Snabb fråga innan installation av Xubuntu!

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb fråga innan installation av Xubuntu!

Hej,
Eftersom jag inte spelar längre och är väldigt trött på Vista har jag tänkt gå över till Linux!
Har valt xubuntu då det ska vara den snabbaste ubuntu versionen. Jag har även testat det på en annan dator och kommit in i gränssnittet.
Hursomhelst tänker jag inte ta bort Vista än, utan tänkte köra dualboot. Har 4st HDD's i datorn nu, med alla möjliga saker jag är rädd om på. Så tänkte att det vore säkrast att koppla ut mina HDD's, och endast ha disken som jag tänker installera på inkopplad. (Så jag är säker på att inget försvinner)
Frågan är då, om jag slänger in Linux på den disken, och sedan kopplar in de gamla, kommer jag kunna välja vilket OS jag ska starta då, eller måste jag helt enkelt ställa in i bios vilken HDD jag vill starta ifrån?

En fråga till med! Använder datorn i sign, ser ni någon hårdvara som är inkompatibel med Linux?

Tack för alla svar!

MVH Oscar.

EDIT:
Jag har ju 4gb ram, vilket borde innebära att 64bitas är bäst för min dator. Men är det som med Vista x86 vs Vista x64, dvs. speciella drivrutiner, program, mm. ?

Permalänk
Medlem

Re: Snabb fråga innan installation av Xubuntu!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Frågan är då, om jag slänger in Linux på den disken, och sedan kopplar in de gamla, kommer jag kunna välja vilket OS jag ska starta då, eller måste jag helt enkelt ställa in i bios vilken HDD jag vill starta ifrån?

Det bästa är att du har alla hårddiskar i när du installerar, eftersom Ubuntu då borde hitta din nuvarande Windows-installation och se till att du kan välja den när du startar datorn. Men det är möjligt att det fungerar att sätta i hårddiskarna efteråt, om disken du installerat Ubuntu på fortfarande räknas som den första hårddisken i BIOS. Fast då får du ställa in bootloadern så att du kan välja Windows själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

En fråga till med! Använder datorn i sign, ser ni någon hårdvara som är inkompatibel med Linux?

Nej, det borde inte vara några större problem. Möjligtvis så kan det bli lite problem med grafikkortet eftersom Ubuntu oftast inte har de allra senaste drivrutinerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Jag har ju 4gb ram, vilket borde innebära att 64bitas är bäst för min dator. Men är det som med Vista x86 vs Vista x64, dvs. speciella drivrutiner, program, mm. ?

Eftersom Ubuntu till större delen bygger på fri mjukvara så är det oftast bara att kompilera om mjukvaran för att den ska fungera med 64-bitars, så det är inte som i Windows att man måste vänta tills tillverkaren fixar en 64-bitars version av mjukvaran. Några undantag har förr varit flash och java-plugin till webbläsare, men det funkar också nu för tiden. Jag kör själv 64-bitars Linux, och har inga problem med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det bästa är att du har alla hårddiskar i när du installerar, eftersom Ubuntu då borde hitta din nuvarande Windows-installation och se till att du kan välja den när du startar datorn. Men det är möjligt att det fungerar att sätta i hårddiskarna efteråt, om disken du installerat Ubuntu på fortfarande räknas som den första hårddisken i BIOS. Fast då får du ställa in bootloadern så att du kan välja Windows själv.

Hm, okey! Är orolig att jag ska råka installera över någon viktig hårddisk!
Men jag gör som du säger och kör med allt inkopplat, blir jag osäker på något stänger jag av och kopplar ur de andra diskarna så länge!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost[B]
Nej, det borde inte vara några större problem.

[/B]
Gött!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Eftersom Ubuntu till större delen bygger på fri mjukvara så är det oftast bara att kompilera om mjukvaran för att den ska fungera med 64-bitars, så det är inte som i Windows att man måste vänta tills tillverkaren fixar en 64-bitars version av mjukvaran. Det enda undantaget har förr varit flash och java-plugin till webbläsare, men det funkar också nu för tiden. Jag kör själv 64-bitars Linux, och har inga problem med det.

Hmm, ok! Nu vet jag inte hur man kompilerar än, så jag börjar med att testa 32bitars versionen så jag ändå har den utbränd och redo

Slänger in en fråga till,
Antivirus är ju rätt meningslöst på Linux. Men hur är det med brandvägg?

Tack så väldigt mycket för ditt svar!

MVH Oscar.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera vanliga ubuntu med gnome då xubuntu saknar en del komponenter samt det flesta guider som finns antar att du kör gnome.
Det är dock och inga problem och köra med båda på samma ubuntu så välj bara vilket du installerar med.
Någon större prestanda skillnad lär du inte märka ändå med den datorn.

Sen tror jag inte att dit raid0 kommer fungera något vidare med ubuntu och absoluta inte med både vista/Linux tillsammans.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Skulle rekommendera vanliga ubuntu med gnome då xubuntu saknar en del komponenter samt det flesta guider som finns antar att du kör gnome.
Det är dock och inga problem och köra med båda på samma ubuntu så välj bara vilket du installerar med.
Någon större prestanda skillnad lär du inte märka ändå med den datorn.

Sen tror jag inte att dit raid0 kommer fungera något vidare med ubuntu och absoluta inte med både vista/Linux tillsammans.

Nej, jag märkte det nu.
Har installerat Linux nu på 80gb HDD:n som jag kopplade in. Dock vill datorn inte boota
Får, "GRUB loading... ERROR 21".
Testade att ta ut linux disken men får samma medelande!
Någon som vet hur man löser detta? Sitter och googlar för fullt här!

EDIT:
Hittade detta:
Grub error 21 beror på att bios inte känner igen den hårddisk som grub säger åt den att fortsätta bootningen med, så det har tydligen blivit något fel vid installationen av grub.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=22061&start=...
Tror ni att det hjälper att installera om ubuntu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Hmm, ok! Nu vet jag inte hur man kompilerar än, så jag börjar med att testa 32bitars versionen så jag ändå har den utbränd och redo

Jag menade inte att du skulle kompilera själv, utan snarare att Ubuntu har möjlighet att fixa sin egna 64-bitars paket utan att behöva vänta på att någon utvecklare gör det åt dem. Därför så är det vad jag vet ingen större skillnad mellan paketutbudet i 32-bitars och 64-bitars Ubuntu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Slänger in en fråga till,
Antivirus är ju rätt meningslöst på Linux. Men hur är det med brandvägg?
MVH Oscar.

Brandvägg kan vara trevligt att ha om du inte sitter bakom en router eller liknande som fixar det. Linux har ju en inbyggd brandvägg, fast den kan vara lite krånglig att konfigurera manuellt. Jag rekommenderar att du tar dig en titt på programmet Firestarter som är en grafiskt "front-end" till den inbyggda brandväggen, och som gör det väldigt enkelt att konfigurera brandväggen.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 64bitars Kubuntu och har installerat ia32-libs för de applikationer som behöver 32bitars stöd. De flesta applikationer jag använder finns som 64bit paket.

Var inte rädd för att kompilera men försök hitta förkompilerade paket i början innan du är varm i kläderna.

Installationsprogrammet hittar dina windows diskar och brukare föreslå en mount point som /windows/C,D,E, osv.

Om du har tänkt att göra en "resize" av en partition på disken du tänkt installera på, föreslår jag en defragg innan du gör så.

Jag förelsår också att du kör en manuell partitionering ist för att låta systemet göra det åt dig om du är rädd för att något skall gå förlorat.

Gällande brandvägg så kan du installera firestarter (sudo apt-get install firestarter) eller någon annan du finner mer lämplig.
Det finns dessutom en inbyggd brandvägg du kanske nöjjer dig med om du inte behöver ett gui. https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFirewall.

Lycka till och hojta till om vi kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så läggs grub på den hårddisk som man har windows på.

Grub är ett program där man väljer vilket os man vill starta upp när man sätter igång datorn. Vilket betyder att både linux och windowshårddiskarna skall vara i datorn när man installerar och/eller använder linux.

Man kan nog flytta och ändra på grub också men där får andra hjälpa dig. Jag har aldrig behövt pilla med grub i ubuntu.

Permalänk
Medlem

Det går att välja vart grub skall installera sig när man kör installationen. Finns under advanced eller liknande i slutet.

Jag tror grubb lägger sig default på den första disken på den första kanalen.
Så det beror lite på hur din diskonfiguration ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag menade inte att du skulle kompilera själv, utan snarare att Ubuntu har möjlighet att fixa sin egna 64-bitars paket utan att behöva vänta på att någon utvecklare gör det åt dem. Därför så är det vad jag vet ingen större skillnad mellan paketutbudet i 32-bitars och 64-bitars Ubuntu.

