ni som läst fysik på gymnasiet

Permalänk
Medlem

ni som läst fysik på gymnasiet

jag läser tekniskt basår nu på chalmers och har börjat med fysik. det vi läser nu är mekanik som tydligen ska vara en del av fysik a på gymnasienivå enligt vår lärare.

jag känner att det är lite svårt med mekaniken, eller ja vissa formler har satt sig i skallen men när det gäller att t.ex. ta ut resultanter storlekar och mäta deras riktningar med hjälp av gradskiva (m.a.o grafiska lösningar) är det mesta katastrofalt och jag glömmer många av definitionerna. samma sak gäller vid avsnittet om moment.

jag känner att jag behöver läsa lite andra saker än mina anteckningar. boken vi har, heureka går inte igenom sakerna så bra.

några tips från peepsen här vad man ska göra? någon hemsida som ger bra guidning? eller personliga tips kanske?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att öppna en fysikbok och helt enkelt repetera. Skaffa gärna en alternativ fysikbok som du kan ha parallellt.

Jag tror inte det finns något lättare sätt att lära sig mekanik. Mekanik är grunden i hela fysiken och den måste man kunna. Ta istället din tid, träna exempelvis en timme om dagen så kommer du se att det går bra.

Vad du främst ska satsa på är inte memorera - utan att förstå!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast

Mekaniken är tacksam eftersom det är väldigt få formler som beskriver väldigt mycket. Det svåra med mekaniken är att veta vilka konserveringslagar som gäller för olika problem. Det lär man sig lämpligast genom att räkna många exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

I gymnasie fick vi alltid råd att tänka på vad som händer med krafterna. Om du drar något framåt så tillför du en kraft som ger kroppen en fart framåt samtidigt som underlaget fastnar i varandra och ger friktion. Kommer ihåg att det jobbigaste var att komma ihåg alla formler, och vad alla bokstäver stod för.

Är det skillnad på mekaniken på basår och gymnasie mekanik? Märkte att allmän matte, som skall vara en liten bredning av matte A, B, C, D, och E är mer komplicerad än gymnasie matte.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Jag vet en väldigt bra sida som går igenom praktisk taget alla kurser man går igenom på gymnasiet, inklusive fysik A, B matte och allt annat. Tyvärr har jag inte börjat med fysik A, B ännu. Men sidan är väldigt pedagogisk i matten, så den borde nog vara pedagogisk i fysiken med. Ta en titt på sidan, jag har skrivit ner alla inloggningsuppgifter du kommer behöva. Du måste använda Internet Explorer och ha java installerat för att kunna få tillgång till kurserna.

Användarnamn: guest lösenord: guest

http://itc.edu.stockholm.se/flex/index.html

Hur man gör: välj vilken kurs du ska ha fysik a då, och sedan på höger sida så är det bara och välja vilket avsnitt du ska gå igenom.

Jag hoppas att mitt tips fungerade.

Edit: du måste trycka på guest för att logga in.
Edit2: jag hade fel det fanns bara fysik A på sidan.

Permalänk
Medlem

Skitbra sida AndenAnden!
Man hittar en del av stuffet på wikipedia, sök även där för ibland lite annorlunda och kanske enklare förklaringar.

Annars är det bara att låna modern fysikbok på bibblan och börja öva. Ergo bör du pröva, den är bättre på sätt och vis då den känns fräshare och på olika sätt tar upp olika delar av den klassiska fysiken.

Alla har olika sätt att få in det men alla har gemensamt att man övar, så det är bara att göra't. Skippa en timmes TV/spel/serier varje dag i en vecka så ska du se att du får stenkoll på det där ganska snart. Tråkigt och kämpigt, men det är bara för en vecka och vad är det?

Låna en polares anteckningar.
Gå igenom gamla prov.
Använd olika färger, linjal och anteckna nogrannare och snyggare, så blir det automatiskt enklare. Tar lite tid men kan vara värt det.
Gruppera och sortera informationen på olika sätt. Skriv ned och rita vare sätt. Fundera på vilka du fattar och vilka du inte fattar.
Ta lite paus när du stöter på moment som du inte får ordning på i skallen. Diskutera med polare gamla kända saker och jämför tidigare metoder med nya, gör tankeexperiment.
Spacea ut ibland, hjärnan behöver spacea ibland.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

jag kom inte på länken ju :S sidan laddades inte upp

Permalänk

Det ska fungera om du använder Internet Explorer. Har du java installerat?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte så mycket mer tips än att räkna många exempel och uppgifter. Var strukterarad - vad frågar dem efter egentligen? Vilken lag ska appliceras? Omformulera problemet tydligt och börja inte räkna innan du vet vad målet är. Repetera trigometri så den sitter i ryggmärgen

Ev. kan den här formelsamlingen ge dig en bra överblick av ämnet. Den användes i en Mekanik-kurs jag läste på Chalmers E-program (1:a året) för ett par år sen.