Första testet av Radeon HD 4600

Permalänk
Avstängd

Hmm, känner faktiskt att jag kanske kanske skulle väntat på detta istället för det powercolor 3850 pcs (överklockat med bättre kylning) som jag köpte

hade varit trevligt med samma prestanda till lägre watt och samma pris.

ang wow ska det rulla på bra: 1680x1024 allt på högsta betyder konstant 60 fps. (har vsync på)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
HD3850 är en utgående produkt, drar mer ström, varmare för att nämna något. Hur hade du velat? Göra en nvidia och döpa om den till en "ny" modell i nya serien trots att kortet är identiskt?

Använd hjärnan och ögonen och läs på lite om kortet innan du skämmer ut dig.

Värme och ström spelar mindre roll. Speciellt om man inte ska överklocka. Det är hur kortet presterar som är det viktiga. Dumt att släppa detta grafikkort.

Använd hjärnan och se på det som är viktigast med ett grafikkort innan du skämmer ut dig...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Värme och ström spelar mindre roll. Speciellt om man inte ska överklocka. Det är hur kortet presterar som är det viktiga. Dumt att släppa detta grafikkort.

Använd hjärnan och se på det som är viktigast med ett grafikkort innan du skämmer ut dig...

Värme spelar en stor roll inom överklockning skulle jag våga säga. Utan att skämma ut mig.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Värme och ström spelar mindre roll. Speciellt om man inte ska överklocka. Det är hur kortet presterar som är det viktiga. Dumt att släppa detta grafikkort.

Använd hjärnan och se på det som är viktigast med ett grafikkort innan du skämmer ut dig...

Som jag redan skrivit, läs på om kortet och anslut hjärnan innan du tafsar på tangentbordet så slipper du fortsätta skämma ut dig. Är det så svårt att ens läsa nyhetstexten?

Du verkar missa helheten, kortet är bättre i allt eller iallafall så gott som det mesta. Det är en utveckling av en tidigare produkt och det tycker du är idiotiskt? Sitt med gammal teknik du medan vi andra gottar oss med alla fördelar nyare teknik ger oss.

Permalänk
Avstängd

Rättelse: 3850 är bättre om man inte ska överklocka.

Varför betala mer för ett kort som presterar sämre oklockat? Det är idiotiskt enligt mig.

Koppla in hjärnan innan du skämmer ut dig mer grabben. Även om det är en nyutveckling så är den dyrare och presterar sämre i spel, dessutom är AVIVO2 och HDMI som klarar 7.1 massa småsaker man kan klara sig utan. Inget man betalar massa extra för och inget man vill byta mot prestanda förlust. Värme spelar inte ett skit roll så länge du inte ska överklocka någon större mängd...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Rättelse: Kortet är bättre om man inte ska överklocka.

Varför betala mer för ett kort som presterar sämre oklockat? Det är idiotiskt enligt mig.

Koppla in hjärnan innan du skämmer ut dig mer grabben. Även om det är en nyutveckling så är den dyrare och presterar sämre i spel, dessutom är AVIVO2 och HDMI som klarar 7.1 massa småsaker man kan klara sig utan. Inget man betalar massa extra för och inget man vill byta mot prestanda förlust. Värme spelar inte ett skit roll så länge du inte ska överklocka någon större mängd...

DU kanske inte skulle göra det, men många andra gör det utan att tveka.
Öppna ögonen och se att prestanda i spel inte alltid är den första prioriteringen när man gör grafikkort.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Rättelse: Kortet är bättre om man inte ska överklocka.

Varför betala mer för ett kort som presterar sämre oklockat? Det är idiotiskt enligt mig.

Koppla in hjärnan innan du skämmer ut dig mer grabben. Även om det är en nyutveckling så är den dyrare och presterar sämre i spel, dessutom är AVIVO2 och HDMI som klarar 7.1 massa småsaker man kan klara sig utan. Inget man betalar massa extra för och inget man vill byta mot prestanda förlust. Värme spelar inte ett skit roll så länge du inte ska överklocka någon större mängd...

Du fattar att HD46XX ersätter HD36XX? Jämför med de korten. Att HD4670 sniffar HD3850 i ändan är bra. Men jag håller med dig om priset ändå.. när HD3850 kostar som det gör så blir ju HD46XX lite svårare att motivera för köp. Men jag hoppas du förstår att HD46XX är en utvecklig mot HD36XX vilken den ersätter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Rättelse: 3850 är bättre om man inte ska överklocka.

Varför betala mer för ett kort som presterar sämre oklockat? Det är idiotiskt enligt mig.

Koppla in hjärnan innan du skämmer ut dig mer grabben. Även om det är en nyutveckling så är den dyrare och presterar sämre i spel, dessutom är AVIVO2 och HDMI som klarar 7.1 massa småsaker man kan klara sig utan. Inget man betalar massa extra för och inget man vill byta mot prestanda förlust. Värme spelar inte ett skit roll så länge du inte ska överklocka någon större mängd...

Använd hjärnan om du har någon för engångskull. För dig kanske spel prestanda är hela livet. Men det finns andra, som jag med flera, som kanske är ute efter hdmi med 7.1 stöd och det lilla extra godiset. Man utvecklar allting, även fast 3850 prestera lite bättre och kostar kanske 100-150kr mindre så finns det folk som inte vill köpa en produkt som är över 1år gammalt när det finns en ny utvecklad produkt för några slantar till. Folk har en tendens att vilja ha det senaste, det ligger i våran natur. Värmen/ljudnivå spelar stor roll för mig i alla fall. Vägrar ha något i min dator som är så varmt att andra komponenter får lida av det, som resulterar i högre ljudnivå. Finns väl ingen som går och köper en gammal volvo v70 för att den har lite större motor, när du kan få en splitter ny v70 bränsle snål bil som med lite mindre motor för nästan samma pengar, inte jag i alla fall . Tänk lite längre nästa gång..

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Hjälpsam

Vill bara påpeka att vi ännu inte säkert vet vad priset coh prestandan blir.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvztr
även fast 3850 prestera lite bättre och kostar kanske 100-150kr mindre så finns det folk som inte vill köpa en produkt som är över 1år gammalt när det finns en ny utvecklad produkt för några slantar till.

Nej... bara idioter och sådana som är fattiga överklockare och sådana som ser på film på datorn.

Dessutom blir inte andra komponenter märkvärt påverkade av att ett grafikkort blir 20 grader varmare... Så någon högre ljudnivå blir det inte.

Använd hjärnan om du har någon...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Nej... bara idioter och sådana som är fattiga överklockare och sådana som ser på film på datorn.

Dessutom blir inte andra komponenter märkvärt påverkade av att ett grafikkort blir 20 grader varmare... Så någon högre ljudnivå blir det inte.

Använd hjärnan om du har någon...

Av ren nyfikenhet, vad sitter du på för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Av ren nyfikenhet, vad sitter du på för hårdvara?

Skulle jag också gärna vilja veta. Han verkar ju inte förstå vad han själv pratar om. Låter som han desperat försöker försvara sitt uttalande.. Verkar som killen absolut inte tål kretik.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvztr
Skulle jag också gärna vilja veta. Han verkar ju inte förstå vad han själv pratar om. Låter som han desperat försöker försvara sitt uttalande.. Verkar som killen absolut inte tål kretik.

Tycker snarare det verkar vara en liten skitunge som tycker sig vara häftig bakom tangentbordet genom att slänga ur sig munblajja...
Gissningsvis 13 år...

Ang kortet lär det vara perfekt till HTPC, skulle gärna byta bort mitt 3850 mot detta

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Tycker snarare det verkar vara en liten skitunge som tycker sig vara häftig bakom tangentbordet genom att slänga ur sig munblajja...
Gissningsvis 13 år...

Ang kortet lär det vara perfekt till HTPC, skulle gärna byta bort mitt 3850 mot detta

Skulle kunna tänka mig att stoppa i två stycken i min HTPC och låta de folda när jag är på jobbet och när jag sover. Billiga kort, bör kunna beräkna rätt bra bara HD4000-korten stöds lite bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Tycker snarare det verkar vara en liten skitunge som tycker sig vara häftig bakom tangentbordet genom att slänga ur sig munblajja...
Gissningsvis 13 år...

Ang kortet lär det vara perfekt till HTPC, skulle gärna byta bort mitt 3850 mot detta

Kunde inte sagt det bättre själv, vågade dock inte säga det ifall hans mamma skulle komma och bråka på mig;) Tycker det låter som ett perfekt Htpc kort, funderar starkt på att slänga i ett i htpc:n. Kul att att amd är på väg tillbaka!

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Avstängd

13? jag är 20.. och har en E8400, 4gb minne och två 8800gtx i SLI. Räcker det? Jag har anledning att tycka att detta nya kort är en dålig release när ett kort som presterar bättre och som kostar mindre redan finns. Jag betalar inte ett par hundra mer för att få ett kort som presterar sämre i spel och som bara lägger till ett par extra finesser som jag ändå inte använder. Jag överklockar inte grafikkort så för mig spelar tio grader hit eller tio grader dit ingen roll. Dessutom tjänar man inte mycket på att överklocka.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
13? jag är 20.. och har en E8400, 4gb minne och två 8800gtx i SLI. Räcker det? Jag har anledning att tycka att detta nya kort är en dålig release när ett kort som presterar bättre och som kostar mindre redan finns. Jag betalar inte ett par hundra mer för att få ett kort som presterar sämre i spel och som bara lägger till ett par extra finesser som jag ändå inte använder. Jag överklockar inte grafikkort så för mig spelar tio grader hit eller tio grader dit ingen roll. Dessutom tjänar man inte mycket på att överklocka.

Om du nu är 20 så får du väl för f*n börja bete dig som det.
Syns att du gillar förra (förr-förra?) generationens grafikkort så varför du väljer ett gammalt HD3850 före ett nytt HD4670 blev rätt givet nu.

Håller med dig om din åsikt om att man inte tjänar något på att överklocka grafikkort. Har själv inte märkt av någon direkt vinst. Inte i stil med överklockning av en fin CPU direkt.

Permalänk
Medlem

hoppas det kmr med passiv kylning med nu bara:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om du nu är 20 så får du väl för f*n börja bete dig som det.
Syns att du gillar förra (förr-förra?) generationens grafikkort så varför du väljer ett gammalt HD3850 före ett nytt HD4670 blev rätt givet nu.

Håller med dig om din åsikt om att man inte tjänar något på att överklocka grafikkort. Har själv inte märkt av någon direkt vinst. Inte i stil med överklockning av en fin CPU direkt.

Man har väl rätt till en egen åsikt? Folk började med att säga saker som "innan du skämmer ut dig mer" och "använd hjärnan om du har någon" etc till mig, så det är inte jag som beter mig dåligt. Alla har rätt till en åsikt och enligt mina användningsområden så skulle jag personligen inte köpa detta grafikkort även fast det är nyare. Därför att det presterar sämre och kostar mer. Överklockning av GPU är inget jag sysslar med och jag ser inte på film på datorn mer än det som finns på youtube och liknande så några avancerade video finesser över det som redan finns har jag ingen nytta av. Därför ser jag detta kort som ett dåligt kort. Hade det åt mindstone presterat samma som 3850 och kostat lika hade det vart en annan sak helt klart.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Man har väl rätt till en egen åsikt? Folk började med att säga saker som "innan du skämmer ut dig mer" och "använd hjärnan om du har någon" etc till mig, så det är inte jag som beter mig dåligt. Alla har rätt till en åsikt och enligt mina användningsområden så skulle jag personligen inte köpa detta grafikkort även fast det är nyare. Därför att det presterar sämre och kostar mer. Överklockning av GPU är inget jag sysslar med och jag ser inte på film på datorn mer än det som finns på youtube och liknande så några avancerade video finesser över det som redan finns har jag ingen nytta av. Därför ser jag detta kort som ett dåligt kort. Hade det åt mindstone presterat samma som 3850 och kostat lika hade det vart en annan sak helt klart.

Med ditt lysande resonemang så kan du ju skippa 3850 oxå och istället satsa på tex ett HD2900XT som oxå presterar bättre. Eller varför inte ett nvidia 7950GX2. Du bryr dig ju uppenbarligen bara om fps i spel och skiter i allt annat, så där har du två tips från mig. Borde gå att få billigt begagnat.

Permalänk
Avstängd

Nej varför det? Dom är ju betydligt dyrare. I detta fallet så råkar 3850 vara billigare än det nya 4670, i annat fall hade jag inte skrivit som jag skrev. Sedan skiter jag inte alls i allt annat, men vad menar du med "allt det andra" ? video? och film? ser jag på min 50" plasma, mindre tillverkningsprocess? Jag behöver ingen, jag överklockar inte, drar mindre ström? Mig gör det sak samma. Det hela beror väl på vad man ska använda sitt grafikkort till... Själv använder jag det till att driva spel och 3dapplikationer med. Film ser ja på min 50" plasma...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Nej varför det? Dom är ju betydligt dyrare. I detta fallet så råkar 3850 vara billigare än det nya 4670, i annat fall hade jag inte skrivit som jag skrev. Sedan skiter jag inte alls i allt annat, men vad menar du med "allt det andra" ? video? och film? ser jag på min 50" plasma, mindre tillverkningsprocess? Jag behöver ingen, jag överklockar inte, drar mindre ström? Mig gör det sak samma. Det hela beror väl på vad man ska använda sitt grafikkort till... Själv använder jag det till att driva spel och 3dapplikationer med. Film ser ja på min 50" plasma...

Vad driver du din plasma med då? Och kör den 720p/1080p eller vad plasmor nu använder?