Okey, sånt är bra att veta. Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Brandvägg kan vara trevligt att ha om du inte sitter bakom en router eller liknande som fixar det. Linux har ju en inbyggd brandvägg, fast den kan vara lite krånglig att konfigurera manuellt. Jag rekommenderar att du tar dig en titt på programmet Firestarter som är en grafiskt "front-end" till den inbyggda brandväggen, och som gör det väldigt enkelt att konfigurera brandväggen.

Min router har brandvägg, så tänkte mest att det kunde vara användbart om man var hos någon annan. Nu när Linux hade egen brandvägg så slipper jag krabba med det! Kommer garanterat att testa Firestarter med! Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Jag kör en 64bitars Kubuntu och har installerat ia32-libs för de applikationer som behöver 32bitars stöd. De flesta applikationer jag använder finns som 64bit paket.

Var inte rädd för att kompilera men försök hitta förkompilerade paket i början innan du är varm i kläderna.

Installationsprogrammet hittar dina windows diskar och brukare föreslå en mount point som /windows/C,D,E, osv.

Om du har tänkt att göra en "resize" av en partition på disken du tänkt installera på, föreslår jag en defragg innan du gör så.

Jag förelsår också att du kör en manuell partitionering ist för att låta systemet göra det åt dig om du är rädd för att något skall gå förlorat.

Gällande brandvägg så kan du installera firestarter (sudo apt-get install firestarter) eller någon annan du finner mer lämplig.
Det finns dessutom en inbyggd brandvägg du kanske nöjjer dig med om du inte behöver ett gui. https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFirewall.

Lycka till och hojta till om vi kan hjälpa dig.

Tack för ditt svar! Mycket bra grejer där, dock har jag just nu kört fast, som du kan läsa två inlägg upp! Hoppas verkligen kunna lösa detta, så typiskt att man ska köra raid med så det blir så mycket krångligare att kopiera saker om något går åt helvete!
Installerade precis om xubuntu men fick ändå ERROR 21
Har en kompis på MSN som säger att ext3 och NTFS inte går bra ihop och att det funkar om man installerar ubuntu på en NTFS partition, stämmer detta? kunde inte hitta NTFS bland alternativen för filsystemen att installera med.
EDIT:
Kan tilläggas att jag inte kör live CD:n utan kör den "klassiska" installen eller vad man ska säga.
Hjälper det om man flyttar grub till Linux hårddisken då? "Första" kanalen eller vad man ska säga är just RAID:en..

Permalänk
Medlem

Vet inte vad han menar med ext3 och ntfs. Jag kör mina linux partitioner som ext3 och min vista på ntfs. linux kan läsa ntfs men windos kan inte läsa ext3 utan extra program (Kolla google)

Gällande error 21 så finns det en massa på google om det. Känner mig lite taskig att peka dig dit men du kan ju ta en titt i bios och se om dina diskar är reggade som LBA iaf den disken grub är installerad på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Vet inte vad han menar med ext3 och ntfs. Jag kör mina linux partitioner som ext3 och min vista på ntfs. linux kan läsa ntfs men windos kan inte läsa ext3 utan extra program (Kolla google)

Gällande error 21 så finns det en massa på google om det. Känner mig lite taskig att peka dig dit men du kan ju ta en titt i bios och se om dina diskar är reggade som LBA iaf den disken grub är installerad på.

Tack!
LBA är igång på alla diskar utom RAID:en (den kan vara igång på RAID:en med men jag kan inte se det iaf.), den kan jag inte ändra något på i BIOS då den körs via ett separat RAID kort. Dock, om jag lägger LBA på en av de andra diskarna så borde det funka, eller?

Permalänk
Medlem

Njae. Om jag tolkar det rätt så känner inte grub igen disken där konfigurations filen ligger. Om din /boot katalog ligger på raiden så spelar det ingen roll om du aktiverar LBA på någon annan disk. Vilken disk är din 1st boot device?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Njae. Om jag tolkar det rätt så känner inte grub igen disken där konfigurations filen ligger. Om din /boot katalog ligger på raiden så spelar det ingen roll om du aktiverar LBA på någon annan disk. Vilken disk är din 1st boot device?

Raiden,
Satte disken med Linux som första, då står det bara "MBR-fel"
*Suck* Detta var ingen bra start på min Linux upplevelse direkt

Min /boot katalog borde väll ligga på 80gb HDD:en med tanke på att jag installerade Linux där?

EDIT:
Om jag tar ut raid kortet, och installerar om, borde ju grub hamna på en av mina "vanliga" diskar med LBA aktiverat. Då BÖR ju datorn iaf starta. Alternativt ta ut alla diskar utom 80gb:arn och installera på den, sen när allt är klart och man har loggat in i Linux > Stänger man av och kopplar in de gamla diskarna, tror ni att det kan fungera?
Skiter i om jag måste ändra HDD att boota på när jag vill in i ett annat OS bara det funkar!
Grejen är ju att det förmodligen ligger ett grub på Raiden vilket kan ställa till bekymmer?

EDIT2:
Gjorde så, kunde i alla fall komma in i Linux nu, ska stänga av och koppla in de andra diskarna..
Moment of truth!

EDIT3:
Nepp, sätter jag att datorn ska boota från RAID:en får jag error 21.
Men om grub ligger som någon slags fil på RAID:en, så borde jag kunna ta bort den från Linux, någon som kan förklara hur jag gör detta så vore det hemsk snällt?

Permalänk
Medlem

Ok.
Jag har inte haft detta problem själv men vi försöker iaf.
Kommer du åt grub prompten? det står grub>

Om du gör det prova:
grub>find /boot/grub/stage1

Notera vad det står.
Stämmer sökvägen? Tänk på att grub räknar med 0.

För mig så står det: (hd0,1)
Detta talar om för grub på vilken disk den skall leta efter filerna som behövs för att starta systemet.

Om det inte stämmer:
grub>root (hdx,y) Där x är nummer på disken och y är nummer på partitionen där katalogen /boot/grub finns. Om du inte har skapat en egen partition för /boot är det samma partition som du vade för /. glöm inte att det är 0 räkning. Tex grub>root(hd1,3) om det är disk 2 partition 4.

grub>setup (hd0) Detta installerar grub på den 1 hårddisken (hd0)
Om outputen på åvanstående blir något med menu.lst found så är vi på rätt spår.

grub>reboot

Rapportera vad som händer.

Permalänk
Medlem

Server kerneln har annars stöd för PAE så man kan använda upp till 66Gb ram på 32 bit OS, man kan även kompilera den normala kerneln med PAE stöd om man orkar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Ok.
Jag har inte haft detta problem själv men vi försöker iaf.
Kommer du åt grub prompten? det står grub>

Om du gör det prova:
grub>find /boot/grub/stage1

Notera vad det står.
Stämmer sökvägen? Tänk på att grub räknar med 0.

För mig så står det: (hd0,1)
Detta talar om för grub på vilken disk den skall leta efter filerna som behövs för att starta systemet.

Om det inte stämmer:
grub>root (hdx,y) Där x är nummer på disken och y är nummer på partitionen där katalogen /boot/grub finns. Om du inte har skapat en egen partition för /boot är det samma partition som du vade för /. glöm inte att det är 0 räkning. Tex grub>root(hd1,3) om det är disk 2 partition 4.

grub>setup (hd0) Detta installerar grub på den 1 hårddisken (hd0)
Om outputen på åvanstående blir något med menu.lst found så är vi på rätt spår.

grub>reboot

Rapportera vad som händer.

Hm, idag när jag startade datorn fick jag ERROR 17 istället, detta ska tydligen betyda att filer saknas..

Väljer jag att Linux HDD:n ska starta fungerar det fint. Jag har läst runt på fler forum där lösningen har varit att starta med Windows XP CD:n och starta "recovery console", sedan skriva "fixmbr". Nu kör jag ju Vista och som jag har fattat det inget "recovery console" i Vista. Vanliga kommandotolken kan jag få upp dock. Men den säger att fixmbr inte existerar. Någon som vet vilket kommando som motsvarar fixmbr i Vista? Har även testat att köra "Startreparation" utan resultat.

Antar att jag inte kommer in i grub prompten då det endast står:
GRUB Loading stage1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 17
_

När jag försöker starta, kan inte göra något här, endast starta om. "_" motsvarar ett "blinkade streck"

Tack så mycket för ditt svar! Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Server kerneln har annars stöd för PAE så man kan använda upp till 66Gb ram på 32 bit OS, man kan även kompilera den normala kerneln med PAE stöd om man orkar.

Låter som det blir enklare att bara köra 64bits OS i så fall!

EDIT:
Googlade fram kommandot,

MbrFix /drive <num> fixmbr {/vista}

Update MBR code to W2K/XP/2003 or Vista
Men nu får jag åtkomst nekad i kommandotolken istället >_<.

Stod massa olika kommandon här men antog att kommandot i fråga är det rätta?

EDIT2:
Kan göra en systemåterställning, men fixar det MBR?

EDIT3:
Nej, det hjälpte inte

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan ju testa med supergrub och se om den kan fixa det för dig.
http://www.supergrubdisk.org/.

Systemåterställning fixar inte MBR men om du kör rescue från XP/Vista skivan så bör det gå att lösa. Men då försvinner grub helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Hmm, du kan ju testa med supergrub och se om den kan fixa det för dig.
http://www.supergrubdisk.org/.

Systemåterställning fixar inte MBR men om du kör rescue från XP/Vista skivan så bör det gå att lösa. Men då försvinner grub helt.

Vad menar du med rescue? "total system återställning?"
Gör inget om grub försvinner från Windows hårddisken, har ju fortfarande ett fungerande grub på linuxdisken som bootar utan problem.

Permalänk
Medlem

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bo...

Om du vill få tillbaka det som det var från början.

Har du testat supergrub disken?

Jag skall försöka förklara hur grub fungerar. (väldigt förenklat)

Datorn startas osv osv.
Datorn läser MBR på den i bios angivna 1st boot device.
Om grubb är installerat där körs programmet och försöker läsa in menu.lst som ligger i /boot/grub på den disk, resp. partition du installerat den katalogen på.

*Man kan specificera detta i grubprompten: root hd(x,y) *
*Att installera grub på mbr: setup hd(x) *
*reboot för att starta om*

Om grub hittar menu.lst så kommer en meny att presenteras.
Om du kommer så här långt och du fortfarande inte kan boota linux så är det troligen fel i menu.lst också men det tar vi då i sådana fall.

Error 17 & 21:
17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.

Här pekar root hd(x,y) på fel partition. Det kan också vara så att det är fel disk.

21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system

Här pekar root hd(x,y) på en disk som inte existerar.

Jag kommer titta in igen vid 23 tiden i kväll och se om du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bo...

Om du vill få tillbaka det som det var från början.

Har du testat supergrub disken?

Jag skall försöka förklara hur grub fungerar. (väldigt förenklat)

Datorn startas osv osv.
Datorn läser MBR på den i bios angivna 1st boot device.
Om grubb är installerat där körs programmet och försöker läsa in menu.lst som ligger i /boot/grub på den disk, resp. partition du installerat den katalogen på.

*Man kan specificera detta i grubprompten: root hd(x,y) *
*Att installera grub på mbr: setup hd(x) *
*reboot för att starta om*

Om grub hittar menu.lst så kommer en meny att presenteras.
Om du kommer så här långt och du fortfarande inte kan boota linux så är det troligen fel i menu.lst också men det tar vi då i sådana fall.

Error 17 & 21:
17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.

Här pekar root hd(x,y) på fel partition. Det kan också vara så att det är fel disk.

21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system

Här pekar root hd(x,y) på en disk som inte existerar.

Jag kommer titta in igen vid 23 tiden i kväll och se om du svarat.

TACK!!!

Jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig!

bootrec.exe /fixmbr

Löste det! Än en gång, TACK! för att du tog dig tid att hjälpa mig!

Nu kan jag fortsätta testa Linux i lugn och ro!
Riktigt bra förklaring av GRUB med,

10p till ditt svar

MVH Oscar.

Permalänk
Medlem

Glad att kunna hjälpa till.
Vi kunde ha löst det tidigare men jag var tvungen att jobba lite också.
Det är bara att PMa mig om du postar några flera frågor..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H++
Glad att kunna hjälpa till.
Vi kunde ha löst det tidigare men jag var tvungen att jobba lite också.
Det är bara att PMa mig om du postar några flera frågor..

Haha, det är lugnt, du lyckades ju lösa det så
Postar fler frågor här om jag har några, men det mesta går att hitta på Google som sagt!

MVH Oscar.

Permalänk
Medlem

Ubuntu funkar riktigt fint. pakethanterarn hittar man det mesta man behöver.

Kompozer bra program att bygga hemsidor med enkelt men fullt dugligt.

Kubuntu med KDE är snyggt det också lite mera power allså powertools.
dock lite lättare att sabba systemet än i Ubuntu.

Vissa Broadcom trådlösa kort har problem med Ubuntu bland annat 4310 kolla i terminalen med kommandot lspci (Lspci).

Varför jo för att de inte har öppen källkod bland annat försvaret använder Broadcom kort.

För att fixa MBR (master boot record) kör fixmbr eller bootsect. borde ligga på windowsskivan det fixar MBR.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB