammal" amd64 x2 3800+ med moderkort och 2gb minne som ligger och skräpar i garderoben atm.

Det jag vill kunna ha på servern är detta:

* Torrentprogram som klarar av att hämta torrenter genom RSS, även kunna ladda ner torrenter från en windowsburk som servern ska tanka sedan. Läste att rTorrent verkar mest stabil, men den klarar inte RSS?

* FTP server

* Webbserver med PHP/MySQL, ville egentligen även köra en windows server som klarar av asp.net, men slopar nog den idén i detta läge. Detta är mest för egen utveckling och ska nog inte vara publik överhuvudtaget. (Förutom för ett få tal utvalda).

* Router, den ska stå som router också för mitt interna nätverk. I dagsläget har jag bara en Switch med BBB, funkar ju också men blir lite bökigt med nätverket.
I så fall kommer det se ut så här: IP-uttag->BBBs telefonidosa (switch)->Servern(routern)->Switch-> Huvuddator | Mediacenter | PS3 (inget trådlöst, kanske att jag kör PS3 trådlöst direkt till BBBs telefonidosa)

* Ventrilo server

* Fildelning så klart, så alla burkar i huset kommer åt filerna.

* Dyndns, men detta är nog lättast

* VPN

Hur många timmars jobb tror ni detta "enkla" tar att sätta upp för en som är tvungen att googla vad kommandot "ls" är?

Sedan har jag ju funderingar på att sätta upp diskar med Raid 1 mjukvaru också, och även hur partioneringen fungerar etc etc.

Har suttit och googlat och läst ett par timmar idag, och det verkar ju inte helt omöjligt, bara lite blod, svett och tårar? Kanske lättaste är att bara installera och testa

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

FTP och webb vill jag påstå är rätt lätt. I alla fall om man pratar om de enkla fallen.
Fildelning med samba är väll aningen knepigare. Men i enklaste fallet så är det inte heller speciellt svårt.
Enkel routing är inte heller svårt.

Men mitt tips är att först sätta upp den som en vanlig maskin på nätet, alltså inte som router. När du har testat och fått in ungefär det du vill ha eller när du börjar bli sugen på att testa lite FW regler så är det bara att gå vidare.

Så ja du kommer att klara det. Men gör det så enkelt för dig som möjligt i början och sätt inte upp massa konstiga regler för FTP/fildelning.

Kör på bara!

Permalänk
Inaktiv

Är du student så får du en licens samt ladda ner .iso-filerna för windows 2003 server helt utan kostnad.

Vill du börja pilla med ubuntu server så kika på denna: http://www.howtoforge.org/perfect-server-ubuntu8.04-lts

Installera ubuntu server för en nybörjare = enkelt.
Konfigurera ubuntu så det funkar som man vill = lite svårare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen

Men mitt tips är att först sätta upp den som en vanlig maskin på nätet, alltså inte som router. När du har testat och fått in ungefär det du vill ha eller när du börjar bli sugen på att testa lite FW regler så är det bara att gå vidare.

Jo det där var min tanke också, att först sätta upp den och testa, för att senare sätta upp den som router och fixa alla inställningar och grejer.

Citat:

compaqoffer

Är du student så får du en licens samt ladda ner .iso-filerna för windows 2003 server helt utan kostnad.

Vill du börja pilla med ubuntu server så kika på denna: http://www.howtoforge.org/perfect-server-ubuntu8.04-lts

Student var det ett tag sedan man var tyvärr
Satt faktiskt och läste den där guiden idag, men behöver nog läsa den igen när allt ska installeras.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Debian är nog bättre som server OS om du vill ha APT pakethanteraren.
Annars rekommenderar jag Slackware om du vill lära dig linux på riktigt. Det är rätt så avancerat, och det har ingen pakethanterare. Men man lär sig så otroligt mycket om linux så det är nästan värt det ändå.
Archlinux är också fint för att lära sig och det har en inbyggd pakethanterare (pacman) och är lite enklare.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Debian är nog bättre som server OS om du vill ha APT pakethanteraren.
Annars rekommenderar jag Slackware om du vill lära dig linux på riktigt. Det är rätt så avancerat, och det har ingen pakethanterare. Men man lär sig så otroligt mycket om linux så det är nästan värt det ändå.
Archlinux är också fint för att lära sig och det har en inbyggd pakethanterare (pacman) och är lite enklare.

Apt är standard i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Har inte clarkconnect fortfarande en gratis version? Den är ett extremt enkelt att använda server OS iallafall.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

du kan enkelt mounta diskar och dela ut via samba, ubuntu är jättelätt att förstå sig på och enligt min uppfattning finns det otroligt mycke tillväga visningar (support) på 9 av 10 gånger har jag fått upp en lösning på mitt problem på första sökningen via google.. Du kan installera webmin som är en administrationspanel med vilken du otroligt enkelt kan administrera var enda programvara i maskinen, (dela ut mappar / diskar) b.la. Själv kör jag ubuntu på två av mina servrar, vilka sköter mail och www. (postfix samt apache2)

Jag är själv ganska nylärd vad gäller linux men vill man lära sig så är det lätt. förresten ls kommandot är ursprungligen ett unixkommando som fungerar än, är ungefär lika som "dir". Men till skillnad ifrån "dir" kan man även se chmod levelsar (skrivrättigheter till mapparna man listar) b.la.

/Pontus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Apt är standard i Ubuntu?

Jo det är det. Men det jag menade var att om man inte vill köra Ubuntu men vill ha APT så kan man köra Debian som är mer anpassat för servrar.
Ubuntu baseras på Debian men är gjort för att vara så nybörjarvänligt som möjligt. Men man lär sig inte särskilt mycket med Ubuntu
Eller iaf inte lika snabbt som med andra distar eftersom mycket fixas automatiskt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

rssdler ger utmärkt rss-stöd tillsammans med rtorrent och en watch_directory. Du bör dock ha ett hum om hur regexp fungerar, om du inte vill ladda hem allt i feeden.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
rssdler ger utmärkt rss-stöd tillsammans med rtorrent och en watch_directory. Du bör dock ha ett hum om hur regexp fungerar, om du inte vill ladda hem allt i feeden.

Tur är har jag jobbat en del med regexp, så det bör inte vara några problem, tackar för tipset!

Har en fundering till, hur funkar det om jag vill köra Ubuntu server på en mjukvaru-raid1? Kan jag göra det? Så om disken kraschar kan jag bara boota upp på den andra utan problem?

Fast läste om att man bör partionera t.ex /, /home etc och inte köra allt på en enda stor partion, hur svårt är det att sätta upp alla dessa partioner så de speglas till en annan disk? Är detta något man bör fixa vid installationen eller kan man stoppa in en disk senare och fixa det lika enkelt?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Det är nog inga större problem men man får ju vara beredd på läsa lite. Svårast är nog lätt FTPn (om man försöker få aka. Windows-style FTP, så är det nästan glftpd som gäller bara)

Ubuntu-server är ett trevligt nybörjarval annars.

RAID1 via md i Linux fungerar väldigt bra, även som boot.

Permalänk
Medlem

asp.net går att köra via mono om du vill:
http://www.mono-project.com/ASP.NET

Permalänk

Satte själv upp en server med Ubuntu får några veckor sedan, använde mig av webmin sen. Grymt bra admin-verktyg som man kör via en webläsare. Grafiskt för de som inte fixar kommandorad så bra.
http://www.webmin.com/

Visa signatur

Laptop: Toshiba L300
Server: Intel E1200, GA-G31M-S2L, 2GB RAM, 80 GB (System) 3 x 500GB (RAID5) 2 x 500GB (RAID0), Antec Three Hundred
Media: Popcorn Hour A-100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feringstad
Satte själv upp en server med Ubuntu får några veckor sedan, använde mig av webmin sen. Grymt bra admin-verktyg som man kör via en webläsare. Grafiskt för de som inte fixar kommandorad så bra.
http://www.webmin.com/

Det kan nog vara värt att testa..

I alla fall så sitter jag nu med installationen, vågar inte gå vidare innan jag vet hur jag ska partitionera

T.ex
/ (10gb?)
/swap (2gb?)
/home (???)

Sedan läste jag om man kör en webbserver etc kan det vara bra att skapa en partition av /usr eller /usr/local kommer inte ihåg vilken..

Just nu har jag bara 1 disk som är på 500gb, hur skulle ni ha partitionerat den? Tanken är att jag ska köra raid 1 på denna disk senare, men jag tar en sak i taget

P.S Är det någon nackdel att ta svenska vid installationen? Fast kanske lika bra att köra engelska.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

/ 10gb
/var 5gb
swap kanske 2gb för att vara säker
/home resten

en separat /var partition är bra att ha om man har server så inte / fylls upp av loggar.

Angående språk så kör iaf jag alltid på engelska. Mycket lättare att googla på engelska felmeddelanden t.ex eftersom det finns fler resultat.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Efter lite hjälp från ubuntu-se.org så blev det så här:

/ (10gb)
/home (50gb)
/filer (400gb)
swap (100mb)

Har redan fixat fildelningen, ftp, webbserver och dyndns

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Måste bara tipsa om min lösning för torrent.

På clienterna har jag en batfil som ser ut så här: move %1 \\server\data\torrentwatch som jag kör alla torrent filer med. Då flyttas filen till rtorrents watchtorrent mapp och startas direkt. Sedan finns det dvs GUI till rtorrent men det är rätt krångligt faktiskt o få dem o funka. När rtorrent är klar har jag ett script som körs för att kolla om det fanns några rar filer där i och i så fall även packar upp dessa. Är det Något som behövs muxas så gör det också

För att fixa RSS har jag detta: http://civilolydnad.se/projects/rsswatch/ som körs varje halvtimme med hjälp av crontab.

För brandsväggsregler är det bara o googla fram några bra. Du använder iptables då.

Sen tycker jag också du ska installera webmin. Det gör allt mycket lättare för en nybörjare

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu server, klarar jag av att sätta upp detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urme

* Torrentprogram som klarar av att hämta torrenter genom RSS, även kunna ladda ner torrenter från en windowsburk som servern ska tanka sedan. Läste att rTorrent verkar mest stabil, men den klarar inte RSS?

= rtorrent och RSSDler (googla)

* FTP server

= VSFTPd eller GLFTPd för FTP med separata användare

* Webbserver med PHP/MySQL, ville egentligen även köra en windows server som klarar av asp.net, men slopar nog den idén i detta läge. Detta är mest för egen utveckling och ska nog inte vara publik överhuvudtaget. (Förutom för ett få tal utvalda).

= Apache2 + PHP5 + MySQL5

* Fildelning så klart, så alla burkar i huset kommer åt filerna.

= SAMBA. Enkelt att sätta upp och fungerar bra.

* Dyndns, men detta är nog lättast

= ddclient för att uppdatera dyndns. Fungerar för dyndns.org, loopia mfl.

* VPN

= pptpd. Enkelt att sätta upp och fungerar mycket bra.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]