Bra singel player RPG till PC?

Permalänk

Bra singel player RPG till PC?

Hej,
Behöver lite spel tips på bra singel player RPGs som man kan spela på PCn. (8800gtx)

Snygg grafik är helt klart något jag skulle vilja se men finns det något oerhört bra rpg med sämre grafik så och grym story är jag helt klart intresserad.

Permalänk
Medlem

Vampire the masquerade: Bloodlines, Fallout 2 (lite gammalt dock), Baldurs Gate 2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Mass Effect och Fall Out 2.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Starwars Knights of the Old Republic 2 är ett helt fantastiskt spel, sitter och plöjer igenom det för 10:e gången nu tror jag.

Baldurs Gate 2 som nån nämnde tyckte inte jag var nån större hit, ganska sunkigt.

Neverwinter Nights 1 & 2 är riktigt bra, stora fria ytor att springa runt och leka på.

The Elder Scrolls 4: Oblivion är grymt. Inte jättebra grafik men en hel del quests och möjligheter att utveckla karaktären.

Fable: The Lost Chapters är mitt absoluta favorit-RPG. Om det inte vore för 1 sak - Det är alldeles för kort!

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för föregångaren till Oblivion, Morrowind, som har lite sämre grafik men en grym story och ett enormt spel! Vem tycker att Oblivion har dålig grafik förresten? Tycker det är i princip oöverträffat vad gäller snygga utomhusmiljöer!

Stämmer in med föregående talare angående Mass Effect som jag precis har börjat spela. Verkar vara ett oerhört välgjort spel med fantastisk grafik och en bra story.

Ett annat nyligen lanserat RPG med fin grafik är The Witcher som har fått mycket goda recensioner, tyvärr har jag bara hunnit spela demon hittils men det verkar riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance2

Jagged Alliance 2, eller om du vill ha samma känsla, atmosfär och ännu sämre grafik så är teh mother of all RPG-games in DOS: Deadly games (föregångaren till Ja2)

Passa dig dock, nu äre ju skolstart och att börja lira Ja2\DG innebär ett visst tidssvinn :S

Rekommenderar dock folk att prova Ja2.
Fullversion tar ~~700mb, och demot 50-100mb.

Thats my five Håkans...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak, Mass Effect det är ett modernt epos/storverk och början på en serie??
Annars så finns det ju klassiker som Knights of the old republic 1&2, Neverwinter Nights 2 + expansionen!! och The witcher som är udda och mkt. intressant.
Men som sagt Mass Effect är något som alla med ens minsta RPG-intresse måste köra igenom minst en gång

ps: och om grafik inte är så viktigt och du har oändligt med tid så varför inte Baldurs Gate eposet följt av Planescape Torment...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jag kan rekomendera Spellforce 1 & 2 med deras expansioner. En blandning av RPG och RTS. Mycket skoj och väldigt tidsfördrivande ^^

Permalänk
Medlem

Utöver de som nämnts tidigare: Planescape: Torment.

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate 2 med expansionen är bland de bästa spelen jag spelat.
Vampire the masquerade.
Neverwinter Nights var bra, jag tycker däremot inte att tvåan var så bra.
Mass Effect är som sagt mycket bra.

Mellan NWN och Mass Effect tycker inte jag att det kom något riktigt bra RPG.

Däremot ser jag fram emot Dragon Age

Permalänk
Medlem

Icewind Dale 1 & 2, från samma skapare som skapade Baldur's Gate och Planescape: Torment.

Permalänk
Medlem

NWN serien m.expansioner
Titan Quest m.expansion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Säger bara en sak, Mass Effect det är ett modernt epos


http://sv.wikipedia.org/wiki/Epos

Men ett sjukt bra spel iaf. Det absolut bästa spelet som släppts på ett bra tag och ett jävligt grymt RPG. Dock lite för kort om man inte gör precis alla sidequests.

Permalänk
Medlem

Mass effect kan inte räknas som ett RPG, det är ett FPS. The Witcher är det enda nya RPG:t med hyffsad grafik, och väldigt kul.

Lite äldre med bra grafik då har vi Two worlds och Gothic 3, och även Oblivion fast det har mycket fps inslag oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig lite äldre saker så.. Ultima Underworld 2! Mitt favorit-RPG genom tiderna, riktigt riktigt bra. Det är från -93 så det är DOS som gäller, men det bör funka med DOSBox.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Mass effect kan inte räknas som ett RPG, det är ett FPS.

Lite svårt att räknas som First-person-shooter när man ser i tredje persons vy.

Men Mass Effect är ett rpg, annars kan man säga action-rpg.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

De bästa som finns att få enlight mig är Fallout 1, Planescape: Torment och Arcanum. Det finns många andra bra spel om man är villig att pilla med Doxbox också (Darklands är fantastiskt).

Har aldrig gillat Biowares games så mycket, dock så är Baldurs Gate spelen definitivt spelvärda. Jag tyckte Mass Effect var väldigt överhypat (precis som KOTOR), men väldigt många älskar hur filmiskt det känns. Rent storymässigt så tyckte jag det var mediokert, och striderna är rätt tradiga efter ett tag. Värt ett försök i alla fall.

NWN1 suger fett vanilla, men kan definitivt vara värt det om du planerar att prova på communitygjorda moduler. Där finns några riktigt bra äventyr, och jag skulle kunna köpa NWN1 för deras skull om du hittar det billigt.

Vampire The Masquerade: Bloodlines är fortfarande spelet som har de trovärdigaste karaktärerna. Jag spelade om detta för inte för längesedan och blev väldigt imponerad över hur fantastiskt de, tja, skådespelar helt enkelt. Mass Effect är bättre på det rent filmiska, men vad gäller skådespeleriet (karaktärsanimationer samt voiceovers) så är Bloodlines totalt ensam i en klass för sig fortfarande. Striderna suger dock.

