Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

jag har ALDRIG direkt gjort några stora misstag där något har gått sönder, har väl byglat en hårddisk fel och glömt stoppa in grafikkorts sladden, annars har jag klarat mig.

Jag försöker att vara ganska metodisk / försiktig men ändå effektiv när jag arbetar inuti datorer, och jag har lyckats!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Mina klåperier och tabbar...

Jag skulle byta ram minne i min dator förut, dum som jag var tänkte jag inte på att den var igång drog ur minnet ploppa i det nya, kollar på skärmen och tänker,, vafan den e aldeles grön röd blå och gulprickig, va nu då sen kom jag på att det var ju på och jag har pillat med ramen!
Iaf så hände det inget, funkar prima..

Jag hade lysrör i min dator förut och så tog jag bort plasten runt om den för jag ahde tråkigt, ( datorn var igång) så kännde jag lite på det, tänkte åh ful koppartråd som går här, tar tag med andra handen oxå och får mig en glad stöt ^^

och en gång när jag hade hållit på att dra om kablarna i min dator så hade jag glömt att stoppa i fläkten till mitt grafikort, sen så satte jag mig och lirade lost planet (processor och grafik var 3500+ 6600GT 128 mb så dom fick ju jobba på bra mkt) efter ett tag laggade det mer än vanligt och jag fattade inte, skit samma är väl bara nått program i bakgrunden, spelade vidare och det lagga mer och mer efter ca 15 minuter så misstänkte jag värmeproblem.. tabbar ur och öppnar nTune, grafikortet är ca 125 grader konstigt njog stängdes inte spelet av.. fast 6600gt korten har en avstängningsgräns på 145 grader

denna är inte en sån stor tabbe.. Åkte ned till DH winter 2007 med datorn, före tog jag ur min nya CPU kylare som kostade ca 600kr la ned allt, åkte dit ( jag bor 50 mil + där ifrån) när jag kommer dit sätter jag i min cpu kylare med vad nu då? Jag glömde den böjda plåtbiten som man spänner fast processorn med -_- ( AMD är en ca 3CM lång metallbit som e böjd på mitten) gick till datorbutiken men dom vägrade ge mig ett nytt fäste, som tur var var zalman snälla nog att ge mig ett fäste zalman e bra produkter och snälla är dom, var en zalman kylare som såg till att mitt grafikort inte brann upp när ja glömde fläkten av oxå =P

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

En liten tabbe som man själv har gjort en gång i tiden, var nog 2 år sedan. Satt på skolans lånelaptop och lanade med några polare, och vanligtsvis brukade jag sitta med en kanna(1 liters kanna) med vatten i, man blir lite lat efter lång tids lanande så man föredrar att ha mycket vatten så att man inte behöver hämta så ofta... Hur som helst så sade en polare, tänk om du skulle spilla den där i laptopen, och svarade, skulle aldrig hända!, men kanske 5 minuter senare så slog jag omkull den rakt ner i laptopen(var kanske 0.5 liter vatten som for ner i datorn) och seg som man var tänkte man, va fan ska jag göra, men skyndade mig att dra ur sladden och batteriet så att datorn dog. Vände datorn upp o ner och lät vattnet rinna ur datorn och den fick ligga så i några timma, provade datorn sen igen och vips, startade och inga som helst problem

Permalänk
Medlem

Ett misstag jag gjorde på ett lan, dock inte så mycket datorrelaterat men men.

Lanade med några kompisar och hade köpt en stor cola på donken i sån där pappmugg. Naturligtvis glömmer man bort den och när man vaknar sent nästa dag har pappret lösts upp och colan runnit ut över hela bordet och ner på govlet etc.

tur bara tangenbordet blev lite kladdigt undertill.

Så tips, använd inte pappmuggar på lan

Permalänk
Medlem

När jag byggde ihop min gamla P4-dator glömde jag att spänna fast kylflänsen på processorn. Vid första uppstarten pep den ohejdat och efter flera minuters bläddrande i BIOS med pipandet i öronen upptäckte jag att CPU-tempen låg på över 90 grader. Den överlevde som tur var sina första tuffa minuter i min ägo.

Permalänk
Medlem

Själv övade jag att kasta rakblad i mitt rum, de flesta studsade tillbaka men en gång så satte den. Det berodde på att jag släppte den försent så att den gick rakt i TFT-skärmens plast på framsidan, lyckligtvis så funkade den efteråt.
Summan av kardemumman: Kasta inte vassa föremål när datorn eller inte alls.

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesluk
Själv övade jag att kasta rakblad i mitt rum, de flesta studsade tillbaka men en gång så satte den. Det berodde på att jag släppte den försent så att den gick rakt i TFT-skärmens plast på framsidan, lyckligtvis så funkade den efteråt.
Summan av kardemumman: Kasta inte vassa föremål när datorn eller inte alls.

Rätt hårt kasst om du lyckades med att få den att fastna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yourownass
Rätt hårt kasst om du lyckades med att få den att fastna.

Ganska självklart att man kastar hårt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Råkade ta fel adapter till min D-link604

Haha.. ac är vist inte att rekomendera att koppla in på något som vill ha AC

Den dock tappert iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porrsurfaren
text om att spilla vatten i en laptop

Min mamma lyckades hälla ut några deciliter vatten i min skoldator en gång när hon vattnade blommorna. Som tur har den spillskyddat tangentbord och eftersom inget hände så stängde jag inte ens av den.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag är att råka ta sönder musen och sen leta efter en ny i ca5 timmar men hittade ingen desperat var man ju å korkad.
Men kom på att jag hade ju tangentbord dinovo edge trådlöst med touch pad så jag kunde iaf surfa å lite till jag köpte ny mus så korkad och desperat har jag aldrig vart men men de var ju 29 grader då den dan inomhus kan jag påstå också.

Mitt andra misstag är när jag råkar sitta och spela quake3 när min mormor ringer på dörren å jag hoppade högt och bröt stor tån :/

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cookie jar

Mitt andra misstag är när jag råkar sitta och spela quake3 när min mormor ringer på dörren å jag hoppade högt och bröt stor tån :/

Morgonens garv, hahaha!

Hm, jag har nog inte gjort så mycket fel. Tack vare mitt nya grafikkort som inte fungerade, men efter sen såndär 2x4pin-6pin kontakt så funkade den. Det grafikkortet åkte i och ur min burk många gånger. Så har blivit en del plockande.

Kört in handen i Cpu-kylen har man gjort, det gör ont!

Permalänk
Medlem

Detta är väl snarast en kollektiv tabbe, men det skylldes pâ mig inte mindre.

Detta var pâ den gamla goda högstadie-lan tiden, (01 eller nâtt, hade en barton 2500+ som var grymt klockningsvillig). Hade fixat en källare i ett hyreshus och vi var 25 pers om inte fler. Vet inte hur vi fick allt att funka, men efter bara ett enda (!) dygns fulkopplande sâ funkade alla routrar, swichar och gamla sunkburkar fyllda med nätverkskort nâgelunda synkront. Tror jag pingade uppemot 50ms till vissa datorer... i en 20m lokal, kanske var andra fysiklagar där nere?

Folk hade med sig lite roliga prylar och tjafs som man alltid har pâ lan, fläktar micros och lysrör. Jag hade en 2300W delux kaffekokare.

Runt 10 pâ kvällen andra dagen gick den första säkringen, datorerna längst bort i källaren svartnade och ett avgrundsvrâl bara sömndepriverade samt koffeinknarkande 15âringar som plötsigt snuvas pâ HS-ande i CS kan uppbâda hördes. Jag tog knappt notis dâ jag fullt upptagen med att designa en bana till Unreal Tournament och dricka kaffe.

Detta löstes med att ormboet av skarvsladdar drogs till nästa uttag och folk ombads att stänga av alla kringutrustning. En halvtimme senare upprepas samma sak med nästa säkring, samma lösning pâ problemet. Detta fortsätter tills kritisk massa uppnâs i strömtermer och allt slocknar en enda röra av skrikande tonâringar och sladdar.

I ljuset frân ett flertal nokia 3210 med skalet avtaget (minns nâgon hur bra de faktiskt kunde lysa upp?) fäller jag den inte helt strategiska kommentaren: 'men mitt kaffe dâ??'. Fy vad skit jag fick under de 8 resterande timmarna tills HSBs lokalvârdarkontor öppnade och de kunde sätta dit nya proppar. Har ni nâgon aning om hur svârt det är att sova när nâgon trycker av ett gashorn 30cm frân örat? eller för den delelen fyller sovsäcken med aerosol-grädde? (Till mitt försvar kan jag säga att jag stängde av kaffebyggaren efter den 2a proppen, men ingen ville lyssna dâ..)

(En annan rolig sak var minerna man sâg pâ de grovjobbare som tog sig till industrin strax innan kl 6 när 20 trötta, svettiga och förbannade tonâringar sitter i trapphuset runt en enda micro kopplad till det enda fungerande väggutaget och väntar pâ sina frukost-gorbys)

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

en kompis till mig trodde att datorn skulle bli snabbare om han ändrade på nätagget så att det trodde att det fick 110 volt istället för 230 volt.när han startade den så bolmade det rök ur nätagget sen började det brinna. detta hände när han gick andra året på gymnasiet.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk

Din kompis är störd.

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk

Kabeltabbe mm

Jag höll på med att dra om elkablar till mitt datorskåp hemma. Jag hade demonterat kontakten för att dra kabeln genom ett hål i väggen och skulle skruva ihop kontakten igen. Precis innan hade jag satt in kontakten i väggen för att se att den skulle nå dit.

Där satt den kvar när jag började skruva ihop kontakten.
Jag kände mig som Bonds drink, skakad men inte rörd, kanske störd.

Jag kom på en grej till.....

På min första pc-dator fick jag för mig att städa lite bland mappar och så. Det gjorde jag med den ära, jag flyttade config filen för windows så datorn inte gick att starta.Eftersom jag var aldeles grön på datorer lämnade in datorn till servicedesk med en axelryckning. Det var tungt att gå och hämta datorn med vetskapen om dumstämpeln som fullkomligt lyste i pannan.

Visa signatur

Kör windows och lär dig ominstallera, kör Linux och lär dig avinstallera

Permalänk
Medlem

En gång för kanske 2-3 år sedan lyckades jag slita löst kylflänsen till mitt grafikkort då väggtelefonen ringde.....

Det hela började med att jag lade in några nya 80mm fläktar i datorn.
Hade på den tiden datorn på skrivbordet och orkade aldrig lägga tillbaka sidoplåten på mitt gamla Antec chassi. Så när jag hade installerat fläktarna hade den 3m långa kabeln till mina hörlurar av någon anledning fastnat runt grafikkortskylningen och sedan i hjulen på min skrivbordsstol. Minns inte vem som ringde men den jä**ln är skyldig till att hela datorn åkte i golvet med grym fart. Det hela slutade med ett nyköpt Radeon 9800 Pro liggandes på golvet och tillhörande kylfläns hängandes i hörlurssladden totalt sönderböjt.

Otroligt nog klarde sig kortet utan defekter och kylflänsen ersattes med en gammal Socket A CPU kylfläns som sattes fast med buntband. Grafikkortet Blev dessutom 5C kallare och hängde med ännu ett år.

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Medlem

Ända missen jag gjort var väl när jag skulle byta mitt 6600gt till ett 7950gtx, var osäker på om det skulle få plats i chassit eller inte, så jag tänkte bara ögonmäta lite, så jag tog kortet och jämförde med 6600gt som satt i, råkade nudda så sa det pang. inget av korten fungerade efter det, mys Smart som jag var så var det ju när datorn var på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungdahl
Din kompis är störd.

hahaha

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett riktigt pinsamt misstag i förrgår. I min hast när jag gick in på C: disken så såg jag att det samlats en hel hög filer där. Brukar alltid slänga bort allt skräp som hamnar där i form av temporära filer till drivrutiner etc. Stängde av datorn senare av datorn efter användning. Startade datorn dagen därpå och det visade sig att jag saknade ntldr. Måste ha råkat trycka i att datorn ska visa systemfiler. Det konstiga är att det inte kom upp någon varning.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Gjorde ett riktigt pinsamt misstag i förrgår. I min hast när jag gick in på C: disken så såg jag att det samlats en hel hög filer där. Brukar alltid slänga bort allt skräp som hamnar där i form av temporära filer till drivrutiner etc. Stängde av datorn senare av datorn efter användning. Startade datorn dagen därpå och det visade sig att jag saknade ntldr. Måste ha råkat trycka i att datorn ska visa systemfiler. Det konstiga är att det inte kom upp någon varning.

Hahahaha

Det är mina takter det!

