vi buggar (?) under installation av VMware ESXi 3.5

Permalänk
Medlem

vi buggar (?) under installation av VMware ESXi 3.5

Försöker installera ESXi på en vanlig desktop (finns givetvis inte med på HCL) men för att det ska gå att installera på en IDE-disk måste jag editera en fil under installationen. Själva editeringen går bra men när jag ska spara och avsluta vi med kommandot som står i instruktionen går det mindre bra. Tydligen ska man trycka Esc och sedan skriva:

!wq

Då får jag till svar:

'!' is not implemented

Har slängt ut samma fråga på ett annat forum och någon föreslog att jag skulle testa:

:wq

Då klagar den inte på "!" utan istället på "q":

'q' is not implemented

Har testat med 2 olika tangentbord (PS/2), inte för att jag trodde det skulle göra någon skillnad men det är ju ett enkelt test.

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar vi så mycket...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Prova en bokstav i taget.
:w
:q

Har inte kört "äkta" vi på bra länge, utan bara vim... Annars är ZZ (shift+z alltså) en genväg för save/exit i vim, vet inte om vi har den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

:wq ska fungera fint i "riktiga" vi också (provade just med nvi), men prova som Thomas säger att ta ett kommando i taget. ZZ fungerar också.

Jag gissar dock på att ESXi inte kör riktiga vi utan typ elvis eller någon annan vi-klon (kanske BusyBox, den är ganska begränsad).

EDIT: Provade just med Busybox, den skickar ut "not implemented"-varningar om diverse saker. Det är inte så att du glömde skriva colon (:) före "wq"?
w tar den nämligen utan problem då det är ett korrekt kommando i normalt läge (w steppar ett ord framåt), q är det inte och därför kommer den att skrika till.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hrrm, alltså, jo...

Letade upp alla andra tecken (engelsk KB-layout) på mitt tangentbord men glömde ":" vilket resulterade i ">" tror jag det var - inte helt lyckat i vi :-/

Därför såg jag heller inte vad jag skrev i kommandoläget och tog det lite tid att komma på vad det var

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tryck Escape
Håll in shift, tryck z två gånger.