Farligt eller inte? (Fysikrelaterad fråga)

Permalänk
Medlem

Farligt eller inte? (Fysikrelaterad fråga)

Vet ej ifall jag nu ska skapa en ny tråd åt detta eller inte, men i alla fall:

Kom nu på kvällskvisten att tänka på en sak. Under min gymnasietid när vi läste spolar och elektromagnetism i fysik b så gjorde läraren en experiment.
Han tog två spolar med olika lindningar och satte i en sluten järnkärna. Sedan kopplade han en viss spänning till den ena spolen och ur den andra kom en annan spänning. Sedan gjorde han om experimentet med en spole på några hundra varv och en spole på ca 5 varv. Spolen på några hundra varv tror jag han kopplade till eluttaget. Därefter demonstrerade han att det gick att svetsa ihop spikar med hjälp utav den andra spolen.

Nu till själva frågan till er visa på swec: jag hamnade i en diskussion med min lärare där enligt honom var det livsfarligt att röra spolen med de få varven (låg spänning hög ström) eftersom den höga strömmen kunde döda en. Medans jag menade att den låga spännignen inte räckte för att få en dödande ström i kroppen.

Vem av oss hade rätt?
Om ni inte fattade vad jag menade kan ni kolla på de här bilderna jag hittade efter några mins googlande:

Den stora spolen med få varv

Järnkärnan med en spole på många varv:

Edit: Lite mer googlande: http://www.physto.se/~grulab/studmat/fys2005/fysiklinjen/ella...
kolla sista sidan.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Om spolen med flera varv(primäsida) var kopplad mot vägguttaget och den fåvarviga spolen(sekundärsida) mot spikarna så sänks spänningen som du sa. Om spänningen är tillräckligt låg så är det ingen fara att ta på den som du också sa, att det kan gå mycket ström igenom en kortslutning är ointressant.

Men om man stoppar in en bit av fingret emellan de där taggarna på den fåvarviga spolen enligt bild, så kan man få ett fint brännmärke beroende på spänning. (avståndet påverkar ens resistans).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Farligt eller inte? (Fysikrelaterad fråga)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Vet ej ifall jag nu ska skapa en ny tråd åt detta eller inte, men i alla fall:

Kom nu på kvällskvisten att tänka på en sak. Under min gymnasietid när vi läste spolar och elektromagnetism i fysik b så gjorde läraren en experiment.
Han tog två spolar med olika lindningar och satte i en sluten järnkärna. Sedan kopplade han en viss spänning till den ena spolen och ur den andra kom en annan spänning. Sedan gjorde han om experimentet med en spole på några hundra varv och en spole på ca 5 varv. Spolen på några hundra varv tror jag han kopplade till eluttaget. Därefter demonstrerade han att det gick att svetsa ihop spikar med hjälp utav den andra spolen.

Nu till själva frågan till er visa på swec: jag hamnade i en diskussion med min lärare där enligt honom var det livsfarligt att röra spolen med de få varven (låg spänning hög ström) eftersom den höga strömmen kunde döda en. Medans jag menade att den låga spännignen inte räckte för att få en dödande ström i kroppen.

Vem av oss hade rätt?
Om ni inte fattade vad jag menade kan ni kolla på de här bilderna jag hittade efter några mins googlande:

Den stora spolen med få varv
http://shop.mawik.se/alega/upload/articles/EL74.jpg

Järnkärnan med en spole på många varv:
http://shop.mawik.se/alega/upload/articles/EL76f.jpg

Edit: Lite mer googlande: http://www.physto.se/~grulab/studmat/fys2005/fysiklinjen/ella...
kolla sista sidan.

Du har rätt. Bara att räkna med ohms lag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en väldigt låg resistans i den tjocka spolen blir det som sagt mycket hög ström vid låg spänning. För att strömmen ska välja att gå genom dig istället måste du ha lägre resistans och det är ganska otroligt.

Hög spänning är farligt. Hög ström är det inte.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hög spänning är farligt. Hög ström är det inte.

Det där är ju inte riktigt sant. Hög ström ÄR farligt och faktiskt det som är det farliga, men för att åstadkomma hög ström vid höga resistanser (kroppen) krävs hög spänning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
För att förtydliga: man skulle röra den tjockare spolens ledande ytor när ingen spik eller liknande är kopplad till den. Men det spelar väl ingen roll?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Tackar för svaren!
För att förtydliga: man skulle röra den tjockare spolens ledande ytor när ingen spik eller liknande är kopplad till den. Men det spelar väl ingen roll?

Har du en spik kopplad till spolen så kan spolen bli het så du bränner dig. Men någon ström, som skulle skada dig, kommer inte att gå genom kroppen i någondera fallet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där är ju inte riktigt sant. Hög ström ÄR farligt och faktiskt det som är det farliga, men för att åstadkomma hög ström vid höga resistanser (kroppen) krävs hög spänning.

Formulerade mig lite dåligt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Även om det är ofarligt så skulle väl ingen lärare berätta det för dig om spolen var ansluten till El

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Som sagt. Trådskaparen har rätt. Så självklart rätt att det är svårt att tro att en lärare skulle mena annat. Är det säkert att det inte är ett missförstånd?

Det krävs hög spänning för att skada. Endast hög spänning kan driva fram hög ström genom stort motstånd. Vidare är kroppen ett spänningberoende motstånd där resistansen minskar med ökad spänning.

Jag har skrivit mer utförligt om strömmar och människokroppen. Senast här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=79022...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tackar för de upplysande svaren!

Jag är väldigt säker på att det inte var något missförstånd mellan honom och mig. Då jag minns att vi hade en ganska lång diskussion vid just det experimentet vid den stationen, där jag var helt säker på att det var ofarligt och att jag vagt mindes att min förra fysiklärare även hade sagt det. Medan han menade att den höga strömmen som inducerades i spolen var nog för att döda eller i alla fall ge en obehaglig upplevelse.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Avstängd

Jag hade bevisat min sak genom att helt sonika stoppa kontakterna i munnen. Jag hade förstås velat veta spänningen innan. Är spänningen låg, säg under 10 volt, spelar det (som vi alla ju i denna tråd nu vet) ingen roll om källan kan lämna 1 mA eller 100 kA.

Ta reda på spänningen, är den låg, överbevisa läraren genom att koppla in dig i kretsen, helt enkelt.

Spänningen kan du uppskatta med ingångsspänningen och förhållandet mellan primär- och sekundärlindning. Enkelt uttryckt, om primära lindningen har 200 varv och kopplas till 230 VAC och den sekundära har 5 varv, fås i idealfallet 5 / 200 * 230 volt ut, vilket är strax under 6 volt. Är strömmen in 1 A får du ut 40 A ur sekundärspolen. Ingen av beräkningarna tar hänsyn till förluster såklart (om det ska svetsas spikar tror jag spontant att strömmen är än högre och spänningen mindre. Kanske primärlindningen har 500 eller 1000 varv?).

Tycker fortfarande att det är märkligt med en lärare som inte hajjar ohms lagar... Visa honom denna tråd så kanske han kan förklara sig?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Var tyvärr förra året! Går i högskolan nu... Annars hade jag kanske sagt till

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag hade bevisat min sak genom att helt sonika stoppa kontakterna i munnen.

Och så råkade man i all hast koppla in den lilla spolen mot vägguttaget... Jag pratar om en generell transfomator, då man upptäcker om den makapären enligt bild ovan är mot vägguttaget.

Nä du skrev det själv..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag hade förstås velat veta spänningen innan.

Man ska alltid kontrollera före. Det är inte ovanligt att man är helt säker på något enkelt, men lika förbaskat har man fel. Därför skall man inte sätta sits liv i insats i experiment utan att verkligen försäkra sig om att man har rätt.
*edit* Syftade inte på ohms och grundläggande transfomatorlagarna(på en ideell tranfo), är man skeptisk mot dem så vågar man väl inte heller gå ut för tomtar och troll. Men att grejerna kanske inte fungerar som det är tänkt, pga t.ex. kontakt mellan spolen och järnkärnan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".