Phenom X3 i Black Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Så det bästa blir att ta en lastbil som kör snabbt.

Det är därför man skaffar en minibuss! alltså en hybrid mellan bil och lastbil

Permalänk
Hedersmedlem

Sanningen är att den gamle trotjänaren 6000+ fortfarande är ett bättra val än Phenom för budget spelare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Det är därför man skaffar en minibuss! alltså en hybrid mellan bil och lastbil

aka Wolfdale & Yorkfield

Eller ja nu kände jag att fordons jämförelserna börjar halta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
aka Wolfdale & Yorkfield

Eller ja nu kände jag att fordons jämförelserna börjar halta

Nja, jag tänkte mer så här:

bil:Athlon

minibuss: Phenom x3

Lastbil: Phenom x4

Nu när jag tänker efter så är ju Intel mer kompetenta på dom flesta plan men vi snackar ju sockel AM2

Permalänk
Avstängd

Synd att dom inte har slääpt nåt moderkort med dual cpu! vore fint nu när det är så billigt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Lägg av att snacka jämförelser... alla vill ha stabila processorer med hög multiplier, flera kärnor och höga frekvenser. Att sedan säga att något skulle vara bättre är inte så bright då alla har sina fördelar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
...300km/h är en fart alltså kan de köra mot varandra och deras relativa hastighet är 600km/h...

Det där fick mig att börja mata teorier om hur man kunde dela upp en tråd över flera kärnor igen... I övrigt så tror jag att det är lättare att anpassa hårdvaran efyer mjukvaran i dagsläget så vi slipper sitta med 16 kärnor år 2014 men att ha program som precis har börjat kunna ha stöd för 4 kärnor i tidigt stadie. Om man inte kommer på något sätt att "dela upp" arbetet. Undrar hur snabbt cacheminne och hur snabba bussar det finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Synd att dom inte har slääpt nåt moderkort med dual cpu! vore fint nu när det är så billigt!

Mm vore fint med 2 st Phenom X4 9950 BE för under 3000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Synd att dom inte har slääpt nåt moderkort med dual cpu! vore fint nu när det är så billigt!

AMD's dual-cpu har ju var bättre än Intels, finns ju dual-cpu på opteron-fronten om du velat ha en.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det däremot tror jag inte ett smack på.

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=129310&p=...
3500 me manchester o 3700 o 4k hade toledo i slutet.
ja fick en 3700 på rma med inativ kärna för länge sedan.

Permalänk
Medlem

pa1983: oj shit va bra du beskriver, hade ingen aning om allt detta du tagit upp i tråden

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD's dual-cpu har ju var bättre än Intels, finns ju dual-cpu på opteron-fronten om du velat ha en.

Jo men dom kostar mer....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo men dom kostar mer....

Smakar det så kostar det! Du får ju en Opteron strax över 2000-lappen, moderkorten är billigare än Skulltrail t.ex

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Smakar det så kostar det! Du får ju en Opteron strax över 2000-lappen, moderkorten är billigare än Skulltrail t.ex

jo! vore kul med ett dual mobo Am2+

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
jo! vore kul med ett dual mobo Am2+

MSI har ju ett, så vad är problemet?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
Värst vad många som måste kläcka ur sig helt orelaterade saker. pa1983 har som han skrev dyslexi och använder för tillfället ett "konsigt" tangentbord. Men "ni" andra är inte så mycket bättre själva på stavningen. Bra mycket talspråk så man får läsa om meningarna.

AMD:s black edition varumärke tycker jag blivit urvattnat. Det ska ju ge intryck av att vara en riktigt prestandamonster. Förutom deras problem att de inte presterar lika bra som Intel så verkar de ge det till alla serier. När kommer sempron black edition? (Jag vet att det handlar om upplåst multiplier).
Intel kallar sina för extreme, när fyrkärniga kom upp i samma frekvens som tvåkärniga så slutade de med extreme-varumärket på tvåkärniga.
AMD FX var ju namnet på dem när de hade prestandatronen och namnet ska komma tillbaka (enligt en swec-nyhet), de kanske själva tycker black edition är urvattnat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
MSI har ju ett, så vad är problemet?

Vilket då? AM2+ är ju inte tänkt som en multisocket-plattform och processorerna där saknar väl extra hypertransportlänkar (?) som opteron har för kommunikation till andra processorer.
De kort som listas här saknar det:
http://global.msi.eu/index.php?func=prodpage2&maincat_no=1&ca...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

FX och Black Edition avser inte samma sak.

AMD:s FX modeller kom före Black Edition och har alltid varit ”upplåsta både uppåt och nedåt”, samt haft de snabbaste standardfrekvenserna.

Varumärket Black Edition lanserades parallellt med FX i betydelsen ”upplåst uppåt” men med lägre standardfrekvenser än FX-modellerna. De var avsevärt billigare än FX men lite dyrare än ”motsvarande låst processor”.

På den tiden var ALLA Intel processorer (förutom ingenjörsexemplaren som aldrig såldes till allmänheten) ”låsta” både uppåt och nedåt, medan AMD:s icke-FX-processorer var ”låsta uppåt”.

Intel kritiserades bl.a. för att deras processorer var ”nedåtlåsta”. Bortsett från de allra första produktionsserierna av Pentium I så täppte Intel effektivt till alla upplåsningsförsök i någon riktning. (Jag hade själv två Pentium 133 MHz processorer. Den ena kunde enkelt byglas som en 166 MHz Pentium medan den andra kördes i 133 MHz oavsett vad man försökte med. Överklockning var ett nästan okänt fenomen på den tiden.) Intels Extreme-serie lanserades åratals senare och de valde som bonus att ”låsa upp” dessa exemplar. Jag antar att Extreme refererar till prestanda och inte pris, men de har aldrig sålts i några större kvantiteter.

AMD har alltid använt Black Edition och FX i sina ursprungsbetydelser. FX saknas idag eftersom 65nm ”K10” inte kan matcha standardfrekvenserna av Intels snabbaste Core 2 modeller. Däremot kan de fortfarande vara ”upplåsta” vilket Black Edition anger.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
*tråd rensad*
Värst vad många som måste kläcka ur sig helt orelaterade saker. pa1983 har som han skrev dyslexi och använder för tillfället ett "konsigt" tangentbord. Men "ni" andra är inte så mycket bättre själva på stavningen. Bra mycket talspråk så man får läsa om meningarna.

AMD:s black edition varumärke tycker jag blivit urvattnat. Det ska ju ge intryck av att vara en riktigt prestandamonster. Förutom deras problem att de inte presterar lika bra som Intel så verkar de ge det till alla serier. När kommer sempron black edition? (Jag vet att det handlar om upplåst multiplier).
Intel kallar sina för extreme, när fyrkärniga kom upp i samma frekvens som tvåkärniga så slutade de med extreme-varumärket på tvåkärniga.
AMD FX var ju namnet på dem när de hade prestandatronen och namnet ska komma tillbaka (enligt en swec-nyhet), de kanske själva tycker black edition är urvattnat.

Så är det ju inte alls. Black Edition innebär endast att processorn har olåst multiplier. AMD:s "prestandamonster" motsvaras av FX-processorena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
japp det också. fast största problemet är farsans MS nutrual keybord då jag är på besök hoss dom. Det är svägt å delat i mitten. Hade ett för måga år sedan men det tar ett tag å vänja sig. Så blir gärna fletryck å skit

mobba inte ms natural! Det e hur skönt som helst

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
FX och Black Edition avser inte samma sak.

AMD:s FX modeller kom före Black Edition och har alltid varit ”upplåsta både uppåt och nedåt”, samt haft de snabbaste standardfrekvenserna.

Varumärket Black Edition lanserades parallellt med FX i betydelsen ”upplåst uppåt” men med lägre standardfrekvenser än FX-modellerna. De var avsevärt billigare än FX men lite dyrare än ”motsvarande låst processor”.

På den tiden var ALLA Intel processorer (förutom ingenjörsexemplaren som aldrig såldes till allmänheten) ”låsta” både uppåt och nedåt, medan AMD:s icke-FX-processorer var ”låsta uppåt”.

Intel kritiserades bl.a. för att deras processorer var ”nedåtlåsta”. Bortsett från de allra första produktionsserierna av Pentium I så täppte Intel effektivt till alla upplåsningsförsök i någon riktning. (Jag hade själv två Pentium 133 MHz processorer. Den ena kunde enkelt byglas som en 166 MHz Pentium medan den andra kördes i 133 MHz oavsett vad man försökte med. Överklockning var ett nästan okänt fenomen på den tiden.) Intels Extreme-serie lanserades åratals senare och de valde som bonus att ”låsa upp” dessa exemplar. Jag antar att Extreme refererar till prestanda och inte pris, men de har aldrig sålts i några större kvantiteter.

AMD har alltid använt Black Edition och FX i sina ursprungsbetydelser. FX saknas idag eftersom 65nm ”K10” inte kan matcha standardfrekvenserna av Intels snabbaste Core 2 modeller. Däremot kan de fortfarande vara ”upplåsta” vilket Black Edition anger.

Hare/PeSi

Nu tänjer du på tidsspannen en del. Sista FX i "förra eran" lanserades i slutet av 2006 och det var quad fx-plattformen som ingen "sett röken av", FX-62 kom i maj 2006 som får ses som den sista vitt spridda FX-processorn.

Första black edition vad jag hittat var 6400+ som kom i slutet av augusti 2007. Quad FX-plattformen var helt överspelad då och syndes inte till (förutom på AMD:s hemsida där de fortfarande skyltar med plattformen).
Intel Core 2 Extreme bör nog ha sålts i många många fler exemplar en vad Quad FX-plattformen gjorde.

När FX lanserades (51:an) så hade redan pentium M funnits ute på markanden ett tag, den var upplåst neråt. Man behövde väl vissa program för att sänka det om man nu inte gjorde det indirekt med prestandaprofiler för speedstep (speedstep hade t.o.m. lanserats i de sista pentium 3 mobile tidigare men jag antar kontrollen var ännu mindre där).

Min poäng var att det FX inte var något man såg till när black edition kom och vi här på forumet vet mycket väl vad skillnaderna är. Men det jag inte gillar är att det ger försäljare möjligheten att ingjuta något slags extra värde i produkten black edition för den som inte förstår de här tekniska detaljerna (och säkert inte kommer pröva på överklockning).

Jag har aldrig sett en black-edition-produktkartong i verkligheten, men står det klart och tydligt vad skillnaden är och att den i normalt användande (icke överklockning) inte är ett dugg bättre än motsvarande vanliga processor?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize:

Första FX (51:an) lanserades 2003, och sista (74:an) i slutet på 2006 som du sade. Men vad är din poäng? Mitt inlägg jämförde ju lanseringsdatum för Black Edition med datumet man slutade sälja FX.

Vad spelar det för roll att FX-70 till 74 var för Sockel-F? Om man aldrig byggt en server med Sockel-F så har man uppenbarligen inte kommit i kontakt med processorer för den sockeln. Att en ”desktop-modell” såsom Intel Core 2 Extreme har sålts i fler exemplar än en specifik FX-modell avsedd för servrar är väl ganska naturligt. Du t.o.m. begränsar dig till serverkort med två socklar!

Black Edition och FX är avsedda för stationära datorer. Jag har endast kommit i kontakt med Pentium M i bärbara datorer, och ingen hade stöd för ändring av standardfrekvenserna överhuvudtaget. Att ta sig an besväret att disassemblera och modifiera moderkortets BIOS, eller använda ”amatörprogram”, som utnyttjar strömsparfunktioner såsom SpeedStep för underklockning och riskera att ”döda datorn”, förefaller för mig som rent ”ovett”.

Prisskillnaden till Phenom X4 Black Edition har mer eller mindre raderats ut idag. Numera lagerhåller många leverantörer bara Phenom 9850/9950 BE. Om prisskillnaden är ”försumbar” är Black Edition ALLTID ett bättre köp. Även om man kör med standardfrekvenser idag, kan man ändra sig senare.

Du säger att ”vi här på forumet vet mycket väl vad skillnaderna är”. Varför måste du då göra en gigantisk affär att Black Edition inte är bättre om man inte överklockar. Eller kan det vara så att du egentligen anser att du besitter ”unik kunskap” som bara måste basuneras ut till det ”okunniga folket”.

Hare/PeSi