Permalänk
Medlem

Nya AMD processorer i höst!

Nu har processorn Athlon64 x2 6500 BE (Black Edition) släppts.
6500 BE är klockad i 2,3 ghz (kommer i affärer den 17e sep enligt ett flertal butiker från prisjakt.se)
http://xtreview.com/addcomment-id-6272-view-Athlon-X2-6500-vs...

Och snart skall även en black editon släppas till de trekärnig phenom (trekärniga phenoms "värsting" eller vad man skall kalla den)

Och dessutom bjuder AMD på en förnyad Phenom 9950 BE - 125W (istället för nuvarande Phenom 9950 BE - 140W)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Tycker som jag sa i den andra tråden att det ser lite väl bra ut.
Core 2 lärde vi oss att den var lika snabb som en cirka 300-400Mhz högre klockad X2.

Det där testet där en 2.3Hz processor nästan snittar på samma poäng som en 3GHz X2 ger ju högre IPC än Core 2. Och som vi alla vet så har Core 2 högre IPC än phenom.

Alltså är något lurt. Det det måste komma fler benchmarks, som antagligen kommer visa lite moderatare resultat.

Permalänk
Avstängd

Varför i så låg frekvens? Är det en Phenom?

EDit: Dum jag är, klart det är en Phenom.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker som jag sa i den andra tråden att det ser lite väl bra ut.
Core 2 lärde vi oss att den var lika snabb som en cirka 300-400Mhz högre klockad X2.

Håller med fast just GRID kan säkert vara lite varierat beroende på hur de väljer och testa spelet. I vissa områden kan säkert cachen få väldigt stora fördelar med det i andra delar handlar om högre frekvens eller kanske snabbt minne.

Det kan också vara så att de fått ner latenserna för L3 cachen för denna omgången. Vad jag känner till så förbättrar AMD processorerna hela tiden i små steg utan att slå på trummorna att de förbättras. Deneb verkar ha en del förbättringar där och om den redan tillverkas nu så kanske de även lyckats förbättra 65nm varianten.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Håller med fast just GRID kan säkert vara lite varierat beroende på hur de väljer och testa spelet. I vissa områden kan säkert cachen få väldigt stora fördelar med det i andra delar handlar om högre frekvens eller kanske snabbt minne.

Det kan också vara så att de fått ner latenserna för L3 cachen för denna omgången. Vad jag känner till så förbättrar AMD processorerna hela tiden i små steg utan att slå på trummorna att de förbättras. Deneb verkar ha en del förbättringar där och om den redan tillverkas nu så kanske de även lyckats förbättra 65nm varianten.

Men om de lyckats göra en modell som utpresterar Core 2 med samma marginal som den utpresterar Athlon X2 så tycker man att de borde lansera en sån Phenom X4 också. De skulle ju ha prestanda kronan med en 2.8GHz modell.

Jag står fast vid att den benchen är lite för positiv. Annars blir jag väl mest bara glad.

Permalänk
Medlem

* AMD Phenom™ X4 9950 Black Edition processors will transition to 125W (same TDP as 9850 Black Edition). This is our highest performance quad core and when paired with the AMD 790GX Chipset, has been getting rave reviews for its over-clocking capabilities!
* AMD will introduce the AMD Phenom X3 8750 Black Edition processor – the first ever unlocked triple core processor!
* AMD will also introduce the new AMD Athlon™ X2 6500 Black Edition (product details & positioning available on September 1, with price announcement). The highest performance dual core we have ever offered – at a great price and it is also unlocked!

http://www.amdzone.com/index.php/news/cpus/41-cpus/10290-new-...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men om de lyckats göra en modell som utpresterar Core 2 med samma marginal som den utpresterar Athlon X2 så tycker man att de borde lansera en sån Phenom X4 också. De skulle ju ha prestanda kronan med en 2.8GHz modell.

Jag står fast vid att den benchen är lite för positiv. Annars blir jag väl mest bara glad.

Jo jag håller som sagt med om att det ser lite för bra ut.

Men om de lyckats med det samt att denna version sannolikt överklockar än bättre än tidigare. 9950 verkar ju kunna klocka upp mot 3.5 GHz nu med sb750. samt det priset så är det ett riktigt kap. Ser man logiskt på det så är det förmodligen rätt smart med för de vill nog vräka ut processorer nu eftersom de även kommer ge merförsäljning för deneb då det är lätt och byta till ny processor.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tycker att de borde börja höja MHz lite. Upp till 3GHz ;D

/Mvh sedde.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Tjenare!

Tycker att de borde börja höja MHz lite. Upp till 3GHz ;D

/Mvh sedde.

Då tycker jag att du ska berätta för Amd hur de ska göra detta utan att energiförbrukningen springer iväg totalt

Permalänk

Någon som vet när Phenom X4 9950 på 125 W kommer då?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Tjenare!

Tycker att de borde börja höja MHz lite. Upp till 3GHz ;D

/Mvh sedde.

.[mobba]Undra varför inte AMD tänkt på det .. ;)./[mobba]

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Borde väl snart trilla in några riktiga test på denna va?