Kan man begära tillbaka skickning (ang. rma)

Permalänk
Medlem

Kan man begära tillbaka skickning (ang. rma)

Jo det är så att jag hade problem med min tv-out på grafikkortet som är köpt hos Inet. Jag skickade tillbaka det och dom tog emot det redan förra tisdagen, jag kan förstå att dom kanske har lite att göra. Men nu är det så att denna vecka kommer det inte heller tydligen, bör komma nästa vecka säger de pga. att dom inte har en tv och testa på.

Så min fråga är kan jag ringa Inet och begära att jag inte kan vänta mer och att de skickar tillbaka kortet jag tycker jag väntat tillräckligt nu, problemet är nämligen att jag har en uppsats att skriva och har endast helgen på mig.

2 veckor är rätt länge utan dator, orkar faktiskt inte vänta längre trots att dom i telefon sagt att det skulle komma denna vecka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hur skrev du inlägget då? Telepati? Använd samma sätt och skriv din uppsats.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Hur skrev du inlägget då? Telepati? Använd samma sätt och skriv din uppsats.

Antog att någon skulle skriva detta. Nej jag sitter inte hemma, på det viset skriver jag nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Sitt kvar där du är nu och skriv då. Du lär inte få tillbaka ditt kort genom att sitta här och skriva

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Sitt kvar där du är nu och skriv då. Du lär inte få tillbaka ditt kort genom att sitta här och skriva

Varför så otrevlig? Jag frågar om det är någon som vet hur detta går till, när det tar lite "för" lång tid, måste man vänta eller kan man säga till att "nej nu räcker det".

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Att dom inte har en tv att testa på låter lite konstigt faktiskt, kontakta dom igen och säg att du är i behöv av det rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Varför så otrevlig? Jag frågar om det är någon som vet hur detta går till, när det tar lite "för" lång tid, måste man vänta eller kan man säga till att "nej nu räcker det".

De har typ 3-4 veckor på sig att fixa det. Det är vad som brukar klassas som skälig tid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De har typ 3-4 veckor på sig att fixa det. Det är vad som brukar klassas som skälig tid.

Jag frågade Inet själva hur lång tid detta brukar ta, och fick som svar en vecka.
Men du vet väl bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll hur lång tid de tror det tar, skälig tid är enligt ARN, kkl och allt vad de heter 3-4 veckor.

Tänk vad mycket du hade kunnat skriva på din uppsats istället för att gnälla här?? Och tänk hur mycket mer du hade kunnat veta om du ringt Inet istället....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag frågade Inet själva hur lång tid detta brukar ta, och fick som svar en vecka.
Men du vet väl bättre.

Vad är det mer du vill sweclockers skall göra som inte inet kan?

Permalänk
Medlem

Varför så många här negativt inställda?

Jag frågade en simpel fråga, varken gnäll eller annat.
Ibland är det så att rma tar längre än man kan vänta och frågan var om man kunde göra något åt det vad är problemet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kontakta Inet igen och säg till dom att du har behov av en fungerande dator och fixar dom inte fram ett nytt grafikkort till dig inom rimlig tid så du kan fixa uppsatsen så gör du ett sk täckningsköp och samtidigt häver du köpet av grafikkort hos Inet som då får ge dig tillbaks dina pengar + ev merkostnad som du drabbas av pga täckningsköpet.

Går inte Inet med på det så säg till dom att isf får ARN avgöra fallet men räkna med att det tar 6 mån innan ett beslut kommer och skicka med så mycket konversation som möjligt.

Tänk också på att ARN har en minimibeloppsgräns på vad som tas upp i nämnden.

Personligen skulle jag köpa t.ex detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338141 om ditt ärende inte tas upp i nämnden pga nyss nämnda beloppsgräns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kontakta Inet igen och säg till dom att du har behov av en fungerande dator och fixar dom inte fram ett nytt grafikkort till dig inom rimlig tid så du kan fixa uppsatsen så gör du ett sk täckningsköp och samtidigt häver du köpet av grafikkort hos Inet som då får ge dig tillbaks dina pengar + ev merkostnad som du drabbas av pga täckningsköpet.

Går inte Inet med på det så säg till dom att isf får ARN avgöra fallet men räkna med att det tar 6 mån innan ett beslut kommer och skicka med så mycket konversation som möjligt.

Tänk också på att ARN har en minimibeloppsgräns på vad som tas upp i nämnden.

Personligen skulle jag köpa t.ex detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338141 om ditt ärende inte tas upp i nämnden pga nyss nämnda beloppsgräns.

Tack så mycket för svaret, precis det jag var ute efter.

