Dustin skaffar sig ny logotype

Permalänk
Medlem

Dustin skaffar sig ny logotype

Kolla in www.dustin.se samt www.dustinhome.se och deras satsning på nya logotypen.

Som designer tycker jag att den nya logotypen är alldeles för kass.. den talar inte riktigt i dustin andan..

Permalänk
Medlem

Inarbetade logotyper tycker jag inte man ska ändra på, Dustin är uppenbarligen av en annan åsikt.

Vad angår den nya loggan känns den väldigt änkel och inte alls som en förbättring av den gamla, en liten ansiktslyftning av loggan kunde varit på sin plats men inte detta.

Sen är väll själva inlägget på helt fel plats i forumet?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls den var så dum. Inte klockren, men betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Gamla var ju bra som den var, nya är ju super tråkig.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Måste oxå erkänna att nya logotypen var riktig tråkig, ser ju ut som alla andras, inge speciellt drag, bad move från dustin.

Permalänk

Väldigt intetsägande logotyp. Vilka värden är det tänkt att den ska symbolisera och förmedla? Känns som ett hafsjobb, någon som vet vilken byrå som ligger bakom?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Den var grymt tråkig ja, tråkigt teckensnitt, känns för mig iaf. väldigt 90-tal och något mindre företag.

Permalänk

Jag svarar på min egen fråga:

Citat:

Införandet av en ny logotyp är en del av Dustin nya varumärkesstrategi och en kraftsamling inför den nordiska expansionen. Den nya logotypen står för en modernisering samtidigt som den knyter an till de värden som Dustin står för – snabbhet, bredd, kunskap och erfarenhet.

Den tidigare logotypen har i stort sett funnits med sedan starten 1984 med ett tillskott 2004 när Dustin home lanserades med en egen logga. Allt eftersom konsumentdelen vuxit har det blivit tydligt att de båda varumärkena behövde samordnas grafiskt till ett gemensamt varumärke för att dra maximal nytta av marknadsinvesteringarna.

Eftersom kärnvärden och sortiment är likvärdiga för både Dustin och Dustin home är strategin att använda ett och samma varumärke för båda företagen.

Logotypen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Ogilvy och kommer att användas från och med idag. Som en del i lanseringen av den nya logotypen går Dustin home åter in som huvudsponsor för TV-programmet Idol.

http://www.dustin.se/dp_947.aspx

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Gillade den bya bättre, bort från "miniräknare á la 80-tals" typsnittet!

Well done!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Minns med fasa Sparbankens byta av den fina gamla eken till den flerfärgade amöban får några år sedan.

Riktigt så illa är inte denna logga - men visst hade nån Swecare gjort det bättre om det utlysts en tävling för det här på forumet.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Om man förändrar en logga kommer det alltid finnas några som tycker att "den gamla var mycket finare" men i det här fallet tycker jag man går från en karaktäristisk logotyp till något som inte säger något alls. Jag tycker inte den förmedlar något av de värden man säger sig vilja förmedla:

snabbhet, bredd, kunskap och erfarenhet.
På vilket sätt?

Kollar man istället på stadiums förändring tycker jag det är mycket tydligare:

Gamla loggan:

Nya loggan:

Mer om stadiums nya logga:
http://capdesign.idg.se/2.990/1.121548

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Varken Dustins nya eller Stadiums var vacker på något sätt. Inte för att någon av dom var fina tidigare men ändå något som har gett butiken sin personliga stil. Stadiums logga känns som att den är 8 år försent, "coola" scifi tecken hör till det förflutna.

Dustins hemsida har alltid varit blått, och med dustinhome orange blått. Detta är något som loggan också borde vara, den nya passar inte alls in dit.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Stadiumloggan tyckte jag var cool faktiskt, lite kantig, lite sci-fi kanske som du säger Pato. Känns mycket framtid.

Men Dustin, heja... totalt intetsägande, skittråkig. Nej, byt tillbaka!
Men samtidigt säger det en del om dem och vilka de vänder sig till när de sponsrar Idol. Vanliga Svenssons. Ja det har iofs DB också gjort med reklam kring TV3s efterlyst. Och Komplett i viss mån, men det känns ändå tydligt att tekniken är i fokus hos dem.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Oj ska dom sponsra idol ? haha wtf det missade jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum

Riktigt så illa är inte denna logga - men visst hade nån Swecare gjort det bättre om det utlysts en tävling för det här på forumet.

No offence, men tror du inte etablerade PR/reklambyråer är betydligt duktigare på logotyper än Sweclockers medlemmar?

En logga är ju betydligt mer än bara en bild, man ska associera den till något och den ska betyda vissa saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
No offence, men tror du inte etablerade PR/reklambyråer är betydligt duktigare på logotyper än Sweclockers medlemmar?

En logga är ju betydligt mer än bara en bild, man ska associera den till något och den ska betyda vissa saker.

Och tycker du att Dustins anlitade företag har lyckats förmedla "snabbhet, bredd, kunskap och erfarenhet" med logon? Personligen har jag svårt att föreställa mig en lyckad förmedlan av något av dessa budskap med en simpel font- och färgförändring. En bildserie hade då istället varit bättre.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
där rök 5,25" disketten, välkommen in i 2000-talet, Dustin(home)

disketten finns kvar, titta noga.
logotypen blev bättre än jag trodde, enkelhet vinner.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Färgerna passar illa ihop, D:et ser ut att sväva lite snett ovanför resten.. Ser rätt märkligt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
No offence, men tror du inte etablerade PR/reklambyråer är betydligt duktigare på logotyper än Sweclockers medlemmar?

En logga är ju betydligt mer än bara en bild, man ska associera den till något och den ska betyda vissa saker.

Visst, men det säger inte att vi får ha en smak och yttra oss.
Behöver inte betyda vissa saker bara för att det är en logotyp men gör den det så ska du se det direkt. Det gör inte Dustins nya.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det dummaste Dustin gjorde var dock att byta loggan utan att ändra färgschema på siten.

blå + orange? njae... så ändra www.dustinhome.se home logon till att ha orange D + punkt och lämna den blå för www.dustin.se

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Så länge de skickar samma dag och jag slipper
fråga varför paket inte gått iväg efter 3 veckor
får loggan vara rosa om de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Så länge de skickar samma dag och jag slipper
fråga varför paket inte gått iväg efter 3 veckor
får loggan vara rosa om de vill.

Hehe bästa svaret hittills. Jag håller med dig sumito

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Självklart har loggan väldigt liten betydelse för om jag handlar hos dustin eller inte men om det sker en förändring är det naturligt att man reagerar på den

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Den ser modernare ut, men inte särskilt övertygande. De har använt allt för vanliga knep som färgad prick över i:et och halvöppet "D".

Jag håller med om att den skulle smält in lite bättre om detaljerna var orange på home sidan. Kanske lite mer utrymme på höjden för logon också.. ser ganska trångt ut där den sitter nu.

Jag tror absolut att någon härifrån skulle kunna göra att mycket bättre jobb. Just en sån där simpel logo skulle inte vara några problem på fem minuter, förutsatt att man har en färdig font. Inte ens idén kan ha tagit tid att få fram, då jag inte kan se någon tanke bakom logon.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Kanske ska dom även göra om siten, fast inte blivit klara ännu.

Tycker den är OK, fast dom kan nog inte förmedla "snabbhet, bredd, kunskap och erfarenhet" med en logga. Tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Färgerna passar illa ihop, D:et ser ut att sväva lite snett ovanför resten.. Ser rätt märkligt ut.

Loggan verkar vara anpassad för www.dustin.se
Men jag håller med. De borde göra en orange version för www.dustinhome.se också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Den var ju väldigt tråkig.
Nu var ju inte den tidigare så väldigt snygg, men den var i alla fall någonting man uppmärksammade på vissa sätt. Man kände igen den o.s.v. Den nya känns mer som nån generiskt tvättmedels-logo man glömmer bort två sekunder efter att man sett den för att det finns ett halvdussin likadana precis brevid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
No offence, men tror du inte etablerade PR/reklambyråer är betydligt duktigare på logotyper än Sweclockers medlemmar?

En logga är ju betydligt mer än bara en bild, man ska associera den till något och den ska betyda vissa saker.

Uppenbarligen inte då den nya ser ut som vilken logotyp som helst. Lite test med annan färg på någon av bokstäverna är inget mirakulöst drag... känns som att PR/reklambyråns lärling/sommarjobbare precis börjat sin photoshop-utbildning och detta var första resultatet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

fattar inte varför men jag kommer hela tiden att tänka på panodil/alvedon när jag ser den där loggan.. som sagt, fattar dock inte varför

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|