Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Ok att visa bild på "Tyska kvinnan"?

Permalänk

Ok att visa bild på "Tyska kvinnan"?

Både Aftonbladet och Expressen kör fet bild på löpet, samt på hemsidan, på den tyska kvinna som blev dömd i tingsrätten för morden i Arboga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/
http://vasteras.expressen.se/arbogamorden
http://nyhetskanalen.se/

Vad jag kunnat hitta så har varken DN, SvD eller SVT gått ut med bild.

Jag anser det vara fel av den enkla anledningen att det inte finns någon motiv till att svenska folket behöver känna till utseendet på denna person. Det vore skillnad om hon hade rymt från fängelset.

Dessutom ska man tänka på att domen kommer överklagas, vad händer om hon blir friad i nästa instans och man hittar en helt annan gärningsman?

Det sista är givetvis spekulationer men jag anser det farligt att gå ut med namn och bild på det här sättet.
Jag minns att den personen som först blev misstänkt men sedan friad för mordet på Anna Lindh fick skadestånd på grund av att hans "rykte" skadats av att han var misstänkt och då hade man inte ens visat hans bild.

Anser ni det vara ok att visa bild och namn på detta sättet? Rösta och skriv gärna en motivering.

Edit: Skrev om min formulering då jag menade att SVT inte gått ut med bild vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Re: Ok att visa bild på "Tyska kvinnan"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Dessutom ska man tänka på att domen kommer överklagas, vad händer om hon blir friad i nästa instans och man hittar en helt annan gärningsman

Precis, i praktiken är ju rättegången inte över. Och vad händer om nya vittnen hör av sig med iaktagelser kring huset? Även om det skulle vara äkta uppgifter så blir ett utpekande helt meningslöst eftersom bilden varit publicerad i tidningarna.

Händer ju gång på gång att personer hängs ut med bild och sen visar sig vara oskyldiga, åtminstone i juridisk mening. Sånt här förfarande från media ser jag som ett direkt hot mot hela rättssamhället och borde förbjudas.

Permalänk

Det är moraliskt fel, definitivt.
Respekt till DN och SvD, bu-rop till tramstidningarna (expressen och aftonbladet).

Om det inte är en offentlig person, någon som vill bli fotad eller om det inte finns en väldigt bra anledning finns det ingen anledning att publicera bilder på människor i onödan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Det vore bra för trådens fortlevande om någon från "ja-sidan" ville skriva några rader också.

Permalänk
Medlem

Tråden är ju dock inte döende 22 minuter efter sista inlägget...

Får sälla mig till nej-skaran. Det finns inget allmänintresse i att se en bild på henne och kan göra mer potentiell skada än nytta.

Permalänk

Det finns argument för och emot, jag röstade emot.

För argument kan vara att det är just detta som är det avskräckande straffet.
Åker man dit för mord så är några år på fängelset inte hela världen om ingen får veta det. Däremot att få sin bild publicerad på aftonbladets första sida, där man hängs ut för brottet är enligt mig ett tusan så mycket högre straff.
Att folk ska få veta vem den misstänkta mördaren är så vore det bättre då den släpps, men om medborgarna får veta det då kan man glömma all såkallad rehabilitering.

Emot argumentet att domen inte riktigt är klar, så är detta argument är väldigt stark. Av denna anledning som jag också har denna åsikt. Däremot efter överklagan och allt, så är det mer en generell fråga om man ska använda "skampåle" än idag?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jo klart det finns intresse om hur hon ser ut!:)

Hon såg ju inte helt dum ut. Inte som man tänker sig en skoningslös mördare direkt. Klart det inte är kul för henne om hon blir frikänd. Men hon bor ju inte heller i Sverige och hur många kommer ihåg någon som man såg i tidningen för ett halvår sedan?

Nu vet jag ju inte säkert om hon hade fler motiv i att vara i Sverige än att besöka sin "pojkvän", så ifall hon har några andra motiv i att vara i Sverige den närmsta tiden är ju oklart. Men hade hon inte tänkt det så blir det ju inte någon större skada för hennes räkning.

hade det däremot varit en svensk så hade det varit en annan sak tycker jag. Sen behöver ju inte tidningarna gå ut med namn och bild för att folk ska få veta vem personer är. De är så pass bra på att beskriva hela personens liv ändå att folk lätt får veta vem det är ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Tråden är ju dock inte döende 22 minuter efter sista inlägget...

Får sälla mig till nej-skaran. Det finns inget allmänintresse i att se en bild på henne och kan göra mer potentiell skada än nytta.

Hehe lite illa skrivet kanske, jag reagerade mest på att det då var 6 personer som röstat ja men ingen som skrivit något ang det.
Jag skyller på dåligt tålamod

jonazz: Intresse kan jag förstå men kan man med det som grund verkligen motivera något som troligtvis innebär att någon blir märkt för livet? Någon som kanske egentligen inte förtjänar det (obs rena spekulationer eftersom hon faktiskt ÄR dömd för mord).

Edit:
Tyskarna lär ju kunna ta del av bilderna också, det sprids nog rätt snabbt när det väl finns.

Permalänk
Avstängd

Hon är ju nu dömd i tingsrätten (om jag har förstått det rätt) och då har media stöd enligt lag (?) rätt att publicera uppgifter/bild om den dömde personen. Så ja, jag tycker det är okej att visa på på tyskan eftersom dom inte ha begått något fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel, oavsett om man är skyldig eller ej.
Att hänga ut någon med bild tillför ingenting. Möjligtvis att någon känner tillfredställelse efter att ha undrat hur hon såg ut.

Att hänga ut någon med bild/personuppgifter är medeltidsfasoner, likt när man lät folk skämmas offentligt på torg etc.

Att uthängning skulle fungera i avskräckande syfte ger jag inte mycket för. Man tar inte hänsyn till sånt innan/när man begår ett mord. Kolla Kalifornien i USA med 3-strike lagen, hur bra fungerar den i avskräckande syfte?

Permalänk
Avstängd

Tycker det är fel överhuvudtaget visa bilder på dömda, spelar liksom ingen roll om man inte ser personen.
Nu tänker jag mest på att när personen kommer att bli fri efter avtjänat straff kommer dom förbli dömda ändå av folket, eller ifall personen råkar vara oskyldig.. lika dömd.

Som nu i det aktuella målet så tror sig folk i Arboga att Nicklas, Emmas ex och barnens pappa är skyldig eller liknande bara för att han var misstänkt.
Men sen är det ju Arbogabor, är ex Arbogabo och jag vet att dom har en skruv lös allihopa, åk dit ett par timmar ifall ni inte tror mig.

För övrigt så undrar jag varför medierna skrev hela tiden Västerås fast rättegången var i Köping?
Jobbar 500m från tingshuset, och kan säga att hon inte är så ful som i tidningarna.

Men men, jag skänker en tanke till Max och Saga varje dag.. vad gör man när man jobbar med deras föräldrars bekanta dagligen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ut med på dom stan och i alla medier.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Det är trams att hänga ut människor i medierna, oavsett om de är dömda eller ej. Samhället tjänar inget på att alla idioter som läser kvällstidningar som vore de sanna, ser ansiktet på en person som är dömd för mord. Så fort överklagan har beviljats kommer hon per definition att vara oskyldig igen och plötsligt har kvällsblaskorna återigen hängt ut någon som enligt lag inte förtjänar det. Vi bor i ett i alla falla någorlunda välfungerande rättssamhälle och har domstolar som dömer människor. Det är inte kvällstidningarnas jobb. Kvällstidningarnas jobb är att underhålla pöbeln som tar deras trams på allvar och tycker om färgtryck och ordvitsar i rubrikerna. Efter vad jag har hört att Aftonbladet och Expressen har gjort i samband med rättegångar och annat de bör ha respekt för, har jag ungefär samma förtroende för kvällspressen som nyhetskälla som Kalle Ankas pocket.

Permalänk
Medlem

Hmm jag studerar till journalist/fotograf och jag fick höra av min lärare att om det inte är en offentlig person så får man inte ha med varken bild eller namn på personen utan dens vetskap och godkännande.
Fast tydligen får man det?

Men det är väl personuppgiftslagen som gäller även där?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Tråkigt om hon är oskyldig, men annars tycker jag att man kan visa bilderna, hon lär ju inte se likadan ut när hon släpps om 10 år

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Klart man ska kunna visa porträttfotografier av dömda personer. Är det inget extremfall (mord på högt uppsatta politiker, seriemördare och så vidare) så kommer ingen att känna igen personen om de så skulle springa in i dem på stan vid ett senare tillfälle ändå...

Så, tämligen menlöst om jag får säga min punkt på det hela.

Vore bättre med en brännmärkning i pannan på återfallsförbrytare och vid mycket grova brott. Då skulle man i vart fall veta vem (eller snarare kanske 'vad') man har att göra med om man springer in i dem oförhappandes.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, något fjantigt grafikkort ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-105 f/4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Hmm jag studerar till journalist/fotograf och jag fick höra av min lärare att om det inte är en offentlig person så får man inte ha med varken bild eller namn på personen utan dens vetskap och godkännande.
Fast tydligen får man det?

Men det är väl personuppgiftslagen som gäller även där?

Tror det är andra regler för individer dömda i en domstol.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Eftersom hon är dömd (funnen skyldig) och en dom är offentlig så ser jag inget problem med att visa bilderna.

Skulle hon finnas oskyldig i en högre instans så kommer tidningarna sluta publicera bilder på henne.
Man kan tycka vad man vill om detta system, men så länge hon är skyldig i lagens mening så är det såhär det fungerar.

Att däremot börja hänga ut personer som är misstänkta men ännu inte fått sitt fall prövat i domstol och således kan vara oskyldiga är fel.

Permalänk
Medlem

Hon var ju så jävla ful, jag röstade emot.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Klart man ska kunna visa porträttfotografier av dömda personer. Är det inget extremfall (mord på högt uppsatta politiker, seriemördare och så vidare) så kommer ingen att känna igen personen om de så skulle springa in i dem på stan vid ett senare tillfälle ändå...

Så, tämligen menlöst om jag får säga min punkt på det hela.

Vore bättre med en brännmärkning i pannan på återfallsförbrytare och vid mycket grova brott. Då skulle man i vart fall veta vem (eller snarare kanske 'vad') man har att göra med om man springer in i dem oförhappandes.

Visst, man kanske ska KUNNA göra det, lagligt, men det är fortfarande så att tidningarna måste bestämma vad det är de publicerar.
Givetvis är det fel att försöka förbjuda tidningarna från att publicera något. Det är inte det det här handlar om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Rättegången kan ske bakom lyckta dörrar; så har inte skett i det här fallet. Även om så sker så är handlingarna offentliga. Vem som helst kan begära ut dem och får då veta namnet på kvinnan ifråga.

Det är inte heller några legala problem för tidningarna att trycka dessa uppgifter. De får skriva vad de vill pga tryckfrihetslagen. Däremot ingår det i pressens etiska regler att man inte publicerar namn och bild på misstänkta brottslingar förrän dom har fallit. I enskilda fall görs detta ändå med hänvisning till det är viktigt för allmänheten att få veta vem eller vilka de misstänkta är. Att följa pressens etiska regler är enbart en frivillig konvention och man kan inte dömas för något om man låter bli. (Däremot finns det lagar som också reglerar yttrandefriheten; till exempel kan man bli dömd för förtal om man far med osanning.)

Personligen tycker jag nog det är rätt att hänga ut dem när dom har fallit - möjligtvis borde man vänta tills domen inte längre kan överklagas. Vore ju trist om man åkte dit i tingsrätten men frias i hovrätten och ens namn redan står på löpsedlarna. Då är man ju å andra sidan också "officiellt rentvådd".

I det här fallet är det rätt uppenbart att hon faktiskt är skyldig, så jag tycker inte det minsta synd om henne. Det kanske inte finns något större allmänintresse av att få veta hennes namn, men det finns knappast heller någon större anledning att skydda det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag inget som helst intresse av se hennes ansikte publicerat. Aftonbladet och Expressens redaktörer är inget annat än penga kåta horor som gör allt för att tjänna en hacka. Hoppas hon blir frikänd i nästa instans och stämmer skiten ur skvallerpressen.

Permalänk
Avstängd

Varför sitter ni och skyddar brottslingar här, Inget snack om att det är fullt OK att visa bilder på en dömd mördare. En dom är en offentlig handling. Period.
Eller vadå, vill ni att alla dömda människor ska skyddas av sekretess?
Och vad gäller utseendefrågan på tyskan tycker jag att hon är ful.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Varför sitter ni och skyddar brottslingar här, Inget snack om att det är fullt OK att visa bilder på en dömd mördare. En dom är en offentlig handling. Period.
Eller vadå, vill ni att alla dömda människor ska skyddas av sekretess?

Men vafan? Vad är det du hittar på?
Vi säger absolut inte att det ska vara FÖRBJUDET för pressen att använda bilder.
Vi säger att pressen borde göra ett eget val att inte publicera bilderna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men vafan? Vad är det du hittar på?
Vi säger absolut inte att det ska vara FÖRBJUDET för pressen att använda bilder.
Vi säger att pressen borde göra ett eget val att inte publicera bilderna.

Jaha, så du vill ha det till en moralfråga.

Ok, jag har absolut inga problem med att man visar bild på en mördare som slagit in skallarna på två oskylldiga försvarslösa barn med en hammare.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är helt ok. Hon verkar helt klart vara skyldig.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

jag har svårt att se att det fyller nån funktion,bara nå sorts se&hör "titta, detta är rent onska. jävulen själv" behov.

så min röst är nej.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Saken är väl den också att detta fallet är ytterst unikt. För det första så är avsaknade av i princip all teknisk bevisning rätt ovanligt. Inget dna binder kvinnan till brottsplatsen.
Det andra är att tre nämndemän nu är anmälda för jäv då det uttalat hon eventuellt var skyldig innan dom har fallit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Rättegången kan ske bakom lyckta dörrar; så har inte skett i det här fallet. Även om så sker så är handlingarna offentliga. Vem som helst kan begära ut dem och får då veta namnet på kvinnan ifråga.

Det är inte heller några legala problem för tidningarna att trycka dessa uppgifter. De får skriva vad de vill pga tryckfrihetslagen. Däremot ingår det i pressens etiska regler att man inte publicerar namn och bild på misstänkta brottslingar förrän dom har fallit. I enskilda fall görs detta ändå med hänvisning till det är viktigt för allmänheten att få veta vem eller vilka de misstänkta är. Att följa pressens etiska regler är enbart en frivillig konvention och man kan inte dömas för något om man låter bli. (Däremot finns det lagar som också reglerar yttrandefriheten; till exempel kan man bli dömd för förtal om man far med osanning.)

Personligen tycker jag nog det är rätt att hänga ut dem när dom har fallit - möjligtvis borde man vänta tills domen inte längre kan överklagas. Vore ju trist om man åkte dit i tingsrätten men frias i hovrätten och ens namn redan står på löpsedlarna. Då är man ju å andra sidan också "officiellt rentvådd".

I det här fallet är det rätt uppenbart att hon faktiskt är skyldig, så jag tycker inte det minsta synd om henne. Det kanske inte finns något större allmänintresse av att få veta hennes namn, men det finns knappast heller någon större anledning att skydda det.

Dom två sista styckena illustrerar anledningen till att jag inte tycker att det är ok. Först säger du att det känns lite tveksamt p.g.a. möjligheten till överklagan men invänder att blir man rentvådd så kommer det också ut. Sakligt och bra men i nästa stycke så i nästa stycke säger du att du tycker att det är rätt uppenbart att hon är skyldig. Kommer du att byta uppfattning om hon frias? Jag tror inte att alla gör det och då får hon, p.g.a. att många vet hur hon ser ut, ett straff fast hon är oskyldig.

Jag håller med dig om att det verkar vettigt att vänta tills domen inte längre kan överklagas. Jag tycker iofs att bilderna inte tillför något till mitt liv.

Permalänk

Tycker det är svårt att svara ja eller nej på den här frågan.
Jag är för pressfrihet, men jag är också för den enskilde individens integritet. Skulle nog mer luta åt nej för min del. Pressfriheten är inte till för att lyncha folk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

Vad har det här med att hon är ful att göra?