Permalänk
Medlem

Ang Friskolor, vad gör man?

Hej! Min flickvän går i en friskola i stan, hon har bytt lärare i ett visst ämne 6 gånger nu och det blir krångligare och krångligare. Läraren har gett folk ig för att läraren innan slarvat bort papper som var viktiga för den eleven. Vad kan man göra som elev på en friskola? Rektorn ignorerar klagomålen också.

Vad är skillnaden mellan Friskolor och Statliga skolor?

MVH Wakkie

Permalänk
Medlem

Re: Ang Friskolor, vad gör man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Hej! Min flickvän går i en friskola i stan, hon har bytt lärare i ett visst ämne 6 gånger nu och det blir krångligare och krångligare. Läraren har gett folk ig för att läraren innan slarvat bort papper som var viktiga för den eleven. Vad kan man göra som elev på en friskola? Rektorn ignorerar klagomålen också.

Vad är skillnaden mellan Friskolor och Statliga skolor?

MVH Wakkie

Som i vilken annan skola som helst har man inga större rättigheter. Är mest att lämna in uppgifter och dylkt igen. Tappar lärare bort ett prov brukar de va schyssta, men de måste få in underlaget för att kunna sätta betyg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ang Friskolor, vad gör man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som i vilken annan skola som helst har man inga större rättigheter. Är mest att lämna in uppgifter och dylkt igen. Tappar lärare bort ett prov brukar de va schyssta, men de måste få in underlaget för att kunna sätta betyg.

Betyget var satt från förra året och nya läraren i år sänkte pga att han inte hittade dem papprena som lämnades in förra året.. så man kan inte skriva protestlista eller nått?

MVH Wakkie

Permalänk
Avstängd

Sätt press på rektorn. En anmälan till skolverket kan nog göra susen. Annars så brukar en liten folkmassa med lite småtjuriga föräldrar vara en bra kombination för att få fram sin sak.

Ge inte upp. Va på dom jävlarna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Rektorn ska kolla upp detta, det är han/hennes plikt. Kontakta skolverket annars, tror det är rätt ställe att vända sig till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tack för svaren jag ska se in i det här imorgon igen. Tycker att det är så sjukt bara att eleverna ska behöva bli straffade pågrund av att dem ska behöva byta lärare så ofta!

MVH Wakkie

Permalänk
Avstängd

ja gick på en firskola(gymnasie), den största skillnaden är studiedagarna men annars så fungerar dom som en vanlig skola.

friskolor styrs inte an staten utan av föredag som får pengar från staten.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg att skolan är som en neandertalare. Det är sega som bara den! För att komma någon vart måste man tjata. Då kanske dom börjar förstå efter ett tag.

Offtopic men vad är det för ämne det gäller?

gabriel15: Nästan rätt. Friskolorna får pengar av kommun, inte staten.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är att friskolors mål är att tjäna pengar medan statliga/kommunala primärt ska tjäna samhället/medborgarna och sekundärt gå runt ekonomiskt.

Tycker f.ö.v hela idén med att man ska tjäna pengar på att bedriva utbildning som rätt dåligt. Självklart ska skolan kunna tjäna pengar och investera i bättre utbildning till studenterna. Men inte tjäna pengar i syfte till att ägarna och VD ska kunna ta ut bonus och högre löner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Största skillnaden är att friskolors mål är att tjäna pengar medan statliga/kommunala primärt ska tjäna samhället/medborgarna och sekundärt gå runt ekonomiskt.

Tycker f.ö.v hela idén med att man ska tjäna pengar på att bedriva utbildning som rätt dåligt. Självklart ska skolan kunna tjäna pengar och investera i bättre utbildning till studenterna. Men inte tjäna pengar i syfte till att ägarna och VD ska kunna ta ut bonus och högre löner.

Tydligen lyckas friskolor rätt bra då deras planering är ljusår framför kommunala. Tycker det är kul att friskolorna går med vinst även fast de har bättre material än kommunala, och oftast mindre klasser dessutom. Fräschare lokaler brukar även det vara utmärkande. Fattas bara att friskolorna börjar höjja lönerna för sina lärare för att locka till sig de absolut bästa lärarna, skulle lyckan vara gjord

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Följer privata skolor samma kursplan som offentliga?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Följer privata skolor samma kursplan som offentliga?

Följer samma mål, även om litteratur och liknande kan variera.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tydligen lyckas friskolor rätt bra då deras planering är ljusår framför kommunala. Tycker det är kul att friskolorna går med vinst även fast de har bättre material än kommunala, och oftast mindre klasser dessutom. Fräschare lokaler brukar även det vara utmärkande. Fattas bara att friskolorna börjar höjja lönerna för sina lärare för att locka till sig de absolut bästa lärarna, skulle lyckan vara gjord

Att skolor går med vinst må vara jätteskoj för lärare och de som driver stället, men vissa saker, inkl utbildning, bör hållas så långt bort från privata ekonomiska intressen som möjligt då folks utbildning inte skall vara någonting som det kan kompromissas med på grund av egna intressen.

Nu må vissa friskolor vara betydligt bättre än de kommunala, men det finns ju minst lika många som är värre, och oavsett det så betyder ju bara det att det är kommunens skolor som misslyckas då de rimligen bör kunna hålla samma standarder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att skolor går med vinst må vara jätteskoj för lärare och de som driver stället, men vissa saker, inkl utbildning, bör hållas så långt bort från privata ekonomiska intressen som möjligt då folks utbildning inte skall vara någonting som det kan kompromissas med på grund av egna intressen.

Nu må vissa friskolor vara betydligt bättre än de kommunala, men det finns ju minst lika många som är värre, och oavsett det så betyder ju bara det att det är kommunens skolor som misslyckas då de rimligen bör kunna hålla samma standarder.

Klart det finns rötägg som endast vill tjäna snabba cash, dessa blir aldrig långlivade direkt. Ur ett långtidsperspektiv är det alltid fördelaktigt för samhället att saker drivs med ekonomiskt intresse. Detta är vad som gör att samhället går frammåt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att skolor går med vinst må vara jätteskoj för lärare och de som driver stället, men vissa saker, inkl utbildning, bör hållas så långt bort från privata ekonomiska intressen som möjligt då folks utbildning inte skall vara någonting som det kan kompromissas med på grund av egna intressen.

Nu må vissa friskolor vara betydligt bättre än de kommunala, men det finns ju minst lika många som är värre, och oavsett det så betyder ju bara det att det är kommunens skolor som misslyckas då de rimligen bör kunna hålla samma standarder.

Om du skulle sluta se på världen med ideologiska ögon och börja se på den med pragmatiska istället, så kanske du skulle få en annan syn på saken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart det finns rötägg som endast vill tjäna snabba cash, dessa blir aldrig långlivade direkt. Ur ett långtidsperspektiv är det alltid fördelaktigt för samhället att saker drivs med ekonomiskt intresse. Detta är vad som gör att samhället går frammåt.

Inte långlivade? John Bauer är väl ett väldigt bra exempel på där VD:n tar ut en stor bonus, utbildningen blir lidande och skolan fortfarande bedriver sin verksamhet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Alltså, en friskola har möjlighet att spara pengar vilket inte en kommunal skola har. En kommunal skola kan ju inte spara hur länge som helst, vid årsskiftet(inte riktigt säker men något i den stilen) så ges ju alla pengar som den kommunala skolan har till kommunen, dom ska ju gå +/- 0 precis som allting annat i kommunen. En friskola behöver ju inte göra detta och jag tror nog inte att dom ger bort extra bonusar till lärarna bara för att dom har pengar.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd

I den friskolan ajg går så tar de de överflöida pengarna och sätter in det i form av hjälp till eleverna. Exempelvis så behöver vi inte köpa miniräknare utan vi får(ja, enligt lag måste skolor ge grattis men många många många kommunala skolor som inte gör det), även resor betalar de för oss. Dessutom har de utökat skolan med 300%.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tydligen lyckas friskolor rätt bra då deras planering är ljusår framför kommunala. Tycker det är kul att friskolorna går med vinst även fast de har bättre material än kommunala, och oftast mindre klasser dessutom. Fräschare lokaler brukar även det vara utmärkande.

Generösa (läs: felaktiga) betyg är en annan fördel...

Ang. TS problem så tycker jag att hon ska snacka ihop sig med fler som har samma problem och sen ta kontakt med lokala medier. Det brukar bli fart i de sega strukturerna när kritiska artiklar börjar poppa upp i ortstidningen. Jag kan tänka mig att det gäller extra mycket för just privata skolor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Generösa (läs: felaktiga) betyg är en annan fördel...

Ang. TS problem så tycker jag att hon ska snacka ihop sig med fler som har samma problem och sen ta kontakt med lokala medier. Det brukar bli fart i de sega strukturerna när kritiska artiklar börjar poppa upp i ortstidningen. Jag kan tänka mig att det gäller extra mycket för just privata skolor.

Ja kommunala skolor brukar ha jävligt generösa betyg, som dessutom strider mot läroplanen. Vet att de 4 största skolorna i mitt område endast krävde godkänt på 75% av alla kemilabbar på gymnasienivå för att kunna få ett MVG. Den friskolan jag gick i krävde MVG på 80% av dem, varför? Jo, målen sa ju att du måste kunna visa dina kunskaper i rapporter med, skall du då ha ett MVG skall du visa MVG på rapporter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja kommunala skolor brukar ha jävligt generösa betyg, som dessutom strider mot läroplanen. Vet att de 4 största skolorna i mitt område endast krävde godkänt på 75% av alla kemilabbar på gymnasienivå för att kunna få ett MVG. Den friskolan jag gick i krävde MVG på 80% av dem, varför? Jo, målen sa ju att du måste kunna visa dina kunskaper i rapporter med, skall du då ha ett MVG skall du visa MVG på rapporter.

Självklart är det individuellt beroende på vilken friskola man studerar på. Precis som med lokaler, planering och material som du förut nämnde.

Att betygsinflation och falsk marknadsföring är en klar risk när skolan drivs i vinstsyfte tycker åtminstone jag är uppenbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Självklart är det individuellt beroende på vilken friskola man studerar på. Precis som med lokaler, planering och material som du förut nämnde.

Att betygsinflation och falsk marknadsföring är en klar risk när skolan drivs i vinstsyfte tycker åtminstone jag är uppenbart.

Jag tycker snarare tvärtom, när skolan tjänar pengar på elever MÅSTE de sköta det snyggt. De granskas hårdare, och kommer det ut förlorar de inkomst.

En kommunal skola gör ju vad fan de vill, de får alltid sina pengar, och de kan alltid gå sina miljoner minus.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Dock ska man inte underskatta motiverade larare, det ar inte alltid som elaka storboalg vill tjana pengar pa stackars elever. Det finns friskolor som ags av lararna och da ger en mycket storre frihet att bestama om sin arbetsplats.

sen har de en jatte stor fordel, de maste inte ta in en enda elev om de inte vill medans en kommunal skola maste ta hela kommunen.... Forutsatt att de kommer inte pa de lojligt laga intagningskraven.

Permalänk
Medlem

Jag gick på en friskola, och pengarna som sparades för oss gick mycket till resor för eleverna. under min tid där (tre år, sjuan till nian) var jag i dannmark, tyskland och spanien. var desutom ute en vecka uppåt luleå i buss och ett antal mindre läger varje år. skapade en grymt bra sammanhållning i klassen, och kul hade vi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart det finns rötägg som endast vill tjäna snabba cash, dessa blir aldrig långlivade direkt. Ur ett långtidsperspektiv är det alltid fördelaktigt för samhället att saker drivs med ekonomiskt intresse. Detta är vad som gör att samhället går frammåt.

Utbildning har ingenting att vinna på ekonomiska intressen, i alla fall inte privata sådana då dessa intressen inte behöver vara till gagn för eleverna mer än om de som tjänar pengarna vill vara snälla. Bästa lösningen är ju utan tvekan kommunala skolor som håller samma standard som de bättre friskolorna. För om kummunala skolor går med vinst så skall ju de pengarna gå till ytterligare förbättringar för eleverna, inte till finare hus åt rektorn om eleverna redan verkar ha det bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tydligen lyckas friskolor rätt bra då deras planering är ljusår framför kommunala. Tycker det är kul att friskolorna går med vinst även fast de har bättre material än kommunala, och oftast mindre klasser dessutom. Fräschare lokaler brukar även det vara utmärkande. Fattas bara att friskolorna börjar höjja lönerna för sina lärare för att locka till sig de absolut bästa lärarna, skulle lyckan vara gjord

Ge mig gärna exempel på detta. Mig veterligen finns det 1(ett) bra exempel på en bra privat skola, handelshögskolan, som dessutom går med förlust (!) och lever på bidrag från privata näringslivet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Dock ska man inte underskatta motiverade larare, det ar inte alltid som elaka storboalg vill tjana pengar pa stackars elever. Det finns friskolor som ags av lararna och da ger en mycket storre frihet att bestama om sin arbetsplats.

sen har de en jatte stor fordel, de maste inte ta in en enda elev om de inte vill medans en kommunal skola maste ta hela kommunen.... Forutsatt att de kommer inte pa de lojligt laga intagningskraven.

