Abit ut ur moderkortsmarknaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nejdå! Bland alla småttingar här på forumet så finns det en del dinosaurier också. Världen slutade i och med intel 440bx chipset

Undrar varför det är emulerat av alla seriösa tillverkare ...

JO! Låtom oss glömma allt som via någonsit gjort för x86.

Nä. Tycker att dom korten funkade hyggligt till´s NF-2 korten kom.
För från Duron till XP-Parlomino så fanns inte det så mycket annat en Sis och Via att välja på.
Men sedan dök ju Nf kretsarna upp lagom till T-Bred.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Har alltid hyst stor respekt för deras moderkort och ägt flertalen genom åren. Dessvärre har de inte riktigt hängt med de sista åren och ofta har de också legat lite väl högt i pris.

Permalänk
Medlem

"Abits talesman Thore Welling"

Låter ju som en anställd hos Funcom, förklarar varför det han sade inte stämde.

Permalänk
Medlem

Synd.. men knappast förvånande :/

Permalänk
Medlem

Många återförsäljare väljer bort Abit, men t.ex. Komplett har massor av deras kort på sortimentet.

Abit var mitt favoritmärke under andra halvan av nittiotalet. Som flera har påpekat var deras moderkort perfekta för överklockning.

Har bytt till andra märken, men har fortfarande tre fungerande Abit-kort kvar i huset (BH6, BX6 och en KT7A). En används för programtestning med Windows 98. De andra blir väl skrot när andan faller på.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Haft ett Abit IC7 med Crucial minnen på som överklockade mycket bra vill jag minnas. Det gör mig veterligen fortfarande tjänst hos en systerson så kvalitet det stavas Abit så synd om dom försvinner.

Nu kör jag med ett MSI P45 Neo och har även kört MSI P35 Neo och nä dom korten känns inte förtroendeingivande men dom kostade inte så mycket så bara dom funkar så är allt frid och fröjd.

Permalänk
Avstängd

Va ett tag sen ja använde ett Abit moderkort, trodde faktiskt att dom redan va ute från marknaden.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Abit NF7-S rev. 2 står fortfarande och puttrar på överklockat hemma hos föräldrarna. Mycket fint kort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör på ett P35 Pro kort just nu, helt OK moderkort, stabilt, klockar bra
utan att vara värst.
Valde det mycket PGA layouten, som passar P180/182 lådor bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har knappt ens sett Abit (i större utsträckning än 1 kort här och där i under 600spänn-klassen) på många år, så förvånar mig inte. Kan förvisso bero på att jag bara inte kollat speciellt noga, men ändå.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Ahh.. Hade ett NF7 v2 och barton 2500, det var grejer det. Abit R.I.P.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Detta ar riktigt synd kor med ett IP35Pro S775... jag ar kanske inte helt nojd men det fungerar...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Abit har alltid varit en favorit. Har haft alla märken i princip genom åren och många chipsets men Abit har alltid varit nåt speciellt för bra för mig. R.I.P Abit om ryktena nu stämmer...

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Synd om Abit försvinner. Alltid kul med massor å välja på, så blir det färre om Abit försvinner..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hade ett IC7-G en gång i tiden.
Det fungerade utmärkt fram tills att det byttes ut av någon anledning jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Ahh.. Hade ett NF7 v2 och barton 2500, det var grejer det. Abit R.I.P.

Vadå "det var grejer det"? Jag kör NF7-s v2 och Barton 2800 nu...

Permalänk
Inaktiv

Trist om Abit skulle försvinna på moderkortsmarknaden. Det är nog övervägande negativt om det nu skulle ske.

Mina erfarenheter är F-I90HD och X38-QuadGT.

F-I90HD har alltid haft problem med att starta, får slå av och på strömbrytaren på PSU, trycka på reset och power tills den startar. Brukar ta en stund. Fungerar rätt okej i övrigt. Sättet moderkortet levererades på lämnade mycket att önska. Löst kort utan anti-stat påse som ligger i en kartong som tillåter kortet att röra på sig... behöver jag säga mer?

QuadGT gav mycket bra intryck tills jag försökte starta den första gången. Minns nu inte vad felet var men det krävdes en del felsökning innan den gick igång. Har för närvarande ingen större nytta av kortet då mina minnen inte verkar passa så bra med moderkortet (Mushkin 2x2GB SP-6400) men i övrigt så. Har lite blåskärmar men det har att göra med nvidias drivrutiner....

Föredrar Gigabyte före Abit så lär inte bli Abit igen även om de blir kvar på detta område i framtiden. Tyvärr.

Permalänk

och jag som ville ha ett ip45 gt3 men aldrig hittat ett sådant :C R.I.P

Visa signatur

[E4600 @ 3,20Ghz][Abit ip35-e][club3d 3870 oc @902/1339 24/7 @ 800/1170][Corsair 2gb 800 mhz ram cl5 ][Corsair hx550][WD 250GB][Antec p180]

Permalänk

"Abits talesman Thore Welling"

Låter förvillande likt Tori Spelling för mina öron...

Visa signatur

Three in the head, you know they're dead.

Permalänk

Har en rigg byggd på Abit AN7 som fortfarande puttrar på stabilt hos en kompis.
Ett IP35 i servern, samt ett IP35pro som ersatte Asus p5b-e plus i bruksriggen (thank God). Båda har varit och är än idag stabila som f*n.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Avstängd

jag har ett Abit moderkort. mycket billigt var det 67€ för abit IP35P det bästa med kortet är nog reset switchen för BIOS på baksidan så jävla skönt.
Detta är synd

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
jag har ett Abit moderkort. mycket billigt var det 67€ för abit IP35P det bästa med kortet är nog reset switchen för BIOS på baksidan så jävla skönt.
Detta är synd

Ser att du fått ut 3GHz ur E6420:an, vill den inte högre eller ? Kommer ihåg att du hade en tråd om din datorbygge där vi diskuterade processor och moderkortvalen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ser att du fått ut 3GHz ur E6420:an, vill den inte högre eller ? Kommer ihåg att du hade en tråd om din datorbygge där vi diskuterade processor och moderkortvalen.

Nu är det lite problem med den, trodde den var stabil i 3ghz men den var inte det, kanske inte är omöjligt ännu. men igår krashade iaf datorn när jag spelade WoW. så atm är det 2,1, Jag har inte slösat så mycket tid på klocken faktist, vet inte hur mycket volt man vågar ge.

Min 1 6750 klockar ju hur mycket som helst med orginal volten.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Har nästan alltid kört Abit och jag har aldrig haft några problem med de brädorna (sitter än i dag på ett NF7-S 2.0 med en barton 2500+). Tycker att det är synd att de ska sluta tillverka moderkort

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Nu är det lite problem med den, trodde den var stabil i 3ghz men den var inte det, kanske inte är omöjligt ännu. men igår krashade iaf datorn när jag spelade WoW. så atm är det 2,1, Jag har inte slösat så mycket tid på klocken faktist, vet inte hur mycket volt man vågar ge.

Min 1 6750 klockar ju hur mycket som helst med orginal volten.

Nu har jag modifierat lite .

hittade felet . det var inställt på 1:2 istället för 1:1 i bios så nu kör jag 400*8 och är väldigt nöjd med 2100mhz -->> 3200 3dmark orginal 8600 nu 10800 !!!
volten är på 1.39
mvh nöjd abit konsument

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag