MSI uppgraderar minimala Wind

Permalänk
Melding Plague

MSI uppgraderar minimala Wind

Intels nedbantade processor Atom är populär i minimala bärbara datorer – så populär att MSI tvingas uppgradera Wind trots att modellen knappt hunnit ut till butikerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snygga. Vore bra om dom sjunker lite i pris.

Klarar dom MSN, lite surf på aftonbladet och dess tv, film i 720p så ser den klart intressant ut.

Synd att dom inte har versioner med Vias Nano också.

Permalänk
Avstängd

öh, för 3990kr(prisjakt) köper jag nog en Zepto, visst mycket större men då får man mer kvalitet för priset.

Max 2500kr ger jag för en minimal laptop, mindre för en MSI

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
öh, för 3990kr(prisjakt) köper jag nog en Zepto, visst mycket större men då får man mer kvalitet för priset.

Max 2500kr ger jag för en minimal laptop, mindre för en MSI

Moget att jämföra helt olika laptops

Permalänk
Avstängd

Trevligt med datorer med Linux som standardalternativ.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en U90. 80GB är mer än tillräckligt för en sån dator och såklart man hellre tar Linux än M$ Windows

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra uppgradering hdd oh för den är så sjukt svår att byta själv

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Fixar de bara batteritiden i stil med EEE PC 901 och håller ner priset vore U90 riktigt intressant.

Permalänk
Inaktiv

U90 är intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
öh, för 3990kr(prisjakt) köper jag nog en Zepto, visst mycket större men då får man mer kvalitet för priset.

Max 2500kr ger jag för en minimal laptop, mindre för en MSI

Hur får du tag på en ny Zepto för under 4000kr?
Har kollat zepto.se och ingen av konfigurationerna kostade under 6 eller 7 tusen har jag för mig. Eller har jag missat något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på vad U90 kommer att kosta på ett ungefär?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

skulle tro 3500 för U90. med en disk och dubbbelt minne mot den förra för 3000 borde det vara rimligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ps.no har lagt ut U90 och har både den gamla 80GB U100 och nya 120GB U100 på i sin webshop

3195 NOK för U90, 3490 för 80GB U100 och 3695 NOK för 120GB U100

http://www.ps.no/ArtLst.aspx?n=10100410121000&ac=5380

Permalänk

Om u90 skall vara intresant så måste yttermåtten minskas, vem faan vill ha stora sorgkanter på en maskin var främsta företräde är att vara liten?

Permalänk
Medlem

sålänge maskinen är lien nog har jag inget mot kanter. jag tycker snarare det kan vara behagligt med en liten marginal till verkligheten i bakgrunden..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pko

3195 NOK för U90, 3490 för 80GB U100 och 3695 NOK för 120GB U100

sedär. 3200 Norska är nära 4000 Svenska har jag för mig, så minus Windows i kostnaden sen så tror jag min gissning var rätt nära.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Om u90 skall vara intresant så måste yttermåtten minskas, vem faan vill ha stora sorgkanter på en maskin var främsta företräde är att vara liten?

Du kommer aldrig att få se en U90 som har ett annat skal än U100, det är för dyrt att tillverka.

Sen undrar jag när MSI på allvar kommer att lansera sin Wind i sverige? När får andra butiker än Webhallen in Wind? Inget fel på Webhallen men med fler butiker finns det en chans att priset sjunker.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Nyhet eller uppgradering, ja vet inte. Den stora frågan är: Är det med 6-cells eller 3-cells batteriet? Är det med 6 cells batteriet så är det ju ett bra pris. En rosa 3-cellare kan man redan köpa på expansys för £330. Konstigt nog så gömmer försäljarna gärna informationen om vilket batteri man får med...

Jag ska ha en med 6cells batteri. Så är det bara! Hoppas hitta en Wind med det när jag ska över till staterna i andra halvan av September.

Bor man i UK (som jag) så kan man annars stövla in på Currys (Typ elgiganten och onoff) och köpa en Advent 4211 för £279 med 80Gig och XP-home och det ÄR en 3-cells MSI wind men med annat märke på luckan och lite fulare färgval. (Svart och grått)

U90 verkar inte ett dugg intressant då den är samma storlek och bara har en ful svart ram runt 8,9" skärmen som fyller upp där orginal 10,1" skärmen skulle ha varit. Själva storleken på datorn blir inte mindre. Då är det bara att köpa en Advent för £10 mer.

Större hårddisk är ju ändå bra onödigt. Det är trots allt en "andra" dator den ska användas som. Lagring har man på en stationär eller extern disk. Mindre Gig och lägre pris vore bättre... (Ska ändå bytas till en OCZ SSD disk =). För att kunna konkurera bättre med Acer Aspire One Säger dom. Den som i billigaste variant har 120Gig HD för "bara" £199. Dock får man bara 512MB ram samt en helt hopplös placering av musknapparna på Acern. Vill man ha 1Gig (och det vill man) och XP, får man pröjsa £299... Men musknapparna gör fortfarande Acern obrukbar...

Det är väl bara att hoppas att man får en Rosa 6-cells Wind för £319. Då slår jag till direkt. Men har en viss känsla om att så inte är fallet...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk

när kommer via open book?? den påstås ju ha 3g inbyggt?.

Permalänk
Medlem

När kommer dessa hit egentligen, EEE-PC känns inte så självklart.
Framför allt vill man ju ha någolunda hd, SSD eller inte, spelar inte mig nån roll iaf då SSD är så pass dyra i dagsläget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

" Jag tycker snarare det kan vara behagligt med en liten marginal till verkligheten i bakgrunden.."

Och första pris i tävlingen "Denna veckas bästa mening" går till:

AndreaX!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

SSD i minilaptops är fruktansvärt hajpat, att det ger snabbare prestanda samt att dom drar mindre ström.

Så är ju dock inte fallet i dom flesta fall!!!

Riktigt bra av MSI att välja en "vanlig HD". Vill man ha en SSD på 30Gig som faktiskt drar mindre ström så får man vackert hosta upp med halva datorpriset en gång till. Dagens laptop hds är trots allt ganska så stöttåliga, men visst är en SSD bättre i det fallet, men inte tillräcklig försvarbart prismässigt för gemeneman.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

hehe. Linux ftw! Köpte ganska nyligen en bärbar dator för 3000kr helt ämnad för mor, så jag får ha min egen dator i fred. 15" skärm 120gb hdd osv. Och då utan operativsystem. La in Ubuntu och 3 timmar senare fungerade allt som det skulle.
Hon har inte klagat sen dess

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Riktigt bra av MSI att välja en "vanlig HD". Vill man ha en SSD på 30Gig som faktiskt drar mindre ström så får man vackert hosta upp med halva datorpriset en gång till. Dagens laptop hds är trots allt ganska så stöttåliga, men visst är en SSD bättre i det fallet, men inte tillräcklig försvarbart prismässigt för gemeneman.

Skaffade efter hård press ifrån frugan en Acer Aspire One, Linux versionen som alltså har en SSD. Ifall någon funderar så kan det vara bra att veta att Acers modell är utrustad med en standard ZIP kontakt till hårddisken. Därför är det fullt möjligt, ja alltså efter inte så lite pill med tanke på den ringa storleken, att uppgradera till vad som nu önskas: 1,8" hårddisk eller SSD dito. Frånsett lite hobbygöra så blir det fortfarande billigare än att köpa XP varianten, samtidigt som Linux användaren markerar behovet av valfrihet vad gäller operativsystem.

Permalänk
Medlem

dom segar med maskinen, den måste släppas nu, lackar snart...:/

är hemskt intresserad men det börjar ta för lång tid..

det enda negativa jag finner med maskinen är att den saknar tv-out liksom vad Asus EEE och Acers modell också gör..tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Dagens laptop hds är trots allt ganska så stöttåliga,

skämtar du eller? Ingen av mina laptopdiskar har överlevt mer än 2 år, och det har vart snäll behandling. Detta sträcker sig från 99-08 och har inte vart specifikt för nån av mina laptops.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
skämtar du eller? Ingen av mina laptopdiskar har överlevt mer än 2 år, och det har vart snäll behandling. Detta sträcker sig från 99-08 och har inte vart specifikt för nån av mina laptops.

Laptops ska tåla att ta smällar för att dom är till för att ta med sig överallt och vara nedpackad i en väska eller dylikt å då kan dom få smällar om man inte är försiktigt (står typ så i min HP manual ialf)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Min laptop har levt i 2,5 år nu utan några problem iallafall. Och då har den fått minst en rejäl smäll (som pajade skärmen, men hårddisken överlevde)

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
skämtar du eller? Ingen av mina laptopdiskar har överlevt mer än 2 år, och det har vart snäll behandling. Detta sträcker sig från 99-08 och har inte vart specifikt för nån av mina laptops.

Hur har du burit dig åt då?
Jag har faktiskt aldrig lyckats döda en hårddisk på 2 år.
Jag har faktiskt kvar en laptop från 2001 hemma och den tuggar snällt igång även om den är mer än lovligt seg. Den duger dock till lite surfning. Hårddisken är aldrig bytt på den och då har den trots allt använts på jobbet dom första 3 åren med 8-10 timmars drift (det blir så om man inte stänger av datorn när man går på lunch eller tar fika) 5 dagar i veckan på jobbet plus lite användning hemma.

Om du aldrig har fått en laptopdisk att överleva i 2 år så är du antingen ganska hårdhänt elller har lyckats få tag på riktiga skitdiskar.

Permalänk
Medlem

Jag är trött på alla dessa 1,6GHz atom processorer, ge oss atom dualcore, via isiah, atom 1,8/2GHz.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sba74
Hur har du burit dig åt då?
Jag har faktiskt aldrig lyckats döda en hårddisk på 2 år.
Jag har faktiskt kvar en laptop från 2001 hemma och den tuggar snällt igång även om den är mer än lovligt seg.

Oh nej, påminn mig inte! Jag har en bärbar av tillverkningsår 1998 som ligger och skräpar. Den vill inte ge upp, och hårddisken rasslar lika obehagligt idag som den gjorde för 10 år sedan. Ibland sätter jag faktiskt igång den, mest av nostalgiska skäl. Den lille rackaren är inte helt utdömd, enär den kör Slackware med WindowMaker.

På tal om hårddiskar: för en månad sedan gjorde jag en alltför hastig och våldsam rörelse på kontoret varmed en påslagen stationär dator gjorde en flygtur. Den dog på bråkdelen av en sekund. Jag fick liv i den efter lite trixande, och sedan tuggade den på några veckor tills det började dyka upp diverse märkliga fel. Jag misstänkte naturligtvis att hårddisken skadats mekaniskt, men det visade sig istället att någon SATA-kontroller på moderkortet börjat ge. Hårddisken ifråga har sedan felfritt spunnit vidare i en annan dator - eh jag skriver faktiskt ifrån den nu. Hårddiskar är märkligt robusta ibland.