Arbetsgivaren vill att jag gör ett skriftligt test

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren vill att jag gör ett skriftligt test

Hej

Har sökt ett jobb till IT teknisk support, 1-2 secondline liknande.

Har blivit kallad till en intervju, dem vill att jag ska göra ett skriftligt test som visar min kunskap i området.
Nu till min fråga vad kan detta skriftliga test innehålla, någon som har gjort ett liknande test och kan berätta lite vilka saker dem tar upp.
Har inte studerat IT på 1år så har glömt lite(Gymnasium sist), behöver fräscha upp mitt minne. Men då det endast är 1-2 secondline så kan det väll inte vara så svårt?

Såhär står det i deras jobb annons:
Goda kunskaper och ett brinnande intresse för datorer,internetfunktioner samt nätverksutrustningar såsom t.ex. modem, routrar och brandväggar är ett stort plus

Permalänk
Medlem

Har du så mycket allmänkunskap om datorer att du kan förklara vad IP-nummer, MAC-adress och fast/dynamisk IP-tilldelning är så klarar du dig långt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga om du kan berätta genom var du sökte till detta jobb?
AMS?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

är det teknisk support via telefon du ska jobba som lr en sån tomte som åker till kunden och fixar felen?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. BLev lite smått nyficken på exakt vad/vilka frågor som kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Har du så mycket allmänkunskap om datorer att du kan förklara vad IP-nummer, MAC-adress och fast/dynamisk IP-tilldelning är så klarar du dig långt.

OK, då är det lungt. Tänkte kanske ifall det skulle komma lite svårare saker så är jag lite ringrostig, jag skulle känna igen frågorna men inte kunnat förklara dem på ett korrekt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Får man fråga om du kan berätta genom var du sökte till detta jobb?
AMS?

Det är Studentconsulting. Skrev 3 ansökningar för olika jobb. Dem ringde upp direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
är det teknisk support via telefon du ska jobba som lr en sån tomte som åker till kunden och fixar felen?:)

Det är teknisk support via telefon.

Permalänk

Första linjen är i normalfallet inte så tokhög kompetens. Behövs allmän kännedom om mycket för att bli en bra 1st line. 2nd Line kanske kräver lite mer kompetens, men mycket sådant förvärvar man ändå under tiden man sitter och grottar i problemen. Det fixar du nog.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Om det är för en ISP du ska sitta och ge support åt behöver du inte kunna mer än typ: Vad en IP-adress är för något. Vilka IP-adresser som är svartlistade och lite allmänt om vad en brandvägg är för något.

Om du sen har sökt till 2nd Line som du troligtvis inte kommer att få Så behöver du mer inblick i nätverk, abuse-ärenden (SPAM, virus osv). Men oftast blir man "uppgraderad" från first line till 2nd.

Lycka till på din intervju och skriv gärna frågorna du fick på testet här så vi kan se vad det var för sorts frågor

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Om det är för en ISP du ska sitta och ge support åt behöver du inte kunna mer än typ: Vad en IP-adress är för något. Vilka IP-adresser som är svartlistade och lite allmänt om vad en brandvägg är för något.

Om du sen har sökt till 2nd Line som du troligtvis inte kommer att få Så behöver du mer inblick i nätverk, abuse-ärenden (SPAM, virus osv). Men oftast blir man "uppgraderad" från first line till 2nd.

Lycka till på din intervju och skriv gärna frågorna du fick på testet här så vi kan se vad det var för sorts frågor

Tillbacks från intervjun. Det var support för Bredbandsbolagets kunder.
Testet var på 3 sidor. Dessa saker kom. vad är UDP, TCP, duplex, giltiga ip adresser, Mycket mer som jag glömt. Ex traceroute, ping. Man skulle veta vad för sak/protocol använder sig av port 80 och port 21 , 25. Lite om Router o så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Tillbacks från intervjun. Det var support för Bredbandsbolagets kunder.
Testet var på 3 sidor. Dessa saker kom. vad är UDP, TCP, duplex, giltiga ip adresser, Mycket mer som jag glömt. Ex traceroute, ping. Man skulle veta vad för sak/protocol använder sig av port 80 och port 21 , 25. Lite om Router o så.

Och.... Hur gick det?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

hehe, gick hyfsat bra på testet. Mindre bra på intervjun tycker jag. Får se vad jag får för besked.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
hehe, gick hyfsat bra på testet. Mindre bra på intervjun tycker jag. Får se vad jag får för besked.

Bor du i Norrköping?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det brukar nästan alltid behövas folk på dessa "skitjobb". Inte många som VILL jobba som bredbandssupport.

Men man har även väldigt roligt på dessa jobb. Många roliga människor som jobbar där och även mycket roliga kunder du får prata med.

Hoppas du får jobbet. Jag lärde mig mycket under mina 4 år som support för en annan av Sveriges stora ISP:er.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Re: Arbetsgivaren vill att jag gör ett skriftligt test

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Hej

Har sökt ett jobb till IT teknisk support, 1-2 secondline liknande.

Har blivit kallad till en intervju, dem vill att jag ska göra ett skriftligt test som visar min kunskap i området.
Nu till min fråga vad kan detta skriftliga test innehålla, någon som har gjort ett liknande test och kan berätta lite vilka saker dem tar upp.
Har inte studerat IT på 1år så har glömt lite(Gymnasium sist), behöver fräscha upp mitt minne. Men då det endast är 1-2 secondline så kan det väll inte vara så svårt?

Såhär står det i deras jobb annons:
Goda kunskaper och ett brinnande intresse för datorer,internetfunktioner samt nätverksutrustningar såsom t.ex. modem, routrar och brandväggar är ett stort plus

Gjorde ett liknande test hos TechTeam då jag skulle söka ett sommarvikariat hos dem, var Office, XP/Vista, TCPIP, Skrivare osv.... Typ basic saker som du bör ha lärt dig efter gymnasietiden.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har börjat titta på sommarjobb lämpligt till nästa sommar. När jag hör kommentarer som "Det brukar nästan alltid behövas folk på dessa "skitjobb"" så hajjar jag till lite.
Är det lätt att få jobb som bredbandsupport om man har kunskaper till att klara ett motsvarande prov? Behövs det mycket folk? Finns det ngn bredbandssupport som jobbar från Linköping?
Hur mycket tjänar man?
Vad är det här med 1st line/2nd line? Är 2nd line det man blir kopplad till om praoeleven som svarar först inte kan tackla problemen?

Permalänk
Medlem

Precis, 1st line är de du hamnar hos först när du ringer supporten. Skulle inte förvåna mig om de går igenom en databas med frågor och svar när de försöker hjälpa till (de jag har pratat med har vart helt odugliga). Antar att de kopplar vidare till 2nd line när de inte hittar svaret

Så: 1st line - Okunniga; 2nd line - Kunniga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Precis, 1st line är de du hamnar hos först när du ringer supporten. Skulle inte förvåna mig om de går igenom en databas med frågor och svar när de försöker hjälpa till (de jag har pratat med har vart helt odugliga). Antar att de kopplar vidare till 2nd line när de inte hittar svaret

Så: 1st line - Okunniga; 2nd line - Kunniga

1st line är ett filter. De sorterar ut felkopplade kablar, bortglömda on/off-knappar, trasiga kablar m.m. så att 2nd line slipper spendera 30 minuter på att lyssna till hur "det omöjligt kan vara fel hos mig, det har alltid fungerat förut"... en 2nd line support ska egentligen aldrig snacka med folk som ringer in, 2nd line skall lösa problem som inte går att lösa över telefonen, that's it.

Så det är sällan 1st line är riktigt okunniga. Visst har de en bunt standardfrågor som de skall ställa vilket säkert verkar vara helt inkompetent när man själv kan ens det minsta. Med väldigt många i detta avlånga land hamnar inte i den kategorin tyvärr. Tror ingen operatör har resurser att slänga ut fulla utredningar för att någon har svårt att läsa bild-instruktioner när de istället kan ha en 1st line som försöker sortera ut riktiga problem från bara ren klantighet/ignorans.

Sen beror det ju helt på vilken support man ringer till. Finns gott om riktigt duktigt folk även på 1st line (även om det givetvis finns nötter där också), men de har ett jobb att sköta oavsett hur mycket de faktiskt kan. Om regelboken för det jobbet säger "kolla kablarna" så måste man ju göra det.

Men visst, klarar man man bara provet så kan man nog få jobbet och så svårt var inte provet, men det är för att man egentligen bara behöver kunna ställa standardfrågorna... filtrera som sagt. Kan man mer så är det ett plus, men inte ett krav eftersom allt annat egentligen inte är nått som man behöver svara på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det brukar nästan alltid behövas folk på dessa "skitjobb". Inte många som VILL jobba som bredbandssupport.

Men man har även väldigt roligt på dessa jobb. Många roliga människor som jobbar där och även mycket roliga kunder du får prata med.

Hoppas du får jobbet. Jag lärde mig mycket under mina 4 år som support för en annan av Sveriges stora ISP:er.

Lönen var riktig dålig, måste fundera på om det äns är värt att ta jobbet. 83kr/h, tjänsten är på 75%. Tror skulle tjäna 11.000 brutto, så 8500 efter skatt~.

Ni som arbetat med liknande var lönen så dålig för er? tar hellre ett säljar jobb över telefon + provision isånnafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"det omöjligt kan vara fel hos mig, det har alltid fungerat förut".

Haha, en äkta "supportare" vid min ära. Alla jag pratat med som jobbat inom 1stline har hört den där frasen till förbannelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Lönen var riktig dålig, måste fundera på om det äns är värt att ta jobbet. 83kr/h, tjänsten är på 75%. Tror skulle tjäna 11.000 brutto, så 8500 efter skatt~.

Ni som arbetat med liknande var lönen så dålig för er? tar hellre ett säljar jobb över telefon + provision isånnafall.

Det duger för ett sommarjobb till mig iaf^^

Om allt går vägen så blir du väl 2nd efter ett tag och då borde du få mer.
Dessutom slipper du väl skatta om det är mindre än 18 000 du tjänar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Det duger för ett sommarjobb till mig iaf^^

Om allt går vägen så blir du väl 2nd efter ett tag och då borde du få mer.
Dessutom slipper du väl skatta om det är mindre än 18 000 du tjänar?

På ett år ja, om det inte blivit höjt

Permalänk
Medlem

Jag ska göra ett prov för Studentconsulting idag. Produkter företaget ger support för är främst kameror, datorer och programvaror. Vet någon vad för slags frågor jag kan vänta mig?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
På ett år ja, om det inte blivit höjt

Snarare sänkt, tror det ligger omkring 16 000 per år nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Jag ska göra ett prov för Studentconsulting idag. Produkter företaget ger support för är främst kameror, datorer och programvaror. Vet någon vad för slags frågor jag kan vänta mig?

Hmm... Landskrona, datorer OCH kameror = Stream i Helsingborg?
Isåfall är det enkla frågor. RIKTIGT enkla.
"Vad är BIOS?"
"Vilket filsystem rekommenderas för Windows XP?"
"Hur nollställer du BIOS-lösenord?"
"Vilken är den vanligaste källan till fel?"
"Vad används felsäkert läge till?"
I slutet får du även några frågor som du ska utforma som e-mailsvar till en "kund".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Hmm... Landskrona, datorer OCH kameror = Stream i Helsingborg?
Isåfall är det enkla frågor. RIKTIGT enkla.
"Vad är BIOS?"
"Vilket filsystem rekommenderas för Windows XP?"
"Hur nollställer du BIOS-lösenord?"
"Vilken är den vanligaste källan till fel?"
"Vad används felsäkert läge till?"
I slutet får du även några frågor som du ska utforma som e-mailsvar till en "kund".

Vad menade du med landskrona?

Dom sa det var svåra frågor i alla fall men jag fick bäst resultat av alla

Men du har rätt, det var de frågorna jag fick, och nu jobbar jag på stream i helsingborg

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Vad menade du med landskrona?

Dom sa det var svåra frågor i alla fall men jag fick bäst resultat av alla

Men du har rätt, det var de frågorna jag fick, och nu jobbar jag på stream i helsingborg

Under din avatar ser du "Plats: Landskrona".
Det är inget att vara stolt över direkt, men det är ett jobb Hälsa Calle från ZaInT om du träffar honom ^^

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Under din avatar ser du "Plats: Landskrona".
Det är inget att vara stolt över direkt, men det är ett jobb Hälsa Calle från ZaInT om du träffar honom ^^

Ja, men vet inte varför du skrev landskrona för det.. Istället för att skriva mitt "namn" kanske.

Jo det är något att vara stolt över, jag är stolt över ett jobb.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB