Webhallen, skitservice?

Permalänk
Medlem

Webhallen, skitservice?

Tjena! Va och köpte en LG W2252TQ på webhallen igår, när jag köpte den frågade jag säljaren gällande pixelgarantin och han sa då att jag kunde komma in och byta den om den hade nån död pixel. Så jag tog hem den och monterade och den hade då en död pixel.
Gick till webhallen idag och försökte då lämna tillbacks den, men då påstod de att det inte gick och att det krävdes minst 5 döda pixlar. Snackade/skrek i över 2 timmar med butikschefen men det ledde ingenstans, och killen som hade sålt skärmen till mig påstod att han inte hade sagt något gällande pixelgarantin. Butikschefen sa hela tiden om och om igen att säljaren inte hade nån anledning till att ljuga osv.
De provade skärmen och såg den döda pixeln, och under provningen så repade de baksidan av min skärm rejält! Säger det till killen men då påstår han att den var så när han fick den vilket är bullshit.

Är hur jävla arg som helst nu och känner nästan att jag vill åka och sätta stället på eld. Frågan är nu vad kan jag göra? Vad har jag för rättigheter? Killen i webhallen sa att det inte fanns någon jag kunde prata med från webhallens sida och att han va ansvarig för allt gällande bytesrätt osv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja det är lustigt att de gör sådär, blir ju bara dålig reklam.
Dessutom tycker jag det är skumt att man är tvungen att köpa en defekt produkt i Sverige när man aldrig skulle acceptera en ny bil med stenskott i rutan.

Stå på dig.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Mjo det skulle jag kunna göra fast om det står en skitartikel gällande webhallen på aftonbladet hjälper inte mig så mycket (nummer till aftonbladet?).

Vill bara få min skärm utbytt lixom..

Permalänk

Finns inget du kan göra, ARN kan inte heller göra något.
Försök sälja skärmen på blocket eller vänj dig vid den döda pixeln.

Permalänk

Du kan ju höra av dig till LG och vädja om hjälp men det är väl en riktig högoddsare.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det är på grund av just pixlar och osäkerheten runt det man köper skärmar och tv-apparater på distans. På så sätt kan man enkelt nyttja ångerrätten som följer med distansköplagen och skicka tillbaka skiten om det är en pixel som är död/fast.
Har du provat massera pixeln?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Nej hur gör jag det då? Den är blå om det är till någon nytta..

Permalänk
Medlem

usch vilka oseriösa människor! Jag skulle ta det med deras telefonsupport och berätta som det är. Många butiker implementerar "14 dagar DoA" dvs om ett fel uppstår på produkten inom 14 dagar, litet som stort, så får du en helt ny vara... men tydligen inte Webbhallen.

Du kan ju också hävisa dom till denna tråden så kan dom berätta för oss varför dom valt att vara mycket sämre än alla deras konkurrenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Det är på grund av just pixlar och osäkerheten runt det man köper skärmar och tv-apparater på distans. På så sätt kan man enkelt nyttja ångerrätten som följer med distansköplagen och skicka tillbaka skiten och det är en pixel som är död/fast.
Har du provat massera pixeln?

Just därför köper jag skärmar på ElGiganten och liknande ställen med riktigt öppet köp utan problem att återlämna en produkt man inte är nöjd med. Har faktiskt aldrig haft problem med att nyttja öppet köp hos dom sålänge man bara är rädd om grejerna medan man testar dom.

Då slipper man betala massa frakt hit å dit också vilket är skönt

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att Webhallen ska ta ta tillbaka skärmen, vad tycker ni de ska göra med den sen?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Ni som tycker att Webhallen ska ta ta tillbaka skärmen, vad tycker ni de ska göra med den sen?

Håller med. Vad ska webhallen göra med en skärm som inte tillverkaren tar tillbaka.

Jag hade iaf öppnat upp skärmen och petat lite på en kabel så att bilden blir fucked sen gått tillbaka till webhallen och lämna in den..

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Håller med. Vad ska webhallen göra med en skärm som inte tillverkaren tar tillbaka.

Jag hade iaf öppnat upp skärmen och petat lite på en kabel så att bilden blir fucked sen gått tillbaka till webhallen och lämna in den..

Ja för fan! Bedrägerier är ännu bättre ju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Ni som tycker att Webhallen ska ta ta tillbaka skärmen, vad tycker ni de ska göra med den sen?

Det är helt och hållet upp till säljaren som har gett löftet.

Kan kvitta om så dom måste bränna skitet ute på gatan, har man fått ett löfte så har man fått det.

Permalänk
Medlem

Hmm vad har du lärt dig här?

Kanske att inte skrika i telefon oavsett om du har rätt eller inte. Uppträd alltid artigt och hyfsat så brukar man kunna nå en lösning men e det någon som skriker i andra änden av luren så e all service känsla borta snabbare än vinden.

Sen innan köp kolla upp vad företaget har för policy inte bara med försäljaren, brukar stå på deras hemsida, kolla även vad som sägs på forum innan köp.

Återigen sluta skrik, barn skriker då dom inte får som dom vill.

Lycka till.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
...
Det är helt och hållet upp till säljaren som har gett löftet.

Kan kvitta om så dom måste bränna skitet ute på gatan, har man fått ett löfte så har man fått det.

Visst är det upp till säljaren att hålla det dem säger. Men man får vara nogrann att få det på pränt, på kvittot, samt att man innan man handlar kollar upp pixelgarantier hos tillverkaren. Vidare så förstår jag det som att försäljaren lovat att garantin skulle gälla vid döda pixlar inte felaktiga. Med felaktiga brukar väll menas vita eller svarta, eller tänker jag fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax

Hmm vad har du lärt dig här?

Kanske att inte skrika i telefon oavsett om du har rätt eller inte. Uppträd alltid artigt och hyfsat så brukar man kunna nå en lösning men e det någon som skriker i andra änden av luren så e all service känsla borta snabbare än vinden.

Sen innan köp kolla upp vad företaget har för policy inte bara med försäljaren, brukar stå på deras hemsida, kolla även vad som sägs på forum innan köp.

Återigen sluta skrik, barn skriker då dom inte får som dom vill.

Lycka till.

Amen broder. Instämmer, man får bara sämmre service om man skriker och för ett jävla liv. Man ska vara lugn, trevlig och saklig, då får man bäst service.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Håller med. Vad ska webhallen göra med en skärm som inte tillverkaren tar tillbaka.

Jag hade iaf öppnat upp skärmen och petat lite på en kabel så att bilden blir fucked sen gått tillbaka till webhallen och lämna in den..

Mjo det står ju bara att garantin spricker om du ska hålla på att öppna o så.

Permalänk
Medlem

Jag tror han missförstått säljaren bara. De bytar ju utan problem om tillverkarens pixelpolicy tillåter.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Ja det är lustigt att de gör sådär, blir ju bara dålig reklam.
Dessutom tycker jag det är skumt att man är tvungen att köpa en defekt produkt i Sverige när man aldrig skulle acceptera en ny bil med stenskott i rutan.

Stå på dig.

Nu är det inte fel på en skärm med döda pixar utan det handlar om renhet i produkten. Om du tex. köper järn då får du inte 100% järn utan det är alltid massa annat skit i metallen. Detta pga. att skulle vara orimligt dyrt att rena järnet till 100%. Samma sak med skärmar att om de skulle kassera alla paneler som har minsta fel på sina miljoner pixar så skulle skärmarna kosta en förmögenhet. Därför har se satt en gräns på renheten och LG har jag för mig att det får vara max "orenhet" på 4 pixar.
Idag är skärmar ruskigt prisvärda pga. denna pollicy.

Och naturligtvis skulle man inte acceptera stenskott på en ny bilruta men däremot smårepor får man leva med. Ett "stenskott" på en skärm är när skadan är över 4 pixar.

Men visst suger det, jag har själv pixelfel på 2 av mina skärmar.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Hmm vad har du lärt dig här?

Kanske att inte skrika i telefon oavsett om du har rätt eller inte. Uppträd alltid artigt och hyfsat så brukar man kunna nå en lösning men e det någon som skriker i andra änden av luren så e all service känsla borta snabbare än vinden.

Sen innan köp kolla upp vad företaget har för policy inte bara med försäljaren, brukar stå på deras hemsida, kolla även vad som sägs på forum innan köp.

Återigen sluta skrik, barn skriker då dom inte får som dom vill.

Lycka till.

Nu har du missförstått mig lite. Jag var inne i deras butik i stan, jag var väldigt lugn och artig i början, men om och om sa han att han inte kunde göra något och att säljaren inte hade någon anledning att ljuga (dvs att jag ljuger). Frågade även om man inte kan få prata med någon lite mer ansvarig så sa han att han var ansvarig för allt gällande bytesrätt, och om det nu stämmer så kan webhallen ta stänga dörrarna..

Det som också är "roligt" är det gällande reporna, när han t.ex. testade skärmen så la han ner skärmen på golvet, drog den omkring osv vilket har repat ner baksidan av skärmen totalt vilket han sedan när jag nämnde det sa att det inte var han som hade orsakat.

EDIT: Stavfel!

Permalänk
Medlem

Webhallen har väl 14 dagars öppet köp? Bara att ge tillbaka den och få dina pengar? Gjorde jag med ett minneskort iaf som jag köpte på webhallen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Öppet köp går att tillämpa om köparen kommer tillbaka med en oöppnad kartong med en orörd produkt i. Sen är ju olika butiker olika flexibla med tillämpningen och reglerna kring öppet köp, men glöm inte att öppet köp är helt frivilligt från butikens sida, en del är hårdare än andra.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Öppet köp går att tillämpa om köparen kommer tillbaka med en oöppnad kartong med en orörd produkt i. Sen är ju olika butiker olika flexibla med tillämpningen och reglerna kring öppet köp, men glöm inte att öppet köp är helt frivilligt från butikens sida, en del är hårdare än andra.

Precis, men nu har webhallen valt att ha 14 dagars öppet köp. Och majoriteten av affärer låter en testa produkten och sedan byta, om man öppnat kartongen så bra det går och allting är i bra skick. Och som sagt jag har brukat öppet köp hos webhallen tidigare, på ett minneskort som jag öppnat och testat, så då ska inte en öppnad skärm vara några problem?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
Nu har du missförstått mig lite. Jag var inne i deras butik i stan, jag var väldigt lugn och artig i början, men om och om sa han att han inte kunde göra något och att säljaren inte hade någon anledning att ljuga (dvs att jag ljuger). Frågade även om man inte kan få prata med någon lite mer ansvarig så sa han att han var ansvarig för allt gällande bytesrätt, och om det nu stämmer så kan webhallen ta stänga dörrarna..

Det som också är "roligt" är det gällande reporna, när han t.ex. testade skärmen så la han ner skärmen på golvet, drog den omkring osv vilket har repat ner baksidan av skärmen totalt vilket han sedan när jag nämnde det sa att det inte var han som hade orsakat.

EDIT: Stavfel!

Hade du accepterat samma sak på en processor? Skönt om datorn kraschar ett par gånger om dagen för att nån av de miljoners transistorer är trasig^^

Nä köper man något så ska det ju vara till 100% bra. inte 99.9%. Inte så att man vill köpa grisen ni säcken varje gång man köper en skärm.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Ni som tycker att Webhallen ska ta ta tillbaka skärmen, vad tycker ni de ska göra med den sen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Håller med. Vad ska webhallen göra med en skärm som inte tillverkaren tar tillbaka.

Jag hade iaf öppnat upp skärmen och petat lite på en kabel så att bilden blir fucked sen gått tillbaka till webhallen och lämna in den..

Dom kan ju kasta den i huvudet på den inköpsansvarige så han fixar DoA avtal med LG...

Fast det värsta är ju att "ansvarig för bytesrätt" repar baksidan på skärmen och sedan förnekar det.
- nänä jag har inte dragit runt skärmen på det sandiga betonggolvet mitt framför dina ögon. Den var så repig innan!!11

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som funderat över varför en säljare skulle lägga en skärm på golvet...?? Jag förstår inte riktigt det, känns mest som något påhittat för att ragga medlidande, faktiskt...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Många butiker implementerar "14 dagar DoA" dvs om ett fel uppstår på produkten inom 14 dagar, litet som stort, så får du en helt ny vara... men tydligen inte Webbhallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Dom kan ju kasta den i huvudet på den inköpsansvarige så han fixar DoA avtal med LG...

DOA tillämpas om produkten är trasig vilket denna skärm enligt gällande garantiregler ej är.

Det kunden kan göra är att anmäla ärendet till ARN och hävda att han ej var införstådd i hur det fungerar med döda pixlar.

Vidare så finns det skärmar med 100% pixelgaranti om man vill vara säker som kund.

Men visst, om du förstått säljaren rätt och han lovat dig 100% pixelgaranti så ska hans ord gälla. Alltid ett jobbigt läge där ord står mot ord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hade du accepterat samma sak på en processor? Skönt om datorn kraschar ett par gånger om dagen för att nån av de miljoners transistorer är trasig^^

Nä köper man något så ska det ju vara till 100% bra. inte 99.9%. Inte så att man vill köpa grisen ni säcken varje gång man köper en skärm.

Svara med pa1983s svar från häromdagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
I bland undrar man om folk tror datorn uppfas i går?

Man har "AV ACKTIVERAT" delar av "IC" kretsar så som "CPU'er" så längem an kunant tillverka dessa, redan seda 4 och 8bits processorera från 70 talet så har alla tillverkare iklusive AMD avacktiverat defekta delar i sina chip. Dom sålde 4 och 4 och 8 bit chip på 70 talet av olika prestada klasser men det var samma chip bara at "budget" modewlerna var defekta varianter med delar avstägda. Man lärde sig snabbt att bygga in möjligheten att stänga av defkta delar och därmed få ett chip som ändå fugnerar men kanske sakar vissaregister, cache, alu eller fpu enheter eller vad det nu är man inte nödfvändigtvis behver eller har flera enheter av.

Det är helt naturligt at stänga av e defekt kärna på ett chip precis som det är natturligt at stänga av defekta delar i varge individuel kärna. När det ej är möjligt att kringå problemet i en kräna så stänger man helt enkelt av den för å slippa kassera hela chipet.

Nio tror väl inte TCM kasserar G92 chip bara för ett par stream processorer inte fugnerar? Bättre å stänga av dom å ågra till så har man e med tex 112 stream procesorer och kan sälja det som en 8800GT GPU. Men atar att igen viull köpa 8800GT pga riske för defekta stream processorer som är avstängda?

Dags å vakna säger jag. Dages ugdomar på 14-16 bast verkar inte ens kolla up psaker inna ni villt börjar speckulera i saker som svaren har funnits på i 30-40 år redan.

Men om ni inte kan köpa en X3 för den har en defekt kärna så bör ni nog alldrig köpa n¨t med en IC krets i för det är garantera defekter i flertalet av alla IC kretsar och specielt dom mer avancerade men man har so msagt reda byggt in nöjligheterna att göra chipet fungerande efter själva tillverknigen och diagnostiken är körd på chipet för å se vad som fungerar och inte. Efter det packleteras chipet och delar som iunte fugnerar avacktiveras och sedan märks det med pasande modellnummer.

Som sagt gillar man inte det så får man nog antigen börja pröjsa 50K för en processor om tillverkara ska slägna alla med misnta defekt eller så får man sluta med datorer.

Jag har facktiskt en intervju med AMD från computer crhonicles från ca 1974 tror jag där AMD beskriver hur dom deaktiverar defekta delar i processorer och designar in dessa futures för at kunna maximera antalet fugnerande chip och få bästa lönsamhet och pris på chipen till slutkund för annars skulle igen köpa en dator pga priset.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Hedersmedlem

Var vill du komma med den mycket duktige pa1983s svar, lillpeparoni?

Det handlar om ngt helt annat.

jonazz nämner skador orsakade av felaktigt handhavande genom tex ESD. När kretsen har lämnat fabriken finns ingen redundans inbyggd som kan utnyttjas. Skadas produkten efter det är den defekt och fungerar inte som avsett längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan ju bara svara för mig själv, men jag hade iaf förstört grejer i deras butik värda vad skärmen var värd. Så är det ju rätt np. Iof, hade pajjat mer än värdet!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Ja, det hjälper säkert.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED