Permalänk

amd eller intel?

Jag funderar på två datorer, http://www.webhallen.com/prod.php?id=89811&ref=Pricerunner och http://www.webhallen.com/prod.php?id=86336&ref=Pricerunner

De har ju två olika processorer, och även olika grafikkort.

Vilken skulle ni rekommendera och varför?

Permalänk

Intel processorn är snabbare, både i frekvens och i prestanda/MHz. Kan dock inte uttala mig om energiförbrukningen.

Grafikkorten är nog ungefär lika bra, även om någon annan får gärna fylla i om det. Hur som helst så är det inga värstingkort och du får nog vara beredd att inte kunna maxa ut spel, kanske t.o.m. nöja dig med low i vissa spel. Fast det är man väl redan införstådd med om man köper en bärbar burk under 15000kr.

Ska du överhuvudtaget spela på den ? Kika annars på denna :
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361740&utm_source=komple...

Förövrigt så skulle du nog få betydligt mer svar om du bad nån flytta det här till Bärbar forumdelen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Köp den med intel, just för att intel är snabbare.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd

Den med Geforce kortet kan du förvänta dig drar mer ström och blir varmare. Dessutom har dessa kort kvalitetsproblem och dör. Har varit mycket snack om det och man måste ladda ner en uppdatering som ska köra fläkten på max för att minska problemet något.

Utöver det så kan inte Geforce kortet accelerera lika mycket film. Så filmer kommr även det gå bättre på AMDn.

Dessutom är Intel beroende mer av cache, och denna modellen har mindre cache. Med andra ord är skillnaden i prestanda här inte alls lika stor som i snabbare desktop-modeller. Dessutom har den mycket låg buss vilket Intels processorer drabbas extra hårt av.

Inteln har inte bara mer strömkrävande processor utan även mer strömkravänade chipset och grafikkort.

Här har du benchmarks, du kan byta bench som du vill. Men Notera att intelprocessorn i testet har 2,5 gånger så hög buss mot den i laptopen! Med andra ord så kommer den i laptopen vara en hel del långsammare än den i testet!

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2007/unreal-tou...

Alltså:
Inteln:
Pros: Kanske snabbare än AMDn, maximalt så mycket som i testet, kanske långsamamre med den sämre bussen. (endast 40% av hastigheten i benchen)

Cons:
Varmare och mer strömkrävande processor.
Varmare och mer strömkrävande chipset.
Varmare och mer strömkrävande Grafikkort.
=Drar mer ström med sämre batteritid och varmare dator, mer högljudd.
Duger knappast till film.
Defekt grafikkort.. Hela serien har dåliga lödningar som ger kort livstid med många returer. <--- OBS!

AMDn självklart omvänt:
Pros:
Kanske snabbare processor.
Strömsnålare komponenter. Längre batteritid.
Mindre högljudd och svalare.
Klarar full videoaccelering på grafikkortet. Vilket innebär att datorn duger till film även utan strömsladd i.

Cons: Kan vara lite långsammare. Svårt att avgöra när vi inte har benches på en Intel med så dålig buss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Köp den med intel, just för att intel är snabbare.

Att intels snabbaste är snabbare än AMDs snabbaste betyder inte att alla Intels processorer är snabbare än AMDs. Denna kan mycket väl vara långsammare.

Permalänk

Hm, hur får du till bussen att vara 2.5x större på E6400 ? 166 vs 266 , eller menade du mer än 1.5x större ?
T5850 borde prestera ungefär mittemellan en E2180 och E2200, benchmarks på dessa borde finnas att hitta.

Hur presterar egentligen Turion jämfört med Athlon ? Antar att den är lite slöare, men har ingen om hur mycket.

Ang. grafikkortet så kan det mycket väl vara så som du säger, 8400 korten är inga höjdare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Duger knappast till film.

För att det finns ingenstans att sätta filmrullen eller?

En celeron E1200 klarar att spela upp 1080p med intels G31/G33. Visserligen ligger den på 80% i snitt, men det funkar.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361746

Bättre, kostar lika mkt men har mer RAM, bättre GPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Här har du benchmarks, du kan byta bench som du vill. Men Notera att intelprocessorn i testet har 2,5 gånger så hög buss mot den i laptopen! Med andra ord så kommer den i laptopen vara en hel del långsammare än den i testet!

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2007/unreal-tou...

Förstår ärligt talat inte hur du kan tycka att det är relevant att hänvisa till ett prestandatest på en desktop-prolle när han ber om råd för att köpa en bärbar dator...

Jag skulle inte lägga någon vikt alls vid Boris uttalande ang Processorn, däremot har han helt rätt ang GFX, just denna serie nVidia-kort har ganska dåligt rykte precis som han säger.

Det enda jag kan säga rent generellt ang bärbara är att du i dagsläget inte kan få en laptop som presterar bra nog att man kan spela på den (undantaget typ Warcraft 3 och spel med liknande prestandakrav) utan att den blir stor, tung, får kort batteritid och låter som ett jetplan. Detta är ej fakta utan enbart min personliga uppfattning.

Lycka till med köpet!

Permalänk
Avstängd

Har själv haft en del bärbara och det är två saker som överskuggar allt annat för mig om vilken man väljer.
1: Att den är tyst, det blir extremt viktigt för en bärbar då man ofta har den tätt inpå kroppen (knät eller liknande)
2: Att de inte blir för varm, blir den för varm så blir det svårt att ha den i knät och det är jobbigt för händerna med om man använder tangentbordet på den bärbara.

Hade en amilo innan jag nu köpte den nya dell latitude. Amilo'n hade fått bra recensioiner vilket jag inte förstår, den hade en grymt irriterande fläkt som drog igång. Speciellt om man hade den på mjukt underlag och lufthålen täcktes för. Tror jag använt den ungefär 10 gånger på ett år.

Hastighet på en portabel är enligt mig av liten betydelse i förhållande till de ovanstående. Är det något som man skall fokusera på vad gäller hastighet så är det isåfall hårddisken för de brukar vara rätt slöa

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.