Förundersökning om Arbogamorden sprids på TPB

Permalänk
Medlem

Förundersökning om Arbogamorden sprids på TPB

Om det här stämmer så är det bara helt jäkla sjukt. Tryckfrihet i all ära, men om det nu stämmer att obduktionsbilder på de mördade barnen är inkluderade så tycker jag att det bara är hemskt av TPB att inte ta bort möjligheten att ladda ned det. Det kommer slå tillbaka så fruktansvärt mot dem och deras budskap samtidigt som det är otroligt synd om anhöriga.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=824668

Permalänk
Medlem

Så det på tv 4 nyheterna.
Personerna bak om The Pirate Bay är nu avslöjade som några primitiva, nonmoraliska, känslo- befriade jävla förbannade skitstövlar!!!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Glömsk

Det här är väl offentliga handlingar? Vem som helst som ringer tingsrätten kan ta del av undersökningen.

Sen kan man ju fråga sig om obduktionsbilder verkligen borde vara offentliga handlingar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara för den som la upp torrenten att ta bort den igen. Knappast TPB:s ansvar att nån lägger upp det där där. De har ju t.o.m. sagt att de ALDRIG kommer ta bort nån torrent från TPB.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i detta då det är som psionicist sa offentliga handligar då borde man ju reagera mer på att obduktionsbilder är offentliga.

Permalänk
Medlem

Säkert nån på Aftonbladet som laddat upp det så de kan mjölka ut några sista lösnummer med hjälp av de stackars offren..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Säkert nån på Aftonbladet som laddat upp det så de kan mjölka ut några sista lösnummer med hjälp av de stackars offren..

Tvivlar på det eftersom det var ett bra tag sen den lades upp men gillar konspirationsteorin annars

Permalänk
Medlem

Tja, om man inte har något emot att folk använder sajten för att aggregera barnporr så är väl inte obduktionsbilder något problem heller. Folk kan ju som sagt hitta prylarna med Google (även om TPB gör det liiiite enklare vilket gör att liknelsen haltar som vanligt). De har ju sina principer och de som inte gillar det kan nog hitta sina torrents någon annanstans.

Sunde och Neij är ju dessutom jävligt dryga as offentligt, så mailkorrespondensen de hade med familjen lär ju vara lagom trevlig, de borde i alla fall publicera alla sina svar på sajten, i principens namn. Den vanliga medmänskligheten lär ju lysa med sin frånvaro.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Borde de inte vara sekretessbelagda? Eller det kanske inte gäller obduktionsbilder i en förundersökning. För bilderna från Helen-mordet är sekretessbelagda, så man tycker att det borde vara något som händer automatiskt när barn är inblandad.

Permalänk
Medlem

Nej, förundersökningsbilderna i detta fall blev tyvärr inte sekretessbelagda och eftersom information vill vara fri hamnade de på TPB. Som ett straff gentemot myndigheterna och "den mediakåta familjen" som jag förstått att många tycker att det handlar om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

De personer som redan beställt FUP:en på "lagligt" sätt får ju även ladda ner denna då de redan finns registrerade. Det är där skon klämmer att nu kan folk anonymt ladda ner den.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Tja, om man inte har något emot att folk använder sajten för att aggregera barnporr så är väl inte obduktionsbilder något problem heller. Folk kan ju som sagt hitta prylarna med Google (även om TPB gör det liiiite enklare vilket gör att liknelsen haltar som vanligt). De har ju sina principer och de som inte gillar det kan nog hitta sina torrents någon annanstans.

Sunde och Neij är ju dessutom jävligt dryga as offentligt, så mailkorrespondensen de hade med familjen lär ju vara lagom trevlig, de borde i alla fall publicera alla sina svar på sajten, i principens namn. Den vanliga medmänskligheten lär ju lysa med sin frånvaro.

Har de spridit barnporr, när?

Sen är det ju snarare användarens fel än TPBs, de tillhandahåller bara tjänsten.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Eftersom det är offentliga handlingar ser jag inte den minsta anledning för TPB att ta bort dem. Dock undrar man varför domstolen väljer att offentliggöra dessa bilder. Fadern gjorde ett stort misstag när han skapade denna debatt, nu vet alla om dessa bilder.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inget fel med att bilderna inkluderas. Obduktionsprotokollen är en viktig del av förundersökningen, alltså måste de finnas med i sin helhet.
Vad är annars offentlighetsprincipen värd?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Det är ju som sagt offentliga handlingar så jag förstår verkligen inte hur man kan vara upprörd över det. Det är bara folk som inte fattar detta som tycker att nu har de nåt att sätta dit piraterna på.

