Datorn startar inte, processorproblem?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, processorproblem?

Det här kanske är fel forumdel då jag inte riktigt vet vad problemet är. Om någon kunnig moderator lyckas lokalisera problemet till något annat än processorn så får han gärna flytta tråden till rätt forumdel

Okej, så problemet är att jag har en 4-5 år gammal stationär dator som jag nyligen givit bort till lillebror. Den har fungerat felfritt för mig under åren och nu brakar den samman. Han säger att han inte gjort något speciellt med den.

Grejen är den att när han startar den går processorn igång på max och sedan händer ingenting. Första gången datorn vägrade starta sa en kvinnlig röst något om "system overclocking". Jag har googlat lite och listat ut att hon sa "system failed due to cpu overclocking". Då jag inte hittat lösningen får jag hoppas på att ni har någon kreativ lösning. Jag har öppnat den och kännt att ingenting sitter löst eller glappar.

Det är en AMD Athlon 3500+, Asus A8V Deluxe K8T800pro, 2x512 Corsair VS512MB400 om det är till någon nytta

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta/uppdatera bios kanske funkar?

Permalänk
Medlem

hm, jag kommer inte ens in i bios. Ingenting visas på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
hm, jag kommer inte ens in i bios. Ingenting visas på skärmen.

Fast du kan ju ändå reseta ?
Ta bort bios batteriet i ~5-10 sek. Sätt tillbaks och starta så har bios resetats.

Permalänk
Medlem

det där lät avancerat. har du lust att förklara lite mer detaljerat hur jag ska gå tillväga?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
det där lät avancerat. har du lust att förklara lite mer detaljerat hur jag ska gå tillväga?

Halvlam video, men de förklarar bra! Hoppa fram till ~01:00 så ser du hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

ok, jag tog bort det och satte in det igen.

Det positiva är att datorn iaf startar. Jag menar, jag ser moderkortssymbolen som dyker upp när man startar dator. Efter det blir det typ matrix på skärmen. Färgerna är helt kaos och det blinkar bara. Jag tror inte att den går in i windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
ok, jag tog bort det och satte in det igen.

Det positiva är att datorn iaf startar. Jag menar, jag ser moderkortssymbolen som dyker upp när man startar dator. Efter det blir det typ matrix på skärmen. Färgerna är helt kaos och det blinkar bara. Jag tror inte att den går in i windows.

Hm, grafikkortet som har gett upp kanske? Testa att byta mot ett annat tillfälligt. Har du inget så kan du alltid låna av en kompis.
Är det inte grafikkortet så vet jag faktiskt inte, kan ju vara moderkortet som är dött eller värmeproblem.

MVH Oscar.

Permalänk
Medlem

Näe, testade det. Satte in grafikkortet i en annan dator och det funkade där. När jag satte in ett annat grafikkort i den "trasiga" datorn funkade det dock INTE. Det hände ingenting på skärmen när jag startade datorn.

Så det är troligtvis moderkortet som är knasigt och hur ska jag åtgärda det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
Näe, testade det. Satte in grafikkortet i en annan dator och det funkade där. När jag satte in ett annat grafikkort i den "trasiga" datorn funkade det dock INTE. Det hände ingenting på skärmen när jag startade datorn.

Så det är troligtvis moderkortet som är knasigt och hur ska jag åtgärda det?

Går förmodligen inte, lättaste är nog att köpa ett nytt moderkort. Dock bör du göra dig helt säker på att det verkligen är moderkortet som är kass innan du köper!
Du kan ju kontrollera moderkortet ordentligt och se om det finns något uppenbart fel (typ, brända kondensatorer/avbrunna ledningar.
Med lite tur så kan det gå att fixa!

MVH Oscar.

Permalänk
Hjälpsam

Om du kan gå in i bios, ladda in setup default, spara och går ur.
Hjälper oftare än man tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |