Permalänk
Medlem

Ang. andfåddhet...

När man är riktigt anfådd, vill man inget annat än att böja sig framåt och hänga på knäna... Det bästa rådet man fått är att sträcka på sig och andas ordentligt i stället. Är detta verkligen rätt sätt?
När man lutar sig framåt, gör man ju det instinktivt. Kroppen borde väl själv veta vilket som är bäst ur återhämtningssynpunkt. Och efter som man gör det instinktivt, borde väl det vara rätt sätt. Det är i a f mycket skönare att hänga på knäna när man är riktigt trött. Tänk evolutionärt...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Instinkten att böja sig ner kanske kommer från den tid då vi fick springa för livet när mamutar (1 eller 2 m?) och liknande djur började jaga oss för att nån idiot i flocken fes och förstörde smygtaktiken vid jakt.

Jag kan tänka mig att man gärna böjer sig ner och gömmer sig bakom något när man är jagad av ett elakt djur.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Kan vara så att man avlastar diafragman eller något liknande med en annan framåtlutad kroppshållning.

Om man testar själv, så märks det ju att man kan få in mera luft i lungorna om man är upprätt än om man är framåtlutad.

Eller så kan det vara så att kroppen märker att hjärnan får aningen för lite syre i de fall där man är väldigt trött. Instinktivt lutar man sig framåt för att få mera blod till huvudet.

Bara några funderingar. Skulle vara kul att veta vad som "orsakar" det.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Ont om syre -> snurrig -> ramla... kan vara ett skydd så man inte ramlar och slår sig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar

Eller så kan det vara så att kroppen märker att hjärnan får aningen för lite syre i de fall där man är väldigt trött. Instinktivt lutar man sig framåt för att få mera blod till huvudet.

Jag tror också att det har med att man lutar sig för att få mer syrerikt blod till hjärnan. Det är ju den delen som kroppen försvarar mest. Kroppen i sig skiter nog fullständigt i om en benen i är trötta utan den gör allt för att hjärnan ska få syrerikt blod fort som möjligt.

Att man sträcker på sig gör att man får mer syre i hela kroppen vilket är väldigt bra då du ska kanske inom 2 minuter springa 2 km till om man tex kör intervaller. Hjärnan kanske inte får sådär jättemycket som när man lutar sig eller ligger ned men kroppen får mer och du kan pressa kroppen ytterligarer ett varv.

Permalänk
Medlem

Att man ska sträcka på sig är för att man då spänner ut revbenen (vilka också medverkar i andningen) och att man på så sätt underlättar utfyllnaden av lungorna.

Jämför med att ansad maxiomalt in och ut när du sträcker på dig jämfört med när du sitter med huvudet mellan knäna, fixerar du då huvudet så inser du att du inte kommer kunna andas något vidare bra i det senare fallet.

Hjärnan har inget med saken att göra, den kommer få sitt blod ändå och att tro att hjärnan får mer blod om man böjer sig framåt är fel. Får inte hjärnan tillräckligt med blod när blodtrycket och pulsen är som högst så har man andra bekymmer än om man borde böja sig framåt eller bakåt eller åt sidan... Det leder i så fall snarare bara till att blodet stockas i hjärnan, varför tror ni att man kan dö av att hänga upp och ner för länge?

ATt man vill krypa ihop beror nog imo snarare på att default avslappnad ställning hos en människa är, du gissade rätt, fosterställningen och när man är trött/utmattad så har man inte ork/vilja att spänna de muskler som krävs för att motverka detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

ATt man vill krypa ihop beror nog imo snarare på att default avslappnad ställning hos en människa är, du gissade rätt, fosterställningen

Så avliden mäniska, eller en som fått muskelavslappnande medel och således inte kan spänna en muskel kommer hamna i forsterställning? Jag är inte säker på att jag köper det argumentet.

Permalänk
Medlem

Att andas när man drunknar är också ett reflex... vilket bevisar att ibland så vet inte den autonoma nervsystemet vad som är bäst för kroppen ..... Finns mer exempel på det.

Om man tänker evolutionärt så måste hela tiden de olika arter anpassa sig till ny miljö, vilket betyder att ibland så fungerar inte de olika anpassningar alls om miljön ändras. Men det finns väl rätt många bra reflexer.

