Problem med att installera Wc3 på Ubuntu

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Wc3 på Ubuntu

Problemet är nu löst och jag tänkte delge det jag har lärt mig, när du mountar iso skivorna i ubuntu så försvinner ca 400mb på en fil vilket gör att det inte går att installera. Lösningen på detta är att kopiera över filerna på skivorna till ett usb minne/hdd på en dator med windows och sedan lägga över de till ubuntu och därefter installera. Sen är det bara att ladda hem senaste patchen och patcha och allt fungerar fin fint så länge du tar bort eller byter namn på movies mappen annars blir det bara svart skärm och inget händer. Hoppas detta hjälper någon

Ursprungsfråga:
Jag har försökt installera Wc3 på ubuntu men när jag installerar får jag en fel ruta:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/war3.png

jag använder acetoneiso2 och wine

jag mounter wc3 skivan till /anton/virtual-drives/1/

och skriver in den pathen på wine under d: och ställer in den på CD-ROM.

sen kör jag i terminalen wine install.exe - är då i rätt mapp.

Någon som vet vad jag gör fel?

PS. har har gjort iso filen själv med hjälp av power-iso och min wc3 skivor på min data med windows, kan det vara så att iso filen är defekta? Använder OSet Ubuntu EEE, och jag sitter på en Asus EEE 900.

Permalänk
Avstängd

varför kör du inte med orginalskivan för? ,varför stå o skapa en isofil då du vet att det är olagligt , jag ger dig en chans att försvara dig eftersom jag tycker att du är på väg att bryta mot regel 7

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Därför att det inte funkar att byta skiva under installationen med vissa spel, så då måste man installera dom med isos.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

gör isofiler därför att asus eee 900 inte har någon cd läsare och jag orkar inte köpa en portabel.

nån som kan hjälpa mig med mitt problem?

Permalänk
Avstängd

jag tror inte det funkar eftersom detta troligastis är en typ av kopierings skydd o eftersom du nu ger dessa komentarer, anser jag i allfall att detta ämne är ett brott mot regel 7 MAN får inte skapa kopior inte ens för eget bruk

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

ok, men bara så att du vet det är inget kopierings skydd som är problemet.

allmän fråga varför skulle man inte få göra kopior för eget bruk på program skivor när man får göra det med musik skivor?

Permalänk
Medlem

Det är inget kopieringsskydd på dom där skivorna, dessutom kan man ladda ner dom här spelen på internet (dvs köpa) så det är ju ytterst tveksamt att man ska dra någon anmälan för "piratkopiering" på det här. Spelet är ju tämligen useless om du inte har nyckel ändå.

Till första frågan. Jag är ingen wine expert men kan inte det där bero på att C:\ och/eller D:\ är på platser som du inte har rättigheter att skriva till med din user? Eller kör du sudo när du startar installationen?

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

använde inte sudo men tack för tipset skall testa edit kommer.

EDIT: när jag testade stog det: /home/anton/.wine is not owned by you.

skall testa med root nu, edit kommer funkade inte med root kunde inte komma åt mappen där skivan fanns, någon som vet hur jag blir owner av wine?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
varför kör du inte med orginalskivan för? ,varför stå o skapa en isofil då du vet att det är olagligt , jag ger dig en chans att försvara dig eftersom jag tycker att du är på väg att bryta mot regel 7

För att vara helt ärlig, så har han inte skrivit något som tyder på privatkopiering eller liknande.

Sen att vad som är lagligt eller olagligt tänker jag inte ge mig in på, personligen så tycker jag att man kan få skapa sig en iso fil, så länge man inte sprider det. Men det är bara min åsikt.

Låt moderatorerna besluta om tråden ska finnas kvar eller inte.

Edit: Det finns flera sidor på nätet om det här problemet.

Redigera filen: "user.reg:"

Och lägg till följande rad:

[Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Explorer\\Shell Folders\\] "Programs"="c:\\windows\\Start Menu\\Programs"

Permalänk
Medlem

hittade detta på ett forum, verkar som felet borde vara något annat:

From the WineHQ FAQ:
Quote:
NEVER run Wine as root. Doing so gives Windows programs (and viruses) full access to your computer and every piece of media attached to it. Running with sudo also has these same risks but with the added bonus of breaking the permission on the users ~/.wine folder in the process. If you have run Wine with sudo you need to sudo rm -rf ~/.wine and then run winecfg to set wine back up. You should run Wine as the normal user you use to login.

EDIT: vart hittar jag filen user.reg? och vad är det igentligen jag ändrar?

Permalänk
Medlem

Alzorz, provade du på mitt tips?

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur jag hittar user.reg men tror jag har kommit på vad felet är, war3.mpq är av någon anledning inte sina 403 mb utan 1500 b eller nåt, så jag måste kopiera filerna från skivan till ett usb minne/hdd. skall testa nu edit kommer snart

Permalänk

Glöm inte bort att berätta hur det går. Ska själv installera Wc3 på LinuxMint( http://www.linuxmint.com/ ) och det bygger väl på Ubuntu om jag fattat det rätt.

Permalänk
Medlem

Det jag har kommit fram till är att för att kunna installera Wc3 på en linux data så måste du antingen ha en cd läsare och om du inte har det så lägger du i skivorna i en annan data som har xp och kopierar över filerna till ett usb minne tex och lägger sedan in de på de linux dator och sen kör installationen. På detta sätt fungerar installationen felfritt för mig har dock inte hunnit patcha osv återkommer med edit.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pass detta kommer att funka, men jag gjode såhär för ett x antal år sen när jag skulle installera diablo 2.

Skapar en mapp med valfrittnamn och valfriplats (bara du själv kan skriva och läsa till den). Ta sen och kopiera alla filer från alla skivor och lägg i denna mapp.

Kör install.exe med wine och njut av spelningen

Permalänk
Medlem

Spelet går förövrigt att ladda ner från Blizzards hemsida.