Microsoft tycker att Vista är missförstått

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunderbamse
Om man har sp1 kan jag rekommendera att köra vsp1cln.exe så städas en massa onödigt skräp bort.

Vad gör den, exakt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad gör den, exakt?

Den gör SP1 permanent så att det inte går att ta bort. Vet inte om det gör någon skillnad riktigt. Testade nyss och har inte märkt av så stor förändring dock kanske det visar sig senare i form av mer stabilitet

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Inaktiv

Nice. Man får väl mer diskutrymme om inte annat ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Nice. Man får väl mer diskutrymme om inte annat ^^

Exakt!

Permalänk

Sluuta gnälla flickor i pojkar!

Vista är inte dåligt. Fan testa någon linux distro istället så ska ni få se på mer problem. Dessa tjänster som folk kallar för buggar. Det är inga buggar eller fel! det ska vara så!

Jag kommer ihåg när jag precis installerade Vista, det va det sämsta OS:et jag någonsin testat då (tyckte jag tills jag vande mig). Jag hittade ingenstans, det kom varningsrutor hela tiden etc. etc.

Säg som det är istället. Ni känner er obekväma i Vista för att ni inte kan navigera, och det kommer varningsrutor hela tiden och disken går på högvarv osv. Det är bara att köra på ett par veckor, så börjar ni hitta och gilla det. Jag lovar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunderbamse
Om man har sp1 kan jag rekommendera att köra vsp1cln.exe så städas en massa onödigt skräp bort.

Som vad?... Är du nöjd då?
Jag tänkte vänta lite....eller bör jag inte göra det ?

Visa signatur

:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Sluuta gnälla flickor i pojkar!

Vista är inte dåligt. Fan testa någon linux distro istället så ska ni få se på mer problem. Dessa tjänster som folk kallar för buggar. Det är inga buggar eller fel! det ska vara så!

1) Jo Vista är dåligt för det tar alldeles för mycket prestanda av datorn.
2) Jag kör Ubuntu-linux. Jag har en (1) bugg som jag blir irriterad på. Resten är vida överlägset Vista.
3) "It's not a bug, it's a feature!" mestlol. http://www.amazon.com/Its-Not-Bug-Feature-Computer/dp/0201483...

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

det kommer varningsrutor hela tiden

Det kan man stänga av....

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

hittar inte dokumentet på MS sida?

Permalänk
Medlem

historien upprepar sig, vill minnas att det var ungefär samma tjafs när windows xp kom?

Jag hatade också vista till en början, men ju mer du använder det, ju mer du lär dig allting, ju bättre är det bara

Ni som hakar fast er på windows xp, släpp taget

Visa signatur

Phenom II 940 BE 3,5GHz | NZXT Rogue Blue | Gigabyte GA-MA78GM-D2SH | Hyper Kingston pc6400 2GB | Coolermaster SilentPro 500w | ASUS Radeon EAH4850

Permalänk
Medlem

För mig är ett OS något som gör det lätt och smidigt att starta program och spel samtidigt som det är stabilt och tar minimalt med systemresurser.

Vista passar inte in på en enda punkt i ovanstående definition. Därför kör jag XP.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Vista passar inte in på en enda punkt i ovanstående definition.

Det gör det för mig

Permalänk

Eller så kör man ett operativ som är betydligt mycket snabbare, roligare och bättre....OS X Leopard

Visa signatur

Mac Pro: Intel Xeon 2,8 GHz 4 core busshastighet 1600 MHz | 4 x 1 GB DDR2 800 MHz ECC minnen, plats för 8 st max 32 GB | GeForce 8800 GT | 1,5 TB HD | Mac OS X | Windoze Vista |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
För mig är ett OS något som gör det lätt och smidigt att starta program och spel samtidigt som det är stabilt och tar minimalt med systemresurser.

Vista passar inte in på en enda punkt i ovanstående definition. Därför kör jag XP.

Konstigt, för mig stämmer det på samtliga ...

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit mig igenom större delen av all visdom om XP vs Vista. Jag har en fråga. Eftersom jag letar mig blå efter den Ultimata bärbara - ger Vista sämre batteritid på en laptop? Eller är det bara när "blinget" är på som batteritiden blir sämre?

Visa signatur

www.trasa.se - för ni behöver väl musik?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brakskit
Nu har jag tagit mig igenom större delen av all visdom om XP vs Vista. Jag har en fråga. Eftersom jag letar mig blå efter den Ultimata bärbara - ger Vista sämre batteritid på en laptop? Eller är det bara när "blinget" är på som batteritiden blir sämre?

På min Acer jag hade förut hade jag ungefär samma batteritid med Vista Home Basic. Kanske något sämre, men inte mycket.

Hur det är med aero och sånt kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlate
hittar inte dokumentet på MS sida?

Inte jag heller! Kan det vara så att klantarna på M$ redan har tagit bort dokumentet eftersom det visat sig inte hålla för en "kritisk" granskning, eller??

Ändring: Well, förmodligen är det så! Sajten Bink som uppger sig granska Microsoft som en hök, anger att tillgången till dokumentet ströps den 17 maj..
Länk: http://bink.nu/news/five-misunderstood-features-in-windows-vi...

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

XP vs Vista påminner mycket starkt om Win98/ME vs Win2k
Skulle tro att nästa windows får större genomslagskraft.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Blir nog liv i luckan när de släpper Windows7, som skall (bara rykten?) rensas från all bakåtkompabilitetskod som har belastat Microsofts senare operativsystem i allt högre grad.

Haha Precis.
Jag byter inte till Vista pga att det är dåligt. Problemet är företaget M$.
För att inte får MINDRE funktioner måste jag köpa Ultimate.
Känns inte så kul att betala så mycket kulor för att sedan få fingret när MS lanserar nästa OS om 1 år. "näää, din licens gäller inte det nya os'et"

Sedan hör det till saken att jag hade bytt till vista i morgon om dom hade lanserat något nytt som WinFS eller något av värde och inte bara en massa DRM BS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightwalker
Eller så kör man ett operativ som är betydligt mycket snabbare, roligare och bättre....OS X Leopard

Om man har gott om pengar...

Mac burkar är inte gratis

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robocrap
Om man har gott om pengar...

Mac burkar är inte gratis

Mac mini är inte så speciellt dyr. Det är ett bra kliv över till den ljusa sidan.
Den duger kanske inte så bra till avancerade spel, då krävs t ex Mac Pro som jag själv sitter på, eller den värsta iMacen.
Känner man dock att spel inte är allt så kanske man kan fundera på mac.

På min burk funkar Crysis väldigt bra i Vista. Dock så har jag inte spelat på ca 2 månader. Så starta upp vista gör jag enbart om jag verkligen känner att jag vill spela

Visa signatur

Mac Pro: Intel Xeon 2,8 GHz 4 core busshastighet 1600 MHz | 4 x 1 GB DDR2 800 MHz ECC minnen, plats för 8 st max 32 GB | GeForce 8800 GT | 1,5 TB HD | Mac OS X | Windoze Vista |

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte Vista för det sänker prestandan när jag spelar. Har en hyffsad dator som borde kunna hantera Vista utan problem men jag märker tydliga fps-drops trots det när jag lirar i Vista.

Dessutom är de inget fel på XP bara lite fult.

Permalänk

Jag hade till en början väldigt dåligt instegsomdöme till Vista, men då jag handlade en Sony bärbar (sign) med förinstallerat Vista så hade jag inga alternativ då Sony barskt bestämt sig för att inte utveckla drivisar för XP till just min bärbara.
Efter några veckor däremot så utvecklades "hatet" till lite mer angenäm känsla då jag optimerat systemet enligt konstens alla regler till den grad då vänner och bekanta frågar "Kör du verkligen vista?" och jag får referera till Start menyn där det fortfarande antyder om Vista..
Har även "dödat" ex. antal tjänster i systemet så det numera knappt känner sig själv
Minnet är minnet,, hur jag än försöker får jag ej Vista att ladda runt 80MB vid start (XP:t jag körde på ett gammalt system laddade 76MB för att vara exakt) utan Vista envisas med att trycka upp runt 200MB i minnet, lite störande men som andra sagt systemet är nytt, hårdvaran billig så det är inget konstigt med det, bara att vänja sig.
Stabiliteten har än sålänge iaf varit lysande, detta är ju väldigt systemanpassat (hårdvarumässigt) givetvis, men jag har iaf inga invändningar där som det ser ut nu.
Navigationen var lite "luddig" till en början, det erkänner jag, men som tidigare sagts så handlade detta mest om att det är nya vägar att gå, och dom är anpassade på det viset att det faktiskt skall gå snabbare att genomföra arbete/syssla i systemet.
Jag hoppas på Vista, däremot så kan dom faktiskt se till att prissätta ordentligt, det är ju tråkigt att man skall behöva köpa 'Ultimate' för att få tillgång till alla funktioner i systemet, svindyrt!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightwalker
Mac mini är inte så speciellt dyr. Det är ett bra kliv över till den ljusa sidan.
Den duger kanske inte så bra till avancerade spel, då krävs t ex Mac Pro som jag själv sitter på, eller den värsta iMacen.
Känner man dock att spel inte är allt så kanske man kan fundera på mac.

På min burk funkar Crysis väldigt bra i Vista. Dock så har jag inte spelat på ca 2 månader. Så starta upp vista gör jag enbart om jag verkligen känner att jag vill spela

Och så ska1 man minnesuppgradera sin Mac Mini och märker att dettta inte går..

Jo det går men då måste man ha en spackelspade..

http://www.methodshop.com/gadgets/tutorials/macmini-ram/index...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robocrap
Och så ska1 man minnesuppgradera sin Mac Mini och märker att dettta inte går..

Jo det går men då måste man ha en spackelspade..

http://www.methodshop.com/gadgets/tutorials/macmini-ram/index...

Jaja, det är inte jag som sitter i sega tråkiga windoze
Jag hade 2 GB i min förut, funkar hur bra som helst....i OS X....däremot om man startade upp vistan så kändes den seg...som windoze alltid gör. Fast vistan känns lika seg med 4 GB så....felet ligger inte i minnesstorleken...utan i programmeringen av operativ

Visa signatur

Mac Pro: Intel Xeon 2,8 GHz 4 core busshastighet 1600 MHz | 4 x 1 GB DDR2 800 MHz ECC minnen, plats för 8 st max 32 GB | GeForce 8800 GT | 1,5 TB HD | Mac OS X | Windoze Vista |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightwalker
Jaja, det är inte jag som sitter i sega tråkiga windoze
Jag hade 2 GB i min förut, funkar hur bra som helst....i OS X....däremot om man startade upp vistan så kändes den seg...som windoze alltid gör. Fast vistan känns lika seg med 4 GB så....felet ligger inte i minnesstorleken...utan i programmeringen av operativ

Jag kör Vista på två datorer, en med 2gb minne och en med 4gb minne. Båda flyter mycket fint. Kan du utveckla vad du menar med "...tråkiga windoze" ? En massa BS enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag kör Vista på två datorer, en med 2gb minne och en med 4gb minne. Båda flyter mycket fint. Kan du utveckla vad du menar med "...tråkiga windoze" ? En massa BS enligt mig.

Har du kört och känt skillnaden på OS X?
Och säg inte att du har "testat" det i någon butik...

Det går inte att jämföra flytet i OS X med windows, det beror mestadels på en bättre minneshantering.

Visa signatur

Mac Pro: Intel Xeon 2,8 GHz 4 core busshastighet 1600 MHz | 4 x 1 GB DDR2 800 MHz ECC minnen, plats för 8 st max 32 GB | GeForce 8800 GT | 1,5 TB HD | Mac OS X | Windoze Vista |

Permalänk
Medlem

Kör UAC i quiet mode och Vista blir underbart.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Hur funkar det där med quiet mode?

Permalänk
Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5