Jag försöker inte sätta dit Inet på något sätt, tvärtom dom är ett mycket bra företag men det har inget att göra med att jag har en uppsats att skriva och att det börjar ta lite väl lång tid nu

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kanske fråga om de har något skit-grafikkort som du kan låna tills de har testat klart ditt grafikkort, även om det verkar konstigt att de inte har en TV att testa med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Här har dom en dom kan testa på, hur svårt ska det vara? https://www.inet.se/ljud---bild/tv/dmtech-19--lcd-lv19xvm-dvd...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Här har dom en dom kan testa på, hur svårt ska det vara? https://www.inet.se/ljud---bild/tv/dmtech-19--lcd-lv19xvm-dvd...

Ja man tycker ju det, men varje gång jag frågar hur det går svarar dom lite slumrit "ne det är något med tvn du bör få det imorgon". Det har nu gått 10 dagar och det är inte skickat, vilket betyder att det kommer efter helgen om det nu ens kommer nästa vecka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hmm vad är det för svar egentligen, att de inte har någon TV att testa med? Det är ju knappast nåt kunden vill höra.....

Permalänk
Medlem

Nu antar jag att många av er vill höra vad inet sa när jag skickade ett vänligt mail om att jag verkligen behövde en ny dator.

Hejsan!

Förstår er frustration och ber om ursäkt f ör detta, det har gått trögt ett par veckor här under semestern, men jag har personligen kollat ditt kort här nu på morgonen och bytt ut detta. Det nya skickas till er under dagen här.

Mvh Inet Service

Vad ska man säga, förblir en trogen Inet kund, men synd bara att man verkligen måste mejla och ringa för att det ska hända grejer ibland.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ursäkta men från vad jag förstår har du skickat in kortet för ett garantiärende. Såvida du inte har fått något på skrift om snabbare handläggningstiden för detta så kan du knappast kräva varken kortet i retur, ersättningskort under tiden eller täckningsköp innan det gått längre tid än vad som kan anses rimligt. Rimlig tid är lite flyktigt men oftast handlar det om 3-4 veckor. Att det tagit 2 veckor när en anstäld beräknat det till 1 vecka innan de sett kortet är klart lite tråkigt men knappast något du kan använda som argumentation för ovanstående åtgärder. Att du måste skriva/ringa företaget för att snabba upp hanteringen av ditt ärende är tyvärr ganska vanligt bland mindre och medelstora företag medans stora företag oftast inte åsidosätta andra kunderss ärenden för enstaka kunders önskemål utan låter allt gå i turordninge genom deras ärendehantering.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ursäkta men från vad jag förstår har du skickat in kortet för ett garantiärende. Såvida du inte har fått något på skrift om snabbare handläggningstiden för detta så kan du knappast kräva varken kortet i retur, ersättningskort under tiden eller täckningsköp innan det gått längre tid än vad som kan anses rimligt. Rimlig tid är lite flyktigt men oftast handlar det om 3-4 veckor. Att det tagit 2 veckor när en anstäld beräknat det till 1 vecka innan de sett kortet är klart lite tråkigt men knappast något du kan använda som argumentation för ovanstående åtgärder. Att du måste skriva/ringa företaget för att snabba upp hanteringen av ditt ärende är tyvärr ganska vanligt bland mindre och medelstora företag medans stora företag oftast inte åsidosätta andra kunderss ärenden för enstaka kunders önskemål utan låter allt gå i turordninge genom deras ärendehantering.

Saxat ifrån KKL:

---------
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
---------

Dvs du som kund får alltså häva köpet om du som trådskaparen har behov av en fungerande vara och inte kan vänta på att den felaktiga blir reparerad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Saxat ifrån KKL:

---------
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
---------

Dvs du som kund får alltså häva köpet om du som trådskaparen har behov av en fungerande vara och inte kan vänta på att den felaktiga blir reparerad.

Dock måste även paragraf 28 vara uppfylld. Annan lösning på problemet är att butiken erbjuder låneprodukt eller liknande. Man har mycket rättigheter iom. konsumentköplagen, men man kan inte kräva vad som helst.

Citat:

[b]Rätt till prisavdrag eller hävning[/b]

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Permalänk
Medlem

Visst man ska ge säljaren en chans att reparera varan men allt för ofta läser jag här om folk som har ett stort behov av en fungerande vara men där säljaren envist hävdar att dom har rätt att skicka iväg den på rep.

Skälig tid enligt lagstiftarna var då en vecka och vilka säljare klarar av det? Ingen vill jag påstå då normaltid idag är 2 - 3 veckor om det inte är ett enkelt fel som t.ex en hörlursutgång där en lödning har släppt så det går att löda dit det igen.

Sen kan man ju fråga sig vad som är väsentlig olägenhet för köparen? Ska man t.ex åka bort på en resa och köpt en videokamera som går sönder så ser jag inget annat val än att omleverans eller hävning av köpet kommer ifråga men även där har det hänt att säljare vägrat kunden dessa alternativ och skickat varan på rep.

Sen som jag skrivit tidigare i tråden så kan man vänta på att varan blir reparerad så gör man givetvis det men om man inte kan så är det omleverans eller hävning som är dom enda alternativ jag ser om inga "lånevaror" finns tillhanda.