Sjuklingars konkurrensrätt på arbetsmarknaden?

Permalänk

Sjuklingars konkurrensrätt på arbetsmarknaden?

Det finns många i Sverige som har något hälsoproblem, vissa större än andra. Om man inte är såpass sjuk så man helt omöjligt kan utföra arbetsuppgifter som exempelvis tidningsutdelare(Metro) eller telefonförsäljare hemifrån, så får man stå till arbetsmarknadens förfogande, såvida man inte hittar en buffel och båg läkare som sjukskriver en p.g.a. att man har dålig konkurrenskraft.
Nå när man säljer sin tjänst på arbetsmarknaden så avgör ens konkurrenskraft om man får arbetet eller ej. Några viktiga faktorer i konkurrenskraft är:
Vad man säljer, alltså en själv och ens kunskap. Inte lätt att höja och om man höjer det genom utbildning skapas nya problem, såsom att man konkurrerar mot nya personer.
Säg att man har sjukliga problem och har svårt att få jobb som lokalvårdare, man tar då och läser en bra civilingensjörsutbilding (t.ex. teknisk fysik). Efter att man är klar med denna utbildning så kan man söka nya arbeten, men då konkurrerar man inte mot samma personer som innan. Likaså blir man inte heller bättre som lokalvårdare, snarare så minskas en konkurrenskraft för detta arbete med ens utbildning. Då de tror att man inte blir långvarig utan snart byter arbete.
Skicket varan/tjänsten är på, alltså hur frisk man är. Inte så lätt att göra en konkurrenskraftig om man ligger dåligt till.
Marknadsföring/presentation. Hur bra man framför sig själv, här har vi alla arbetslösa något vi kan påverka rejält.
Villkor/begränsning, vad arbetaren ställer för villkor på vad den kan göra. T.ex. inte ställa upp att arbeta mer än x antal timmar i veckan, kräva raster på bestämda tider etc.
Pris är oftast den viktigaste faktorn, även om alla andra faktorer är dåliga så kan denna faktor göra så en får bäst konkurrenskraft och därmed får arbetet.

Nå till problemet, vi sjuklingar är i dagens system enbart begränsad till att konkurrera med marknadsföring/presentation, lycka till att sälj en ”defekt vara/tjänst” med enbart påverka denna faktor.

Själv tillhör jag gruppen sjuklingar, jag har nu hittat ett arbete som är precis som om någon har kollat in mina kunskaper och försökt göra ett arbete efter det. (visst min engelska är ett problem) Deras krav är civilingenjör med lång arbetserfarenhet(kan de glömma), väldigt brett kompetensområde inom ovanliga ämnen och simuleringsprogramvaror vilket inte många i Sverige har använt. Allt vad de skriver om som är ett stort plus har jag gjort väldigt mycket. Så hade jag bara varit frisk så hade jag troligen fått arbetet, speciellt då det verkligen är brist på folk inom kompetensområdet.
Men nu så känns det helt kört, min hälsa drar ner min konkurrenskraft rejält, så företaget t.o.m. hellre skulle välja en med mycket lägre kompetens än mig för detta arbete. Men arbetet jag pratar om är ett riktigt högavlönat arbete, runt 35 000kr i månaden (före skatt) skulle jag gissa på. Jag som arbetslös troligen snart socialbidragstagare nöjer mig med runt 10 000kr (före skatt). Likaså kan jag sänka mina villkor rejält, det är mycket utlandsresor och jag behöver inte bo i fina hotell åka första klass på flyg etc. (vandrarhem duger fint)

Det jag menar är att dagens arbetsmarknadsystem är till för att skydda medelklassen mot de över och de under, d.v.s. sparka neråt och slå uppåt. Fackförbund säger t.o.m. själva indirekt att de håller på med lönekarteller för att skydda medelklassen mot oss som har det svårt.

Nå reflektioner har jag rätt eller har jag fel? Och visst många sjuklingar får bra socialbidrag, men det är arbete som vi vill ha. -Det komiska är att den som får det högavlönade arbetet, troligen kommer se mig som en bidragstagare(parasit) som lever på hans/hennes skattepengar.
*edit*
Jag är långtifrån ensam med problemet det finns säkerligen taxiförare i Malmö/Göteborg, som skulle vilja arbeta med det de är utbildad för och samtidigt få några tusen extra i månaden mot deras nuvarande arbete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ja, det kan ju vara ett problem, men det är arbetsgivarnas problem, inte statens. Det är arbetsgivarna som inte får din kompetens, eftersom de är rädda att din dåliga hälsa kommer att göra det omöjligt för dig att arbeta ordentligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, det kan ju vara ett problem, men det är arbetsgivarnas problem, inte statens. Det är arbetsgivarna som inte får din kompetens, eftersom de är rädda att din dåliga hälsa kommer att göra det omöjligt för dig att arbeta ordentligt.

Främst ens eget problem, där det finns kollektivavtal och dylikt som hindrar en att bli konkurrenskraftig.
Och det är ju självklart att en arbetsgivare anställer den personen som den tror är mest lönsam för företaget, är då en person mer frånvarande än en annan p.g.a. sjukdom, så blir det en högre kostnad att anställa den sjuka personen.

Många med sämre hälsa tycker staten ska gå in och betala arbetsgivaren, det är ett sätt, vilket görs för vissa med riktigt stora problem. Det jag förespråkar är att arbetarna själva ska få sänka sina krav och på så sätt bli mer konkurrenskraftig. Jag själv nöjer mig med 1/3 av lönen för ett högavlönat arbete och det är väldigt konkurrenskraftigt. (så sjuk är jag inte)
Det är som när man skall köpa en bil säg en s70, den ena kostar 100 000 den andra av samma årsmodel och utrustning kostar 33 000. Då kan den billiga faktisk tillåta ha en hel del brister och ändå vara mest konkurrenskraftig för många köpare. (rost, gnidsel och kanske t.o.m. lite svårstartad kalla dagar)

Idag så ska jag försöka få en arbetsgivare köpa mina tjänster för samma pris, det går ju skitbra... Ännu bättre går det att söka arbete som fönsterputsare/lokalvårdare, då de undrar hur det står till med mig psykiskt. Då jag typ bara har läst på högskola/universitet och sedan direkt väljer dessa yrken. -Mina högskolor hade dessutom inga fönsterputsarkurser, så jag är inte bättre på arbetsmomentet än någon annan. Kanske KTH har, jag ska kolla... Det är ju rätt komplicerad kinematik att räkna på vid fönsterputsning(armen), så man bör ju vara civil för mattens skull.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tycker du ska starta eget och konsulta i det du kan. Då slipper företagen oroa sig för att du kan bli sjuk och börja kosta pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tycker du ska starta eget och konsulta i det du kan. Då slipper företagen oroa sig för att du kan bli sjuk och börja kosta pengar.

Faktisk något jag har funderat på, dessutom är farsan delägare i en "förening" som ibland(väldigt sällan) säljer tjänster(gräsklippning, snickeri etc) till andra företag, så jag behöver inte ens starta någon firma.
Problemet är bara att det inom mina kompetensområden mot industrin, verkligen krävs att man är en enormt stor kompetens och erfarenhet som jag saknar. -Jag kommer aldrig få det heller, då jag är normalbegåvad som bara lagt ner mer tid än de flesta på studier. (runt 10år högskola)
Det skulle dock kanske gå att sälja sig som en konsult från firman och sedan arbeta som en vanlig arbetare, men då gillar företaget inte mitt bolag istället för mig, vilket blir samma problem.
Likaså har jag funderat på kringskrams till datorer till nördar, då jag har lite kunskap om datorteknik & elektronik. Men det blir svårt att leva på, dessutom så kommer någon kund klaga på att man med sin elektronikpryl har saboterat hela datorn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte.

Ett företag behöver någon med den sällsynta kompetensen att kunna utföra Arbete A. De är villiga att betala B kr i lön för det.

Du besitter kompetensen, men kan inte utföra arbetet på grund av sjukdom. Du tycker att företaget ska anställa dig och betala lägre lön för att kompensera för att du inte kan utföra arbetet. Har jag förstått dig rätt?

Tillägg: Har du sökt jobbet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Jag förstår inte.

Ett företag behöver någon med den sällsynta kompetensen att kunna utföra Arbete A. De är villiga att betala B kr i lön för det.

Du besitter kompetensen, men kan inte utföra arbetet på grund av sjukdom. Du tycker att företaget ska anställa dig och betala lägre lön för att kompensera för att du inte kan utföra arbetet. Har jag förstått dig rätt?

Tillägg: Har du sökt jobbet?

Det är väl snarare för att han inte kan arbeta fulltid eller lika tidseffektivt som någon som inte har samma handikapp (eller vad det nu är).

bud_bundy: Jag tycker du kolla upp det där med roboten. Vad den ska utföra lär du kunna få/ta reda på på plats. Eftersom de kan arbetsmomentet och du kan roboten så får ni helt enkelt komplettera varandras kunskaper. Jag tror inte de räknar med att du kan det direkt. Själv har jag t.ex. fått jobb på diagnosavdelningen på Scania utan att ha hållit på med diagnos öht. innan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Jag förstår inte.

Ett företag behöver någon med den sällsynta kompetensen att kunna utföra Arbete A. De är villiga att betala B kr i lön för det.

Du besitter kompetensen, men kan inte utföra arbetet på grund av sjukdom. Du tycker att företaget ska anställa dig och betala lägre lön för att kompensera för att du inte kan utföra arbetet. Har jag förstått dig rätt?

Inte riktigt.
Jag kan utföra arbetet och kan t.o.m. få det med hög lön, dock ej troligt då jag inte kommer vara den enda som söker arbetet. Dessutom tycker jag att företaget ska få anställa precis vem de vill, men där självklart lönen som i all marknadsekonomi har betydelse.
Ingen kan påstå här att priset på en tjänst/produkt inte har betydelse då ni ska avgöra vilken tjänst/produkt som ni väljer. Samma är det för företag, de kollar också in priset på tjänster/produkter.
Då jag har läst x antal år på högskola kan jag inte vara alltför sjuk, dock är det tillräckligt för att det ska minska mina anställningsmöjligheter.

Så det jag tycker är att jag ska söka arbetet med ett lönekrav på säg 10-15 000kr (före skatt) och kartellbildade föreningar a.k.a. fackförbund bara ska skita i detta.
Jag har erfarenhet av ett företag där jag arbetade på förut, där blev facket skitförbannad för att företaget lejde ut ordinarie arbete när företaget ej hade arbetskraft så det räckte. Så företaget fick söka tillstånd hos facket innan de lejde ut arbete. Likaså tillåt facket/arbetsmiljöverket mig inte arbeta hur mycket jag ville, bruten veckovila och allt vad det hette.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Tillägg: Har du sökt jobbet?

Ska göra det snart, jag skall bara ta ut ett nytt betygsutdrag först där nämnda kurser finns med, "studentexpeditionen"(vad den nu hette) på skolan öppnar troligtvis nästa vecka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
bud_bundy: Jag tycker du kolla upp det där med roboten. Vad den ska utföra lär du kunna få/ta reda på på plats. Eftersom de kan arbetsmomentet och du kan roboten så får ni helt enkelt komplettera varandras kunskaper. Jag tror inte de räknar med att du kan det direkt. Själv har jag t.ex. fått jobb på diagnosavdelningen på Scania utan att ha hållit på med diagnos öht. innan.

Jag missade ditt inlägg. Jo det där med roboten ska jag kolla upp, dock är det ett litet företag (20 anställda eller så).
Och den där kunskapen jag saknas finns det faktisk ibland kurser på arbetsförmedling, som man jag förstår rätt får betalt för att gå.
Och det är som sagt ett arbetsmoment som det blir mer av, förr gjordes det manuellt nu vissa delar med industrirobot.(kostnadseffektivare) -Jag säger ej exakt vad, då jag hänger ut ett visst företag som går att lista ut vilket det är genom att gå igenom mina inlägg. (varför nu någon skulle göra det)
*edit*
Ett fel vissa högutbildade gör är att tro att de per automatik är bättre på allt, t.ex. om det skulle bli en diskussion på arbetet om kvaliten efter roboten. Så har troligtvis de gamla hederliga arbetarna mer rätt än mig, fast jag nu är bättre på robot än dem. -Det är därför jag ha grundläggande kunskap om momentet. Självklart har jag gjort momentet några gånger, men det var bara i all hast där läraren/labbpapperet sa välj dessa parametrar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det du nämner ang att du kan gå in på en lägre lön tror jag tyvärr inte är så intressant. Idén är bra men företagen ser troligtvis bara de negativa sidorna. Jag skulle iaf genast tro att den här personen har svårt att få andra jobb p.g.a diverse orsaker, varför ska jag ge denne en chans när det finns säkra kort i leken?

Jag som företagare skulle hellre ta en anställd som begär högre lön men som jag tror är mer lämplig, för det är trots allt en risk att plocka in dig (inget ont mot dig). Med LAS och allt vi har så är det en inte så lätt att göra sig av med olämplig personal, därför tar många hellre säkert framför osäkert.. Samt att det kostar fruktansvärt mycket pengar att ha ineffektiv personal.

Jag skulle iaf rådgiva dig till att få nån form av praktik på ett vettigt företag, via AMS eller kontakter. Det handlar om att få in foten, har man väl gjort det och gjort bra ifrån sig så behöver man sällan oroa sig om jobb sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett fel vissa högutbildade gör är att tro att de per automatik är bättre på allt, t.ex. om det skulle bli en diskussion på arbetet om kvaliten efter roboten. Så har troligtvis de gamla hederliga arbetarna mer rätt än mig, fast jag nu är bättre på robot än dem.

Tänk va bra om alla nya högutbildade kunde tänka så, dom vi har på jobbet har förstört en hel del....

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det du nämner ang att du kan gå in på en lägre lön tror jag tyvärr inte är så intressant. Idén är bra men företagen ser troligtvis bara de negativa sidorna. Jag skulle iaf genast tro att den här personen har svårt att få andra jobb p.g.a diverse orsaker, varför ska jag ge denne en chans när det finns säkra kort i leken?

Jag som företagare skulle hellre ta en anställd som begär högre lön men som jag tror är mer lämplig, för det är trots allt en risk att plocka in dig (inget ont mot dig). Med LAS och allt vi har så är det en inte så lätt att göra sig av med olämplig personal, därför tar många hellre säkert framför osäkert.. Samt att det kostar fruktansvärt mycket pengar att ha ineffektiv personal.

Jag skulle iaf rådgiva dig till att få nån form av praktik på ett vettigt företag, via AMS eller kontakter. Det handlar om att få in foten, har man väl gjort det och gjort bra ifrån sig så behöver man sällan oroa sig om jobb sen.

Självklart är lön bara en liten kostnad i det hela, då arbetaren upptar dyr utrustning etc.
Att företag är rädda för att plocka in sådana som mig är självklart. En lösning på detta vore att låta sjukliga anställa sig under sämre villkor om de vill, för alternativet blir att de typ inte anställer sådana som mig alls.
Detta problem har vi "sjuklingar" oavsett vilket arbete vi söker, visst "korttidsarbete" är lättare. Även när jag söker ett städjobb så är ju detta ett problem, där mina studier knappast gör mig mer attraktiv för arbetet.
*edit*
Sedan kan min arbetspolitik ses som väldigt negativ för medelklassen, medans deras arbetspolitik indirekt går ut på att hålla sådana som mig borta från deras arbete. -Jag är för helt fri konkurrens, de är för att skydda deras egna intressen.

Angående praktik & dylikt så har jag flera planer, jag blev sjuk för runt 10år sedan och har kämpat mig till hyfsade akademiska meriter ändå. Som man egentligen kan ifrågasätta om det var ett smart val, då mina anställningsmöjligheter inte är större för det.

Nå praktik på returen eller så är inte fel, vilket kanske kan leda till något yrke som sedan kanske leder till ett bättre. (om jag får bra vitsord)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Inte riktigt.
Jag kan utföra arbetet och kan t.o.m. få det med hög lön

När du skriver detta och har suttit på högskolan i 10 år. Så förstår jag inte riktigt vad som hindrar dig från detta, eller ett vanligt skrivbordsjobb?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
När du skriver detta och har suttit på högskolan i 10 år. Så förstår jag inte riktigt vad som hindrar dig från detta, eller ett vanligt skrivbordsjobb?

Jag har folksjukdomen irriterad tjocktarm (colon Irritable), vilket många har men med olika grader av symptom. Mitt problem är uppblåst och gasig mage, vilket arbetskamrater inte tycker om och de har varit på mig. Självklart har även fackombud på arbetsplats hånat mig för min sjukdom, för vad är de annars där till för?
Gissa hur roligt att berätta detta för varenda arbetsgivare som jag söker arbete hos, det blir något de drar på puben. -Det kom en kandidat idag som var perfekt för arbetet, betyget var fullt av 5:or och jag skulle precis anställa honom när han berättade att han hade gasbesvär. Mhoahaha (skitskoj för mig att veta)
Detta är orsaken till varför jag vågar skriva ut det här, man blir härdad psykisk efter att ha bli förlöjligad/förnedrad tillräckligt många gånger.

Nå hur jag klarade högskolan är att det nästan inte är någon närvaroplikt, man kan gå till och från precis hur man vill. Sedan har jag inte heller valt de svåraste programmen/kurserna. -Man kan ju gå 10år på gymnasiet/komvux utan att ge sig på natur/IB. Men jag har inte hållit på med grundkurser heller för den delen.

Att utföra arbetsuppgifter så är det inga problem såvida jag får gå från platsen hur/när jag vill. Helst ett eget rum så gör jag lugnt 60h i veckan utan en enda frånvaro. Dock är ju detta en stor nackdel, vilket innebär att jag måste vara grymt mycket bättre kunskap och erfarenhetsmässigt än andra vilket jag inte är. Och när jag inte får arbeta som ingenjör, så kommer de andra bara dra ifrån mig för var dag som går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Tänk va bra om alla nya högutbildade kunde tänka så, dom vi har på jobbet har förstört en hel del....

Ja detta är faktisk ett stort problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan man inte hålla sig under några omständigheter då?

Mitt ämne är ekonomi men ändock ser jag så här; producerar du mer gas än oss övriga bör det finnas någon kemikalie som neutraliserar överskottet eller sätter ner produktionen. Är det något fysiologiskt problem, 'läckor', så borde väl kirurgi lösa problemet?

Det är ju inte det lättaste att få operation i den socialdemokratiska vårdmodellen inom de närmsta åren, men har du hört dig för?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aalleexx
Kan man inte hålla sig under några omständigheter då?

Mitt ämne är ekonomi men ändock ser jag så här; producerar du mer gas än oss övriga bör det finnas någon kemikalie som neutraliserar överskottet eller sätter ner produktionen. Är det något fysiologiskt problem, 'läckor', så borde väl kirurgi lösa problemet?

Det är ju inte det lättaste att få operation i den socialdemokratiska vårdmodellen inom de närmsta åren, men har du hört dig för?

Problemet är främst uppsvälldhet vilket ökas vid stress, när magen blir uppsvälld så luktar det. Eftersom jag vet om detta problem så sitter jag spänner mig och direkt beredd på värsta slagsmålet när jag umgås med folk. -Ja, jag har allt varit i slagsmål p.g.a. min sjukdom.

En gång för länge sedan sjukskrev jag mig p.g.a. min sjukdom, det gick till början sedan var jag tvungen att gå tillbaka till arbetet. Jag berättade för doktorn att jag dagligen blev trakasserad p.g.a. min sjukdom även av en fackombudsman på arbetet. Så jag satt ensam på rastena inkl lunchen i omklädningsrummet. Då jag inte var helt ärlig på arbetsintervjun så kunde jag inte heller anmäla detta utan att själv åka dit mest.
Jag visade doktorn även mitt jägarexamensbevis och förklarade klart och tydligt att hur mycket arbetskamraterna än trakasserar mig, så kommer jag då inte ta mitt liv utan det händer något större.
Men detta hjälpte såklart inte och doktorn sa att jag får lära mig att leva med mitt problem, det finns många som har mycket värre.

Angående hjälpmedel så finns det, men de gör nästan ingen skillnad. Doktorn är idag dessutom omöjligt att träffa, enda jag kan göra är ansöka om nya mediciner på en blankett.
Så det är arbetsmarknaden som gäller för mig, och vara beredd om att slåss på arbetsplatser om min rätt att förstöra andras arbetsmiljö... -Det finns kanske bättre saker att slåss om, men det är facket och doktorn som tycker att jag skall behöva slåss om detta.
*edit* arbetsförmedlingen är de enda schyssta, men så behöver man ju ha pengar någonstans..
Jag är inte en sådan som vill leva på bidrag utan arbeta, men då självklart för en lägre lön, eftersom det blir dyrare för arbetsgivaren med ett eget rum för mig etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Främst ens eget problem, där det finns kollektivavtal och dylikt som hindrar en att bli konkurrenskraftig.
Och det är ju självklart att en arbetsgivare anställer den personen som den tror är mest lönsam för företaget, är då en person mer frånvarande än en annan p.g.a. sjukdom, så blir det en högre kostnad att anställa den sjuka personen.

Ah, tänkte inte på det. Ja, det är ett riktigt stort problem. Majoriteten (som inte har liknande sjukdomar) förtrycker minoriteten.

Som några andra har sagt, lättaste är nog att försöka skapa ett eget företag. Då kan ingen förbjuda dig från att arbeta.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Problemet är främst uppsvälldhet vilket ökas vid stress, när magen blir uppsvälld så luktar det. Eftersom jag vet om detta problem så sitter jag spänner mig och direkt beredd på värsta slagsmålet när jag umgås med folk. -Ja, jag har allt varit i slagsmål p.g.a. min sjukdom.

En gång för länge sedan sjukskrev jag mig p.g.a. min sjukdom, det gick till början sedan var jag tvungen att gå tillbaka till arbetet. Jag berättade för doktorn att jag dagligen blev trakasserad p.g.a. min sjukdom även av en fackombudsman på arbetet. Så jag satt ensam på rastena inkl lunchen i omklädningsrummet. Då jag inte var helt ärlig på arbetsintervjun så kunde jag inte heller anmäla detta utan att själv åka dit mest.
Jag visade doktorn även mitt jägarexamensbevis och förklarade klart och tydligt att hur mycket arbetskamraterna än trakasserar mig, så kommer jag då inte ta mitt liv utan det händer något större.
Men detta hjälpte såklart inte och doktorn sa att jag får lära mig att leva med mitt problem, det finns många som har mycket värre.

Angående hjälpmedel så finns det, men de gör nästan ingen skillnad. Doktorn är idag dessutom omöjligt att träffa, enda jag kan göra är ansöka om nya mediciner på en blankett.
Så det är arbetsmarknaden som gäller för mig, och vara beredd om att slåss på arbetsplatser om min rätt att förstöra andras arbetsmiljö... -Det finns kanske bättre saker att slåss om, men det är facket och doktorn som tycker att jag skall behöva slåss om detta.
*edit* arbetsförmedlingen är de enda schyssta, men så behöver man ju ha pengar någonstans..
Jag är inte en sådan som vill leva på bidrag utan arbeta, men då självklart för en lägre lön, eftersom det blir dyrare för arbetsgivaren med ett eget rum för mig etc.

Du tappade all trovärdighet med ovan utläggning. Javisst, jag bor inte i en kommun av hög kriminalitet - men att du hamnat i slagsmål för att du har en uppsvullen mage som då luktar enligt dig, är ju bara rent trams. Skriv gärna ner det scenariot hur medarbetare svingar mot dig bara av den endaste orsaken att du luktar illa?

" Då jag inte var helt ärlig på arbetsintervjun så kunde jag inte heller anmäla detta utan att själv åka dit mest." <- va?

Nae, det är ett case av att du helt enkelt går in i konflikter på arbetsplatsen, lever i självförnekelse och projicerar andra problem och fantasihistorier.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att använda lugnande eller ångestdämpande medicin för att minska stressen? En bekant till mig lider av Colon Irritable och för honom hjälper det en hel del att ta en Tryptizol innan han lägger sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Slagsmål har jag varit med om ute på helger, det finns folk som har sökt upp mig för att håna mig med min sjukdom och jag tål en viss del. Men varför ska jag låta småpojkar som jag kan plocka ner så lätt få håna mig hur som helst? Därför går jag aldrig ut på helgkvällarna för jag vill inte slåss, man kan ju dessutom möta fel person.. Det finns grymt många personer som jag är riktigt rädd för och inte vill slåss mot...

Det kanske är så att fulla männsikor råkat "babbla" för mycket så att du är den som attackerat först? Dvs att du slår första slaget?
Låter otroligt det du skriver ovanför att folk skulle bemöda sig att leta upp dig på sin fritid för att du har en sjukdom.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Har du prövat att använda lugnande eller ångestdämpande medicin för att minska stressen? En bekant till mig lider av Colon Irritable och för honom hjälper det en hel del att ta en Tryptizol innan han lägger sig.

Jag har prövat zoloft(värdelöst) och sobril som fungerade sådär.
Men jag har haft planer på att pröva något nytt eller starkare dos av sobril, problemet är bara att doktorn är omöjligt att träffa(som det är för alla nuförtiden efter omstruktureringen) och att jag då inte längre kan arbeta som truckförare. Men jag blir nog tvungen att söka upp läkare igen.. Ska fråga om Tryptizol också.
-Jag har truckkort, det är brist på truckförare i landet och min sjukdom påverkar inte så mycket.

Min sjukdom är extremt relaterad till hur jag mår har jag märkt på senare tid, då jag faktisk kan vara normal om jag sitter ensam och har skoj. T.ex. spelar wolfenstein ET.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det kanske är så att fulla männsikor råkat "babbla" för mycket så att du är den som attackerat först? Dvs att du slår första slaget?
Låter otroligt det du skriver ovanför att folk skulle bemöda sig att leta upp dig på sin fritid för att du har en sjukdom.

Fulla personer är de jag är mest rädd för och därför undviker jag dem, går ej ut på helgkvällar.
Angående vem som slår först, så är det oftast flera mot en när de muckar då gör jag inget för jag vill ju ej ha stryk. Men är det någon ensam och otroligt stor i käften så kan jag faktisk säga något tillbaka, vilket i sin tur kan leda till ett bråk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Dessutom finns det massa ej receptbelagda mediciner i hyllorna att köpa på apoteket för detta problem.
Likaså har vi med colon irritable ett forum i sverige där vi har en stor tråd om just problem med väderspänning. Nä jag tänker inte ge länken och dra dit en massa troll.

Det är detta som är själva problemet. Vad jag har förstått så lider ca 20 % av svenska folket av vad jag kalla "dålig mage". Detta innebär att var tredje swec-are här lider av det eller känner någon som lider av det. Nu finns det ju olika grader av "dålighet", men även mild grad kanske hade kunnat lösas med medicin.

Men i och med att de som lider av det tycker att det är så pinsamt och är så rädda för att bli hånade att de inte vill dela med sig av länkar som förmodligen hade ökat förståelsen och kanske kunnat hjälpa av 5:e medlem här på sweclockers, så kommer inte utvecklingen gå framåt. Så länge inte fler erkänner sina problem så kommer inte medicinen upp på hyllorna på svenska apotek.

Hur många har hånat dig här? Du vill ju uppenbarligen uppmärksamma folk på problemet, eller vill du kanske bara ha sympatier?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Det är detta som är själva problemet. Vad jag har förstått så lider ca 20 % av svenska folket av vad jag kalla "dålig mage". Detta innebär att var tredje swec-are här lider av det eller känner någon som lider av det. Nu finns det ju olika grader av "dålighet", men även mild grad kanske hade kunnat lösas med medicin.

Men i och med att de som lider av det tycker att det är så pinsamt och är så rädda för att bli hånade att de inte vill dela med sig av länkar som förmodligen hade ökat förståelsen och kanske kunnat hjälpa av 5:e medlem här på sweclockers, så kommer inte utvecklingen gå framåt. Så länge inte fler erkänner sina problem så kommer inte medicinen upp på hyllorna på svenska apotek.

Hur många har hånat dig här? Du vill ju uppenbarligen uppmärksamma folk på problemet, eller vill du kanske bara ha sympatier?

Om det hade handlat om pinsamhet så hade jag väl knappast förstört mitt sweckonto med det utan kört med ett annat. Forumet är hur lätt som helst att hitta för den med problem bara googla och finn direkt: http://www.ibsforum.se/

Så jag är inte arg på någon mer än just lönekarteller och att man inte får sänka sina arbetsvillkor, så att man blir mer konkurrenskraftig.

*edit*
Att det finns olika grader är som med alla problem, visst har jag ibland lite ont i ryggen då jag sitter konstigt, lite överviktig är jag(påverkar väl ryggen), min syn är ej längre helt perfekt, likaså hörseln. Dessutom tål jag ej extremt mycket damm etc, dock är detta bara fullt naturligt och problem uppstår när främst när en har stora problem.
Jag kan inte gå till en som har ryggproblem och säga att det är väl inget, för det har jag också och ändå kan jag göra dessa arbetsmoment. -Inte sagt att du menade såhär, men de flesta med ett problem har inga större problem med det. (helt frisk och perfekt är ingen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att relatera till kontext, vilket är dina magproblem enligt dig, när alla dina inlägg genomsyrar en offer-mentalitet "de gjorde så, dom gjorde så, dom vill göra så" - och du har givetvis inte gjort någonting.

Jag köper helt enkelt inte att folk skulle ta sin fritid för att söka upp dig och ge dig på käften för att du har _endast_ magproblem, att vanliga svenssons systematiskt trakasserar dig _endast_ för dina magproblem, att du inte har lyckats behålla många jobb _endast_ för dina magproblem,"lönekarteller" osv., konflikter på arbetsplatsen och utekvällar _endast_ för dina magproblem.

Jag köper det inte, min verklighet ser inte ut så här - och jag har sett alldeles för många människor som helt avskriver skuld i sociala situationer och istället hittar en hake att hänga på; 'allt-fel-i-mitt-liv-på-grund-av-just-denna-saken'.

Jag menar, det är ju egentligen as skönt? Istället för att bearbeta ett konfliktskapande förhållningssätt som man har under arbetstid och utekvällar, så kan man ju skylla på magen?

Vad som stärker min tes att det är _mer_ än vad du är villig och berätta om är att du har fått utskrivet sobril och zoloft, och nu väntar på starkare psykofarma.