AMD processor med samma spec som e8400/8500

Permalänk
Medlem

AMD processor med samma spec som e8400/8500

Håller på att bygga en dator och fick för mig att det ska vara en mATX mammabräda och ett mini p180 som ska gälla. Efter att ha letat runt verkar Gigabyte GA-MA78GM-S2H vara the way to go men det är AMD socket.

Vilka 2 kärninga AMD processorer rekommenderas idag? helst spec och prismässigt lik e8400 eller e8500. Eller ska man satsa på en phenom 4x?

tack för svar

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Vad exakt ska du ha datorn till? Om vi börjar där så är det lättare att rekommendera.

Permalänk
Medlem

6000+/6400+ är det närmaste du kommer. Väldigt trevligt moderkort du valt förresten, har ett sådant i min htpc.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad exakt ska du ha datorn till? Om vi börjar där så är det lättare att rekommendera.

aah, kom på det just som jag läst klar recenssioner av chassit tmen då hade ni båda skrivit, dumma mig.
Processorn ska självfallet användas till allt en student behöver dator till: Spel, film (nu för tiden klarar väl dom flesta processorerna 1080p?), plugg och lite photoshop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
6000+/6400+ är det närmaste du kommer. Väldigt trevligt moderkort du valt förresten, har ett sådant i min htpc.

Tittade in en 6400+ själv, men jag blev väldigt skrämd när jag titta in ett gammalt test mellan bl.a e8400 och 6000+ och AMD:n vart nästan helt värdelös i jämförelse.
Men det är Black Edition som gäller då? Antar att det inte finns nån annan en Black i alla fall

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen till processorn är inte alltför kraftfull på GA-MA78GM-S2H så du gör bäst i att undvika de mest strömkrävande processorerna.
Jag skulle inte heller välja 6400+ till det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hmm okej, jag läste också det när du nämner det. Passar en 6000+ bättre då eller ska jag skippa kortet och leta reda på ett bättre (om det nu finns dvs)?

Om en 6000+ nu skulle fungera tror ni att ett grafikkort (4850 eller 4870) kommer ta upp båda PCI platserna eller om man får plats med ett tvkort på ett av dom? (jag är väldigt avståndsblind när det gäller att titta på bilder)

Och kommer 6000+ vara en flaskhals tror ni om jag väljer HD4870?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Jag beställde just ett HD4870 och en x2 6000+ ^^

Vad spelar du i för upplösning?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jag har ju inte beställt ännu, just därför jag frågar. sitter på en gammal athlon 64 3500+ med ett ATi radeon x700 SE.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Vänta lite? ska du ha ett externt grafikkort eller det interna?

Ska du köra internt grafikkort så kan jag säga dig att du ska ha AMD. Deras interna grafikkort är överlägsna.
Ska du ha externt så spelar det mindre roll. Men å andra sidan så har en 6000+ och en E8400 helt identisk framerate i höga upplösningar ändå, även om du köper det vassaste grafikkortet på marknaden så är det alltid det som avgör hur snyggt du kan ha spelet på höga framerates och höga upplösningar. Finns ingen poäng med att köpa en E8400 då.

Det du ska ha intel E8400 till är ju om du ska rippa musik och filmer och annat tungt jobb. Men då kan man lika gärna köpa en quadcore.

Permalänk
Medlem

Datorn är ju tänkt att hålla ett tag så det är därför jag satsar på ett extern. Även därför jag har svårt att välja vad jag ska ha av intel eller amd, är bara moderkort och processor kvar att välja mellan men jag gillar att priserna på AMD:s mammabräddor är betydligt lägre än Intel:s vilket tilltalar en stundet, men samtidigt är jag rädd för att det inte håller samma kvalite. Datorn är ju tänkt att hålla 4 år till av studier och helst hänga med något si sådär

Märkte just att det inte finns några mATX kort med PCI-E x16 2.0, vilket i så fall skulle betyda att förmodligen kortet flaska för ett 4870, stämmer detta?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Datorn är ju tänkt att hålla ett tag så det är därför jag satsar på ett extern. Även därför jag har svårt att välja vad jag ska ha av intel eller amd, är bara moderkort och processor kvar att välja mellan men jag gillar att priserna på AMD:s mammabräddor är betydligt lägre än Intel:s vilket tilltalar en stundet, men samtidigt är jag rädd för att det inte håller samma kvalite. Datorn är ju tänkt att hålla 4 år till av studier och helst hänga med något si sådär

Märkte just att det inte finns några mATX kort med PCI-E x16 2.0, vilket i så fall skulle betyda att förmodligen kortet flaska för ett 4870, stämmer detta?

Jodå, AMD har PCI-E 2.0. Gigabyte-kortet du nämnde har det t.ex.
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Och angående hållbarheten så är den bättre på AMD. Deras moderkort kan du uppgradera med det senaste längre än du kan med Intel. Och tänker du ur kvalittéts synpunkt så är AMD precis lika bra som intel. Mest en seglivad myt från tidigt 90-tal det där. Det lägre priset beror helt enkelt på modernare konstruktioner med billigare nordbryggor och mindre vinstsug av AMD när de prissätter sina chipsets. Gigabyte-kortet där är dessutom till-lyxat med solid capacitors som håller mycket bättre än vanliga kondensatorer. Brukar vara kondensatorerna som får ett moderkort att ge sig.

Angående prestandan så får du identisk framrate på höga inställningar även med de grymmaste grafikkorten. Med andra ord så kan du inte märka skillnaden mellan E8400 och 6000+. Och i windows lär du ju knappast märka skillnaden heller.

Permalänk
Medlem

är det verkligen säkert att e8400 presterar likasinnat som 6000+? när jag läser denna artikeln om olika processorer tycker jag mig se skillnad på 50 fps.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6055&page=8

visst är spelar skillnaden ingen roll över 60 fps men tänk om det är lika synlig skillnad på dom båda även i låt oss säga Crysis (bara för att jag inte har nåt bättre att jämföra med ). Kan ju dock vara nåt helt annat skillnaden beror på som jag missade fullständigt

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
är det verkligen säkert att e8400 presterar likasinnat som 6000+? när jag läser denna artikeln om olika processorer tycker jag mig se skillnad på 50 fps.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6055&page=8

visst är spelar skillnaden ingen roll över 60 fps men tänk om det är lika synlig skillnad på dom båda även i låt oss säga Crysis (bara för att jag inte har nåt bättre att jämföra med ). Kan ju dock vara nåt helt annat skillnaden beror på som jag missade fullständigt

Typ drygt 30% skiljer det i lägsta upplösningen.

Men det där speglar ju inte verkligheten. Till att börja med så har de klockat ner minnet i 800MHz. Vilken ger stor nackdel till AMD systemet. Men inte till Intel då deras buss ändå begränsar. Förövrigt rusktigt dåligt gjort av sweclockers.

Dessutom så testar de endast fear som inte belastar grafikkortet särskilt mycket. Vilket innebär att skillnaden mellan processorerna syns. Moderna spel som Crysis som du nämner begränsas av grafikkortet. Framförallt då i högre inställningar. Då blir frameraten identisk.

Om t.ex 6000+ klarar 200FPS i ett spel i jättelåga inställningar medan en E8400 klarar 230FPS så kan du inte se skillnaden. eftersom båda klarar så jäkla mycket frames. Detta är det det du mäter när du benchar processorer och inte något som speglar verkligheten. I verkligheten belastar man grafikkortet med höga upplösningar och fin grafik. Det gör att grafikkortet kanske bara klarar 70FPS. Och eftersom båda processorerna klarar dessa framerates så kommer båda systemen att ligga på 70FPS vid dessa inställningar.

Och ju modernare spelen är desto mer belastar de grafikkortet. Så även om Inteln i grund inte är snabbare så kommer det aldrig synas i krävande spel. Och i de okrävande spelen har du ändå 400FPS+ så då behöver du inte bry dig heller.
Så fort processorn kommit upp i en viss nivå så spelar ingen extra prestanda någon som helst roll. Eftersom processorn ändå får vänta på grafikkortet, trots att du har finaste grafikkortet på marknaden.

Så om man enbart ser till spelprestanda finns det ingen anledning att välja E8400 över 6000+. Utan då ska du helt enkelt se till andra aspekter. Som pris, pris på moderkort inte minst, och om processorerna är snabba nog för de andra programmen du använder. Men om jag förstått det hela rätt så lär det bara vara spel som kommer vara särskilt krävande va?

Permalänk
Medlem

jupp, spel och uppspelning av film i 1080p h.264 är väl det datorn kommer slitas mest på. men HD materialet tror jag inte jag behöver oroa mig för då min dator nästan klarar det (athlon 64 3500+).

Känner mig rätt säker nu tack vare dina svar och lutar nog mot en 6000+ med moderkortet jag posta först. Men detta kommer säkert att ändras då jag varit säker på vad jag vill ha 2 ggr redan men ändrat mig.

du ska ha tack!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och eftersom båda processorerna klarar dessa framerates så kommer båda systemen att ligga på 70FPS vid dessa inställningar.

AMD har en bra serie, har man ett bra grafikkort är det ingen skillnad just för att processorn sällan blir en flaskhals.
ser man till amd´s phenom serie är de bättre än intels på en hel del punkter.

Orsaken till e8400 seriens prestanda beror på dess l2 cache.

Men ser man till överklockning är intels serie att föredra just för att man når 4ghz utan bekymmer med dualcore serien.

Men ser man till quadcore är troligen Deneb när den kommer att föredra före intels quad även kanske före deras i7 serie.
Och även med dagens Phenoms ser man att de kan göra en bit över 3ghz vilket är helt ok då quad kräver mer av systemet i överklockning.

beror lite på ens behov och vad man gör med sin maskin

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Läste att det tydligen finns 2 versioner av 6000+, en som drar 125w och en annan som drar 89w, är det något man ska lägga på minnet ifall moderkortet hade lite svårt med störmförsörjningen, då är väl 89w helt klart den man vill ha, frågan är bara om den går att få tag i (?)

Ska man även gå på 1066mhz minnen som är något billiga eller är det ingen skillnad mot 800mhz?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Läste att det tydligen finns 2 versioner av 6000+, en som drar 125w och en annan som drar 89w, är det något man ska lägga på minnet ifall moderkortet hade lite svårt med störmförsörjningen, då är väl 89w helt klart den man vill ha, frågan är bara om den går att få tag i (?)

Ska man även gå på 1066mhz minnen som är något billiga eller är det ingen skillnad mot 800mhz?

Välj den på 89w. Det viktiga med den är 65nm. Den går dessutom i 3.1Ghz jämfört med de mer strömkrävande 6000+ varianterna. Alternativt kan du ta en 5600+ i 2900MHz på 65W. Finns fraktfritt på komponentcenter.
http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?seid=etailer-pro...

Av orsaker jag förklarat innan så är skillnaden omärkbar. Dessutom lär den klocka fint ifall du mot förmodan skulle vilja ha mer kräm någon dag.

Och angående minnena så fungerar 800Mhz bra om du inte hittar några billiga 1066MHz stickor. Skillnaden är även där något som mest syns ibenchmarks och inte kan upplevas.

Permalänk
Medlem

samtidigt är komponentcenter redan en av dom butikerna jag ska beställa från
Lite synd tycker jag att ingen "seriös" butik har den nya versionen av 6000+ utan det är bara småställen som 128bit etc, och den finns inte på lager. blir nog en 5600+ eftersom den bara drog 65w, vilket ger mig lite att gå på ifall överklockning behövs, står ju att mammabrädan helst inte ska påfrestas med mer än 125w på processorn så då borde det väl vara lugna puckar?

Siktar just nu på OCZ gold: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333974 då jag tycker priset är att föredra (corsairs valuepack har tyvärr ökat i pris sista veckan), dock vet jag inte vad jag ska tro om dom, står att dom är 5-5-5-15 på ett ställe och sen 5-5-5-18 på ett annat, vet inte om detta har någon direkt effekt heller förutom vid extrem klockning?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
samtidigt är komponentcenter redan en av dom butikerna jag ska beställa från
Lite synd tycker jag att ingen "seriös" butik har den nya versionen av 6000+ utan det är bara småställen som 128bit etc, och den finns inte på lager. blir nog en 5600+ eftersom den bara drog 65w, vilket ger mig lite att gå på ifall överklockning behövs, står ju att mammabrädan helst inte ska påfrestas med mer än 125w på processorn så då borde det väl vara lugna puckar?

Siktar just nu på OCZ gold: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333974 då jag tycker priset är att föredra (corsairs valuepack har tyvärr ökat i pris sista veckan), dock vet jag inte vad jag ska tro om dom, står att dom är 5-5-5-15 på ett ställe och sen 5-5-5-18 på ett annat, vet inte om detta har någon direkt effekt heller förutom vid extrem klockning?

Nej precis. De butikerna som listar den är inte seriösa. Och 65W borde innebära fina klockmöjligheter vid behov som sagt.
Jag vet tyvärr inget om de minnena men de ser mycket bra ut för det priset. Så hur blir hela systemet och till vilket pris?

Permalänk
Medlem

så här ser det ut för tillfället: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=295948,294112,296625,27...

att beställa från komplett och komponentcenter skulle alltså kosta 4407kr (inkl 29 kr för hämta hos komplett). Dock har jag inte bestämt mig för skärm ännu, vilket lett till att jag inte bestämt mig angående HD4850/4870, känns som 4850 räcker för 22" medan jag vill ha 4870 för 24". så i runda slängar kommer jag väl gå upp i runt 10.000 kr, vilket jag tycker e helt okej för såpass mycket dator inkl skärm.

Nätagget är väl kanske inte riktigt bestämt, skiljer ju bara 100 spänn på det jag valt och corsairs 650w, men jag tror aldrig att komponenterna kommer dra mer än 450w ändå

Återstår bara tv-kort som jag hoppas ska få plats på mammabrädan med ett grafikkort på. Även en processorkylare hade varit bra, dock ej nödvändigt, vet ej hur mycket orginalkylaren låter.

Gud va jag skriver massa kladd

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Nä 450W räcker nog, fast av erfarenhet så vet jag att det inte skadar att överdriva lite på just den punkten så 100:- extra kan vara värt. Allra helst om du vill köra med HD4870.

HD4870 har också fördelen med bättre kylning som blåser ut luft ur lådan, vilket är önskvärt i ett så litet system. INte lika prisvärt men kan vara en idé.

Permalänk
Medlem

Om man läser en av dagens artiklar verkar det ju vara phenom x2 påväg vilket kanske kommer vara ännu mer attraktivs, återstår att se när dom e tänkta att släppas, har ju tid att vänta till oktober november typ om jag så vill

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Varför inte satsa på en billig E5200 och klocka den järnet ? Vid 3GHz är den vara snabbare än 6000+. Sen får du ju lätt upp den i dryga 3GHz (mest troligen betydligt högre än så, men då behöver du bättre kylning) och då är den kraftigt mycket snabbare än en 6000+.

Visst är moderkorten lite dyrare, men eftersom du får så mycket prestanda/krona ur processorn så är det ju lätt värt det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Läste att det tydligen finns 2 versioner av 6000+, en som drar 125w och en annan som drar 89w, är det något man ska lägga på minnet ifall moderkortet hade lite svårt med störmförsörjningen, då är väl 89w helt klart den man vill ha, frågan är bara om den går att få tag i (?)

Ska man även gå på 1066mhz minnen som är något billiga eller är det ingen skillnad mot 800mhz?

På komplett.se är skillnaden på Corsair Dominator PC6400 och PC8500 100:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Varför inte satsa på en billig E5200 och klocka den järnet ? Vid 3GHz är den vara snabbare än 6000+. Sen får du ju lätt upp den i dryga 3GHz (mest troligen betydligt högre än så, men då behöver du bättre kylning) och då är den kraftigt mycket snabbare än en 6000+.

Visst är moderkorten lite dyrare, men eftersom du får så mycket prestanda/krona ur processorn så är det ju lätt värt det.

hur kan du bara ens nämna en intelprolle i denna tråden? killen SKA köpa en amdprolle, punkt slut. vill man inte ha max prestanda tar man en x2, annars slår man till på en phenom. finns ju x3 som ju är ruggigt billiga nu.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

precis, om jag hade velat ha en intelprocessor så hade jag valt valt en e8400/8500 då man hört så mycket fint om dom, även därför jag frågade efter amd processorer som e snarlika.

Men som sagt blir ju inte köpet förens om nån månad eller 2 så då har väl prissänkningarna nåt sverige, vilket då kanske skulle kunna ge mig en 6000+ med 89w för samma summa som 5600+.

Och angående klocknng så har jag aldrig prövat på det då detta är en hempc på avtal med ett moderkort och bios som inte har några klockningsfunktioner. kommer förmodligen itne att klocka kommande datorn heller förens jag ser att processorn verkligen inte hänger med, vilket jag hoppas att den dock kommer göra ett tag framöver.

Men hört att vissa AMD processorer genererar mycket värme, är det värt att köpa en ny kylare (helst passiv) eller är stockkylaren någorlunda tyst?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

jag kör min primära arbetsstation passivt kyld med en ninja. sen en gång för alla, köp en 65nm prolle för de är ruggigt svala. angående stockkylaren så är alla som jag har haft relativt högljudda men vissa som har köpt t.ex 4850e påstår att den duger men jag är tveksam.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+