NWN2 är rätt sugigt, men expansionen är fantastisk. Också ett bra köp om man planerar att spela communitygjorda äventyr. Det finns inte lika många som i NWN1, men det finns många väldigt lovande på G. Det kommer också en ny expansion i Vinter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Lite svårt att räknas som First-person-shooter när man ser i tredje persons vy.

Men Mass Effect är ett rpg, annars kan man säga action-rpg.

Vad är det som är så speciellt i Mass effect ?
Tittat runt lite på recenssioner av det och det låter intressant. Fast vill gärna ha lite åsiker kring det, ifrån någon/några som har spelat det

*Edit* Förlåt om jag steal:ar tråden lite. ^_^

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackwizard
Vad är det som är så speciellt i Mass effect ?
Tittat runt lite på recenssioner av det och det låter intressant. Fast vill gärna ha lite åsiker kring det, ifrån någon/några som har spelat det

*Edit* Förlåt om jag steal:ar tråden lite. ^_^

Den extremt bra storyn och hur den "berättas", känns som en film/bok vilket säkert också kommer att dyka upp, det är ju Drew Karpyshyn som stått för handlingen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Drew_Karpyshyn ).
Själv tycker jag att detta vida överträffar Star wars och känns nytt fräscht och outforskat, gameplay har också mer flyt/action än vad Knights of the old republic har vilket ger bättre spelkänsla. Sist men inte minst så är grafiken fenomenal vilket kan behövas när man försöker läsa ansikten och motiv i dialogerna!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackwizard
Vad är det som är så speciellt i Mass effect ?
Tittat runt lite på recenssioner av det och det låter intressant. Fast vill gärna ha lite åsiker kring det, ifrån någon/några som har spelat det

*Edit* Förlåt om jag steal:ar tråden lite. ^_^

Det är inget speciellt med det, mest bara enformig fps action, storyn är hyffsad dock. Men det är fortfarande inget riktigt rpg, vill man ha ett riktigt sci-fi rpg med super bra story så finns Knights of the old republic 1 och 2.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Alla spel av Bioware har skitbra story

Visa signatur

Muf:are

Permalänk

Kan tillägga att Kotor 2 buggar nå fruktansvärt men känslan i spelet är fenomenal. Man får ta det onda med det goda helt enkelt

Permalänk
Medlem

Kan bara stärka vad vissa andra redan har sagt om Mass Effect.

Det är ett ruskigt bra spel tycker jag, bästa jag har kört på väldigt länge. Bra story och mycket välgjord voice acting.

Jag brukar aldrig börja om spel direkt efter jag har klarat dom men nu är jag inne på min tredje runda. Först som "god", sen som "ond" (vilket var mycket roligare:)) och nu kör jag med en kvinnlig karaktär. Har hittat nya side quests varje gång jag kört trots att jag har varit väldigt noga med att göra alla jag hittat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Den extremt bra storyn och hur den "berättas", känns som en film/bok vilket säkert också kommer att dyka upp, det är ju Drew Karpyshyn som stått för handlingen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Drew_Karpyshyn ).
Själv tycker jag att detta vida överträffar Star wars och känns nytt fräscht och outforskat, gameplay har också mer flyt/action än vad Knights of the old republic har vilket ger bättre spelkänsla. Sist men inte minst så är grafiken fenomenal vilket kan behövas när man försöker läsa ansikten och motiv i dialogerna!

Håller med!
Finns ju två Mass Effect böcker ute nu. En utspelar sig före spelet, Mass Effect: Revelation där man får mer bakgrundshistoria om två av karaktärerna man möter i spelet och en som utspelar sig efter (första) spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är inget speciellt med det, mest bara enformig fps action, storyn är hyffsad dock. Men det är fortfarande inget riktigt rpg, vill man ha ett riktigt sci-fi rpg med super bra story så finns Knights of the old republic 1 och 2.

Mass effect är ett Action-RPG spel, och har väll mer eller mindre alla RPG element som behövs för att det ska klassas som ett RPG?

Spelet lever på sin story i förstahand
Du kan välja olika "klasser" för din gubbe
Du har valfrihet att påverka story samt dialoger, även vilken ordning du gör uppdragen
Du levlar upp dina gubbar, lootar, byter EQ
Etc..

Från wiki
"Typically, gameplay centers around one or more avatars, with quantized characteristics that evolve over the course of the game, and take the place of the gamer's own skill in determining game outcomes. Another common element in RPGs is a well-developed fictional setting. These attributes are traditionally displayed to the player on a status screen as a numeric value, instead of a simpler abstract graphical representation, such as the bars and meters favored by video games in general.

The stories featured usually involve a group of characters (a party) who have joined forces in order to accomplish a mission or "quest". Along the way, the adventurers must face a great number of challenges and enemies. These are usually monsters inspired by fantasy fiction, and, to a lesser extent, science fiction and classical mythology."

Mass effect stämmer in på samtliga punkter som står där..

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Om inte någon sagt det än så finns Final Fantasy 7 till pc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Dungeon Siege 1 & 2 + Expansioner... Action-RPG.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Newer winter nights 2 ser fortfarande hyffsat ut oxå, fast det börjar bli föråldrat, men det är verkligen ett riktigt rpg med D&D regler.

Om Mass effect räknas som rpg så kommer hela genren att förstöras, det är mer likt half life 2, med lite mer stats som kan ökas.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

RPG:n föråldras inte.

Permalänk

Ingen nämner Witcher ) Ett av de bättre rpg.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED