Ubuntu Server virtuellt på XP-burk - skulle det vara möjligt?

Permalänk

Ubuntu Server virtuellt på XP-burk - skulle det vara möjligt?

Om någon tycker att tråden hör hemma i windowsdelen kan jag hålla med, men eftersom det handlar om virtualisering tror jag det finns mycket större kunskap på linuxdelen...

Ska snart flytta till egen lägenhet med gratis el och 100/100mbit, så det kliar i fingrarna att dra igång en server, huvudsakligen torrent och ftp. Som student har pengarna redan börjat ta slut, så det dröjer nog länge innan jag kan köra server på en egen fysisk burk och jag måste ha windowskvar för musikredigering och spelande.

Har aldrig sysslat med virtualisering förut, men hur fungerar det med till exempel nätverk? Behövs det mer arbete med brandväggar och så än om jag skulle köra all mjukvara i windowsmiljön i stället (inte för att det är ett alternativ)? Eller räcker det att öppna de portar som behövs i båda operativens brandväggar?

Eller angånende fildelning, kommer man kunna montera windowsmappar eller måste man sätta upp sambashares? Får det virtuella operativsystemet ett virtuellt filsystem som syns enbart som en avbild i windows?

Är det något annat som kan ställa till det eller som man bör tänka på?

Verkar bli vmware server som mjukvara för övrigt...

Permalänk
Medlem

men vad är vitsen? säkerheten och stabiliteten blir som windows och funktion och administrationen blir som Linux plus att kapacitetsåtgången blir som båda, det sämsta av två världar.

så det låter lika bra att helt köra Windowsserverprogram istället tycker jag, om det nu inte bara är för övningen du gör det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men vad är vitsen? säkerheten och stabiliteten blir som windows och funktion och administrationen blir som Linux plus att kapacitetsåtgången blir som båda, det sämsta av två världar.

så det låter lika bra att helt köra Windowsserverprogram istället tycker jag, om det nu inte bara är för övningen du gör det.

Jo övningen är ett stort skäl till att jag vill använda linux. När jag i framtiden har råd med en fysisk server vill jag kunna så mycket som möjligt. Därför är det bara i nödfall jag kan tänka mig att köra windowsprogram. Efter att ha läst på lite mer har jag förstått att man kan tilldela det virtuella OS:et en egen IP-adress, så säkerheten ska nog inte bli något problem.

Permalänk
Medlem

Fungerar precis som att köra en fysisk dator. (Om du låter den virtuella servern få en egen Ip adress och inte kör NAT med windows. Det ställer du in i VMWARE)

Brandväggar/serverfunktioner och annat är precis som om du ställer upp en Ubuntu Server och kopplar in på ditt nätverk.

Bara att testa att installera. Se till att avdela lagom med minne till servern. Jag har 512 MB avdelat till ubuntu. Lycka till!

Jag har Ubuntu, FreeBSD och OpenBSD som VMWARE maskiner. Fråga mig om du undrar över något speciellt. Använder VMWARE på jobbet.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docker
Fungerar precis som att köra en fysisk dator. (Om du låter den virtuella servern få en egen Ip adress och inte kör NAT med windows. Det ställer du in i VMWARE)

Brandväggar/serverfunktioner och annat är precis som om du ställer upp en Ubuntu Server och kopplar in på ditt nätverk.

Bara att testa att installera. Se till att avdela lagom med minne till servern. Jag har 512 MB avdelat till ubuntu. Lycka till!

Jag har Ubuntu, FreeBSD och OpenBSD som VMWARE maskiner. Fråga mig om du undrar över något speciellt. Använder VMWARE på jobbet.

Tack för tipsen!

När du nämner NAT-funktioner och sånt fick jag en till fråga på huvudet. Är det möjligt att använda ubuntu som router? Skulle det dra ner prestandan nämnvärt? Eller är det i så fall bättre att virtualisera m0n0wall också? Bara tillfälligt tills jag har råd med en router...

Permalänk
Medlem

Klart du kan använda Ubuntu som router. Jag har aldrig använt det som det, men jag ser inga problem i varför det inte skulle gå att köra det som router.
Finns säkert massor med HOWTOS om detta ämne.
Nya nätverkskort lägger du till i vmware konfigen.

Prestanda beror på hur hårt routern får jobba och vilken hårdvara du har att tillgå.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docker
Klart du kan använda Ubuntu som router. Jag har aldrig använt det som det, men jag ser inga problem i varför det inte skulle gå att köra det som router.
Finns säkert massor med HOWTOS om detta ämne.
Nya nätverkskort lägger du till i vmware konfigen.

Prestanda beror på hur hårt routern får jobba och vilken hårdvara du har att tillgå.

Ja alltså jag menade inte ubuntu som så, självklart fungerar det. Min egentliga fråga var då om man kan använda ett virtualiserat operativsystem som gateway för hostoperativet. Att sedan konfigurera ubuntu som router är inga problem.

Permalänk
Medlem

Vist det borde gå men ser verkligen ingen mening med det.
Sikta på en egen server. Att få tag på en äldre P4 gratis är inte svårt och duger utan problem.

Permalänk
Medlem

Hade du inte bott så långt bort så kunde du fått en 1Ghz AMD Athlon med 1GB ram samt 2-3 nätverkskort gratis.

Nu till din fråga.
Jag är inte helt säker på att det går. Då t ex XP gör en klon av nätverkskortet och sedan ger det till vmware så kan det blir problem om du bara har ett fysiskt nätverkskort och använder DHCP samtidigt. Testa!

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Snusfri

Varför inte göra tvärtom istället?
Kör ubuntu som "main-os" och sen windows i som en virtuell maskin?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Varför inte göra tvärtom istället?
Kör ubuntu som "main-os" och sen windows i som en virtuell maskin?

På grund av att jag har en del hårdvara som inte fungerar under linux.

Permalänk
Medlem

Men varför vill du att ubuntu ska vara gateway för hosten?