Sen kan man ju diskutera vilket material som faktiskt ska vara offentligt, det ingår ju en hemsk massa privat information i en förundersökning av den här typen, även om anhöriga och andra inblandade som inte alls har något med saken att göra direkt. Men det är ju en helt annan diskussion, och har ingenting med pirater eller TPB att göra.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Dessutom: Förundersökningen inklusive åtalet är cirka 2700 sidor lång. Jag räknade inte, men jag skummade igenom den igår och skulle uppskatta att mindre än tio sidor upptas av dessa obduktionsbilder, som i princip endast dokumenterar yttre våld och sårskador.

Om jag ska vara ärlig ser jag hellre att folk läser förundersökningen och drar sina slutsatser utifrån den än från de smulor av information som media rapporterat om.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Tja, om man inte har något emot att folk använder sajten för att aggregera barnporr så är väl inte obduktionsbilder något problem heller. Folk kan ju som sagt hitta prylarna med Google (även om TPB gör det liiiite enklare vilket gör att liknelsen haltar som vanligt). De har ju sina principer och de som inte gillar det kan nog hitta sina torrents någon annanstans.

Sunde och Neij är ju dessutom jävligt dryga as offentligt, så mailkorrespondensen de hade med familjen lär ju vara lagom trevlig, de borde i alla fall publicera alla sina svar på sajten, i principens namn. Den vanliga medmänskligheten lär ju lysa med sin frånvaro.

De har ju faktiskt tagit bort barnporr torrents från tpb, så du verkar inte ha så bra koll vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Men offentlighetsprincipen betyder inte att man kan ta del av allt anonymt. En del av principen är just att man som en del av det offentliga rummet tar till sig av informationen som finns men även att man gör detta offentligt. Dvs du registreras att du velat ta del av detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men offentlighetsprincipen betyder inte att man kan ta del av allt anonymt. En del av principen är just att man som en del av det offentliga rummet tar till sig av informationen som finns men även att man gör detta offentligt. Dvs du registreras att du velat ta del av detta.

Bara för att någon fått för sig att skriva ner lite regler betyder inte att det är rätt. Mycket bra agerande av TPB, så länge informationen inte skadar någon ska den vara fritt tillgänglig.

Permalänk

Herregud!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men offentlighetsprincipen betyder inte att man kan ta del av allt anonymt. En del av principen är just att man som en del av det offentliga rummet tar till sig av informationen som finns men även att man gör detta offentligt. Dvs du registreras att du velat ta del av detta.

Jodå. Det är exakt vad offentlighetsprincipen innebär enligt TF 2:14 3 st. Den efterforskning som lagrummet säger är tillåtlig handlar om sekretessbelagda handlingar som kan lämnas ut i vissa fall, t.ex. passbilder eller patientjournaler.

Kolla t.ex. JO 2000/01 s. 578.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jodå. Det är exakt vad offentlighetsprincipen innebär enligt TF 2:14 3 st. Den efterforskning som lagrummet säger är tillåtlig handlar om sekretessbelagda handlingar som kan lämnas ut i vissa fall, t.ex. passbilder eller patientjournaler.

Kolla t.ex. JO 2000/01 s. 578.

Så varför krävs ditt personnummer om du ska ha ut t.ex. FUP i det här fallet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så varför krävs ditt personnummer om du ska ha ut t.ex. FUP i det här fallet?

Om det krävs talar vi om allmänna handlingar behäftade med någon sorts sekretess. Offentliga allmänna handlingar kräver inte att du identifierar dig. Det är grundlagsfäst.

Jag kan inte uttala mig om det här enskilda fallet. Jag har bara läst rubrikerna innan jag konstaterat att jag är långt från att vara intresserad av vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Vem är det som säger att just NI måste ladda ner och titta på bilderna då?

Är ju bara att ni sätter er på rotten.com så får ni se värre bilder..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Vem är det som säger att just NI måste ladda ner och titta på bilderna då?

Är ju bara att ni sätter er på rotten.com så får ni se värre bilder..

Det handlar ju som sagt om ett tusental sidor till med information utöver själva obduktionsbilderna, jag är inte så intresserad själv, men jag kan tänka mig att det kan vara intressant att se själv vad det är man har läst om och gå igenom informationen för att bilda sig en egen uppfattning om man är intresserad av den här typen av fall.

Att folk laddar ner filerna enbart för att se bilderna från obduktionen är ju någon efterkonstruktion av en sensationalistisk journalist, finns inget som säger att det är därför folk har laddat ner förundersökningen, det står ju inte ens i beskrivningen på TPB att de bilderna finns där.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det handlar ju som sagt om ett tusental sidor till med information utöver själva obduktionsbilderna, jag är inte så intresserad själv, men jag kan tänka mig att det kan vara intressant att se själv vad det är man har läst om och gå igenom informationen för att bilda sig en egen uppfattning om man är intresserad av den här typen av fall.

Att folk laddar ner filerna enbart för att se bilderna från obduktionen är ju någon efterkonstruktion av en sensationalistisk journalist, finns inget som säger att det är därför folk har laddat ner förundersökningen, det står ju inte ens i beskrivningen på TPB att de bilderna finns där.

Reagerade bara på att det gnälldes över bilderna

Tycker som sagt själv att man ska bilda sin egen uppfattning, utan dessa uppgifter kan man inte göra det och Sverige väljer då att tro på det media samt myndigheter säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Om det krävs talar vi om allmänna handlingar behäftade med någon sorts sekretess. Offentliga allmänna handlingar kräver inte att du identifierar dig. Det är grundlagsfäst.

Jag kan inte uttala mig om det här enskilda fallet. Jag har bara läst rubrikerna innan jag konstaterat att jag är långt från att vara intresserad av vad som hänt.

Nej men just i det här fallet så om du vill ta del av FUP så måste du ange personnummer för att få tillgång till det. Har då inte alla slags FUP en viss del av sekretess även efter att förundersökningen släppt. I vart fall när det handlar om brottsmål?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Är mycket att läsa, det är svårt för en ensam individ att få en bra överblick i efterhand tror jag.

Finns väl annat att göra på lördagar med sin flickvän men vi har iaf bläddrat och läst det mesta och bara en fråga kvarstår.

Hur i helvete kan en människa bli så j*vla skev i huvet att dom gör såhär mot 2 barn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humbuk
Så det på tv 4 nyheterna.
Personerna bak om The Pirate Bay är nu avslöjade som några primitiva, nonmoraliska, känslo- befriade jävla förbannade skitstövlar!!!

Först av allt ta det lugnt. Det är ju inte människorna bakom TBP lagt upp materialet, det är en användare som gjort det. TBP sköter bara sidan dom lägger inte upp något. Så läs på lite innan du gör några utspel i framtiden.

Permalänk
Medlem

Visst, det här kanske är olyckligt och så men tre saker gör mig ytterst förvirrad och kanske till och med lite förbannad:

1. Varför svarar de ansvariga på TPB på ett så onödigt dumt sätt? Jag har full förståelse för att de vill hålla på sin policy, men om det media rapporterar om verkligen har sagts så kan jag bara säga en sak: Helt fel ordval av de ansvariga på TPB, lite vänlighet skadar aldrig.
2. Varför har TV4 valt att gå ut med dessa uppgifter? Det finns egentligen ingen vits med det; alla, utom möjligtvis APB och andra intresseorganisationer, förlorar på detta: familjen får inte bara fallet utan nu också obduktionsrapporten uppmärksammad av media och hela sverige, TV4 har ju trots allt fått ännu fler att ladda ner sagda rapport. TPB förlorar på det då många nu tycker att deras agerande är omoraliskt. Svenska folket kommer troligtvis förlora på det då många politiker gärna ökar sekretessen på dokument av den här typen, för att tillfredsställa den del av Svenska folket som inte ser konsekvenserna av det hela.
3. Att folk klagar på det hela är för mig ofattbart. Det är offentliga handlingar som vem som helst ändå hade kunnat få tag på. Dessutom TVINGAR ingen dig att ladda ner rapporten.

tl;dr: Vad bråkar ni om, det är offentliga handlingar.