Visa signatur

Kör windows och lär dig ominstallera, kör Linux och lär dig avinstallera

Permalänk
Entusiast

Beställde hem lite prylar åt svärfar för c:a 12000. Hade lovat att bygga ihop den då jag sa åt han att jag klarade av det med lätthet.

Sakerna trillar in och jag plockar upp alltihop för att sätta igång med bygget. Öppnar chassit, dit med moderkortet, dit med prollen och fläkten, dit med nätagget, dit med minnena, på plats med hårddiskar, DVD-brännare och slutligen grafikkortet. Kopplar allt enligt bruksanvsiningen och stänger ihop skrället...

Bär in datorn i datarummet och kopplat ihop den med skärm, mus och tangentbord. Trycker i strömkabeln, slår på nätagget och trycker slutligen på startknappen... men datorn halvstartar bara.

Paniken sprider sig och jag öppnar luckan på chassit för att ta mig en titt... när jag trycker igång datorn så går chassifläktar och fläkten på processorkylaren i stötar. Växelvis av, växelvis på...

"Vad fan har jag gjort för fel?!" undrar jag... jag början känna att alla kablar sitter som dom ska... sen kommer jag på att det var ett helvete att få dit "24-pinnarn". Jag lägger rejält med kroppsvikt bakom händerna och trycker till så att moderkortet nästan böjer sig som en banan. Det klickar till som bara den... sen startar datorn klockrent.

Jag lyckades mao utan att ha sönder nåt... men tro på fan att man vart rejält orolig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
Beställde hem lite prylar åt svärfar för c:a 12000. Hade lovat att bygga ihop den då jag sa åt han att jag klarade av det med lätthet.

Sakerna trillar in och jag plockar upp alltihop för att sätta igång med bygget. Öppnar chassit, dit med moderkortet, dit med prollen och fläkten, dit med nätagget, dit med minnena, på plats med hårddiskar, DVD-brännare och slutligen grafikkortet. Kopplar allt enligt bruksanvsiningen och stänger ihop skrället...

Bär in datorn i datarummet och kopplat ihop den med skärm, mus och tangentbord. Trycker i strömkabeln, slår på nätagget och trycker slutligen på startknappen... men datorn halvstartar bara.

Paniken sprider sig och jag öppnar luckan på chassit för att ta mig en titt... när jag trycker igång datorn så går chassifläktar och fläkten på processorkylaren i stötar. Växelvis av, växelvis på...

"Vad fan har jag gjort för fel?!" undrar jag... jag början känna att alla kablar sitter som dom ska... sen kommer jag på att det var ett helvete att få dit "24-pinnarn". Jag lägger rejält med kroppsvikt bakom händerna och trycker till så att moderkortet nästan böjer sig som en banan. Det klickar till som bara den... sen startar datorn klockrent.

Jag lyckades mao utan att ha sönder nåt... men tro på fan att man vart rejält orolig

Det var ju ändå ett ganska lindrigt misstag.

Trodde du skulle skriva att du hade satt i 24-pinnnaren åt fel håll eller att du knäckte mobot. ^^

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hehe värst vad folk har gjort bort sig igenom tiderna. Det värsta jag har gjort var att pajja servern på sommarjobbet.

Det var jag som skulle konfigurera en del saker på maskinen (acer) ingen server maskin direkt men installerad som en, chefen trilskas med att ha en dator till ungefär 4-5 stora tjänster, datorn är dessutom otroligt instabil, den blåskärmar imellan åt och ska man installera ett pci kort så går den inte att starta upp. Då jag skulle försöka åtgärda något med startfilen hänger sig maskinen rakt av vilket gör att ändringarna inte sparades vilket i sin tur resulterar i att hela servern vägrar starta, all nätverkstrafik går igenom maskinen och alla projektfiler finns på servern.. detta ledde till att hela företagets arbete vart inställt resten av den dagen.. Jag tycker att min chef får skylla sig själv..

Förutom det så har jag av misstag formaterat en del diskar i en filserver jag hade förut.. 250GB VIKTIGA filer försvann då jag skulle installera om os på fel disk..

Permalänk
Avstängd

Hej har aldrig haft sönder nått så men i mitt rum så är det inte
jordade el-uttag och jag skulle mecka med dator:n så när jag
skulle kolla om datorn var ikopplad tog jag med handen på min
förstärkare och nuddade rören till elementet så då skakade
det till lite så jag testade igen (altså det kom EL).
Så nu hade jag satt mej på golvet ,öppnar datorn tar på
hdd racket och kollade efter damm, inge här inte.
Sen lägger jag mej ner kollar under grafikkortet
och nuddar rören till elementet igen och då blev det helt blått i
chassit och jag var med en kompis som kollade på youtube då
sen kollare han på mej som liger på golvet och darar och har
kryppt ihop som en boll (xD) ,han kollar i 2 sekunder sen säger
han: Kolla in det här klippet på nätet..

Slutsats: lek inte med datorer och min kompis är STÖRD!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamern
Hej har aldrig haft sönder nått så men i mitt rum så är det inte
jordade el-uttag och jag skulle mecka med dator:n så när jag
skulle kolla om datorn var ikopplad tog jag med handen på min
förstärkare och nuddade rören till elementet så då skakade
det till lite så jag testade igen (altså det kom EL).
Så nu hade jag satt mej på golvet ,öppnar datorn tar på
hdd racket och kollade efter damm, inge här inte.
Sen lägger jag mej ner kollar under grafikkortet
och nuddar rören till elementet igen och då blev det helt blått i
chassit och jag var med en kompis som kollade på youtube då
sen kollare han på mej som liger på golvet och darar och har
kryppt ihop som en boll (xD) ,han kollar i 2 sekunder sen säger
han: Kolla in det här klippet på nätet..

Slutsats: lek inte med datorer och min kompis är STÖRD!!!

H H A H H A
H H A A H H A A
H H A A H H A A
HHHHHHHH AAAAAAA HHHHHHHH AAAAAA
H H A A H H A A
H H A A H H A A

Visa signatur

Kör windows och lär dig ominstallera, kör Linux och lär dig avinstallera

Permalänk

Jag experimenterade med vattenkylning för ca 5 år sedan, och det gick till en början bra. Jag vill ha så få fläktar som möjligt, så bara nätaggreggatet hade fläkt.

Jag körde med en 10-litershink som vattenbehållare, och kylde nordbrygga, processor och grafikkort med vatten. Allt var hemmabygge, med akvariepump och slangar från biltema.

Som sagt, lösningen funkade bra, och jag brukade fylla på med kallt vatten ibland när jag tyckte att det blev för varmt .. men jag var så korkad att jag inte hade fäst slangarna till vattenhinken något vidare (!!!) utan de låg ganska slappt ner i hinken och var fasttejpade i sidan.

Detta ledde till att när jag inte var hemma en helg slet sig en av slangarna från sin tejp och for ut på golvet .. så allt vatten pumpades ut. Mirakulöst nog landade inte slangen i datorn (lådan stod öppen) och förstörde något, utan det enda som pajade var moderkortet (ej processorn).

Haha

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Har ett antec p180 med en go liten hdd case där nere med 4 snedställda diskar.

För ett par månadersedan så köpte jag en ny disk då det blev brist på plats, så jag kommer glatt hem och bänkar mig på golvet med datorn, sammtidig smyger min bror in i lägenheten. jag tar och skruvar loss skruven som håller fast casen med hddsen och precis när jag drar ut den så river min bror upp dörren och skrämmer skiten ur mig, och jag verkligen sliter ut casen...

Det är rätt trång där nere så två sata kablar till varsin disk och en utav strömkablarna fastnar, vipps så har jag massor med lös plast från diskarna liggandes i datorn. 1,4TB åt skogen.

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden så hade jag en av dom defekta T-bird 1200 som gick varm som ett as.
Jag satte då i en 80mm delta på proppen och 2st 120mm 220v alu fläktar i fronten. Samt en 80mm och en 120mm 220v fläktar bak på chassit.
Saken är den att jag inte kunde köra med plastfronten så jag struntade i den.
En sen kväll så kommer flickvännen och skrämmer mig när jag sitter å lirar, det slutade i att jag kör in foten i en av fläktarna på fronten och fick sy typ 5 stygn på min stortå.
s*tan vad det blödde..

Men datorn blev lite kallare i allafall förutom att det inte gick att höra tv´n när man hade datorn igång fast man hade typ max volym.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Medlem

ingen slår min tabbe.

jag var på lanet i bosta sen kom min mamma med mat o stälde den på datorn så det rann kebabsås i netagget, jag märkte ingenting förens det stratt kebab sås i på kompisen som satt brevid. glömmer jag fan aldrig