Permalänk
Medlem

Konsten att putsa glasögon?

Jag blir galen så fort jag märker att det är något skit på mina glasögon.
Extra jobbigt blir det när jag sitter vid datorn och kollar på skärmens starka motljus. Sprang nyss till köket och putsade med diskmedel och vatten samt torkade ordentligt.
När jag kommer tillbaka hit ser jag naturligtvis direkt att ett flertal nya partiklar strategiskt placerat sig mitt i synfältet.
Varför räcker det med att titta på glasögonen för att de ska bli skitiga?
Har ni några skötselråd?

Mvh H

Permalänk
Medlem

har iof bara haft glasögon i ca 1½ år, men har inte haft några problem faktiskt, putsar någon gång i veckan bara.

Använder ett medel jag köpt på Synoptik som man sprayarpå

1. Skölj i ljummet vatten och dra med fingrarna, Viktigt att det inte är varmt då det förstör antireflexbehandlingen

2. Spraya och gnid med fingrarna från ena sidan till andra.

3. Ta putsduken och dra från ena sidan till andra, ta sedan en annan del av putsduken som är torr och dra från ena sidan till den andra där det fortfarande är blött.

man ska endast dra inte gnugga, då man endast smetar ut ifall man gnuggar.

att man sköljer först är för att få bort ev hårda partiklar som skulle kunna repa glaset.

detta har iaf funkat väldigt bra för mig.

( sedan måste jag rekommendera mineralglas istället för plast. hade plast på mina första glasögon och det var Väldigt mycket svårare att hålla dom rena än mina nuvarande med mineral, ( valde mineral av den enkla anledningen) )

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte torka
Rengör händerna, häll någon droppe diskmedel på glasen och rengör med fingrarna. Sen håller man dem under rinnande vatten så att vattnet träffar ovansidan (den tunna biten/kortsidan) av glasen. Vattnet drar med sig diskmedlet och har man inte för brottom och inte för stark stråle på kranen så blir det bara några droppar hängandes kvar på undersidan. Dessa tar man sen enkelt bort genom att lägga glasögonen på en bit papper i några sekunder.

Rena glas och inga partiklar från tyg/papper kvar.
Vet dock inte om det funkar på vanliga bågar. Jag har ju "båglösa" glas och då fungerar det fint.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vindrutetorkare?

Permalänk
Medlem

Får åka förbi optikern och köpa sådant där spray samt en ny putsduk. Den som följde med brillorna är ca 5x5cm stor...

Hur varmt vatten krävs för att sabba antireflexbehandlingen?

Angående glastyp vet jag inte vilket material de är gjorda i men tror inte det är plast med tanke på vad de kostade. T_T

Permalänk
Medlem

plast kan vara dyrare än glas eftersom det är lättare och modernare

jadu, vet inte någon direkt temperatur men blev varnad om att inte använda varmvatten.

en riktig putsduk gör också skillnad, har 2st billiga som inte är nå vidare bra, och 2st nya som var lite mer påkostade. man märker faktiskt skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mitt tips är att inte torka
Rengör händerna, häll någon droppe diskmedel på glasen och rengör med fingrarna. Sen håller man dem under rinnande vatten så att vattnet träffar ovansidan (den tunna biten/kortsidan) av glasen. Vattnet drar med sig diskmedlet och har man inte för brottom och inte för stark stråle på kranen så blir det bara några droppar hängandes kvar på undersidan. Dessa tar man sen enkelt bort genom att lägga glasögonen på en bit papper i några sekunder.

Rena glas och inga partiklar från tyg/papper kvar.
Vet dock inte om det funkar på vanliga bågar. Jag har ju "båglösa" glas och då fungerar det fint.

Tack för tipset ska testa när jag kommer hem!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Gör som jag. Skit i att tvätta. Man vänjer sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Gör som jag. Skit i att tvätta. Man vänjer sig.

Samt att man ser ut som en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Tack för tipset ska testa när jag kommer hem!

Jag kan intyga att det fungerar. Får man någon droppe kvar på glaset så brukar det gå bra att blåsa bort den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med putsduken jag fick med till dem. Eller en handduk, eller en tröja, eller papper ... ehum.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Prova Synsams Sinett våtservetter, är helt suveräna för att få glasögonen rena.. enda som funkar för mig..

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotling
Prova Synsams Sinett våtservetter, är helt suveräna för att få glasögonen rena.. enda som funkar för mig..

Är det engångsservetter?
Jag älskar engångsprylar. : >

Permalänk
Medlem

Allt rengöringsmedel från optikern är snuskigt dyrt och onödigt, det är verkligen bortkastade pengar. Det fungerar lika bra med diskmedel eller glasrengöring, bara det är fettborttagande. Gör rent och torka med duken som du fick med glasögonen så det inte blir några repor.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Ojojoj tänk om jag måste skaffa glasögon tänk va jobbigt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Är det engångsservetter?
Jag älskar engångsprylar. : >

jepp är engångsservetter...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Allt rengöringsmedel från optikern är snuskigt dyrt och onödigt, det är verkligen bortkastade pengar. Det fungerar lika bra med diskmedel eller glasrengöring, bara det är fettborttagande. Gör rent och torka med duken som du fick med glasögonen så det inte blir några repor.

ja för 35kr för något som räcker i över ett år är ju väldigt dyrt va?

Permalänk

YES diskmedel och ljummet vatten är riktigt bra. Kör jag jämt. Sedan torka med en tunn trasa/putsduk.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

T-shirten duger för mig
Fast tvättar väll seriöst 1 gång i veckan under kran + något diskmedel och gnuggar med fungrarna på plastytan. Och låter det lufttorka ett tag tills jag inte orkar vänta mer, då blir det hushållspapper till resten.
Och en dum fråga nu; om man har linser, räcker det med att blinka för att eventuel smuts ska försvinna?

Ett mycket svårare ställe att rengöra på glasögonen är de plattor (sadlar) som håller kvar bågarna på näsan. hur gör ni för att göra rent där? Minna ser jätte skabbiga ut =/
--------------------
btw, hittad ett roligt textstycke på wiki som jag nu citerar:

Citat:

Den yttersta stereotypen av en nörd är en mager tonårskille med finnar och glasögon, som är extremt intresserad och kunnig när det gäller teknik - i synnerhet datorer.

Det passar in på de flesta här på forumet, inte sant?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Har egen groggvirke, har en liten sprayflaska med 10-25% T-röd, ett par droppar Yes, resten avkalkat vatten.

Sprayar ner en bit med luddfri papper och drar av glaset och sen drar av med torrt papper.

Jobbar med maskiner som använder olja som skärmedel och då är glasögonen oljiga, men groggvirket gör dom rena direkt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

brukar torka av dom med t-shirten nån gång då och då när dom är för skitiga

jag ska ha såna repfritt glas eller vad det är men det är massa smårepor på dm iaf tyvärr

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte lärt mig detta tidigare? Har bara ett mindre synfel som inte blir värre om jag inte har glasögon men skaffade ett par lite efter jul pga. huvudvärk. Jag drar mig för att använda glasögonen pga. att dem bli smutsiga direkt.
Ska ge alla tips i tråden en chans och förhoppningsvis blir jag regelbunden glasögonorm

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Varför har ni inte lärt mig detta tidigare? Har bara ett mindre synfel som inte blir värre om jag inte har glasögon men skaffade ett par lite efter jul pga. huvudvärk. Jag drar mig för att använda glasögonen pga. att dem bli smutsiga direkt.
Ska ge alla tips i tråden en chans och förhoppningsvis blir jag regelbunden glasögonorm

Yrkeshemlighet bland glasögonormar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
T-shirten duger för mig
Fast tvättar väll seriöst 1 gång i veckan under kran + något diskmedel och gnuggar med fungrarna på plastytan. Och låter det lufttorka ett tag tills jag inte orkar vänta mer, då blir det hushållspapper till resten.
Och en dum fråga nu; om man har linser, räcker det med att blinka för att eventuel smuts ska försvinna?

Ett mycket svårare ställe att rengöra på glasögonen är de plattor (sadlar) som håller kvar bågarna på näsan. hur gör ni för att göra rent där? Minna ser jätte skabbiga ut =/
--------------------
btw, hittad ett roligt textstycke på wiki som jag nu citerar:

Det passar in på de flesta här på forumet, inte sant?

Haft linser i 10 år nu och aldrig behövt ta ur dom för att göra rent dom under dagen. Det sköter ögonen själva.

Permalänk
Medlem

Låter kanske lite brutalt, men när jag är på jobbet brukar jag putsa med T-röd

Är jag hemma brukar jag bara skölja dem i ljummet vatten, det brukar räcka.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
ja för 35kr för något som räcker i över ett år är ju väldigt dyrt va?

Nja, dyrt kan jag inte säga. Jag var på Alvsjömässan i våras och då stog det någon kvinna och krängde rengöringsmedel, de kostade över ett hundra kronor. 10:- eller 100:- spelar egentligen ingen roll, bortkastat är det. När t.o.m optikern rekommenderar vanlig glasrengöring eller diskmedel så kan jag nog säga, skänk de till välgörande ändamål så kommer de till lite nytta iaf.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Skrivet av belga:

Mitt tips är att inte torka
Rengör händerna, häll någon droppe diskmedel på glasen och rengör med fingrarna. Sen håller man dem under rinnande vatten så att vattnet träffar ovansidan (den tunna biten/kortsidan) av glasen. Vattnet drar med sig diskmedlet och har man inte för brottom och inte för stark stråle på kranen så blir det bara några droppar hängandes kvar på undersidan. Dessa tar man sen enkelt bort genom att lägga glasögonen på en bit papper i några sekunder.

Rena glas och inga partiklar från tyg/papper kvar.
Vet dock inte om det funkar på vanliga bågar. Jag har ju "båglösa" glas och då fungerar det fint.

Skrivet av OSkar000:

*tråd rensad*

Jag kan intyga att det fungerar. Får man någon droppe kvar på glaset så brukar det gå bra att blåsa bort den.

Gjorde precis detta blev kvar 4-5prickar med fairy diskmedel.

Det är mao vatten droppar som torkat in i glaset, undrar ifall man kan försiktigt pressa toa papper mot dropparna och låta papperet suga upp de.
Eller då kanske det är bättre att blåsa bort dem som Oskar skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Gjorde precis detta blev kvar 4-5prickar med fairy diskmedel.

Det är mao vatten droppar som torkat in i glaset, undrar ifall man kan försiktigt pressa toa papper mot dropparna och låta papperet suga upp de.
Eller då kanske det är bättre att blåsa bort dem som Oskar skrev?

Det beror lite på bågarna hur väl det fungerar, men jag skulle tro att har du droppar med diskmedel kvar så har du inte sköljt ordentligt. Få man vatten-droppar kvar så har man nog använt för hård vattenstråle eller vinklat glasögonen för kraftigt. Vattnet skall rinna lugnt, alltså så att det är klart utan att det blir de där små luftbubblorna i det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Det beror lite på bågarna hur väl det fungerar, men jag skulle tro att har du droppar med diskmedel kvar så har du inte sköljt ordentligt. Få man vatten-droppar kvar så har man nog använt för hård vattenstråle eller vinklat glasögonen för kraftigt. Vattnet skall rinna lugnt, alltså så att det är klart utan att det blir de där små luftbubblorna i det.

Ah det låter rimligt, förmådar att man inte bör försiktigt torka bort små vatten dropparna som blir kvar?

mina har väldigt tjock båge samt är inte vanliga glasögon utan Gunnar glasögon med gult tunnt glas.

Permalänk

Vad ni än gör, använd inte fönsterputs, det kan förstöra ytbehandlingen. Personligen kör jag tvål och ljummet vatten, och torkar med handduk eller hushållspapper. Funkar bra för mig, och jag gör det ofta, för jag hatar även små dammkorn och fläckar.

Skickades från m.sweclockers.com