Permalänk
Medlem

En fråga om komvux

Hej

Det är så att jag precis har tagit studentetn och har ett ig. Jag och några kompisar gick till komvux för att fråga lite om hur en prövning gick till m.m och då sa de att man inte kunde fixa ett ig på komvux utan man var tvungen att gå tillbaka till den skola man hade gått i, men det var inga problem med att fixa g till ett högre betyg.

Kollade lite på vuxenutbildnings/komvux sida och där stog det:

Kan en person avlägga prövning på vilken komvuxenhet som helst utan att betala mer än max 500 kr?

Svar: Elevens rätt att få genomgå prövning är ovillkorlig, oaktat var man bor och var man vill gå upp och pröva för ett betyg så länge kommunen anordnar den aktuella kursen. Avgiften för en prövning får aldrig överstiga 500 kr för eleven och är det fråga om en prövning på en kurs där eleven erhållit betyget IG får ingen avgift överhuvudtaget tas ut av eleven. Eventuella interkommunala dispyter får inte på något sätt drabba eleven, utan det får kommunerna göra upp sinsemellan.
Prövning regleras i 4 kap. 15§ komvuxförordningen, och avgiftsfrågan regleras i en särskild förordning (1991:1124) om avgifter för prövning inom det offentliga skolväsendet.

Det står ju : Elevens rätt att få genomgå prövning är ovillkorlig, oaktat var man bor och var man vill gå upp och pröva för ett betyg så länge kommunen anordnar den aktuella kursen.

Detmåste ju betyda att jag kan gå till komvux och fixa mitt IG till ett högre betyg? Jag behöver inte ens gå på lektioner, jag kan plugga hemma.

Blev lite rörigt men hoppas att ni förstår.

http://www.skolverket.se/sb/d/535

Tack!

Permalänk

Ja, på det sättet jag tolkar lagen så ska du kunna gå till vilket komvux som helst och förbättra ditt IG.

Säger de nej är det bara att vifta lagen i ansiktet på dem.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga. Ja, du ska inte ens behöva gå på lektionerna. Jag gjorde samma sak med Samhällskunskap C. Betalade 500:-, enda andra momentet jag gjorde vara att ha två samtalstillfällen med den läraren som skulle vara min handledare.

Permalänk
Medlem

Du kan antingen gå till Komvux och göra denna prövningen eller så går du till din skola som du nyligen gått ut från.

Går nog snabbare att få en kontaktperson om du går och gör en så kallad "IG-Prövning" på skolan.

Jag gjorde så med min Svenska och det var inga som helst problem.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |