Permalänk
Medlem

Starta spelcafé - lagar?

Hej kära SweCare!

Jag går i funderingarna kring att starta ett spelcafé, eller snarare bygga ut verksamheten i en butik. F-skatt m.m. finns redan, det är snarare lagar och förordningar kring just mjukvara och licenser m.m.

Vet någon av er vad som gäller för detta? T.ex. 10 burkar med lite olika spel. Krävs det speciallicenser för detta?

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk

Valve har i vartfall en specialtjänst för spelcafé-ägare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Valve har i vartfall en specialtjänst för spelcafé-ägare.

Får kolla på det, verkar inte finnas allt för mycket information om just dessa frågorna.

Liten marknad?

Tack för tipset!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Frågan är lika lätt att besvara som frågan var det regleras hur mycket en påse chips får kosta. Den bygger på en tanke som är ganska fel.

Googla på civilrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Frågan är lika lätt att besvara som frågan var det regleras hur mycket en påse chips får kosta. Den bygger på en tanke som är ganska fel.

Googla på civilrätt.

Tack.

Men är det verkligen så enkelt?

Det finns alltså ingen hake? Att flera användare ur ett kommersiellt syfte får använda en och samma mjukvarulicens som man köper med spelet ifråga.

Vad vinner speltillverkare på det?

Det jag mest undrar är:
Om jag köper 10 datorer, köper samtidigt 10 ex av WC3, BF 2142 och CSS är det bara att installera och smälla upp det - för att sedan börja ta betalt?

Tacksam för svar,
Alexander

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Avstängd

Stod i tidningen för ett tag sedan att internetcaféägarna var tvungna att betala 2000 kr per dator och år i avgift till staten p.g.a någon lotterilag. Vet dock inte hur det är nu, men det kan vara värt att kolla upp hur det är nu.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GV10...

Här står det lite om det jag menar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Men är det verkligen så enkelt?

Det finns alltså ingen hake? Att flera användare ur ett kommersiellt syfte får använda en och samma mjukvarulicens som man köper med spelet ifråga.

Vad vinner speltillverkare på det?

Det jag mest undrar är:
Om jag köper 10 datorer, köper samtidigt 10 ex av WC3, BF 2142 och CSS är det bara att installera och smälla upp det - för att sedan börja ta betalt?

Det finns inget att finna i författningarna som detaljreglerar det här. Det är avtal, avtal och avtal. Troligen får du inte vidareupplåta spelen i kommersiellt syfte, men det beror på vilka rättigheter som företaget reserverar. Det går inte att ge ett direkt svar. Fråga företagen.

Edit: Lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel har inte ändrats sedan RÅ 2007 ref. 44, vilket är rättsfallet Crippa90 talar om. Ansökningsavgiften är 16 500 kr för 10 automater. Kontrollavgiften är 200 kr per månad.

Edit 2: Nu juridikade jag fram det där i min edit på fem minuter, så ta det för den extrema utredning det är.

Permalänk

Gick det verkligen igenom? :/

För övrigt tror jag Valve har en webcafe-tjänst inte för att det krävs utan för att det är smidigare. Det kan även funka som så att du har 40 nycklar av x spel men 120 datorer som alla är inloggade. När den 41sta spelaren som vill starta x spel får han inte göra det osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Det finns inget att finna i författningarna som detaljreglerar det här. Det är avtal, avtal och avtal. Troligen får du inte vidareupplåta spelen i kommersiellt syfte, men det beror på vilka rättigheter som företaget reserverar. Det går inte att ge ett direkt svar. Fråga företagen.

Edit: Lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel har inte ändrats sedan RÅ 2007 ref. 44, vilket är rättsfallet Crippa90 talar om. Ansökningsavgiften är 16 500 kr för 10 automater. Kontrollavgiften är 200 kr per månad.

Edit 2: Nu juridikade jag fram det där i min edit på fem minuter, så ta det för den extrema utredning det är.

Tack!

Jag antar att det är den rätta vägen att gå - dvs att kontakta varje enskilt företag. Jag misstänkte nästan att det var avtalsreglerat vilket gör det lite knepigare.

Om syftet inte är kommersiellt, utan att det är en stiftelse vars huvudsyfte är att främja alternativa aktiviteter för utsatta ungdomar.

Det tål att forskas djupare, jag är tacksam för den hjälp i rätt riktning jag har fått.

Ha en fortsatt trevlig helg,
Alexander

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Skumma igenom EULAs (och liknande) för alla spelen. Där bör det stå något om just internetcafé. Gör det inte det så är det väl bara att köra på.

Kan ju annars vara bra att skaffa något café-program som Launcher (om det nu ens hette så...), det gör om jag kommer ihåg rätt att du både slipper folk som ändrar i Windows och att du bara behöver t.ex. tio licenser som delas ut när de behövs. Försöker en elfte person starta spelet så blir det stopp.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Skumma igenom EULAs (och liknande) för alla spelen. Där bör det stå något om just internetcafé. Gör det inte det så är det väl bara att köra på.

Kan ju annars vara bra att skaffa något café-program som Launcher (om det nu ens hette så...), det gör om jag kommer ihåg rätt att du både slipper folk som ändrar i Windows och att du bara behöver t.ex. tio licenser som delas ut när de behövs. Försöker en elfte person starta spelet så blir det stopp.

EULAs gäller inte i Sverige.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
EULAs gäller inte i Sverige.

Inte? Det var nytt. Har du någon källa på detta? :S

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Antar att det är samma sak som när alla antipirat-organisationer jagar folk med amerikanska lagar, ska de stämma någon får de göra det enligt det landets lagar och inte de amerikanska som i många fall verkar ses som världens lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Inte? Det var nytt. Har du någon källa på detta? :S

EULAs är i Sverige inte ett bindande kontrakt på något sätt. Bryter man mot dem får ju utgivaren av spelet göra som de vill egentligen när det gäller avstängningar m.m. Men det är inte någonting olagligt på något sätt att bryta mot dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
EULAs är i Sverige inte ett bindande kontrakt på något sätt. Bryter man mot dem får ju utgivaren av spelet göra som de vill egentligen när det gäller avstängningar m.m. Men det är inte någonting olagligt på något sätt att bryta mot dem.

Det besvarade knappast frågan. Kan ni lämna en källa på att EULA:s inte är giltiga standardavtal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Det besvarade knappast frågan. Kan ni lämna en källa på att EULA:s inte är giltiga standardavtal?

Vad sägs om svenska avtalslagen? Den säger att ett avtal har ingåtts när det hela lagts fram av ena parten och godkänts av den andra parten. EULAs läggs inte fram förren efter att man anses ha godkänt dem (genom att ha öppnat/installerat m.m.). Enda sättet en EULA skulle vara ett fullständigt giltigt avtal är om man får se den innan man utan återvändo mottagit produkten de avser. D.v.s. om man får läsa EULAn innan man köper spelet.

Om man inte godkänner den eller bryter mot den så har ju dock företaget bakom den rätt att begränsa eller avsluta ens användning av produkten den gäller. Men att bryta mot EULA är inte olagligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.