Fick upp ett rolig bild av den super evolutionära instinkten hos strutsarna att stoppa huvud i sanden för att bli av med fiende hehe

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Så avliden mäniska, eller en som fått muskelavslappnande medel och således inte kan spänna en muskel kommer hamna i forsterställning? Jag är inte säker på att jag köper det argumentet.

Nej det stämmer det du säger.

Borde vara mer tydlig. Det är stor skillnad på en död och en levande, dock avslappnad, kropp där den förstnämnda inte är avslappnad. Och för att hamna i fosterställning när man slappnar av kräver kontraktion och det saknar de två du nämner.

En muskel har alltid tonus, dvs det är skillnaden i relaxation vs kontraktion som avgör hur muskeln ser ut i ett ögonblick. När man slappnar av, dvs varken kontraherar eller relaxerar, kommer den kontraherande delen vara något större än den relaxerande delen per default och muskeln/kroppen får en viss ställning. Bästa exemplet är att se hur din hand och fingrar kommer se ut om du slappnar av och låter handen ligga på bordet. Fingrarna kommer varken vara maximalt böjda eller eller sträckta, utan i ett mittläge. Detsamma gäller resten av kroppen.

En död människa har varken en kontraherande del eller en relaxerande del och kroppen bara "faller" (svårt att beskriva det med ett bra ord). En som får muskelavslappnande får kontraktionsdelen satt ur spel och relaxerar helt.

Editerad. Tror det verkar mer begripligt nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Instinkten att böja sig ner kanske kommer från den tid då vi fick springa för livet när mamutar (1 eller 2 m?) och liknande djur började jaga oss för att nån idiot i flocken fes och förstörde smygtaktiken vid jakt.

Jag kan tänka mig att man gärna böjer sig ner och gömmer sig bakom något när man är jagad av ett elakt djur.

Som vid alla tänkbara biologiska egenskaper och deras funkioner så krävs det ju att naturlig selektion ska ha sett till så att hela populationen har det.
Att de som böjer sig ner skulle ha en viss fördel vid jakt skulle jag kanske kunna köpa, men jag har svårt att se hur denna fördel ska vara så stor att de som böjer sig ner skulle lyckas konkurrera ut alla icke-böjande på den korta tid vi varit jägare.

Jag tror mer på någon förklaring i stil med den CSM101 gav, dvs att det inte finns någon egentlig rationell orsak till att vi böjer oss ner vid just utmattning utan att det beror på vår fysionomi i övrigt.
Förklaringen kommer se lite ut som varför vi kan börja hicka när vi blir skrämda (om det nu stämmer), det finns en förklaring... men den förklaringen innehåller inte en rationalitet till varför det är fördelaktigt att börja hicka när man blir skrämd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Som vid alla tänkbara biologiska egenskaper och deras funkioner så krävs det ju att naturlig selektion ska ha sett till så att hela populationen har det.
Att de som böjer sig ner skulle ha en viss fördel vid jakt skulle jag kanske kunna köpa, men jag har svårt att se hur denna fördel ska vara så stor att de som böjer sig ner skulle lyckas konkurrera ut alla icke-böjande på den korta tid vi varit jägare.

Alla som inte böjde ner sig blev uppätna?? Dessutom är det annorlunda med människor, vi kan tänka och går inte helt på instinkter. Att böja ner sig, gömma sig och andra instinkter kunde vi ha ärvt från tidigare människoarter.
Dessutom så skulle väl konkurrensen i en sån fall inte gå ut på att aktiv konkurrera ut svagaste i stammen utan det skulle vara en direkt effekt av att alla som saknade den dog.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Alla som inte böjde ner sig blev uppätna??

Helt orimligt är inte förslaget, men jag har svårt att se hur det skulle ge en sådan otrolig fördel att det skulle ha spridit i nog hög grad för att det ska vara orsaken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Dessutom är det annorlunda med människor, vi kan tänka och går inte helt på instinkter. Att böja ner sig, gömma sig och andra instinkter kunde vi ha ärvt från tidigare människoarter.

Nu hänger jag inte med, vad har vår förmåga att resonera med något att göra? Det vi resonerat oss fram till ärvs inte vidare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Dessutom så skulle väl konkurrensen i en sån fall inte gå ut på att aktiv konkurrera ut svagaste i stammen utan det skulle vara en direkt effekt av att alla som saknade den dog.

Nej, det där går inte.
Någon eller några få måste börja med att uppvisa egenskapen. Därefter måste de få som har den få mer avkomma innan de dör än de övriga.
För att många skulle ha denna egenskap innan "konkurrensen" sätter igång kräver det att genetisk drift bara skulle råka ha gjort så att stora delar av populationen skulle ha denna egenskap. Det är inte rimligt.
Nya egenskaper sprider sig genom konkurrens, inte massdöd.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer att om alla utan en viss egenskap dör även om den egenskap inte är till större fördel, så kommer avkomman ändå att ärva den egenskap eftersom det skulle bara finnas individer med gen anlag kvar. Fast i verkligheten så är det som du skriver mer komplicerad, kanska små chans att få individer skulle sprida vidare en egenskap.

Tänkte inte att det vi resonerar överförs vidare- utryckte mig fel. Tänkte mer på att evolutionen har stannat hos människor på grund av att vi tänker och behöver inte dö ut på grund av någon svaghet t.ex. styrka eller snabbhet. och inte heller konkurrerar människor mot varandra som djur gör, utan alla får chans att föröka sig. Våran hjärna rekompenserar våra fysiska svagheter.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Att andas när man drunknar är också ett reflex... vilket bevisar att ibland så vet inte den autonoma nervsystemet vad som är bäst för kroppen ..... Finns mer exempel på det.

Om man tänker evolutionärt så måste hela tiden de olika arter anpassa sig till ny miljö, vilket betyder att ibland så fungerar inte de olika anpassningar alls om miljön ändras. Men det finns väl rätt många bra reflexer.

Fick upp ett rolig bild av den super evolutionära instinkten hos strutsarna att stoppa huvud i sanden för att bli av med fiende hehe

Drunkningsoffer har oftast väldigt lite vatten i sina lungor, vilket tyder på att en person som drunknar inte andas in vatten.

Sedan hoppas jag att du vet att strutsar inte alls stoppar huvudet i sanden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Drunkningsoffer har oftast väldigt lite vatten i sina lungor, vilket tyder på att en person som drunknar inte andas in vatten.

Sedan hoppas jag att du vet att strutsar inte alls stoppar huvudet i sanden.

Att det finns lite vatten i lungor beror på att söt vatten tas upp av alveoler i lungorna, däremot fylls lungorna med vatten då man drunknad i saltvatten, eftersom balansen mellan koncentration av salt i kroppen utjämnas.

Att strutsen stoppar i huvud i sanden stämmer nog inte, men det finns massa andra "dåliga" reflexer. Till exempel "somnar" storkar då dom befinner sig i stor fara, dom intar ställningen i vilken dom vanlig vist sover i.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hjärnan har inget med saken att göra, den kommer få sitt blod ändå och att tro att hjärnan får mer blod om man böjer sig framåt är fel. Får inte hjärnan tillräckligt med blod när blodtrycket och pulsen är som högst så har man andra bekymmer än om man borde böja sig framåt eller bakåt eller åt sidan...

Skulle nog gissa att det inte handlar om mängden blod, utan syrehalten i blodet. Anledningen till att man flåsar när man springer är ju att kroppen måste anstränga sig maximalt för att få tillräckligt mycket syre. Har själv känt att jag när jag sprungit hårt kan bli lite "lätt" i huvudet. Att sänka huvudet borde underlätta för kroppen att få maximalt blodflöde dit och på så sätt snabbt syresätta hjärnan till fullo igen.

Bättre kondition gör att man har lättare att syresätta alla kroppsdelar tack vare effektivare syresättning, och man flåsar då inte lika mycket, och behöver inte sitta eller huka i några minuter efteråt för att återhämta sig eller att få bra med syre till kroppen.

Tycker själv det låter rimligt men jag är ingen expert.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

För att andas använder man flera muskler. Den överlägset viktigaste är diafragma, och den är i sig tillräcklig för andning. Andra muskler, exempelvis de så kallade intercostalmusklerna kan dock också användas för att underlätta angningen. Människor som drabbas av vissa sjukdomar som gör det svårare att andas, framför allt KOl, sitter gärna framåtlutade med stöd för armarna (finns en klassisk läroboksbild på det med en man som sitter bak-och-framvänd på en sol med armarna stödda mot stolsryggen). Detta förklaras av att man vid detta läge bättre använder övrig andningsmuskulatur, såsom ovan nämnda intercostalmuskler i denna position. Jag är rätt säker på att samma resonemang kan beskrivas på denna situation!

Edit: Läst tråden noggrannare, och vill bara bekräfta det CSM påpekar; syreförsörjningen till hjärnan tryggas av helt andra mekanismer, förenklat kan man säga att kroppen snörper åt vissa blodkärl så att hjärnan får syre på bekostnad av övriga kroppen. Detta begränsar syreflödet till exempelvis musklerna, och dessa slutar av denna anledning fungera långt innan hjärnan känner av någon syrebrist.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Skulle nog gissa att det inte handlar om mängden blod, utan syrehalten i blodet. Anledningen till att man flåsar när man springer är ju att kroppen måste anstränga sig maximalt för att få tillräckligt mycket syre. Har själv känt att jag när jag sprungit hårt kan bli lite "lätt" i huvudet. Att sänka huvudet borde underlätta för kroppen att få maximalt blodflöde dit och på så sätt snabbt syresätta hjärnan till fullo igen.

Tyvärr är det inte så enkelt. Stockar sig blodet i huvudet så blir det ju automatiskt att syresättningen går ner, ödem bildas då trycket blir för högt i kapillärerna och det i sin tur kan leda till ökat intrakraniellt tryck som pressar hjärnan ner mot enda öppningen som finns (förutom ögonhålorna) och sätter tryck på formatio reticularis och vi blir medvetslösa och slutligen kan vi dö.
Mer blod betyder per automatik inte bara bra egenskaper. Det måste kunna fraktas bort med. Håller du huvudet böjt kommer förvisso blodet att komma till hjärnan, men den måste även kunna ta sig bort därifrån och där brister ditt argument. Blodet stockas. Så enkelt är det och jag gissa inte

Det samma sker när man står för länge och man får svullna ben om man inte rör på benen (och på så sätt använder sig av muskelpumpen) för att underlätta blodets väg tillbaka. Där kan blodtrycket stiga från~25mmHg till 90mmHg om man inte gör något. Gör man inget åt det kommer trycket bli för högt, det hydrostatiska trycket kommer bli mycket högre än det osmotiska och vi får vätskeurträde ur kärlen och därmed ödem. Håller det på för lång tid kommer kappilärerna och venerna skadas och man blir tvingad till att ha diverse stödstrumpor för resten av livet för att motverka problemet.

Riktigt så mycket kommer trycket inte höjas i huvudet om man böjer ner huvudet en kortis efter löpning, men principen är ändå densamma. Blodet kommer till hjärnan men kommer inte transporteras bort.

Återigen, kom ihåg att efter ett ansträngande pass så har vi väldigt högt blodtryck och puls samt koncentration av blodet till aktiva organ/muskler, så hjärnan har inget som helst problem med syresättning (förutsatt att det inte föreligger något patologiskt).

[QUOTE]
Bättre kondition gör att man har lättare att syresätta alla kroppsdelar tack vare effektivare syresättning, och man flåsar då inte lika mycket, och behöver inte sitta eller huka i några minuter efteråt för att återhämta sig eller att få bra med syre till kroppen.

Tycker själv det låter rimligt men jag är in
gen expert.

[/QUOTE]Nja. Det beror på vad du definierar i begreppet "lättare syresätta organ".
Såhär är det:
All blod som kommer till lungorna syresätts (finns överkapacitet in absurdum nästan hos lungorna att syresätta blodet, vid normal andning används en oerhört liten del)
All blod som kommer till organen utnyttjas maximalt.

Så den absolut svagaste länken i dålig kondition är hjärtats arbetsförmåga och därefter kärlsystemet som försörjer musklerna som behöver syret/transportera bort avfallsprodukter.

Det första är det som förbättras på kort sikt och som leder till huvuddelen av förbättringen när man får bättre kondition. Hjärtat blir effektivare i sitt arbete, den pumpar runt mer blod på kortare tid, lungorna får mer blod att syresätta och slutsatsen blir att musklerna/systemet får mer syresatt blod. Kort sagt: en blodcell kommer syresättas oftare vid bra kondition jämfört med sämre kondition.

Vidare kommer även kärlsystemet förändras (angiogenesen triggas av aktivitet i muskeln), men det är en oerhört långdragen process som oftast resulterar i små kärlförändringar.