Skitsnack, friskolor likt kommunala skolor får betalt per elev och ingenting annat. Enda skillnaden är att friskolor är helt fria att disponera sin vinst hursomhelst medan kommunala skolor har en budget att röra sig med och överflödig vinst går till kommunen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Utbildning har ingenting att vinna på ekonomiska intressen, i alla fall inte privata sådana då dessa intressen inte behöver vara till gagn för eleverna mer än om de som tjänar pengarna vill vara snälla. Bästa lösningen är ju utan tvekan kommunala skolor som håller samma standard som de bättre friskolorna. För om kummunala skolor går med vinst så skall ju de pengarna gå till ytterligare förbättringar för eleverna, inte till finare hus åt rektorn om eleverna redan verkar ha det bra.

Jaha du? Kommunala skolor kan inte gå med vinst, om de på något vänster lyckas gå under budget, guess what. Då skall pengarna tillbaka där de kom ifrån.

Varför är folk så emot friskolor? Bara för någon tjänar pengar på det gör det inte till en sämre skola, förmodligen bättre. Friskolor har ju oftast riktiga ekonomer som räknar på saker för att kunna optimera utgifter osv. Inte som en kommunal skola där nån jeppe som knappt klarat grundskolan sitter och tar ekonomiska beslut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ge mig gärna exempel på detta. Mig veterligen finns det 1(ett) bra exempel på en bra privat skola, handelshögskolan, som dessutom går med förlust (!) och lever på bidrag från privata näringslivet.

Jag själv gick en Vittraskola, grymmt bra. Extremt bra högskoleförberedning. Är inte Viktor Rydbergs en friskola med?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Själv går jag på NTI skolan och jag stortrivs, rektorn måste vara en av dem trevligaste personerna jag mött och han lyssnar, se vad jag skriver, han lyssnar på eleverna! jag vet flera som gått till honom och frågat saker, sagt negativa saker och han har i många av fallen fixat det. Jag bryr mig inte om han tar ut bonus eller vad han gör bara jag trivs på skolan. Det här året har skolan t.ex. köpt in bärbara datorer till alla nya elever och köpt nya mac's till alla lärarna. Dem har också rustat upp lite och köpt in möbler och fixat nya lunchrestauranger. Desutom har vi gratis gymkort på ett (enligt mig) mycket bra gym. Vi har mycket frihet på skolan och lärarna är grymma. Tycker att alla skolor bör följa det konceptet att eleverna faktist är kunder på skolan (företaget) och kunderna vet väll alltid bäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Friskolereformen är solklart det bästa som hänt inom skolan i modern tid. Vilken extrem skillnad i kvalitet på skolorna det blivit bara de senaste åren! Eleverna har idag otroligt mycket bättre valmöjligheter än för bara 10 år sedan.

Betygsinflation är inte bara ett friskoleproblem, men visst står de för en viss del av den. Tyvärr, men det beror ju mycket på att på att betygskriterierna är flummiga och att skolverket har för lite koll/nationella prov.

Precis som i ALLA andra marknader visar sig det privata fungera mycket bättre än det statliga. Vem är förvånad?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Utbildning har ingenting att vinna på ekonomiska intressen, i alla fall inte privata sådana då dessa intressen inte behöver vara till gagn för eleverna mer än om de som tjänar pengarna vill vara snälla. Bästa lösningen är ju utan tvekan kommunala skolor som håller samma standard som de bättre friskolorna. För om kummunala skolor går med vinst så skall ju de pengarna gå till ytterligare förbättringar för eleverna, inte till finare hus åt rektorn om eleverna redan verkar ha det bra.

Behöver och behöver? Frågan är väl snarare om det ÄR till gagn för eleverna, vilket det på många ställen är.

Kommunala skolor som håller samma standard som de bättre friskolorna är..., lika bra som de bättre friskolorna. Så hur kan det vara den bästa lösningen utan tvekan? Då har vi inte ens pratat om praktiken, dvs om det är en realitet att kommunala skolor kommer upp i den nivån., vilket de inte gör. Jag vet inte, men din verklighetsförankring i den här frågan verkar vara lite dålig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?