Dell vill ha pengar

Permalänk
Medlem

Dell vill ha pengar

Hej

Jag köpte en dator från dell till min sambo när han fyllde år, jag valde att betala med visa kort och köpet gick igenom.

efter ca 1månad fick vi datorn och ett kvitto som sa att det var betalt (inget konstigt en så länge)

men i morse så hadde jag fått ett mail från dell om att datorn ej var betald, så jag slog dom en signal och frågade vad dom menade, tydligen så hadde det varit strul med deras dator system den dagen jag köpt datorn så inga pengar hadde dragits enligt dom.

så då ringde vi banken och bad dom kolla men dom kunde inte säga om det var draget eller ej (ska nämna att vi har haft en väldigt stor omsättning på pengar de senaste 6 månaderna till både utlänska och svenska konton och där av kunde inte banken säga om dragning var gjord)

så då ringde vi konsumentombudsmannen som sa följande: Det spelar ingen roll om pengarna dragits eller ej du behöver ej betala på grund av att dels betalade du med visa och köpet hade gått igenom och att vi fått ett kvitto på att det är betalt. och det enda man skulle göra var att skicka en kopia på kvittot till dell.

Så min fråga lyder såhär:stämer det att man ej behöver betala även om det nu inte skulle dragits några pengar då man har kvitto?
för om vi redan betalt en gång ska man då betala en gång till?

a dom sa en sak till tydligen ska vi ha betalat 1000kr efter några dagar att vi beställt datorn?
det kunde inte banken se heller

man kan ju börja undra hur systemet fungerar hoss dell=)

/majsan

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så betala dem inte (igen) i alla fall! Skicka somt sagt en kopia på kvittot bara! Men INGA pengar!

Permalänk
Medlem

Först ett litet varningens finger, det är inte ett bedrägeriförsök på gång från någon part som utger sig för att vara Dell? Känns inte riktigt som att ett företag som Dell skulle använda sig av email för att förmedla eventuellt trassel med betalningen...

I annat fall: gå igenom kontoutdragen, ni vet ju den exakta summan och ett exakt eller ungefärligt datum så särskilt svårt att hitta skall det väl inte vara.
Kolla upp just denna transaktion så att allt gått som det skall och använd detta vid vidare dialog med Dell.
Om det nu är så att pengarna faktiskt inte gått iväg är det väl inte svårare än att betala? Jag tror inte ett smack på vad konsumentvägledaren säger om att ni slipper betala för att ni fått ett kvitto eller för att det betalades med VISA. Jag har ingen som helst koll på eventuella bestämmelser i ett sådant fall men det verkar ju tyvärr gälla för många konsumentvägledare i alltför många fall också...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad för skitbank har du? jag kan se alla mina transaktioner 4månader tillbaka utan att kontakta banken. Förstår inte hur du kan misslyckas att se ifall du har betalt eller inte, så ifall det fatta 10k på ditt konto kommer du inte upptäcka det?

Troligen är Majsan full av skitsnack.

Permalänk
Medlem

När du betalar med kort, så dras pengarna direkt. Du vet vilket datum du gjorde beställningen, då bör du kunna gå tillbaka till datumet på banken och kolla efter.
Ingen har så många transaktioner att de inte kan leta fram en transaktion, om det inte är så att man är ett multinationellt företag.

Du skall INTE betala pengar förrän du VET med säkerhet ifall pengarna gått iväg eller inte.
Sen när det gäller lagar så är det så att rätt skall vara rätt! Med andra ord, bara för att något gick snett och inga pengar drogs, och dell skickar datorn, så är du ändå skyldig att betala pengar för datorn.
Man kan aldrig få en vara "gratis" på grund av att leverantören slarvat.

Kolla först vart pengarna är, sen så kan du ta det med dell. Betala inget förrän du vet mer.

Permalänk
Medlem

tja

vi/banken kan ej kolla hurvida pengarna dragits på grund av att banken fått "packa i hopp utbetalingar" så dom ser bara summorna som tex:100000 utland fast dom 100000 kan vara 4 olika saker.
jag vet helt idiotisk men det var tvunget att göra så på grund av vissa omständigheter.

ja det är dell som skickat mailet (jag ringde dell och bad dom koppla mig

om vi nu måste betala igen varför får man då ett kvitto? borde inte kvittot räcka som bevis?
tänk själva om du köper tex en tv kontant och efter 10 dagar får du en faktura och säljaren säger att du inte betalat? tycker det låter mycket konstigt att kvittot inte skulle räcka som bevis?

sen har vi det här:säg att pelle köper en tv med visa kort. han får tv och kvitto efter 1 månad men några månader efter leverans så får han en faktura för tv han ska betalat med kortet. är det då hans jobb att ta fram öppgifter på att det inte dragits pengar? vem betalar då honom för den tiden han få lägga på att ringa banken,beställa utskrifter,posta utskrifterna mm?

/majsan

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vilken bank gäller det?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Om nu inte banken av någon magisk anledning kan kolla din transaktionshistorik fåe du väl kontakta VISA och få kompletta uppgifter därifrån.
Med tanke på att Dell faktiskt kontaktat er om en saknad betalning så kan de ju uppenbarligen påvisa att de inte fått någon sådan. Det är dock ganska mycket omvänd bevisning över det så de har väl inte så mycket rättslig grund att gå på förutsatt att du/ni kan påvisa att ni faktiskt har betalat. On ni inte kan det har ni nog inte mycket att komma med i en tvist.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är något som inte stämmer riktigt med din historia.

Oavsett vilket, så är det att du måste betala om du vill ha datorn, och dell inte fått några pengar tidigare.
Du kan förvisso börja dra detta till ARN, eller domstol, och då måste dell bevisa att de inte fått pengar. Men det är en process som tar lång tid.

Du kommer aldrig få en dator gratis iaf, du har ingen rätt till det om inte dell självmant vill ge dig en.
Enklast är det att försöka få uppgifter av banken. Och sådana uppgifter måste finnas faktiskt, någonstans i något system. Banken måste hålla koll på vart deras pengar tar vägen. De kanske inte visar det för dig, men de måste ha sådana papper någonstans.

Permalänk
Medlem

Vad äre för bank du har? Låter VÄLDIGT skumt att en _BANK_ inte kan ha koll på sådana grejjer, vem ska ha koll om inte dom?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Det är självklart att banken kan hämta upp transaktionen. Instämmer med postarna ovan.. historien låter väldigt skum.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Säg till banken att fixa det eller hota med att byta bank. har ni så fet omsättning så lär de inte vilja förlora er som kunder heller,

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Men det är ju inga problem eller hur? Konsumentombudsmannen som troligen vet hur det fungerar har ju sagt åt dig exakt vad du ska göra. Lyssna på honom och gör som han har sagt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Du har kvitto på att du betalt.
Banken ska ha uppgiter på att transaktionen ägt rum.
Du vet med dig att du betalt.

Bestrid kravet och vänta på vad dell gör.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Men det är ju inga problem eller hur? Konsumentombudsmannen som troligen vet hur det fungerar har ju sagt åt dig exakt vad du ska göra. Lyssna på honom och gör som han har sagt.

jag har inte tänkt på det innan. Varför frågar du (du=OP) på SC när du redan frågat en expert?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Du vet med dig att du betalt.

Det vet hon ju uppenbarligen inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som köpte 1 dator från Dell. Och för honom blev det EXAKT lika! Dell verkar ha väldigt svårt när man betalar med kort!
Har hört flera historier där det har varit samma sak, att det efter ett tag kommer ett samtal eller BREV. Men då aldrig ett mail, tror inte heller dom får skicka sånt med mail.
för min vän löste det sej ganska snabbt, han gick till banken och bad dom ta fram den betalningen bara.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag inte hade betalat om jag hade fått kvitto på att betalning skett iaf, sen kan dell gärna dra mig inför rätta, men då är det upp till dem att bevisa att kvittot jag håller i handen inte är giltig och även förklara varför de skickar kvioot om de inte fått en betalning.

Hade kort sagt låtit banken och dell ta itu med skiten och vägrat betalat igen, förutsatt att jag då vet att jag de facto betalat första gången.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare: Be banken plocka fram informationen. Den finns där. Skulle banken trots allt bråka, så kan man alltid ringa Finansinspektionen och fråga huruvida banken agerar felaktigt (vilket jag är övertygad om), och snällt fråga om inte de kan slå ett samtal och fråga vad de sysslar med.

Sedan är det faktiskt så att om nu inga pengar dragits från kontot, så är du fortfarande betalningsskyldig.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att DELL råkade göra ett s.k "FEL"(när de skrev att hon hade betalt) så nu utnyttjar hon detta till sin fördel.(vet många som skulle göra samma sak.)

aja men det är bara vad jag tror.

ALLDRIG att banken inte skulle få ut den information om när du s.k betalade.

Permalänk

Det är klart banken kan få fram transaktionen, allt annat är skitsnack för att mörka den egentliga avsikten vilken verkar vara att blåsa DELL.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Banken kan se vad du betalat och till vem, slutdiskuterat. Sluta hitta på att det inte gå och "bit i det sura äpplet". Alla måste betala för saker man köper, även du.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Hej jag orkade ínte läsa allt ,men ALLA här ta som vana ta altid en skärm dump över att ni betalt över nätet är så lätt att det blir fel , då har ni i allfall kvitto på det

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Kan ju ganska fort konstatera att Dell inte är problemet här, utan din bank?! De MÅSTE kunna kolla om betalningen blev genomförd eller ej. Sen förstår jag inte vad du vill få ut av den här tråden? Ingen här har ju en möjlighet att hjälpa dig. Kontakta din bank och red ut detta istället, det är mitt råd.

Edit: Att sätta en rubrik som du gjort "Dell vill ha pengar", ser jag bara som ett löjligt försök att smutskasta Dell.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar