Permalänk
Medlem

Betalda Recensioner

Satt och läste lite recensioner här på sweclockers och ställde mig faktiskt frågan huruvida företag betalar diverse sajter och recensenter för att ge deras produkter ett högre betyg. Själv tror jag att detta är betydligt vanligare än vad vi konsumenter kan tänka oss. Påstår däremot inte att Sweclockers gör så, Sweclockers är i mina ögon ganska pålitliga. Eller är dom det?

Sweclockers är en sajt som ska självförsörjas s.a.s. och de har fyra heltidsanställda samt ett till mig okänt antal frilansare. Därmed måste de dra in pengar på i huvudsak annonser samt möjligt även andra små tjänster exempelvis Marknadstorget & dyl.

Om vi tar ett exempel: Ett företag kontaktar sweclockers och frågar om de kan recensera deras nya monitor för, låt säga, 5000:-. Sedan lägger de ett bud till sweclockers och säger; "Ni får 5 monitorer till ert kontor och 100.000kr om ni ger vår produkt -Rekommenderas-stämpeln". Det är ju ingen på hela jorden som får reda på detta mer än de två företagen.
Ponera sedan att monitortillverkaren tjänar 1000:- per såld monitor, så behöver de bara sälja 100 stycken för att gå plus. Är det sämre förtjänst kanske de bara behöver sälja 200. Men hur mycket är egentligen 200 stycken monitorer jämfört med otroligt bra och säljande marknadsföring till precis rätt målgrupp?

Jag tror väldigt många företag har fått liknande erbjudande och det är säkert många företag som står på ruinens brant som nappar. Även företag som vill strukturera om, bygga om, bygga ut osv är intresserade av liknande erbjudande som annars inte hade haft möjlighet att utvecklas lika mycket.
På samma sätt är det ju intressant för företagen som vill få ut sina produkter på marknaden samt slippa lägga lika mycket pengar på marknadsföring utan istället erbjuder pengar till bra recensioner.
En annan aspekt är huruvida detta är lagligt eller ej?

Observera: Jag vill minst av allt slänga skit på sweclockers då jag verkligen uppskattar denna sajt och alla deras recensioner. Men tycker dock det är ett intressant ämne att diskutera. Om det anses stötande så kan vi byta ut Sweclockers i exemplet ovan till random-sajt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad SweC har gett för Eizo reklamen här på sidan där vi får ett billigare pris om vi refererar till SweC.

Det kan vara en trevlig deal. Det kan vara snuskigheter bakom. Vem vet? Vi lär aldrig få veta heller..

Ämnet känns lite långt borta och diskutera om därför att vi vanligt folk inte har insyn i branschen bakom. Denna tråd hade passat perfekt på FB, där folk inte drar sig för att få fram sanningen på lite... annorlunda sätt.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att det skulle förekomma. Driver man ett företag som Swelockers och det skulle komma ut att det har hänt så förstår nog alla att det varumärket inte är mycket att ha längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jag undrar vad SweC har gett för Eizo reklamen här på sidan där vi får ett billigare pris om vi refererar till SweC.

Det kan vara en trevlig deal. Det kan vara snuskigheter bakom. Vem vet? Vi lär aldrig få veta heller..

Ämnet känns lite långt borta och diskutera om därför att vi vanligt folk inte har insyn i branschen bakom. Denna tråd hade passat perfekt på FB, där folk inte drar sig för att få fram sanningen på lite... annorlunda sätt.

Varför tror du SweC ger något till EIZO ?

EIZO vill ju åstadkomma maximalt antal köp, detta når man genom att "lura" kunderna att de är utvalda och får köpa till en vara till specialpris som är begränsat.

Permalänk

Visst en icke hederlig recension på swec skulle kunna öka försäljningen lite, men ett avslöjande att ett företag försöker muta till sig en bra recension skulle vara katastrofalt för deras försäljning.
Det räcker alltså inte med bra betyg från en recension då folket kollar in flera, men en enda skandal kan sänka ett väl etablerat företag. -Det finns gott om företag som har fått stora problem av egentligen bagateller.(t.ex Braskens)
Felet många gör är att underskatta ryktesspridning och antikapitalistiska ungdomars vilja att rasa företag. Se bara på den där bilverkstaden i täby som blev så trakasserad p.g.a. ett enda kundbemötande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Dessutom skulle sweclockers rykte gå i botten om det uppdagades och inga företag skulle vilja bli recenserade av sweclockers eftersom de skulle förknippas av fuffensaffärer. Så, sweclockers skulle riskera status => läsare => annonsintäkter. Så jag tror det är väldigt stor risk för liten förtjänst.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Har väldigt svårt att tro att det skulle förekomma. Driver man ett företag som Swelockers och det skulle komma ut att det har hänt så förstår nog alla att det varumärket inte är mycket att ha längre.

Varför tror du SweC ger något till EIZO ?

EIZO vill ju åstadkomma maximalt antal köp, detta når man genom att "lura" kunderna att de är utvalda och får köpa till en vara till specialpris som är begränsat.

För oberoende så ger det SweC reklam? Även folk utanför denna site kommer känna till "rabattkoden" och simsalabim så har SweC blivit större.

Permalänk

Som sagt, den enda anledningen (företagsmoral som inte bygger på ekonomi är en myt) till att man inte gör det är för att om det uppdagas så går allt åt helvete.

(det är förövrigt därför det är viktigt att företag är hyfsat "öppna", och inte helt stängda så att det blir mycket svårare att få ut information om något är "fel").

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det skulle vara katastrofalt för SweClockers ifall det kom ut att de blivit mutade. För övrigt hänger det många datorkunniga personer här och de skulle genast märka att något var fel ifall en skitprodukt fick toppenbetyg.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Swec är inte toms hardware som tur är

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
För oberoende så ger det SweC reklam? Även folk utanför denna site kommer känna till "rabattkoden" och simsalabim så har SweC blivit större.

Jo men den lilla promille du pratar om är i princip obenfintlig.
Och det är inte direkt så att EIZO går i förlust på de skärmar de erbjuder SweC's medlemmar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Satt och läste lite recensioner här på sweclockers och ställde mig faktiskt frågan huruvida företag betalar diverse sajter och recensenter för att ge deras produkter ett högre betyg. Själv tror jag att detta är betydligt vanligare än vad vi konsumenter kan tänka oss. Påstår däremot inte att Sweclockers gör så, Sweclockers är i mina ögon ganska pålitliga. Eller är dom det?

Jag kan bara tala för SweClockers räkning, hur det står till med andra sajter vet jag inte. Visst förekommer det mer eller mindre öppna försök att "köpa" recensioner, men det är mycket ovanligt. Jag har varit med om 1-2 tveksamma fall, men då har det handlat om relativt okända småföretag som är vana vid en helt annan företagskultur än den västerländska. Jag kan tänka mig att främst mindre sajter är mottagliga för detta, eftersom de får kämpa för att få tag på recensionsexemplar.

I SweClockers fall är det givetvis uteslutet att gå med på skumma affärer. Det är inte bara moraliskt förkastligt, utan vi har så mycket mer att förlora än vad vi möjligtvis kan vinna på en smutsig deal. Vår trovärdighet är vår största tillgång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jag undrar vad SweC har gett för Eizo reklamen här på sidan där vi får ett billigare pris om vi refererar till SweC.

Det kan vara en trevlig deal. Det kan vara snuskigheter bakom. Vem vet? Vi lär aldrig få veta heller..

Ämnet känns lite långt borta och diskutera om därför att vi vanligt folk inte har insyn i branschen bakom. Denna tråd hade passat perfekt på FB, där folk inte drar sig för att få fram sanningen på lite... annorlunda sätt.

Eizo (och alla andra annonsörer för den delen) köper reklamplats och gör sedan "vad de vill". Att de väljer att erbjuda våra läsare rabatt på en trevlig produkt är givetvis ingenting vi har något att invända emot.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag kan bara tala för SweClockers räkning, hur det står till med andra sajter vet jag inte. Visst förekommer det mer eller mindre öppna försök att "köpa" recensioner, men det är mycket ovanligt. Jag har varit med om 1-2 tveksamma fall, men då har det handlat om relativt okända småföretag som är vana vid en helt annan företagskultur än den västerländska. Jag kan tänka mig att främst mindre sajter är mottagliga för detta, eftersom de får kämpa för att få tag på recensionsexemplar.

I SweClockers fall är det givetvis uteslutet att gå med på skumma affärer. Det är inte bara moraliskt förkastligt, utan vi har så mycket mer att förlora än vad vi möjligtvis kan vinna på en smutsig deal. Vår trovärdighet är vår största tillgång.

Eizo (och alla andra annonsörer för den delen) köper reklamplats och gör sedan "vad de vill". Att de väljer att erbjuda våra läsare rabatt på en trevlig produkt är givetvis ingenting vi har något att invända emot.

Precis detta fenomenet jag menade.

Hur vet vi att du talar sanning? Om vi ska se krasst på det.. Menar absolut inte att du ljuger, för jag tror på SweC osv men det blir lite märkligt så fort ena sidan tar ställning _mot_ den andra. DEN insynen kommer vi aldrig få.

Permalänk
Hedersmedlem

Just pgr av sådana frågeställningar skall man alltid hålla ekonomi respektive tester separat. Ingen testare skall någonsin behöva diskutera annonsering med tillverkare/företag. De skall koncentrera sig på att göra bra tester.

På en del mindre sajer förekommer det att samma person pratar tester respektive annonsering. Men som tur är slipper vi som testar på Sweclockers den biten helt.

Det finns många saker man inte bör göra när man är testare och det är inget man bör ta lätt på.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Precis detta fenomenet jag menade.

Hur vet vi att du talar sanning? Om vi ska se krasst på det.. Menar absolut inte att du ljuger, för jag tror på SweC osv men det blir lite märkligt så fort ena sidan tar ställning _mot_ den andra. DEN insynen kommer vi aldrig få.

Givetvis kan jag inte bevisa att vi inte är köpta (jag kan heller inte bevisa att jultomten inte finns). Du får helt enkelt följa vår rapportering och bilda dig en egen uppfattning.

Ett väldigt intressant ämne för övrigt, passa på att ställa frågor nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tror på SweC. Varje dag i veckan, 23h om dygnet. Ja, jag läser nog 1h om dygnet skräp också här.. fast i forumet.

Permalänk
Medlem

Driver en mindre sida än Swec men som riktar sig mot den internationella marknaden. Har blivit erbjuden pengar och produkter ett antal ggr nu.

Har förlorat ca 2-3 sponsorer på grund av att man inte ger tillräckligt med "awards" eller ett tillräckligt bra betyg, vilket är väldigt tråkigt men det är dom som fölorar på det i slutändan.

Min sida är mellanklass medans Swec är rätt stora, har inga problem att få recensions ex av nått företag by the way. Men det händer helt klart oftare än man tror.

Skulle kunna hänga ut ett ganska stort företag här som slutat sponsra oss på grund av "awardsen" men dom har också velat betala oss för en 5 år sen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Har förlorat ca 2-3 sponsorer på grund av att man inte ger tillräckligt med "awards" eller ett tillräckligt bra betyg, vilket är väldigt tråkigt men det är dom som fölorar på det i slutändan.

Att man kan förlora sponsorer och reklamannonsörer genom att göra en negativ recension av deras produkt, tycker jag inte är så konstigt att det förekommer. Och det går ju inte bevisa att orsaken var recensionen.
Men har någon sponsor direkt sagt att de slutar just p.g.a. en negativ recension? -Jag vill minnas att det var någon sida som för många år sedan just avslöjade en gammal sponsor med detta. (jag minns dock inte vilken)
*edit*
Ändrade till sponsorer och reklamannonsörer.
Dessutom skulle jag själv om jag fick mycket dålig kritik för min produkt på en viss sida, fundera på hur meningsfullt det är att ge dem demoexemplar. Nu producerar jag dock inget.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Givetvis kan jag inte bevisa att vi inte är köpta (jag kan heller inte bevisa att jultomten inte finns). Du får helt enkelt följa vår rapportering och bilda dig en egen uppfattning.

Ett väldigt intressant ämne för övrigt, passa på att ställa frågor nu.

Väldigt trevligt att redationen svarar på detta. Självklart skulle lite mer specificerad information släcka mitt begär. Exempelvis, vad är det som ni har blivit erbjudna, pengar, produkter ex?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman

TEXT

Snälla, häng ut dom!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja dom har direkt sagt det, synd att man inte sparade MSN loggen

Iallfall så sa dom att jag vart för svår och arbeta med, hur det nu går till genom mail? Dom fick 2 recensioner i rad som gav deras produkt bra betyg men inte top of the line som ett "award" då räknas som.

I slutändan så ska en recension ta upp saker och ting som är bra och dåligt med produkten så man kan ändra på det i en ny version så som sagt förlorar dom på det i slutändan iallfall som jag ser det.

Ako: Du skulle bli chockad, men jag låter nog bli för tillfället iallfall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att man kan förlora sponsorer och reklamannonsörer genom att göra en negativ recension av deras produkt, tycker jag inte är så konstigt att det förekommer. Och det går ju inte bevisa att orsaken var recensionen.
Men har någon sponsor direkt sagt att de slutar just p.g.a. en negativ recension? -Jag vill minnas att det var någon sida som för många år sedan just avslöjade en gammal sponsor med detta. (jag minns dock inte vilken)
*edit*
Ändrade till sponsorer och reklamannonsörer.
Dessutom skulle jag själv om jag fick mycket dålig kritik för min produkt på en viss sida, fundera på hur meningsfullt det är att ge dem demoexemplar. Nu producerar jag dock inget.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Väldigt trevligt att redationen svarar på detta. Självklart skulle lite mer specificerad information släcka mitt begär. Exempelvis, vad är det som ni har blivit erbjudna, pengar, produkter ex?

Oftast handlar det om mer subtila saker, exempelvis att underförstått hota med bojkott efter en sågning eller att försöka påverka artiklarnas innehåll. Rena mutförsök är som sagt något som jag upplever vara väldigt ovanligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste för ett företag som vill köpa en bra recension borde väl vara att ta kontakt med recensenten direkt. Tror att de har svårare att stå emot ett erbjudande om en större summa pengar än vad ett etablerat företag har.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Det enklaste för ett företag som vill köpa en bra recension borde väl vara att ta kontakt med recensenten direkt. Tror att de har svårare att stå emot ett erbjudande om en större summa pengar än vad ett etablerat företag har.

Förutsatt då att företaget VET vem som får göra recentionen.
Tror inte recencenterna förhandlar med företagen själva? Men jag har ingen insyn i det.

Jag tror att sweclockers är ok, annars hade jag inte varit kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Förutsatt då att företaget VET vem som får göra recentionen.
Tror inte recencenterna förhandlar med företagen själva? Men jag har ingen insyn i det.

Jag tror att sweclockers är ok, annars hade jag inte varit kvar.

Nya skribenter får i regel inte ha kontakt med företaget som skickar produkten, dock måste de självklart få adressen till denna (annars kan de inte skicka något) och en del fraktbolag vill ha telefonummer förutom adress. Hänt att de ringt mig för att kolla att de kan komma en viss tid med paket (DHL osv).

Har ännu inte hört talas om att tillverkare eller distributörer ringt frilansaren direkt eller liknande pgr av att de får adress och telefonummer som är till för fraktbolaget. När vi tycker att testaren börjar bli redo kanske de kan ha direktkontakt (mail, msn osv.). Går det att kontrollera allt?, nej tyvärr så kan man inte det. Det gäller att vara uppmärksam på hur folk är och göra allt för att undvika problem.

Ifall en skribent lägger ut en utmärkelse på en produkt eller ger för positiva kommentarer utan att det finns någon substans för detta så tas utmärkelsen bort och texten redigeras om inte testaren kan på ett bra sätt förklara varför produkten skall ha utmärkelse eller de kommentarerna (de skall även framgå för läsaren varför produkten är bra i så fall).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Tror det förekommer på många mindre siter, men SweClockers har jag fullt förtroende för. Intressant ämne, läser med spänning vad som sägs

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Händer inte mycket i Sverige, men mina utländska sponsorer har en förmåga att maila skribenter direkt.

Har tur som har bra skribenter som direkt mailar över allt till mig så jag kan ordna med allt. Men som sagt dom nord europeiska kontoren kontaktar alltid mig men asien/usa etc har en förmåga att skicka till skribent.

Detta är mina erfarenheter efter 6 år iallfall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Nya skribenter får i regel inte ha kontakt med företaget som skickar produkten, dock måste de självklart få adressen till denna (annars kan de inte skicka något) och en del fraktbolag vill ha telefonummer förutom adress. Hänt att de ringt mig för att kolla att de kan komma en viss tid med paket (DHL osv).

Har ännu inte hört talas om att tillverkare eller distributörer ringt frilansaren direkt eller liknande pgr av att de får adress och telefonummer som är till för fraktbolaget. När vi tycker att testaren börjar bli redo kanske de kan ha direktkontakt (mail, msn osv.). Går det att kontrollera allt?, nej tyvärr så kan man inte det. Det gäller att vara uppmärksam på hur folk är och göra allt för att undvika problem.

Ifall en skribent lägger ut en utmärkelse på en produkt eller ger för positiva kommentarer utan att det finns någon substans för detta så tas utmärkelsen bort och texten redigeras om inte testaren kan på ett bra sätt förklara varför produkten skall ha utmärkelse eller de kommentarerna (de skall även framgå för läsaren varför produkten är bra i så fall).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Händer inte mycket i Sverige, men mina utländska sponsorer har en förmåga att maila skribenter direkt.

Har tur som har bra skribenter som direkt mailar över allt till mig så jag kan ordna med allt. Men som sagt dom nord europeiska kontoren kontaktar alltid mig men asien/usa etc har en förmåga att skicka till skribent.

Detta är mina erfarenheter efter 6 år iallfall

Absolut det tvivlar jag inte på, men ifall de inte får deras mail så händer det inte heller :). Ifall de vill få något testat så skall de alltid kontakta mig, sen bestämmer jag vem som testar produkten (ifall vi är intresserade). Ifall skribenten är rutinerad så kan de ha direktkontakt senare ifall det tex är problem med produkten. Kanske kan testa nytt BIOS osv.

Nej jag tänker inte diskutera antal år i branchen

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
...

En fråga.
Får ni recensera vilken produkt ni vill, som ni köper i affären? Eller måste ni fråga företaget om ni kan få rättigheter till det? Jag antar att man bör fråga av ren artighet men hur säger reglerna?

Tre frågor blev det.